Spiegels

Oh!

kloon
14 jan 2009
2.648
1
Artikel 5.4.45

Motorfietsen die in gebruik zijn genomen na 16 juni 2003, moeten zijn voorzien van een linker- en een rechterbuitenspiegel.
Motorfietsen die in gebruik zijn genomen na 26 november 1975 doch voor 17 juni 2003, moeten zijn voorzien van:
een linker buitenspiegel;
een rechterbuitenspiegel indien de maximum snelheid van het voertuig 100 km/h of meer kan bedragen en het voertuig na 31 december 1996 in gebruik is genomen.
De spiegels moeten deugdelijk zijn bevestigd.
Het spiegelglas van de verplichte spiegels mag geen verschijnselen van breuk vertonen en mag niet in ernstige mate zijn verweerd.


Met 'in gebruik genomen' bedoelen ze dan dat hij voor het eerst gekocht is?
Maw, een motor van voor 31 december 1996 hoeft alleen een linker spiegel te hebben?

Alvast bedankt!
 
Had toch met het bouwjaar te maken geloof ik?.. Althans dat is wat ik me herinner van mijn keuring :P
 
Laatst bewerkt:
Het "in gebruik nemen" daar bedoelen ze de fabricage datum mee. Dus vanaf het moment dat ie de fabriek uit rolt. Vanaf dat moment is de motor gebruiksklaar en kan die "in gebruik genomen" worden.
 
"In gebruik nemen" Is: de oudste datum die op het kenteken te vinden is.

Dus stel je hebt een jawa uit 1950. maar je hebt hem laten importeren dit jaar. dan is de oudste datum die op het kenteken staat 2009. Dus dan moet hij 2 spiegels hebben. Is hij niet geïmporteerd en staat er echt 1950 op het kenteken(papieren) dan is een linker spiegel dus voldoende.

En idd. elk motorrijwiel voertuig tot 31 december 1996 is verplicht een linker spiegel te hebben.

"Het spiegelglas van de verplichte spiegels mag geen verschijnselen van breuk vertonen en mag niet in ernstige mate zijn verweerd"

het spiegel glas is niet afkeur als er een barst in zit. Mits die barst het beeld dermate verslechtert dat je er geen hol meer in kan zien.

En veel spiegels hebben langs de zijkanten zo`n witte laag. dat bedoelen ze met verweren.
Dit is ook niet erg. Totdat je geen hol meer ziet. dan is het wel 'afkeur'

"De spiegels moeten deugdelijk zijn bevestigd"

zodra je 100km/u rijdt, en de spiegel klapt om. dan is hij niet deugdelijk bevestigd.


Hopen dat dit het allemaal wat duidelijker maakt. :)
 
...
Dus stel je hebt een jawa uit 1950. maar je hebt hem laten importeren dit jaar. dan is de oudste datum die op het kenteken staat 2009. Dus dan moet hij 2 spiegels hebben. Is hij niet geïmporteerd en staat er echt 1950 op het kenteken(papieren) dan is een linker spiegel dus voldoende.
...

Welnee, dan staat ook gewoon het bouwjaar op het kenteken. (Datum eerste toelating) De motor moet voldoen aan de eisen van die tijd, dus spiegels zijn niet nodig. (anders zou je ook knippers moeten hebben en aan de emissie-eisen moeten voldoen)
 
Met 'in gebruik genomen' bedoelen ze dan dat hij voor het eerst gekocht is?
Maw, een motor van voor 31 december 1996 hoeft alleen een linker spiegel te hebben?

Alvast bedankt!


Mits ie niet harder dan 100km/h kan, anders moet je ook eer rechter spiegel hebben.
 
wil je niet zien wat er achter je gebeurd ???
rechts zie ik alles achter mij in me linker iets minder maar meer wat er op de linker baan zit zeg maar voor het inhalen en zo
totaal gezien zie ik alles wat er achter me zit in bijde spiegels en hoef niet specifiek te loeren .
 
Mits ie niet harder dan 100km/h kan, anders moet je ook eer rechter spiegel hebben.

Niet helemaal:

bouwjaar voor 26 nov 1975: geen spiegels nodig
bouwjaar voor 31 dec 1996: alleen linker spiegel nodig
bouwjaar voor 16 jun 2003 en kan niet harder dan 100: alleen linker spiegel
bouwjaar voor 16 jun 2003 en kan wel harder dan 100: beide spiegels nodig
bouwjaar na 16 jun 2003: beide spiegels nodig
 
Terug
Bovenaan Onderaan