speling tandwiel

be happy

MF'er
1 mei 2005
62
0
katwijk
goedendag, ik heb een vraag.
ik ontdekte vandaag per toeval dat er speling zit bij mijn bevestiging van me tandwiel, je kan m een beetje heen en weer halen.
dit zijn neem ik aan lagers??
heeft iemand dat ooit gehad en wat is het kostenplaatje.
ik ben bij motorzaak geweest en die zei , rond de 2 uur werk+ lagers kan je rekenen op 120 euro als die andere lagers ook n iet vervangen moeten worden.

is dit een beetje normale prijs??

klote, heb die motor net 3 weken maar ja dat weet je toch niet he ;(
 
Wat voor motor is het,bij een duc is het heel normaal(nee dit is geen defect)om er wat speling op te hebben,heeft schijnbaar met de loop van de ketting te maken.
Kijk eens als je,je tandwiel heen en weer schuift de as mee gaat en of de vertanding van je as slijtage vertoond.
Zo niet navragen bij en merkdealer,het kan best meevallen :]
 
kijk ff bij www.fzrclub.nl daar hebben ze de specialisten die dit ook hebben gehad. Hoe was je kettingspanning? te strak afgesteld?

Wat bedoel je precies bij de bevestiging, de moer die erop zit? kan je de as heen en weer bewegen? of alleen het tandwiel?

PS kan je je avatar niet een paar graden draaien want dan loopt ze namelijk precies in m`n armen :}
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dat lang geleden gehad bij een fzr600. Ik dacht eerst dat het aan het voortandwiel lag, maar het bleek het achtertandwiellager te zijn. Oorzaak was overigens een te strak gespannen ketting! Bij navraag bleek dat het achtertandwiellager het eerste is dat de geest geeft. Ik ga er dan ook van uit dat dat bij jou ook het geval is. Temeer vanwege de prijsopgave van je dealer. Het voortandwiellager is waarschijnlijk veel duurder te vervangen omdat, als ik het mij goed herinner, dat niet van buitenaf bereikbaar is.

2 werkplaatsuren zijn redelijk, maar je zou het ook zelf kunnen doen, het is redelijk 'dom' werk. Je hebt een bok nodig om je achterwiel eruit te kunnen halen. Het lager kun je (laten) trekken of tikken, en het nieuwe er weer in tikken of duwen. Een lagerpers (zoals bijv. voor wiellagers van auto's) heb je daar niet voor nodig, zo is mijn ervaring.
Lagers bij de dealer zijn sowieso belachelijk duur. Dat ligt overigens voor een groot deel aan de inkoopprijs die zij ervoor aan hun onderdelenleverancier moeten betalen. Ga je hetzelfde lager halen bij een lagerboer dan betaal je doorgaans minder dan de helft.
 
Laatst bewerkt:
Als je het hebt over speling in de draairichting van je achtertandwiel, is het dan niet gewoon een versleten transmissiedemper? dat rubber wat in je achterwiel zit, waarin je tandwieldrager valt?
 
nee nee het is niet de draairichting. maar de....... andere richting.

(WEET NIET HOE JE DAT ZEGT HAHAHHAHAH)
Dan lijkt het er op dat de tandwiel lagers stuk zijn.
Als je een beetje sleutelaar bent dan zou ik het achterwiel demonteren en zelf de lagers bekijken.
Vervolgens kan je eventueel met alleen het achterwiel naar de dealer gaan.
Dat scheelt weer in de kosten.
Suc 6 :)
 
Ik heb dat lang geleden gehad bij een fzr600. Ik dacht eerst dat het aan het voortandwiel lag, maar het bleek het achtertandwiellager te zijn. Oorzaak was overigens een te strak gespannen ketting! Bij navraag bleek dat het achtertandwiellager het eerste is dat de geest geeft.
Is even geleden maar is dat bij alle motoren zo ?
Dat het achtertandwiellager eerder de geest geeft als het voortandwiellager ?
Mijn GS550E heeft 3 lagers: links rechts en midden (tandwiellager?)
 
Axiaal noemen we dat en het is dus je achterwiel

Inderdaad axiaal ?
Maar wat is het achterwiel ?
Is het bij alle motoren zo dat het achtertandwiellager eerder de geest geeft dan het voortandwiellager ?
Mijn GS550E heeft in het achterwiel 3 lagers: links rechts en midden (is het midden het tandwiellager?). Welke van de lagers zou dan stuk gaan ?
Of is het toch het voortandwiellager wat stuk is gegaan ?
Door rijden met een slechte/te strakke ketting, overigens... :?
 
Ten eerste... het zijn kettingwielen :P tandwielen zitten in je versnellingsbak ;)


Inderdaad axiaal ?
Maar wat is het achterwiel ?
Is het bij alle motoren zo dat het achtertandwiellager eerder de geest geeft dan het voortandwiellager ?
Mijn GS550E heeft in het achterwiel 3 lagers: links rechts en midden (is het midden het tandwiellager?). Welke van de lagers zou dan stuk gaan ?
Of is het toch het voortandwiellager wat stuk is gegaan ?
Door rijden met een slechte/te strakke ketting, overigens... :?
En een motor heeft alleen achterwiellagers (er zijn vast uitzonderingen). Het kettingwiel zet z'n kracht over op het wiel en niet op de as. En trouwens, een lager in het midden? Weet je dat zeker? Zou niet super nuttig zijn...

En het en het voorkettingwiel breng je idd om zeep door met een te strakke ketting te rijden
 
Ten eerste... het zijn kettingwielen :P tandwielen zitten in je versnellingsbak ;)
Is bekend. Ik heb het over de lagers op de as van de van de kettingtandwielen, dus kort gezegd de tandwiellagers...

En een motor heeft alleen achterwiellagers (er zijn vast uitzonderingen). Het kettingwiel zet z'n kracht over op het wiel en niet op de as. En trouwens, een lager in het midden? Weet je dat zeker? Zou niet super nuttig zijn...
Weet ik zeker:
full

En het en het voorkettingwiel breng je idd om zeep door met een te strakke ketting te rijden
Ook dat is duidelijk...
Maar klopt het dat het achtertandwiellager eerder de geest geeft als het voortandwiellager ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan