Spiegels, ja of nee?

Heb jij ze?

  • Ja en wil er niet vanaf ook!

    Stemmen: 140 76,5%
  • Ja, maar gebruik ze niet, ik verdraai liever steeds mijn nek

    Stemmen: 7 3,8%
  • Ja, ik moet toch weten waar de politie rijdt.

    Stemmen: 30 16,4%
  • Nee, ik heb ze niet want vindt ze lelijk.

    Stemmen: 6 3,3%

  • Totaal aantal stemmers
    183
Voor zo ver ik weet is het nog steeds verplicht om minstens een linker spiegel te hebben.

Hoe de regels zijn voor oudere/oldtimer motoren weet ik niet......

Maar ik kan ze iedergeval ook niet missen ! :N
 
Ik kan ze ook niet missen hoor, ik moet toch 's ochtends kijken of na de motorrit mn haar nog een beetje in model zit? :+
 
ik heb R1 2005 spiegels op mijn R1 1999 gezet omdat ze meer uitsteken.
doordat ze zo veel uitsteken zijn ze wel lelijker, maar dat ik goed kan zien wat er achter me rijdt vind ik wel een fijn gevoel. ZO belangrijk vind ik spiegels
bij het afslaan/invoegen/inhalen kijk ik ALTIJD in mijn spiegels en achter mijn schouder. netjes op de manier hoe ik het met de rijlessen heb geleerd.

siko voelt zich ineens niet meer zo stoer nu hij heeft verklapt dat hij het nogsteeds zoals bij zijn rijlessen doet :X
 
@Carmina: Ik gebruik mijn spiegels best wel. Vorig jaar had ik van die plak dodehoek spiegeltjes er bij gedaan om eens uit te proberen. Maar dat hielp niet echt, ik zag er nauwelijks meer mee. Onderweg (off road) ben ik er een verloren en dat zag ik pas de volgende dag, dus dat heb ik verder maar zo gelaten. Ik kijk altijd ook opzij, eigenlijk nog net zo als ik het tijdens het lessen in de jaren 80 geleerd heb. Alleen wat minder nadrukkelijk dan toen.
 
Ik kijk er vooral in om mijn achtervolgers in de gaten te houden. Dat kunnen maten zijn van mijn groep, maar natuurlijk ook "verdachte" andere voertuigen. Bij het van rijbaan wisselen draai ik meestal alleen mijn hoofd ff om.
 
Op de fiets mis ik ze ook vaak vooral met dit weer als je net even dat kontje wil checken.
Dan zoe ik ze ook wellis :P
 
Ik gebruik mijn spiegels eigenlijk alleen maar om te kijken of er niks verdachts achter me zit, en om bij toerritten te kijken of degene die achter mij zitten er nog zijn. Verder gebruik ik m'n spiegels niet. Reden is dat ik heel lang geen bruikbare spiegels heb gehad op een crosser waardoor ik mezelf aangeleerd heb m'n nek te verrekken als ik een zijdelingse beweging wil gaan maken ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik zou niet zonder willen en gebruik ze ook altijd. Natuurlijk ook altijd nog wel even naast en nachter me checken i.v.m dode hoek.

Greetz+ :]

Jan
 
Ik kijk er vooral in om mijn achtervolgers in de gaten te houden. Dat kunnen maten zijn van mijn groep, maar natuurlijk ook "verdachte" andere voertuigen. Bij het van rijbaan wisselen draai ik meestal alleen mijn hoofd ff om.

maar dat komt omdat jij voorop rijd, en wij dan allang op de andere rijbaan zitten :P

Op de fiets mis ik ze ook vaak vooral met dit weer als je net even dat kontje wil checken.
Dan zoek ik ze ook wellis :P

:^
 
Ik herinner me een posting van Baksteen waarin hij aangaf dat heel veel motorrijders hun spiegels verkeerd afgesteld hadden, zodat ze in beide spiegels ongeveer hetzelfde zagen.

In mijn hoofd zat nog steeds de tip van lang geleden dat je de spiegels zo moet afstellen dat je nét het tipje van je elleboog erin ziet. Dat is dan je referentiepunt, terwijl je verder zoveel mogelijk ziet.
N.a.v. die posting heb ik mijn spiegels nog eens zorgvuldig gecheckt. Ik vind zelf eigenlijk mijn spiegels te klein. Gelukkig heb ik op deze motor geen last meer van trillen, zoals op mijn vorige motor had ik vrij veel last van trillen. Daar greep ik soms mijn linkerspiegel wel eens even vast zodat ik toch scherp beeld had.

Wat ik nog steeds een keer wil doen is voor mezelf in beeld krijgen (letterlijk en figuurlijk ;) waar ik nu precies dingen mis. En eventueel bredere spiegels, of spiegels met zo'n apart facetje erin, waarmee je nog meer ziet. Nadeel van omkijken bij het invoegen in druk verkeer vind ik trouwens, is dat je dan heel even niet ziet wat de voorligger waar je in wilt voegen uitspookt. Of die niet plotseling een remactie heeft ingesteld.

Ik denk nog na over een binnenspiegel...... _O-

Die binnenspiegel ben ik erg benieuwd naar :P


Maar verder heb je met standaard spiegels gewoon altijd een dode hoek.
Het is wel degelijk belangrijk om ze goed af te stellen, maar je houdt ten alle tijden NAAST je een hoek waar je echt je nek voor moet verdraaien.
 
Laatst bewerkt:
keb een poosje zonder li-spiegel gereden, ivm kapot en nog wachten op een nieuwe...
maar dat is knap waardeloos...

altijd gespiegeld...zou niet zonder willen rijden. kijk af en toe ook om omdat ik toch last heb van een soortje dode hoek...
Soms zijn daar in 1 x van die hele snelle auto's...je schrikt je lam...

mzzl :W
 
Ik mis mijn spiegels zelfs nog op mijn trapfiets....

En ja, ik gebruik ze, maar bij het invoegen e.d. draai ik ook nog mijn nek om. Ik heb mijn spiegels weliswaar zorgvuldig afgesteld zodat ik zo veel mogelijk zie, maar ik check het toch nog eens door over mijn schouder te kijken. Invoegen en alleen in de spiegels kijken voelt als in het donker in het zwembad springen. Er zal wel water in zitten, maar 100% zeker weet je het niet.

Ik weet niet eens óf ik een dode hoek heb, misschien eens een keertje thuis uitproberen.

:^ Heel irritant als je in eens naar je fietsstuur zit te kijken :+

Wat betreft je dooie hoek kun je dat goed zien als je bijvoorbeeld op de snelweg zit en iemand haalt je in. als ie uit je spiegels verdwijnt zou het gunstig zijn als je hem al in je ooghoeken ziet.
 
Voor die Honda CBX 550 vanochtend op de A7 hebben spiegels geen nut, hij gebruikt ze toch niet :( :( :(

Dat er tientalleen auto's achter hem rijden op de linker baan (en geen enkele vóór hem) doet blijkbaar ook geen lichtje branden |( |(
 
Voor die Honda CBX 550 vanochtend op de A7 hebben spiegels geen nut, hij gebruikt ze toch niet :( :( :(

Dat er tientalleen auto's achter hem rijden op de linker baan (en geen enkele vóór hem) doet blijkbaar ook geen lichtje branden |( |(
Ow, sorrie, zat te bellen 8-)
 
Ik gebruik mijn spiegels eigenlijk alleen maar om te kijken of er niks verdachts achter me zit, en om bij toerritten te kijken of degene die achter mij zitten er nog zijn. Verder gebruik ik m'n spiegels niet. Reden is dat ik heel lang geen bruikbare spiegels heb gehad op een crosser waardoor ik mezelf aangeleerd heb m'n nek te verrekken als ik een zijdelingse beweging wil gaan maken ;)


Ben je dan niet veel te lang bezig op bijvoorbeeld de snelweg? Ik kna me voorstellen dat dit best veel tijd kost. Je moet toch ook de remmende koekblikkers in de gaten houden.

Op de fiets mis ik ze ook vaak vooral met dit weer als je net even dat kontje wil checken.
Dan zoe ik ze ook wellis :P

Handig hè spiegels ;)
 
:^ Heel irritant als je in eens naar je fietsstuur zit te kijken :+

Wat betreft je dooie hoek kun je dat goed zien als je bijvoorbeeld op de snelweg zit en iemand haalt je in. als ie uit je spiegels verdwijnt zou het gunstig zijn als je hem al in je ooghoeken ziet.

Na een rotonde kom ik met de trapfiets ook wel eens op de rijbaan in plaats van op het fietspad :P
 
Ik ben zelf nog nieuw in de motorwereld, vanavond eerste rijles enzo.. Maar is het niet zo dat als je hard rijdt (>140?) je spiegels onwijs gaan trillen en het zicht slechter wordt met je spiegels (beeld trilt.. lastig.. )?

Natuurlijk ben ik van mening dat spiegels een must zijn... je wil niet echt achterom kijken als je wat harder rijdt ivm wind..
 
Ik ben zelf nog nieuw in de motorwereld, vanavond eerste rijles enzo.. Maar is het niet zo dat als je hard rijdt (>140?) je spiegels onwijs gaan trillen en het zicht slechter wordt met je spiegels (beeld trilt.. lastig.. )?

Natuurlijk ben ik van mening dat spiegels een must zijn... je wil niet echt achterom kijken als je wat harder rijdt ivm wind..


Ja klopt, al hoewel het bij mij weg mee valt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan