Spijker in band. Vervangen of niet?

Castaway

Die hard MF'er
20 mei 2004
393
0
Groningen
Er zit een spijker in mijn MPP van een jaar oud, er is slechts 2000 km mee gereden.. Het gat zit precies in het profiel van de band. Bij de auto heb ik wel eens een prop in de band laten schieten en dit gaat prima. Bij een motor wordt dit vaak afgeraden, ik was dus van plan een nieuwe band te kopen.
Maar nu hoor ik verschillende mensen dat je hem ook kan laten plakken aan de binnenkant, is dat betrouwbaar?

full


Wat is wijsheid: Prop, plakken of vervangen..?
 
Hallo,

Een prop in een motorband is een thuiskomertje waarbij je rustig aan moet rijden zodat de band niet teveel wordt belast. Gewoon een nieuwe band er om laten leggen, hoe spijtig en duur het ook is. Je leven is meer waard dan de paar honderd euro die je kwijt bent aan een nieuwe band.
De mazzel.
 
Duidelijk. Ik hoorde van een collega-motorrijder dat je hem ook van binnenuit kan laten plakken met een vrachtwagenbandenplaksetje (mooi scrabblewoord). Een prop heb ik sowieso geen goed gevoel over maar van binnenuit plakken had ik nog nooit van gehoord.
Ik ga morgen maar even richting de bandenboer.. Bedankt voor de snelle reacties.
 
Er zit een spijker in mijn MPP van een jaar oud, er is slechts 2000 km mee gereden.. Het gat zit precies in het profiel van de band. Bij de auto heb ik wel eens een prop in de band laten schieten en dit gaat prima. Bij een motor wordt dit vaak afgeraden, ik was dus van plan een nieuwe band te kopen.
Maar nu hoor ik verschillende mensen dat je hem ook kan laten plakken aan de binnenkant, is dat betrouwbaar?

(Afbeelding)

Wat is wijsheid: Prop, plakken of vervangen..?

De meningen verschillen hier nog al over. Mij eigen ervaring, heb zelf eens een band laten plakken aan de binnenkant en in het gaatje werd een beetje vloeibaar rubber gedaan. De band was toen nog geen drie weken oud heb er nooit wat van gemerkt ondanks dat ik er naderhand nog lang en hard mee gereden heb.
 
proppen worden als het goed is bij auto's ook niet meer gebruikt.
Tegenwoordig gebruiken ze een paraplu en die gaat er idd van binnenuit door het gat heen en aan het einde zit een rubber matje die dan weer in de band gevulcaniseerd wordt.

Kan bij de motor ook, maar vervangen lijkt me wat slimmer.
 
Volgens mij heb je gelijk want dit is nog niet zolang geleden ook voorbij gekomen.

Al 34562523 keer :Y

proppen worden als het goed is bij auto's ook niet meer gebruikt.
Tegenwoordig gebruiken ze een paraplu en die gaat er idd van binnenuit door het gat heen en aan het einde zit een rubber matje die dan weer in de band gevulcaniseerd wordt.

Kan bij de motor ook, maar vervangen lijkt me wat slimmer.

Proppen worden nog steeds gewoon gedaan hoor bij auto's... tenminste bij de Renault dealer wel. Een parapluutje is dé manier voor een motorband. Ligt er wel net aan op welke plek, als het karkas beschadigt is kun je hem wegflikkeren.

En als je hem vervangt: Mensen met supermotards hebben er vaak nog wel wat voor over omdat die toch met binnenband rijden ;)
 
Gewoon van binnenuit laten plakken. Zo'n klein spijkertje kan als ie geen geen gordels in de band heeft geraakt geen kwaad. Heb een bt010 laten "plakken" nadat ie binnen een week lek ging en de band zonder problemen opgereden.

maar goed hangt er een beetje van af wat er precies beschadigd is.
 
Oude discussie inderdaad. Je kunt een parapluutje laten plaatsen ( de enige goede manier om 'm te repareren). Sommigen vinden dat evengoed levensgevaarlijk, maar ik heb nog niemand gehoord die er een probleem mee heeft gehad.
Als je circuitdagen doet zou ik 'm inderdaad wel vervangen.....
 
Er werd mij verteld door een bandenboer dat ze wettelijk geeneens meer reparaties mogen doen aan een motorband


Weet niet of het BS is.. Maar als dat zo is, is het gelijk einde discussie.
 
Eem binnenband in een tubeless band is veel gevaarlijker als een propje.
Binnenband wordt dan veel te warm en kan inderdaad klappen.

Toevallig (?) heb ik gisteren voor de derde keer een propje in een nieuwe band
gedaan, telkens na een paar honderd KM heb ik de pech een spijker tegen te komen,
nu voor de derde keer achter elkaar. Werkt perfect, en zit muurvast.
(Rema Tiptop setje) Dat men het afraadt heeft te maken met aansprakelijkheid, en het
graag verkopen van nieuwe banden. Voor mezelf weet ik het wel, aub dit zoveelste zelde draadje sluiten.

Voor de oplettende lezer, de motor die ik als avatar gebruik heeft inderdaad binnenbanden
maar ik heb ook nog een andere straatfiets met tubeless banden :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan