Spijker in band. Vervangen of niet?

Castaway

Die hard MF'er
20 mei 2004
393
0
Groningen
Er zit een spijker in mijn MPP van een jaar oud, er is slechts 2000 km mee gereden.. Het gat zit precies in het profiel van de band. Bij de auto heb ik wel eens een prop in de band laten schieten en dit gaat prima. Bij een motor wordt dit vaak afgeraden, ik was dus van plan een nieuwe band te kopen.
Maar nu hoor ik verschillende mensen dat je hem ook kan laten plakken aan de binnenkant, is dat betrouwbaar?

full


Wat is wijsheid: Prop, plakken of vervangen..?
 
Even iemand met verstand van zaken laten beoordelen of het karkas niet beschadigd is (meestal niet met een spijker). Als die van mening is de band verder nog goed is, pluutje laten zetten en oprijden.
 
Ik heb ook laatst zelf een prop in m'n band gezet. Als je me een tijd niet meer ziet op het forum zal ik het dus als ik jullie was niet doen :9 , maar ik heb er alle vertrouwen in. Vroegah in een garage gewerk en 10-tallen proppen gezet (bij auto's) maar nooit eentje terug gezien.
 
Toevallig (?) heb ik gisteren voor de derde keer een propje in een nieuwe band
gedaan, telkens na een paar honderd KM heb ik de pech een spijker tegen te komen,
nu voor de derde keer achter elkaar. Werkt perfect, en zit muurvast.
(Rema Tiptop setje) Dat men het afraadt heeft te maken met aansprakelijkheid, en het
graag verkopen van nieuwe banden. Voor mezelf weet ik het wel, aub dit zoveelste zelde draadje sluiten.

Een pluutje is wel veel veiliger als een prop, een pluutje zit van binnenuit geborgt door een "plaatje". Probeer maar eens een euro door het oog van een naald te halen... lukt niet he? Zo kan een pluutje dus ook niet uit de band :+

Vroegah in een garage gewerk en 10-tallen proppen gezet (bij auto's) maar nooit eentje terug gezien.

Ja, ik ook, MAAR vergelijk een motorband niet met een autoband...
 
Je hebt toch te maken met heel andere belasing.. Ding wordt alle kanten op gewrongen, en in auto stuk minder. Daar heb je echt een vlak loopvlak waar de kracht over wordt verdeeld. Met zon motorband rij je met rechtdoor alleen op de kleine stukkie. En in de bochten trek je er de raarste krachten mee.

Gezien het type fiets lijkt me de keuze niet zo moeilijk, vervangen. Kijk als je nou met een CB250 rij ofzo, en je toch nooit hard gaat, geen probleem met propje.

Zelf weten natuurlijk. :W
 
een prop hebben ze niet voor niets uitgevonden bij ons op mijn werk proppen ze banden van machines waar 10 keer zoveel belasting op komt dan op een band van een motorfiets dus als je een redelijke nieuwe band heb proppen die handel alleen zal ik het afraden als de spijker in de zijkant van de band zit
[mijn benieuwen wat voor reacties ik hier op krijg O-) ]
 
Een pluutje is wel veel veiliger als een prop, een pluutje zit van binnenuit geborgt door een "plaatje". Probeer maar eens een euro door het oog van een naald te halen... lukt niet he? Zo kan een pluutje dus ook niet uit de band :+

Weleens proppen gezet Rambi? Niet dat ik het goed kan, maar ik heb nou niet bepaald de indruk dat die er zomaar uitkomen, als je ziet met wat een godsgeweld die dingen er in gaan...
Heb zelf zo een set namelijk...
 
Hij is rond en hij rolt, wat is het verschil dan?

Gieliovd gaf het antwoord al...

een prop hebben ze niet voor niets uitgevonden bij ons op mijn werk proppen ze banden van machines waar 10 keer zoveel belasting op komt dan op een band van een motorfiets dus als je een redelijke nieuwe band heb proppen die handel alleen zal ik het afraden als de spijker in de zijkant van de band zit
[mijn benieuwen wat voor reacties ik hier op krijg O-) ]

Wat voor machines zijn dat?


Weleens proppen gezet Rambi? Niet dat ik het goed kan, maar ik heb nou niet bepaald de indruk dat die er zomaar uitkomen, als je ziet met wat een godsgeweld die dingen er in gaan...
Heb zelf zo een set namelijk...

Ja zoals ik al zei. Stuk of 50 wel. Ik zeg niet dat ze er direct uit knallen maar er staat wel constant druk op van de andere kant + de rare krachten die er van alle kanten opkomen... Ik kies bij een motorband liever voor een pluutje maar ik hou mensen die een prop willen zetten niet tegen.
 
Blijft leuk deze dicussie, doe wat jezelf pretig vind en verkoop de band aan eentje die hem kan gebruiken. Laat hem niet bij de dealer achter want dan krijgt ie veel te veel goede banden die ie zelf op moet rijden :9 .
BTW op een autoband komen denk ik zelf meer dwarskrachten dan op een motorband, heb je een auto wel eens de bocht in zien leunen en dan hebben we het nog niet eens over het gewicht.
 
Al een ouder topic, maar moet toch even reageren.

Is je band lek door dat kleine spijkertje? Op de foto kan ik het niet zien.

Als het echt een klein naaldje is zou ik hem er gewoob uit trekken en verder rijden. Het karkas zal niet stuk zijn door zo'n klein naaldje.

En voor de mensen die die nooit zouden doen en gevaarlijk vinden, als dat spijkertje er maar net inzit is de kans groot dat ie er ook weer spontaan uit zou zin gegaan. Dat had je niets gezien en er nooit mee gezeten.

Mijn vorige band heeft eens een scherpe schroef in het loopvlak gehad, ik zag dat kreng pas toen de kop er al bijna af was gesleten. Met een tang eruit gedraait, nooit iets aan gedaan. (maar als ik eerlijk ben, mijn motor is niet extreem en heeft een binnenband)
 
Had 2 weken terug nog een spijker in mn band, ding liep ook langzaam leeg.
Hoe dan ook, met een spijker beschadig je de band.

je motor heeft maar 2 banden, in mijn ogen moeten die 2 banden gewoon 100% veilig zijn voor 100% vertrouwen erin.

Je rijdt supersport, ik ga er dan van ook dat je ook aardig sportief rijdt, als jij dan het risico wilt lopen dat je band klapt of wat dan ook in een leuke bocht waar je met een aardige snelheid doorheen gaat, dan moet je er maar een paddestoeltje in laten zetten (GEEN prop). Maar ik zou het dus niet doen.
 
Wat een geleuter allemaal :r
Als je er een pluutje in laat zetten en je gordel is niet beschadigd dan loop je 0 risico.
Of de gordel beschadigd is kan je aan de gene vragen die hem repareert maar een spijkertje beschadigd echt niet zomaar je karkas.
 
Terug
Bovenaan Onderaan