spijker zat in band, wat nu?

spijker in band, band loopt niet leeg

  • Toch maar nieuw rubber?

    Stemmen: 12 35,3%
  • Gewoon doorrijden en bandenspanning in de gaten houden

    Stemmen: 6 17,6%
  • Even naar bandenzaak en naar de "inslag"plaats laten kijken

    Stemmen: 16 47,1%
  • anders

    Stemmen: 0 0,0%

  • Totaal aantal stemmen
    34

Maestro

MF veteraan
20 jul 2002
4.088
5
44
Zuid Holland
Gisteren constateerde ik een spijker in mijn achterband tijdens een tanksessie( reed in de kop van Noord-Holland). Bij thuiskomst motor op de paddock en spijker eruit getrokken. Band loopt niet leeg, hij zat er mega schuin in dus hij is niet door en door wat nu? Achterband is circa 1000 km oud
 

Foxmulder

Rookie
17 jul 2003
14
0
s-dam
Ik zou voor zekerheid gaan en nieuw rubber laten monteren.
Je zal maar net lekker een bocht insturen en je bandje laat het afweten.
Dan heb je meer schade dan een band kost.
 

Hulzie

MF veteraan
10 nov 2002
9.321
2
57
Staphorst
Je kunt een nieuwe band laten monteren, je kunt ook een prop laten schieten, meer keuze's heb je niet, al rijdend zal ie nu leeglopen, stilstaand niet (de wet van de krachten is dat)

Je moet er gewoon wat aan doen, want al rijdend leeglopen dat ontdek je altijd in een bocht en de rest kun je raden, kan wel 300 km rijden duren, maar met de garantie van mij, dat ie gaat.

Dus, kost bandje? 130/180 euro? voor achter? BT 130 hier 120 € Motorhandel De Meele Nieuwleusen

Prijsverschil prop zetten en vand vervangen = ca 50%, maar nieuwe band is het wijste
 

Foxmulder

Rookie
17 jul 2003
14
0
s-dam
Niet lek is niet beschadigd lijkt me, gewoon doorrijden.
Ik zou het risico niet willen lopen.
Er is geen enkele garantie dat de band niet beschadigd is en niet leeg zal lopen.
Als je ligt te zwemmen op het asfalt is het te laat, en denk je "had ik maar".
 

Maestro

MF veteraan
20 jul 2002
4.088
5
44
Zuid Holland
Ik zou het risico niet willen lopen.
Er is geen enkele garantie dat de band niet beschadigd is en niet leeg zal lopen.
Als je ligt te zwemmen op het asfalt is het te laat, en denk je "had ik maar".

... je kan natuurlijk niet zien hoe diep de spijker is gegaan, stel dat er een flinterdun laagje zit tussen de binnen en buitenkant. ik kan me voorstellen dat bij het warm worden van de band de band alsnog klapt. Ivm aanschaf nieuwe voorband deze week even band eraf laten halen en kijken of een prop schieten een optie is (heb ik al eerder gedaan bij andere motor (echter toen zat schroef recht in de band)
 

KingCoder

Begeisterungsmeister [bəˈgaistərʊŋs-ˈmaistɐ]
9 jan 2002
11.392
72
52
Oss
www.habbiebabbie.net
Met je banden moet je niet ouwehoeren. Die moeten gewoon goed zijn. Neem geen risico, tenzij je leven minder waard is dan de band (+/- 250 euro?)


MAzzel,

Rolan
 

IKBENGEK

MF veteraan
29 nov 2002
14.285
2
39
veendam
www.motorfreaks.nl
ik had een tijdje terug glas in mijn band zitten en deze verliep zonder zichtbaar bewijs van luchtbellen etc etc leeg perdag ongeveer een halve bar.

en dat merk je best wel.

het gedoe met steeds controleren blijft in je hoofd zitten en dat rijd absoluut niet lekker.

en waarom ben ik dan door gereden, had simpel weg even geen cash beschikbaar er voor.
had ik het wel gehad , had ik direct een nieuwe band gedaan
 

PeeJay

MF veteraan
Donateur
13 aug 2001
8.858
6
39
Onder een steen
In de gaten houden en bij eventuele twijfel een parapluutje laten schieten.

Vraagje: hebben de mensen die nu allemaal schreeuwen om een nieuwe band allemaal ervaring met een eventueel lek, of zit het meer in de groep "ik heb eens gehoord dat een motorrijder blablabla............"?
 

Orpheus

MF veteraan
Donateur
9 jul 2002
26.658
0
42
Lienden
www.motor-forum.nl
In de gaten houden, of eventueel bij een bandenspecialist laten controleren. Als ie echt lek is, gewoon een plu'tje erin laten zetten en oprijden. :)

In de gaten houden en bij eventuele twijfel een parapluutje laten schieten.

Vraagje: hebben de mensen die nu allemaal schreeuwen om een nieuwe band allemaal ervaring met een eventueel lek, of zit het meer in de groep "ik heb eens gehoord dat een motorrijder blablabla............"?
:^

Die vraag is een tijdje terug ook al eens langs geweest. Eindresultaat: NIEMAND had ooit een geval persoonlijk meegemaakt van een plu'tje wat weer ging lekken, oid.
 

Hulzie

MF veteraan
10 nov 2002
9.321
2
57
Staphorst
In de gaten houden en bij eventuele twijfel een parapluutje laten schieten.

Vraagje: hebben de mensen die nu allemaal schreeuwen om een nieuwe band allemaal ervaring met een eventueel lek, of zit het meer in de groep "ik heb eens gehoord dat een motorrijder blablabla............"?
Heb eens gehoord ......

Heb altijd voorkomen, dat komt me bekender voor, en zie ook wel eens wat rondt om me heen.
Heb net een band vervangen die er 16 jaar op had gezeten, cb tje van 72, die was gewoon poreus, zo leek het, maar liep niet leeg, van de zomer nog een rit van 300 km mee gemaakt, maar kreeg ut er benauwd van, gebruik dat ding maar eens in het jaar en de dag vantevoren zag ik dat ie poreus was, maar na de rit heb ik um pas vervangen

Ooh ja, GSX 1100 moest ik eens in de week bijvullen, dus een nieuwe erop, was een BT 130 breedt, achterband, kost hier 120 euro (type 1982)
 

Galli

Die hard MF'er
27 jul 2004
430
3
Gisteren constateerde ik een spijker in mijn achterband tijdens een tanksessie( reed in de kop van Noord-Holland). Bij thuiskomst motor op de paddock en spijker eruit getrokken. Band loopt niet leeg, hij zat er mega schuin in dus hij is niet door en door wat nu? Achterband is circa 1000 km oud
Ik zou er in ieder geval naar laten kijken, waarschijnlijk gaan ze je een nieuwe band aanraden. Is wel zonde na pas 1000 km. Maar als ie langzaam leeg loopt wordt het link. Heb ik ook gehad, door een te zachte achterband ging ie achter glijden in de bocht (met ongeveer 100 km per uur). Misschien is er wel niks lek, als het canvas niet beschadigd is lekker doorrijden dan....
 

fietsertje

MF veteraan
10 okt 2002
6.158
9
34
zuid holland
In de gaten houden, of eventueel bij een bandenspecialist laten controleren. Als ie echt lek is, gewoon een plu'tje erin laten zetten en oprijden. :):^

Die vraag is een tijdje terug ook al eens langs geweest. Eindresultaat: NIEMAND had ooit een geval persoonlijk meegemaakt van een plu'tje wat weer ging lekken, oid.
ook opt werk nog nooit over probs hiermee gehoord, alleen als (ik zeg als) het fout gaat schijnt het verzekeringstechnisch weer problemen te geven...
 

halflive

MF fossiel
9 apr 2004
26.641
780
Purmerend
halflive.000webhostapp.com
Die vraag is een tijdje terug ook al eens langs geweest. Eindresultaat: NIEMAND had ooit een geval persoonlijk meegemaakt van een plu'tje wat weer ging lekken, oid.
inderdaad, naar mijn mening is het echter beter om de band van binnen te plakken maar een plu-tjes is veel eenvoudiger.

laat ze maar schreeuwen die bandenkopers, ik weet wel leukere dingen voor dat geld.
hij kan toch niet in een keer leeg zijn dat merk je echt wel eerder.
een lekke band kan je altijd krijgen dus wat is nou het risico?
 

Frank the Tank

Die hard MF'er
17 okt 2003
501
0
41
Hoedekenskerke
gewoon een nieuwe halen,het is misschien zonde maar
beter dan dat je straks in het gras ligt met een
klapband...

en ik kan je vertellen(uit eigen ervaring) dat is geen
pretje....
 

Switch

Banned User
8 mrt 2003
4.442
0
r
Als je band niet leeg loopt gewoon lekker blijven rijden , als ik bj elk dingetje wat er in me band zit een nieuwe moet kopen mag ik wel naar een andere baan gaan zoeken ..

als die alsnog gaat leeg lopen dan kan je altijd nog een nieuwe kopen
 

Hulzie

MF veteraan
10 nov 2002
9.321
2
57
Staphorst
In de gaten houden en bij eventuele twijfel een parapluutje laten schieten.

Vraagje: hebben de mensen die nu allemaal schreeuwen om een nieuwe band allemaal ervaring met een eventueel lek, of zit het meer in de groep "ik heb eens gehoord dat een motorrijder blablabla............"?
Je bent zelf verder gewoon de moderne moraalridder als ik het goed heb? Leest geen boeken, bladen, ziet niks, overkomt nooit wat? Of juist jalours op degene die al wat jaartjes meedraaien?
 

4takter

MF veteraan
16 mrt 2003
3.058
0
39
Zeist
Ik heb een tijdje terug een schroef in mijn band gevonden die er ook precies zo schuin onder het oppervlak inzat dat hij niet lek was. (zie Stuk ijzer in mijn band, wat moet ik ermee doen?)

Ik heb de eerste paar honderd kilometer gewoon wat rustiger gereden en gekeken of hij niet leegliep. Ik had geen problemen en heb er inmiddels alweer zo'n 2000km mee gereden. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het bij jou ook goed gaat.

Plu-tje schieten kan volgens mij niet als de spijker er echt zo schuin in zat als die schroef bij mij.

edit: link aangepast
 
Laatst bewerkt:

MuiZ

MF veteraan
17 nov 2003
17.682
2
60
Centraal
Als je toch naar de bandenboer gaat..laat m dan nakijken.

Het is het niet waard om te crashen straks voor een achterband.

Zonde van het geld....maar alles beter dan dat ze zeggen ...zonde van Maestro
 

Orpheus

MF veteraan
Donateur
9 jul 2002
26.658
0
42
Lienden
www.motor-forum.nl
inderdaad, naar mijn mening is het echter beter om de band van binnen te plakken maar een plu-tjes is veel eenvoudiger.

laat ze maar schreeuwen die bandenkopers, ik weet wel leukere dingen voor dat geld.
hij kan toch niet in een keer leeg zijn dat merk je echt wel eerder.
een lekke band kan je altijd krijgen dus wat is nou het risico?
Hmm, ik verkeerde in de veronderstelling dat een plutje van binnenuit geplaatst wordt. Itt een prop. Ik bedoel iig zo'n ding dat vanaf de binnenkant geplakt wordt.

Je bent zelf verder gewoon de moderne moraalridder als ik het goed heb? Leest geen boeken, bladen, ziet niks, overkomt nooit wat? Of juist jalours op degene die al wat jaartjes meedraaien?
Voorbeelden?