spinnend achterwiel

Emdek

MF'er
17 jul 2003
75
0
Dordrecht
Even een vraagje aan de ervaren rijders hier.

Vanochtend een stukje wezen rijden :9 Na een minuut of tien ff het gas een beetje open. Na het stoplicht het gas verder open. Opschakelen van één naar twee, 5-6-7000 toeren en opeens....jezus..het achterwiel begint door te slippen... :o Kreeg bijna een hartverzakking. De achterband is nog bijna nieuw, dus daar kan het niet aan liggen. Het was wwel een beetje vochtig.

Wat doe ik fout?
 
Even een vraagje aan de ervaren rijders hier.

Vanochtend een stukje wezen rijden :9 Na een minuut of tien ff het gas een beetje open. Na het stoplicht het gas verder open. Opschakelen van één naar twee, 5-6-7000 toeren en opeens....jezus..het achterwiel begint door te slippen... :o Kreeg bijna een hartverzakking. De achterband is nog bijna nieuw, dus daar kan het niet aan liggen. Het was wwel een beetje vochtig.

Wat doe ik fout?
teveel gas bij nat en koud weer
 
je doet weinig fout, het is gewoon koud en vochtig en dan heb je minder grip. Als je dan een keer lekker gas geeft gaat idd je achterwiel spinnen.
 
Hmmm...ok.
Maar als je, zeg, een uurtje aan het touren bent, zijn je banden dan warm genoeg.
Of worden die gewoon niet warm met dit weer?
 
Als je achterband nog bijna nieuw is, kan die ook nog glad zijn vanwege de chemische middelen die erin zitten om de band goed te houden tijdens opslag. Na zo'n 100 km is het meeste spul er wel uit.
 
Hmmm...ok.
Maar als je, zeg, een uurtje aan het touren bent, zijn je banden dan warm genoeg.
Of worden die gewoon niet warm met dit weer?

je banden worden niet echt warm met dit weer, gewoon rustig rijden dus.
 
zelfs ik heb hier last van dus het ligt echt aan het weer en je banden worden idd niet goed warm ik vind het altijd wel spannend dat hij bij de 100 ofzo begint te spinnen (alleen als ik rechtdoor ga uiteraard) :9
 
Het wegdek zal idd glad zijn geweest, dit samen met een nieuwe/koude band kan wel eens een spinnend achterwiel veroorzaken. Heb het zelf enkele weken geleden mogen ervaren. Trok in de bocht het gas open (25kw machine) begint me het achterwiel ineens als een dolle te spinnen. Net op het moment dat ik dacht,nu gaat ie plat, krijgt mijn bandje ineens weer grip en hupakee gooit mijn motor me over de andere kant metertjes door de lucht. Kleine highsider dus, ging niet met zo'n hoge snelheid.....
Gij zijt gewaarschuuwd. Rij je banden zo goed mogelijk warm, niet te plat en uitkijken voor grondvorst ;)
 
Ik heb er zelfs ook last van met me 2-takt...vanmiddag wezen rijden...echt oppassen geblazen, bij het overschakelen van 1 naar 2 vooral :O!
 
Even een vraagje aan de ervaren rijders hier.

Vanochtend een stukje wezen rijden :9 Na een minuut of tien ff het gas een beetje open. Na het stoplicht het gas verder open. Opschakelen van één naar twee, 5-6-7000 toeren en opeens....jezus..het achterwiel begint door te slippen... :o Kreeg bijna een hartverzakking. De achterband is nog bijna nieuw, dus daar kan het niet aan liggen. Het was wwel een beetje vochtig.

Wat doe ik fout?


:Z :Z :Z :Z :Z :Z :Z :Z

Vandaag ook gereden,waar ik last van had was bij tegenwind met +-220 dat m'n voorwiel erg makkelijk begon te liften bij hobbels en bobbels :?
 
Dat heb ik nou constant met dit weer!!!
Dus laten we een zomerdansje gaan doen, misschien dat dat helpt... |(
 
Vandaag heb ik ook een stukje gereden.
De motor temp. blijft onder de 80 graden normaal 100+
Als motor al niet warmer wordt dan de band zeker niet.
Dit weer en de weg (pekel en rotzooi) dan moet je het wat rustiger aan doen.

Was het maar weer zomer 8-)
 
100 km band inrijden? Mooi nie dus. Gewoon effe een ferme burnout en klaar is Kees; je band is warm, heeft grip en glijdt dan echt nie meer :X

Inrijden met fluwelen handschoentjes is vragen om problemen :P
 
'k heb dat ook al voor gehad, en toen 'k eens beter naar de band keek zag 'k dat de bandenboer er hem verkeerd had opgelegd. eens kijken of de pijl op de band in de juist draai richting, rijrichting, wijst
 
100 km band inrijden? Mooi nie dus. Gewoon effe een ferme burnout en klaar is Kees; je band is warm, heeft grip en glijdt dan echt nie meer :X

Inrijden met fluwelen handschoentjes is vragen om problemen :P

Owja? En als jij een bocht neemt, doe je dat dan met het middenvlak van je band? Dacht 't niet. En een burnout maken waarbij je ook de zijkant van de banden meepakt? |(

Staalborsteltje eroverheen , of op paddockstand zetten, in z'n 1 laten lopen en schuurpapiertje er overheen en DAN NOG minimaal 100 km inrijden. Niet meteen platleggen in een bocht. De fluwelen handschoentjes zijn dan in ieder geval rubberen handschoentjes geworden.
 
Hoeveel km heb je al met je band gereden? Als 'ie net nieuw is kan er nog een laagje omheen zitten tegen het uitdrogen van de band en dat is glad. En daarbij krijg je je banden met dit weer gewoon niet warm...
 
Terug
Bovenaan Onderaan