Spinazie opwarmen ?

rEPLICa

Die hard MF'er
1 okt 2001
331
1
Eindhoven
Hoe gevaarlijk is het nu echt om spinazie opnieuw op te warmen :? :? ? Ik heb nog ovenschotel van gisteren over.
Ik heb wel eens gehoord dat er dan schadelijke stoffen vrijkomen en voordat je het weet val je dood neer :} .

www.vraaghetjemoeder.nl is down, dus dan maar aan mijn motormaatjes vragen....
 
ik heb er wel eens van gehoord, zou niet goed zijn... doe maar niet voor het geval dat, anders kun je morgen niet meer posten ;( ;)
 
uh, ik geloof dat het zo is dat er veel of stikstof of nitriet weet niet meer welke van de twee vrij komt als je spinazie een 2de of 3de (jak) keer kookt weet niet hoe schadelijk dat dan eigenlijk is, valt wel mee geloof ik
 
Niet zeiken, gewoon doen! Anders zoek het even op in google ofzo. Ik denk dat nitromax het wel zal weten, maar de rest van het forum is volgens mij niet zo huiselijk.
 
anders warm je het gewoon op, en dan ruik je eens, als dat nog gaat dan neem je eens een hap... hoef je daarna nog niet te kokhalzen dan eet je het gewoon op, en dan laat je morgen weten of alles goed gegaan is }) .
 
Komt wat nitriet bij vrij maar kun je rustig eten Ik ben er nog nooit ziek van geweest.

PS ik eet nooit geen opgewarmde spinazie :P :P :P :P
 
Niet zeiken, gewoon doen!

Beste advies dat ik in tijden gehad heb, ik heb de zooi al in de magnetron gegooid. Ik vind dat ik wat meer gevaarlijk moet gaan leven.

Dus als ik jullie nooit meer spreek \ '( .

(P.S. Ik laat mijn FZR na aan JK, hij weet wel waarom :P )
 
oxaalzuur komt er vrij wanneer men spinazie terug opwarmt, dan krijgt ge reuma, kunt ge uw freins niet meer vasthouden :?

Heb het ook al wel een gedaan en word nog niets gewaar 8-)
 
Wat er bij vrij komt weet ik niet, maar een broer van mij is er een keer mee in een ziekenhuis bed beland,( keel bleek helemaal op te zetten waardoor hij geen lucht meer kreeg), het is dus een serieuze waarschuwing
 
nu we het toch over eten hebben, kent iemand een goede tandarts in de buurt van Almere... :?
 
nu we het toch over eten hebben, kent iemand een goede tandarts in de buurt van Almere... :?

Wat heeft een tandarts met spinazie te maken? :)
Telefoonboek/goudengids al nagekeken ? Schijnt zeer lastig te zijn om een patient te kunnen worden de afgelopen jaren... dus suc6
 
Volgens mij bevat spinazie veel nitraat en na een paar keer opwarmen veranderd dat in nitriet :?

Als je dat niet iedere week 7 keer doet zal het allemaal wel meevallen.
 
Wat er bij vrij komt weet ik niet, maar een broer van mij is er een keer mee in een ziekenhuis bed beland,( keel bleek helemaal op te zetten waardoor hij geen lucht meer kreeg), het is dus een serieuze waarschuwing

Ik hoop dat je een geintje maakt, want ik heb me helemaal volgevreten met die zooi :9 . Maar goed, live fast, die young zullen we maar zeggen.

Rev? Hoezo is het komkommertijd :P ?
 
Groenten (en andere levensmiddelen) bevatten nitraat. Met name bladgroenten kunnen redelijk veel nitraat bevatten. De hoeveelheid nitraat is afhankelijk van het type groente, het gebruikte ras, de grondsoort, het seizoen en het (grond)water. Hoeveel er dus in een partij groente zit, is dus niet aan te geven of goed te voorspellen.
Nitraat op zich is een volledig onschuldige stof. Nitraat kan echter omgezet worden tot nitriet en nitriet weer tot nitrosamines. Deze laatste stoffen zijn kankerverwekkend.
De omzetting van nitraat tot nitriet zal in de meeste levensmiddelen plaatsvinden, zij het zeer langzaam. Verwarmen van een levensmiddel zal het proces versnellen. En hoe meer of hoe langer je verwarmt, hoe meer nitriet er gevormd wordt. Vandaar dat je spinazie beter niet lang of meerdere malen moet verwarmen.
Nitriet op zich is ook vrij onschuldig, alleen in zuur milieu kunnen er nitrosamines gevormd worden. Dat is niet te voorkomen, aangezien al ons eten door de zure maag heen moet. Dus moet de hoeveelheid nitriet beperkt worden. Dus, opnieuw, minder verwarmen. Helemaal voorkomen is (helaas) niet mogelijk.

En als je je eigen afvraagt: \"Wat als ik er citroensap ofzo bij pleur?\", dan heb je nog niet gelijk een probleem; het is wel zuur, maar er zit vitamine C in. En vitamine C gaat lekker vechten met nitriet zodat het wel wat wil verwijderen (zolang er genoeg vitamine C is).

En als je genoeg spinazie eet en zeeman bent, dan mag je Brutus voor z\'n bek slaan... ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan