speurtocht olielek VF750S '82, koper ringen transmissiehuis?

Status
Niet open voor verdere reacties.

mjoeng

MF'er
23 okt 2010
95
0
Nieuw Vennep
vandaag voor 3e keer de dynamohuis deksel pakking vernieuwd/nagekeken/schoongemaakt en gemonteerd
nu met originele pakking en niet met rubber vervanger, en vooraf vlakgeschuurd

en weer gebeurd hetzelfde
na 10 minuten 3-4000rpm rijden, trek ik de 6 boutjes na
alles A-OK, kurkdroog

echter dan ga ik 100+km rijden op de grote weg
en als ik dan enige tijd 5500-6000rpm maak (120-140)
dan begint er oliie te stinken

stoppen - en links achter/onder
het dynamohuis/waterpomp/hydrolische_koppeling/ 'output shaft'
nat van de olie / verlies ~1/2 liter op ~100km en hoe harder ik rij hoe meer het lekt

heb nu waterpomp losgemaakt, die lijkt ok, alles droog op de aandrijfas

het hele gedoe daar (+hydrolische koppeling) is min of meer 'op/in' de behuizing gemonteerd v/d
'output shaft' = de transmissie>>90graden cardan behuizing

en dit huis zit met 2kleine en 4 grote bouten vast
en die hebben dikke koperen ringen ertussen
en 2 van de 4 bouten, als ik die lostrek
dan druipen die van de motorolie :( :( :(

???
ik niet begrijp?

er zit een pakking tussen deze 'output shaft' behuizing en het motorbehuis

echter

als er koperen ringen tussen gestopt worden dan mag dit niet te hard worden aangetrokken?
en hoe blijft dit dan oliedicht als met hoge toeren er druk onder de zuigers wordt opgebouwd?

ook kan 'output shaft' 'gericht' worden met 'shims' (wiggen?)

als ik dit 'output shaft' huis los ga trekken kom ik in grote problemen?????? :N :N :N :N

iemand enig vermoeden waar het wellicht zou kunnen lekken?
carterdeksel pakking? daar druipt olie (uiteindelijk?), en kan door rijwind omhooggeblazen?

er zit daar ook nog een olieleiding koppeling die wellicht niet 100% vast zat ;(

afijn, "help" *O*


olielekVF750S-2.jpg

VF750Sinsteeg.jpg
 
Die koperen ringen dienen om een oliedichte afsluiting te krijgen. Als je deze ringen vaker los en weer vast draait, verhard het koper en sluiten ze niet meer goed. Bij montage heb je 2 opties, de eerste is nieuwe koperen ringen. (op je carteroplug zit er ook een b.v. ) Je kan de ringen ook uitgloeien. Leg ze op een steen en de gasbrander erop, totdat ze roodgloeiend zijn. Daarna af laten koelen. Afkoelen in water kan ook, dan wordt het koper nog zachter.
 
Die koperen ringen zitten daar omdat de "boutgaten" ook meteen oliekanaal zijn voor de haase overbrenging die daar zit, je "output shaft"
Haal de koppelingscilinder er maar eens af, de kans is redelijk aanwezig dat de keerring die hierachter zit lekt, dit is een vaker voorkomend probleem bij deze modellen.
Dit is alleen wel een piswerje om te vervangen. De officiële manier is je blok uitbouwen :X , maar het kan ook simpeler: http://wiki.sabmagfaq.org/Clutch
 
Dat blijft netjes in elkaar zitten, zolang je maar met je vingers van de koppelingshendel af blijft :+
zelf doe ik meestal ff een elastiek oid om de cilinder zodra ik 'm los heb, gewoon voor de zekerheid.
maak dan ook ff een close-up-foto van de binnenkant svp
 
maak dan ook ff een close-up-foto van de binnenkant svp
bij deze
ziet er wel aardig uit, geen oliestroom zou ik hieruit verwachten
slechte nieuws is, dat ik nog niet weet waarvandaan wel
(en ik durf niet echt die hele behuizing eruit te trekken)

clutch.jpg


op foto bij ????? - dat is een olie aansluiting die in de behuizing 'verdwijnt' en als ik die bout loshaal dan zit er een pijpje aan met een aantal gaatjes (alsof het een carburateur onderdeel is), en deze - achteraf - zat wellicht maar handvast aangedraaid (dus weet niet zeker)

eh, dat is om druk te temperen? wat is dat/waar is dat voor?

als ik die hele "output shaft" behuizing eruit wil trekken, moet ik ook de versnellings pook loshalen, en ik heb geen idee wat er gebeurt als ik die lostrek

iemand een advies?
wellicht nog de carter pan inspecteren? (moet de uitlaat eronder uit :( )

zit te overwegen die koperen ringen te gloeien, alles weer te monteren, goed aantrekken en kijken wat er gebeurd?, thx
 
Laatst bewerkt:
Pak een bus remmenreiniger
hmmm, ook een idee. Kan een goede lamp opzoeken en 'm wat langer in de gaten houden.

Probleem tot nu toe is, met 10minuten rondrijden .. droog, beetje gassen .. oliefilm, 'overal'.

Zal ernaast blijven staan (wellicht niet in m'n schuurtje, zullen de buren niet leuk vinden)
 
Die banjobout welke je aanwijst gaaat de versnellingsbak in. deze leiding transporteerd de olie vanuit de versnellingsbak naar de cilinderkoppen.
Dat wat jij als schraapring aanduidt is een keerring en deze hoort in de uitsparing van de drukcilinder te liggen(rechts op je foto). deze zorgt voor niks meer als de centrering van de drukstift in het midden van de drukcilinder.
Met close-up bedoelde ik btw nog een stuk dichterbij, van ENKEL de ruikte achter de koppelingscilinder ;)

Vandaag naar huis kreeg ik een helder idee van een andere locatie waas de olie vandaan kan komen, dit heb ik 1 maal eerder meegemaakt bij een VF.
de keerring achter de versnellingsindicator was eruit gefloept, deze simpel terugduwen met een klein beetje loctite erop (na alles ontvetten) loste dat helemaal op.
Nu zul jij je afvragen wat de versnellingsindicator is waarschijnlijk ;)
Dat is dat metaalkleurige rondje met zwarte tekst erop wat op je 1e foto rechtsboven te zien is. Dit zit als het goed is met 2 kruiskop-bouten (erg goed) vast. Elke keer dat ik er 1 los heb moeten maken heb ik tenminste een slagschroevendraaier nodig gehad om 'm los te krijgen zonder de kruiskoppen te verkloten. probeer deze dan ook alleen met een GOED PASSENDE kruiskop los te maken. Als je geen slagschroevendraaier hebt, sla dan met een hamer op de achterzijde van de schroevendraaier terwijl je deze probeert te draaien. Als deze eenmaal losgeschrokken zijn is het een eitje.
 
O, en gezien je vele foute benamingen van onderdelen lijkt het me verstandig dat jee ee werkplaatshandboek aanschaft. Ik krijg nu een beetje de indruk dat je geen idee hebt waar je mee bezig bent. Dit is geen commentaar, maar enkel advies om je wat in te lezen.
 
Die banjobout welke je aanwijst gaaat de versnellingsbak in. deze leiding transporteerd de olie vanuit de versnellingsbak naar de cilinderkoppen.
ok
Dat wat jij als schraapring aanduidt is een keerring en deze hoort in de uitsparing van de drukcilinder te liggen(rechts op je foto). deze zorgt voor niks meer als de centrering van de drukstift in het midden van de drukcilinder.
goed dat je zegt (oops)
Met close-up bedoelde ik btw nog een stuk dichterbij, van ENKEL de ruikte achter de koppelingscilinder ;)
verderop
Vandaag naar huis kreeg ik een helder idee van een andere locatie waas de olie vandaan kan komen, dit heb ik 1 maal eerder meegemaakt bij een VF.
de keerring achter de versnellingsindicator was eruit gefloept, deze simpel terugduwen met een klein beetje loctite erop (na alles ontvetten) loste dat helemaal op.
zal 'm los trekken
punt is echter dat ik ~0.4L verlies op 100+km en ik zie binnen de behuizing noch van waterpomp, koppeling of versnellingsindicator Veel olie, wel een pietsie, maar geen badje (op foto's is wel een doek overheen geweest, maar nauwelijks olie)
Nu zul jij je afvragen wat de versnellingsindicator is waarschijnlijk ;)
had ik - ooit - al eens gevonden, dat duurde inderdaad even ;)
.. lijkt het me verstandig dat jee ee werkplaatshandboek aanschaft. Ik krijg nu een beetje de indruk dat je geen idee hebt waar je mee bezig bent.
heb de
Haynes service manual hier V45 MAGNA v65 en
een PDF Parts Catalog
en de PDF Honda V45 Sabre Maintenance Manual, echter
in beide wordt de 'cross shaft' wel besproken om uit elkaar te halen maar amper de koppeling, noch de waterpomp noch de indicator die hieraan vastgeschroeft zitten (en is een hopeloos ontwerp, toch, model emmentaler)

heb heel lang geleden een paar Citroen 2CV motoren uit elkaald gehaald en een VW busje motor gereviseerd (ook met het handboek ernaast), dus weet wel een beetje, maar nooit voor geleerd

heb ook wel nog eens een Goldwing 1000GL gehad, maar daar hoefde ik niet aan te sleutelen, die deed het gewoon altijd :9~ (dit eindigde ~25jaar geleden op avontuur, met een klapband, op de autobahn bij Munchen)
dit motorfiets gesleutel is bepaald nieuw (en pietepeuterig, je kunt nergens bij :( )
de rare termen die ik gebruik vertaal ik uit die engelse handboeken :+ en heb inderdaad geen flauw benul hoe die dingen in de werkplaats genoemd worden

vandaar

indicatorcloseup.jpg

clutchpushclose.jpg

clutchclose.jpg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan