Speling op schakelset.

Mikko

MF'er
1 jun 2017
155
105
Westland
Goedenavond allen,

Sinds kort de trotse bezitter van een Triumph Street Triple 675R.
Nu stuitte ik op het volgende: ik ontdekte horizontale speling op mijn schakelset. De speling zit echt alleen op het pookje zelf, welke weer in verbinding staat met de quickshifter.
Er zit een verstelbare schakelset op van Triumph met originele quickshifter. Achter het pookje zie ik een moeechter zit deze wel echt op het maximum vast volgens mij.
Kan de speling kwaad? Heb er tijdens het rijden totaal geen last van en pakt alle versnellingen prima. Ben alleen bang dat er iets af kan breken of het pookje zelf losschiet.
Zou het wellicht op te lossen zijn door een extra shim ring achter het moertje achterop te plaatsen?
Ter verduidelijking een filmpje:

Alvast bedankt voor de reacties !
 
Ik weet niet of het bij jou ook zou horen,
maar vaak gebruikt men voor zulke speling op te heffen een gegolfde veerring, bij het aandraaien van de moer/bout hou je in principe wel ruimte maar
deze wordt door de verende werking van de ring opgeheven.

 
Goei filmpje om probleem duidelijk te maken :t

Lijkt erop dat het (glij) lager wat speling heeft. Daar zou ik eerst mee aan de gang gaan.

Even uit elkaar halen, kijken hoe het bevestigingsmateriaal er aan toe is. Controleren of de speling niets is ontstaan is door beschadiging.. dat soort dingen.

Succes!
 
Dank voor de reacties. Eerst maar eens Motoport geschreven, aangezien ik nog garantie heb. Echter zit de betreffende Motoport waar hij vandaan komt niet bij mij om de hoek, dus als het "simpel" zelf op te lossen is, doe ik dat liever :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Inmiddels van zowel Motoport als Roké motors (Triumph) dealer reactie, dat het er normaal uit ziet en dit vaker is bij dit type schakelset.
Kortom, schijnt dus geen kwaad te kunnen.
Dank voor de reacties !
 
Persoonlijk vind ik het niks, maar ik lees hierboven dat dit normaal is dus niet te druk om maken.

Als er iets niet in de haak is merk je dit gauw genoeg.
 
Zojuist de M8 bout even losgedraaid. Glijlager lijkt prima in orde, de rest ook. Er blijft enkel een beetje te veel ruimte zitten als de bout volledig vastgedraaid is. Zo een schotelveerring/spanring lijkt een mogelijke oplossing dus dat ga ik even proberen. Iemand enig idee waar ik deze kan aanschaffen zonder dat ik er gelijk 200 moet bestellen? 😅
 
Veerring binnen, horizontale speling weg. Echter.... hierdoor staat het geheel te strak, dus klem ik het hele schakelmechanisme op waardoor het erg stroef loopt.
Ditzelfde probleem zal optreden als ik het M8 boutje inkort.
Iemand anders nog ideeën? De lagers zagen er prima uit, alleen heeft het geheel wel enigszins ruimte op de bout zelf, dus de opening van de lagers is vrij ruim op de bout. Zou ik er een busje omheen kunnen doen, of iets anders kunnen gebruiken om op te klemmen als een ring? Ideeen zijn welkom !
 
Veerring binnen, horizontale speling weg. Echter.... hierdoor staat het geheel te strak, dus klem ik het hele schakelmechanisme op waardoor het erg stroef loopt.
Ditzelfde probleem zal optreden als ik het M8 boutje inkort.
Iemand anders nog ideeën? De lagers zagen er prima uit, alleen heeft het geheel wel enigszins ruimte op de bout zelf, dus de opening van de lagers is vrij ruim op de bout. Zou ik er een busje omheen kunnen doen, of iets anders kunnen gebruiken om op te klemmen als een ring? Ideeen zijn welkom !
Meet de totale breedte op van het pedaal, en meet de totale breedte op van het asje. Wat is het verschil? Doe het wel met een schuifmaat!
 
Veerring binnen, horizontale speling weg. Echter.... hierdoor staat het geheel te strak, dus klem ik het hele schakelmechanisme op waardoor het erg stroef loopt.
Ditzelfde probleem zal optreden als ik het M8 boutje inkort.
Iemand anders nog ideeën? De lagers zagen er prima uit, alleen heeft het geheel wel enigszins ruimte op de bout zelf, dus de opening van de lagers is vrij ruim op de bout. Zou ik er een busje omheen kunnen doen, of iets anders kunnen gebruiken om op te klemmen als een ring? Ideeen zijn welkom !

Als je het boutje er iets minder ver indraaid? Is dan de speling ook weg en loopt het dan soepel genoeg?
Dan zou je namelijk kunnen overwegen het boutje te borgen met een drupje lock-tite.
Of misschien is een kunststof(nylon) ring ipv de veerring een optie.
 
Een sluitring gebruiken in plaats van een veerring.
Die zijn platter.
Je vangt de verkeerd speling op.
De speling is te ruim radiaal.
Je kant het half oplossen door de speling axiaal te verminderen zodat de bus niet kan kantelen maar dat is prutsen.

Er is eigenlijk niet echt een probleem.
wil je het goed doen : schakelmechanisme uitboren, bus op maat maken en er in persen.
De beste oplossing. (Liefst een bus van een materiaal dat weinig wrijving heeft of zelfsmerend is)
 
Je vangt de verkeerd speling op.
De speling is te ruim radiaal.
Je kant het half oplossen door de speling axiaal te verminderen zodat de bus niet kan kantelen maar dat is prutsen.

Er is eigenlijk niet echt een probleem.

De beste oplossing. (Liefst een bus van een materiaal dat weinig wrijving heeft of zelfsmerend is)
Ben ik met je eens, maar er valt niet echt iets uit te boren. Het vaste deel (voorste deel op het filmpje) heeft een gat waarin de M8 bout tapt. Het achterste deel, waar dus de speling zit, zit een glijlager om de M8 bout heen. Deze glijlager heeft dus speling op de bout omdat die te ruim is. Die kan ik niet uitboren, dus ik ga eerst wel even meten of ik een busje om de M8 bout kan doen waaromheen het glijlager weer past, maar dat wordt denk ik lastig gezien de speling niet dusdanig groot is...
 
Terug
Bovenaan Onderaan