Spelregels voor Motorrijders

Motorrijders zouden op de vluchtstrook moeten mogen rijden..

  • Ben je mal!? Dat is voor hulp en pech!

    Stemmen: 27 65,9%
  • Ik ga daar niet rijden, veel te veel rotzooi

    Stemmen: 10 24,4%
  • geen mening

    Stemmen: 0 0,0%
  • Ja vind ik wel, maar alleen tijdens een stilstaande file.

    Stemmen: 1 2,4%
  • Top idee! laten we er een motorinhaalstrook van maken

    Stemmen: 3 7,3%

  • Totaal aantal stemmers
    41

BreaK

Rookie
13 apr 2004
24
0
Rotterdam
Vanwege het groeiende gevaar voor aanrijding tijdens een file door onbegrip / jaloezie van automobilisten is er een folder/info uitgebracht om ongelukken te voorkomen/verminderen.

SPELREGELS voor de MOTORRIJDERS

Motorrijders moeten zich aan een aantal spelregels houden als ze een file auto's inhalen. In het algemeen moet ze er rekening mee worden gehouden dat ze relatief slecht zichtbaar zijn en dat automobilisten vaak slecht de snelheid van motoren kunnen inschatten.

*Met gepaste snelheid
Rijd rustig tussen de file door. Het snelheidsverschil tussen de motor en de auto die u passeert, mag niet meer bedragen dan 10 km/uur. Houd deze vuistregel aan bij iedere auto die u passeert. Hoge snelheidsverschillen zijn de belangrijkste bron van irritatie bij automobilisten en zorgen voor gevaarlijke schrikreacties.

*Wees alert op onvoorzichtig gedrag voorliggers
Twee belangrijke manoeuvres waarvan motorrijders hinder ondervinden zijn:

-bij gaten in de file: automobilisten die opeens van rijstrook wisselen
-bij warm weer: openslaande portieren van auto's
-Meerdere motorrijders: rustig en achter elkaar
Als met meerdere motoren wordt gereden rijd dan rustig achter elkaar tussen de file door. Houd onderling minstens een afstand van twee auto's aan. Kies voor dezelfde doorgang.

-Naderen file: let op achterliggers en gebruik alarmlichten
Bij het naderen van een file houdt u via de spiegels rekening met achterop komend verkeer dat niet tijdig snelheid vermindert. Verminder zelf geleidelijk de snelheid en waarschuw achteropkomend verkeer met alarmlichten (of remlicht). Gebruikt GEEN richtingaanwijzers of alarmlichten als u tussen de file doorrijdt om verwarring bij automobilisten te voorkomen. Bij snelwegen met meer dan twee rijstroken, kiest u positie tussen de twee meest linkse rijstroken.

-Stoppen in file: waarschuwen, afstand houden en tussen file opstellen
Als u als laatste in de file staat, gebruik dan alarmlichten of remlicht om duidelijk aan te geven dat u met uw motor achter de file staat. Soms merken automobilisten wel de file op, maar niet de motor achter de file. Houd voldoende afstand tot de voorganger en probeer zo mogelijk in te voegen tussen de wachtende auto's. Daar is het veiliger.

-Einde file: richting aangeven en invoegen
Voeg zodra de file weer op gang komt in op de rijstrook tussen de auto's. Gebruik hierbij tijdig - dus vóór het invoegen - de richtingaanwijzer.

*Waar mag een motorrijder NIET rijden?

Bij het inhalen mag u geen gebruik maken van:

-vluchtstrook: de strook uiterst rechts van de rijbaan, bedoeld voor hulpverlening en pechgevallen
-redresseerstrook: de asfaltstrook tussen linkerrijstrook en linkervangrail (veel glas/vuil)
-doelgroepstroken: weggedeelten bedoeld voor bussen, vrachtverkeer of trams
verdrijvingsvlakken: vlak met schuine strepen (bij overgang naar minder rijstroken)
-puntstukken: witte wegmarkering (ook wel 'taartpunten' genoemd)
-afgekruisde rijstrook: rijstrook met een rood kruis
-Risico's op deze plaatsen: valpartijen door afval en onregelmatige vlakken en forse boetes.

(bron: Verkeerspolitie Rottedam-Rijnmond)
 
Laatst bewerkt:
Bij het inhalen mag u geen gebruik maken van:

-vluchtstrook: de strook uiterst rechts van de rijbaan, bedoeld voor hulpverlening en pechgevallen
-redresseerstrook: de asfaltstrook tussen linkerrijstrook en linkervangrail (veel glas/vuil)
-doelgroepstroken: weggedeelten bedoeld voor bussen, vrachtverkeer of trams
verdrijvingsvlakken: vlak met schuine strepen (bij overgang naar minder rijstroken)
-puntstukken: witte wegmarkering (ook wel 'taartpunten' genoemd)
-afgekruisde rijstrook: rijstrook met een rood kruis

Handig lijstje.
 
nou, ook al zou het mogen dan nog ging ik niet op de vluchtstrook rijden. daar ligt mij teveel rommel.
 
ff zoeken op mag en file, krijg je de andere 30 topics hierover.... :?


UTFS !
 
Ach, persoonlijk vind ik dat voor motorrijders een hogere maximumsnelheid zou moeten gelden. (130/140 ipv 120 - 110/120 ipv 100 - 90/100 ipv 80 en 60/70 ipv 50)
Dit omdat de vlotheid van het voertuig ook de veiligheid is. Als ik even aan m'n gas trek om op een veiliger manier tussen het verkeer terecht te komen wil ik daar niet voor beboet worden ...

Dat even off-topic.

De vluchtstrook is niet om op te rijden, maar om op te vluchten in geval van nood. File + bevalling == vluchtstrook (etc. etc.)
 
Wat ik niet goed snap is dat ze me ALTIJD hebben aangeraden om de alarmlichten te gebruiken als je door een file rijdt en hier gaan ze het effe afraden.

Welke mongool komt er op dat idee? Straks zeggen ze nog dat we geen groot licht meer mogen voeren en onze koplamp moeten afschermen met 1 hand omdat anders de automobilisten zien dat we eraan komen B|
 
Wat ik niet goed snap is dat ze me ALTIJD hebben aangeraden om de alarmlichten te gebruiken als je door een file rijdt en hier gaan ze het effe afraden.

Welke mongool komt er op dat idee? Straks zeggen ze nog dat we geen groot licht meer mogen voeren en onze koplamp moeten afschermen met 1 hand omdat anders de automobilisten zien dat we eraan komen B|

Ik gebruik mijn richtingaanwijzer voor door de file.
Ik heb zelf met de auto gezien dat een motorrijder met een knipper aan net ff iets sneller opvalt dan alleen maar met licht!
 
Terug
Bovenaan Onderaan