Speling voortandwiel

Gais

MF veteraan
11 jun 2001
4.762
1
Hilversum
Heb een nieuw kettingsetje gemonteerd op mijn cb350 uit 1976.
Nu wordt het tandwiel vastgezet met een plaatje die je op de as schuift, een slag draait en vervolgens aan het tandwiel schroeft.

Dat heb ik gedaan maar omdat het plaatje ietwat ruimte op de as heeft kan ik het tandwiel een klein beetje bewegen. Zegmaar haaks op de richting van de ketting.
Mijn vader vindt het wel kunnen maar ik voel me er niet prettig bij, zeker omdat ik komende week ongeveer 1500km ga rijden.

Tandwiel past mooi strak over de as heen dus hij kan alleen wat heen en weer schuiven, nog geen mm. Wat is jullie mening hierover?
 
idd, hoort zo. M'n eerste motor (GS500e) had hetzelfde principe. Alleen niet je ketting te strak spannen. In al mijn onwetendheid spande ik de ketting vaak te strak waardoor de ketting op de as ingesleten was.
Nieuwe uitgaande as moeten vervangen. :X
Tja, RTFM (Read The F*cking Manual) voor de speling van de ketting had een hoop ellende kunnen voorkomen |(
 
Geen probleem, zelfde hier. Het kettingwiel borgplaatje is misschien wat ruim geworden, mijne is 50 procent ingesleten, kon volgens de motorzaak nog prima mee.

Zolang de speling in de rijrichting maar minimaal is kan het allemaal niet zoveel kwaad. Hier komt natuurlijk de kracht op te staan.

Goeie rit deze week! Doe het veilig aan.
 
Heeft die ouwe toch gelijk B| _O-
Heb het borgplaatje in het midden wel iets naar buiten geperst, speling is nu minimaal en zo te horen moet dat geen problemen opleveren.
 
Hier ook.
Ik heb een paar ringetjes tussen de plaat en wiel om de boutjes gedaan om wat van de speling kwijt te raken, ik vermoed namelijk dat hoe groter de speling wordt, hoe harder de onderdelen tegen elkaar slaan en de slijtage versnelt. Maar of dat ook echt zo is weet ik niet :+
 
Movement = friction = wear = new parts.

:+

Tja, op den duur zal het wel afgelopen zijn, na anderhalve ton ofzo. Denk dat je uitgaande as van superturboübermega sterk staal is ofzo, en die wieltje van wat zachter staal, op deze manier slijt je tandwiel dus en niet de as. Tandwiel op? Hoog tijd voor een nieuwe ketting.

Maar als je het kan ondervangen met een ringetje ofzo, goede oplossing toch!
 
Axiale speling van je voortandwiel is zeer normaal bij deze montageconstructie. Geen ringetjes of iets dergelijks tussenleggen, zo zorg je er alleen maar voor dat je ketting minder goed in lijn loopt!!

Gewoon terugmonteren zoals het zat, en nergens druk om maken. Speling in radiale richting is iets waar je je druk om moet maken, als het meer dan 50% ingeslagen is!

Greetz Gixfighter
 
Terug
Bovenaan Onderaan