Speling voortandwiel sc44

Blade929rr

MF'er
7 mrt 2007
85
16
Hallo ben ik weer,
Ik vroeg me af of speling op het voorste tandwiel normaal is. Heb net een nieuwe erop gezet en er zit best wel wat speling op. Zie video.

Heb ik een verkeerd tandwiel of moet er misschien een ring achter? De as zelf ziet er verder goed uit.
 
Laatst bewerkt:
In eerste instantie geen as is rond ( onrondheid ) geen as is zuiver rvan diameter daar om is er tolerantie, een kettingwiel heeft het de aandrijf as van je motorblok heeft het.
tweede .stel je last het kettingwiel vast. en je zorgt dat de radicale slag ( dus zo wel het kettingwiel als de motor as ) 0.00000 mm is ,zo ook je achter wiel en dat je ketting zuiver in een lijn staat ( ligt )met het voor kettingwiel
en je ketting is van de hoogste kwaliteit. dan is er niks tegen om een tand speling vrij te maken .
je begrijpt nu wel dat dat in de praktijk onmogelijk is , geen kettingwiel geen aandrijf as is /heeft de zelfde maat.
daarom is er bewust gekozen speling. waardoor alle problemen van passing /slingering /onrondheid/ lengte verschilt weggewerkt wordt. en de kosten laag kunnen blijven .
Telkens als ik denk dat jij geen grotere onzin meer kan schrijven lukt het je telkens weer. Chapeau.
Hoe onrond denk jij dat die as is en wat is de invloed als die 0,001mm zou afwijken? En wat is invloed van een kettingwiel met speling daarop?
Denk je da de zijdelingse speling van 0,1mm iets van betekenis opvangt van het uit lijn staan?
 
Waar is die speling dan voor?
Je bedoeld dat de bout het kettingwiel niet aantrekt? Als dat het geval zou zijn komen er veel krachten op die bout. Kettingwielen die wel vastgezet worden door een bout of moer hebben een veel dikkere bout of moer. Blijkbaar is opsluiten niet nodig. De tandwielen in de bak kunnen ook over de as schuiven. Er zijn ook kettingwielen die op zijn plaats blijven met een circlip dus die zitten ook niet opgesloten.
 
In eerste instantie geen as is rond ( onrondheid ) geen as is zuiver rvan diameter daar om is er tolerantie, een kettingwiel heeft het de aandrijf as van je motorblok heeft het.
tweede .stel je last het kettingwiel vast. en je zorgt dat de radicale slag ( dus zo wel het kettingwiel als de motor as ) 0.00000 mm is ,zo ook je achter wiel en dat je ketting zuiver in een lijn staat ( ligt )met het voor kettingwiel
en je ketting is van de hoogste kwaliteit. dan is er niks tegen om een tand speling vrij te maken .
je begrijpt nu wel dat dat in de praktijk onmogelijk is , geen kettingwiel geen aandrijf as is /heeft de zelfde maat.
daarom is er bewust gekozen speling. waardoor alle problemen van passing /slingering /onrondheid/ lengte verschilt weggewerkt wordt. en de kosten laag kunnen blijven .
nu ben ik héél benieuwd naar je uitleg voor alle motorfietsen waarbij het voorste tandwiel wel vast zit en waarom dat daar geen probleem is ...
 
Je bedoeld dat de bout het kettingwiel niet aantrekt? Als dat het geval zou zijn komen er veel krachten op die bout. Kettingwielen die wel vastgezet worden door een bout of moer hebben een veel dikkere bout of moer. Blijkbaar is opsluiten niet nodig. De tandwielen in de bak kunnen ook over de as schuiven. Er zijn ook kettingwielen die op zijn plaats blijven met een circlip dus die zitten ook niet opgesloten.
Snap nog steeds de voors en tegens niet helemaal. Gevoelsmatig is precisie in techniek, beter. Maar Honda weet wel wat ze doen, en kiezen voor deze oplossing.

Misschien toch iets van een zelf uitlijnend effect. De eenzijdige achterbruggen van Ducati geven in elk geval geen variatie in de richting van de achteras. En dat zou misschien een reden kunnen zijn om het kettingwiel voor klem te zetten. Vraag is of bijvoorbeeld de 999 dan ook een geklemd kettingwiel heeft voor.

Misschien nog een puntje van ? Hoeveel beweging zit er in de achterbrug, qua torsie. Misschien meer dan we denken..
 
Snap nog steeds de voors en tegens niet helemaal. Gevoelsmatig is precisie in techniek, beter. Maar Honda weet wel wat ze doen, en kiezen voor deze oplossing.

Misschien toch iets van een zelf uitlijnend effect. De eenzijdige achterbruggen van Ducati geven in elk geval geen variatie in de richting van de achteras. En dat zou misschien een reden kunnen zijn om het kettingwiel voor klem te zetten. Vraag is of bijvoorbeeld de 999 dan ook een geklemd kettingwiel heeft voor.

Misschien nog een puntje van ? Hoeveel beweging zit er in de achterbrug, qua torsie. Misschien meer dan we denken..
Ik denk dat het weinig kwaad kan als hij 1mm uit lijn staat. Die 0,1mm die het kettingwiel speling heeft is van geen betekenis. Een fiets met een derailleur heeft geen probleem met 5cm uit lijn (al is de ketting daar wel op ontwikkeld)
 
nu ben ik héél benieuwd naar je uitleg voor alle motorfietsen waarbij het voorste tandwiel wel vast zit en waarom dat daar geen probleem is ...
Ik zie alleen maar “Je negeert inhoud geplaatst door dit lid.”. Zouden meer mensen moeten doen, is echt veel relaxter (voor de duidelijkheid ik heb JanBros dus niet genegeerd).
 
Op het type motorfietsen dat ik rij zit het voortandwiel ook in eerste instantie kei en berevast, zelfs zo vast dat er een gemodificeerde moer is uitgebracht omdat de ganhen er uit getrokken werden.
Ik heb heel mijn leven het tandwiel handvast gezet en gebiorgd met het borgplaatje, als er wat vervangen moet hoef ik geeneens gereedschap te gebruiken om de moer los te draaien.... wel om de borgplaat terug te buigen. Zal ook wel niet goed zijn wat ik doe.
 
Terug
Bovenaan Onderaan