Spitsmijders Utrecht krijgen 4 euro per dag

Motorrijders zouden ook een bonus voor file-vermijden moeten

  • Ja, natuurlijk

    Stemmen: 39 76,5%
  • Alleen als ze op die tijden echt niet deelnemen

    Stemmen: 8 15,7%
  • Mwoh.

    Stemmen: 4 7,8%

  • Totaal aantal stemmers
    51

JaapSpreeuw

Rookie
11 nov 2009
8
0
"UTRECHT - Automobilisten die de ochtendspits bij Utrecht mijden, kunnen daar 4 euro per dag mee verdienen. Projectbureau Utrecht Bereikbaar nodigt vaste filerijders over de A2 bij Utrecht-West deze maand uit deel te nemen aan het project Filemijden. "

Jammer dat ze bij dit soort acties nooit aan de bijdrage van motorrijders denken. Ik wil ook wel 4 euro per dag verdienen; ik neem immers niet deel aan de file?

zie nu.nl en utrechtbereikbaar.nl.
 
Laatst bewerkt:
helemaal mee eens. Motorrijders dragen niet bij aan de file last, dus waarom zouden wij niet beloond mogen worden.
Als andere groepen dat wel krijgen.
 
In het voorjaar is geregistreerd wie in aanmerking komt voor deze actie. Dan kunnen ze op die beelden toch ook wel de motorrijders eruit halen die daar regelmatig rijden en die ook mee laten doen met deze actie.
 
Ik zat net te denken: Jammer dat ze dat niet bij Den Haag doen, daar kom ik ook nooit ;)
 
helemaal mee eens. Motorrijders dragen niet bij aan de file last, dus waarom zouden wij niet beloond mogen worden.
Als andere groepen dat wel krijgen.

Als je met de motor gaat, ipv met de auto zou ik enige beloning wel begrijpen. Maar anders vind ik het nergens voor nodig.
 
anders stuur je een maitlje dat je ook in aanmerking komt omdat je nu op dat traject reist. Geef je je auto kenteken op en ga je vervolgens op de motor.
 
Leuke actie dit ,maar heb er weinig aan B|

Moet v****e iedere dag wel in de spits rijden anders ben ik te laat |(
 
helemaal mee eens. Motorrijders dragen niet bij aan de file last, dus waarom zouden wij niet beloond mogen worden.
Als andere groepen dat wel krijgen.
Inderdaad!

Maar je wil dus wel geld lopen vangen? Wij kunnen toch overal zo gedoogd tussendoor? Maar wederom toch centen vangen...
 
Voordat iedereen $-tekens in z'n ogen krijgt, ze zijn niet helemaal debiel bij Rijkswaterstaat... Het gaat om een gedragsverandering waarbij de spits vermeden wordt. Het maakt dus niet uit of dat met de motor of met de auto is.
Zie de website voor meer achtergrond info (met name de eisen die aan deelnemers gesteld worden): Projectenoverzicht Wegen | Rijkswaterstaat
 
Laatst bewerkt:
...een gedragsverandering waarbij de spits vermeden wordt...

Ja, hehe, dat begreep ik ook nog wel, ik vroeg me alleen af waarom wij, als mensen die in feite structureel de filelast verminderen, daar nooit eens een bonus voor krijgen? Al was het maar 2 euro per dag!
 
Laatst bewerkt:
Ja, hehe, dat begreep ik ook nog wel, ik vroeg me alleen af waarom wij, als mensen die in feite structureel de filelast verminderen, daar nooit eens een bonus voor krijgen? Al was het maar 2 euro per dag!

Je betaalt minder wegenbelasting, je hoeft niet mee te betalen aan het rekening rijden (vooralsnog dan, er is nog wat discussie over), geen parkeerproblemen, minder oponthoud door files en je hebt 18 maal zoveel kans om dodelijk te verongelukken in vergelijking met de auto.
Hoeveel bonus wil je hebben? ;)
 
Laatst bewerkt:
Als je met de motor gaat, ipv met de auto zou ik enige beloning wel begrijpen. Maar anders vind ik het nergens voor nodig.
ik heb de keuze, ik zou met de auto kunnen gaan en de file weer 5 meter langer kunnen maken.

of met de motor en dus er tussendoor.
 
Je betaalt minder wegenbelasting, je hoeft niet mee te betalen aan het rekening rijden (vooralsnog dan, er is nog wat discussie over), geen parkeerproblemen, minder oponthoud door files en je hebt 18 maal zoveel kans om dodelijk te verongelukken in vergelijking met de auto.
Hoeveel bonus wil je hebben? ;)


LOL! Voor zover je verongelukken echt een bonus vind heb je wel een punt. Daar staat tegenover dat ik zoveel bescherming moet dragen dat het ondertussen mijn tijdswinst ook weer wat drukt ;)

Maar als je de rest van je verhaal zo leest: wat is motorrijden eigenlijk fijn :]
 
Ik zeg nee, als je een bonus geeft voor motoren die door de file heen gaan, dan krijg je mensen die het daar om gaan doen, en die wil je er niet tussen hebben rijden. |(
 
hoe kun je daar in aanmerking voor komen?
(lama, net de voorwaarden gelezen)


ik kom daar namelijk nóóit!!!

toch mooi zo'n 1000 euri per jaar :P
 
Laatst bewerkt:
Voordat iedereen $-tekens in z'n ogen krijgt, ze zijn niet helemaal debiel bij Rijkswaterstaat... Het gaat om een gedragsverandering waarbij de spits vermeden wordt. Het maakt dus niet uit of dat met de motor of met de auto is.
Zie de website voor meer achtergrond info (met name de eisen die aan deelnemers gesteld worden): Projectenoverzicht Wegen | Rijkswaterstaat

Ok, prima als je het zo wilt interpreteren maar in de trein is het ook spits dus die mag je tijdens de spits ook niet gebruiken.

O, alleen op de snelweg? ok ook prima maar dan mag je ook niet in de spits een (snelle) bus dienst gebruiken die over dat stuk snelweg rijd.

Als je al op de motor gaat dan is het inderdaad geen gedrags verandering maar dan moet je wel 4 euro krijgen als je eerst motor gaat en nu met de auto toch?
 
Ik zeg nee, als je een bonus geeft voor motoren die door de file heen gaan, dan krijg je mensen die het daar om gaan doen, en die wil je er niet tussen hebben rijden. |(

Nee daar zeg je zo wat; ik rij de laatste tijd best wel vaak in de "motor file" ;) Je weet wel zo'n gast vooraan met dikke zijkoffers die telkens stilstaat omdat ie er niet door kan...

Best wel decadent dat ik al zo denk.

Off topic: Toch zou een beetje gevarengeld best welkom zijn; had laatst een vrachtwagenchauffeur die me sneed en achter me aan schreeuwde dat ik normaal moest doen. Ik reed echt rustig an; volgens mij was ie gefrustreerd. Vroeg me later trouwens af wat ie tijdens de spits op de middenbaan deed. Ga toch naar rechts met die k*tvrachtwagen! :z
 
Laatst bewerkt:
(..)
Jammer dat ze bij dit soort acties nooit aan de bijdrage van motorrijders denken. Ik wil ook wel 4 euro per dag verdienen; ik neem immers niet deel aan de file?
(..)
:^
De rijksoverheid zou bv. ook de BPM voor motoren versneld kunnen verlagen, lager BTW-tarief voor specifieke motorkleding etc...
 
Laatst bewerkt:
Bij Nijmegen is ook zo'n project aan de gang. Hier heet het slim-prijzen. Met als doel dat ik niet meer in de spits over de waalbrug ga waar ze nu aan het werken zijn. Overigens bijna niemand is spitsmijder geworden we rijden nu op hetzelfde tijdstip massaal via Knooppunt Ewijk.
En die 4 euro per dag klinkt wel mooi maar de praktijk is ietsjes anders. De organisatie heeft gemeten hoe vaak je kenteken in de spits over een bepaalde weg gaat. Op basis daarvan wordt een bedrag vastgesteld. Bij mij klopte dat voor geen meter. Ik rijd daar 4 keer per week in de spits naar mijn werk maar zij kwamen niet hoger dan 2,3 keer. Op basis daarvan stellen ze een bedrag vast.Dat kun je maximaal krijgen en per keer dat je over die weg rijdt in de spits halen ze er 4 euro van af. Daar is geen discussie over mogelijk. Of je doet mee voor die 2,3 keer of helemaal niet.
Mijn maximum is gesteld op 38 euro per 4 weken. Spitsmijden (want dat is het doel van de actie) kan ik niet want dan ben ik te laat op mijn werk dus ik kies een andere route. En mijn alternatieve route is 7 km langer (enkele reis dus 14 km per dag) Dat 4 keer per week 4 weken lang is dus 224 km die ik meer moet reizen. Ik heb een vrij zuinige auto (1 op 18) en dus kost het mij dus zo'n 12,5 liter meer diesel. Afhankelijk van de dieselprijs kost me dat dus grofweg 15 euro. En ik krijg en 38 voor terug. Mijn hele winst is dus 23 euro per vier weken. Dus voor het geld hoef je het echt niet te doen. En ik ben benieuwd wat de milieu-mensen hiervan vinden dat ik 12,5 liter meer brandstof omzet in fijnstof en uitlaatgassen...........
Kortom, een leuk lokkertje maar zoals gebruikelijk is het allemaal wat minder rooskleurig dan voorgesteld wordt.
 
De truuk is dat je tijdens de registratieperiode met zoveel mogelijk verschillende kentekens het traject rijdt. Per kenteken krijg je dan de vragenlijst O-)

Zo ging het wel ten tijde van de Moerdijkbrug. Ik heb toen de auto laten staan, de Kawasaki en Honda, en ben op de Harley naar het werk gereden....
 
Terug
Bovenaan Onderaan