Speling tandwiel op naaf/velg

HondaCM400

MF'er
14 aug 2019
40
15
Hallo!

Ben zojuist mijn motor helemaal uit elkaar aan het halen om na te kijken.

Nu merk ik dat er speling zit op het tandwiel achter, ik kan het tandwiel heel iets heen en weer bewegen. Is dit normaal?

Gaat om een Honda CM400T “81 met comstar velgen

Thnx!
 
Ik ken de Honda niet precies, maar als het goed is zitten er rubber dempingsblokken (transmissiedempers) tussen de naaf en de tandwieldrager. Die dempen de klappen die de aandrijving op de naaf geeft en kunnen na verloop van tijd verslijten of uitharden en dan krijg je speling. Die kan je gewoon los vervangen.
 
honda-cm400t-1981-b-canada-f-12-rear-wheel_big3IMG01104705_aef8.gif
 
je mag alleen speling tussen tandwiel en wiel voelen in de draairichting van het wiel, dus bv tandwiel stil houden en wiel klein beetje voor- en achteruit kunnen verdraaien.

speling in eendert welke andere richting van het tandwiel = lager versleten/kapot.
 
Zou inderdaad zomaar je transmissie rubbers kunnen zijn kan mezelf nog goed herinneren dat mijn oude zxr750 die dingen opvrat merkte het zelf vaak aan het klappen van de ketting bij het schakelen nieuwe rubbers erin en het probleem was opgelost

Mijn XT vreet ze ook op, elke 20.000 kunnen er nieuwe in en dan heb ik ze in de tussentijd zelfs al opgevuld met stukken binnenband. Als ik ze niet regelmatig vervang gaat het lager van de tandwiel drager aan gort.
 
Terug
Bovenaan Onderaan