Speling voortandwiel Fireblade

FastMike

Die hard MF'er
17 apr 2003
276
0
Doetinchem
s`middags collega-bikers.

inmiddels ben ik al 3 dagen bezig om een antwoord op mijn vraag te krijgen, maar op het forum kan ik voor mijn geval niets bruikbaars vinden.
Het probleem is het volgende.

Op mijn voortandwiel zit een behoorlijke speling (lengterichting, niet in de breedterichting).
Bij het in de versnellingen (alle) zetten geeft het een behoorlijke "klak"
geluid en je voelt dat er met een schok spanning op de ketting komt te staan.
Bij het naar achteren duwen van de motor hoor je ook een knarsend (knokkend) geluid ter hoogte van het tandwiel en achterwiel.
De mogelijkheid van een kapot achterwiellager is al uitgesloten.
De keerring bij het voortandwiel is ook niet lek en het uitgaande tandwielaslager moet ook nog goed zijn, daar er absoluut geen breedtespeling op het asje zit.
Even voor de duidelijkheid: Nieuwe tandwielen en ketting zitten er reeds op, maar geeft geen verbeteringen.
Zat misschien te denken aan speling in het koppelingshuis????????????
Gare koppelingsplaten??????????????? slipt overigens nog niet.

Wie heeft er een idee?

Alvast bedankt aan degene die willen meedenken.

Mike

s`middags collega-bikers.

inmiddels ben ik al 3 dagen bezig om een antwoord op mijn vraag te krijgen, maar op het forum kan ik voor mijn geval niets bruikbaars vinden.
Het probleem is het volgende.

Op mijn voortandwiel zit een behoorlijke speling (lengterichting, niet in de breedterichting).
Bij het in de versnellingen (alle) zetten geeft het een behoorlijke "klak"
geluid en je voelt dat er met een schok spanning op de ketting komt te staan.
Bij het naar achteren duwen van de motor hoor je ook een knarsend (knokkend) geluid ter hoogte van het tandwiel en achterwiel.
De mogelijkheid van een kapot achterwiellager is al uitgesloten.
De keerring bij het voortandwiel is ook niet lek en het uitgaande tandwielaslager moet ook nog goed zijn, daar er absoluut geen breedtespeling op het asje zit.
Even voor de duidelijkheid: Nieuwe tandwielen en ketting zitten er reeds op, maar geeft geen verbeteringen.
Zat misschien te denken aan speling in het koppelingshuis????????????
Gare koppelingsplaten??????????????? slipt overigens nog niet.

Wie heeft er een idee?

Alvast bedankt aan degene die willen meedenken.

Mike

Hoeveel heeft het blok gelopen?? Heb je originele tandwielen of imitatie erop gezet??

Ik denk toch het lager van de uitgaande as.
Heb hetzelfde gehad bij mijn cbr400rr.
Dat merk je dus niet altijd gelijk en het kan ook een hele tijd goed gaan zonder problemen. Het gaat voornamelijk fout als de kooi die de kogels in het lager op zijn plek houden (lees onderlinge afstand) kapot gaat en deze klem komt te zitten.
Makelijkste om hier achter te komen is even het carter lospakken en kijken wat daar in rond zwerft. Als hier platte stukje ijzer/staal in zitten kun je er van uit gaan dat het je lager van de uitgaande as is.
Het lager van de uitgaande as is het enige lager in het blok met een "kooi" dus effe carter deraf en kijken maar.
(Het is wel makelijker om hier te spreken over axiale en radiale speling)

Babobo,

bedankt voor de tip, ga het morgen nakijken.
Al heb ik wel meerdere malen gelezen dat ik hiervoor het
blok zou moeten splitsen, en daar heb ik niet zoveel trek in
met mijn sleutelervaring.

Als dit op een andere manier te controleren is hoor ik het graag.

Voor het carter hoef je het blok niet te splitsen.
Voor het lager moet je dus wel het blok splitsen (zelf ook een keer gedaan en het is best wel wat werk)
Je kunt natuurlijk eerst de olie een keertje aftappen al denk ik niet dat de rotzooi mee komt. Het carter losmaken is niet veel werk. (wel eerst de olie aftappen natuurlijk ;) )

Bedankt voor de suggesties.

En Wannes, de ketting heeft de opgegeven speling tussen 2,5 en 3,5 cm.
En over de hele lengte dezelfde spanning.

En Babobo, ik heb idd 3 dagen terug de olie vernieuwd, incl. oliefilter,
en de oude olie zag er gezond uit dus geen metaal of aluminiumdeeltjes.

groet, Mike

Er kan ook speling zitten op de assen v.d. versnellings bak(door wat versleten tandwielen) Persoonlijk vind ik ook dat de blade geen fantastische bak heeft(zwaar schakelen, valt ook wel eens tussen twee versnellingen in) Ow ja bij mij klapt ie ook bij het schakelen, ik maak me er zelf niet zo druk om eigenlijk

Ow, ja het koppelingshuis wil ook nog wel een uitslaan bij de blade, zeker als je wheeliefan bent...
succes ermee

Er kan ook speling zitten op de assen v.d. versnellings bak(door wat versleten tandwielen) Persoonlijk vind ik ook dat de blade geen fantastische bak heeft(zwaar schakelen, valt ook wel eens tussen twee versnellingen in) Ow ja bij mij klapt ie ook bij het schakelen, ik maak me er zelf niet zo druk om eigenlijk

Ow, ja het koppelingshuis wil ook nog wel een uitslaan bij de blade, zeker als je wheeliefan bent...
succes ermee

een wheeliefan ben ik niet bepaald, maar wat jij hier schrijft over de koppeling zou best eens wat kunnen zijn.
Mede temeer omdat het euvel erger werd nadat ik een nieuwe koppelingskabel gemonteerd had. (De afstelling moet wel goed zijn)

Terug
Bovenaan Onderaan