Spoed!!! Motor start niet

Zeta-boy

MF veteraan
17 feb 2002
2.108
6
Roosendaal
Jaja ik weet het dit is niet het juiste forum, maar ik heb een probleem. Vandaag heb ik mijn honda xl 500 SZ in elkaar gezet. Maar dat verrekte ding start niet.
Wat het niet is:
* timing, die heb ik namelijk via de tekening goed gezet. 3 dubbel gecheckt
* vonken doet hij ook
* zit de juiste bougie in
*benzinetoevoer is goed, hij geeft soms een plof wat erop duidt dat er benzine in de cilinder komt.


Maar wat is het dan wel????

Er is behoorlijke haast bij, maandag moet ik namelijk met de motor op vakantie. Dus als iemand een idee heeft, zeg het alsyublieft.

Ps. voor de modjes, laat deze topic hier aub staan, want hier komen de meeste mensen.

BVD
 
Ontstekingstijdstip nog goed? Opnemer op krukas losgehad? Hoever en waarom issie uit elkaar geweest?
"Normaal" is benzine, vonk op het juiste moment en voldoende compressie genoeg om te starten/lopen!
Dus iets meer details over hoe en wat wil wel eens helpen!
 
Ontstekingstijdstip nog goed? Opnemer op krukas losgehad? Hoever en waarom issie uit elkaar geweest?
"Normaal" is benzine, vonk op het juiste moment en voldoende compressie genoeg om te starten/lopen!
Dus iets meer details over hoe en wat wil wel eens helpen!
Ontstekingstijdstip heb ik niet aangezeten. Waar zit de opnemer eigenlijk, ZIt die bij de spoelen of zit die aan de andere kant van de krukas??? Hij is uit elkaar geweest om de eerste versnelling te maken. Ik heb dus heel het blok open gehad, maar alles volgens het werkplaatshadboek in elkaar gezet en op tijd gezet. Compressie is nog goed. Ik kan nog steeds tegen de compressieslag aan op de kickstarter staan.

Blok is dus helemaal uit elkaar geweest.
 
Ahhhhhhh waarom nou, Ik had nog zo vriendelijk gevraagd om dze topic in algemeen te laten, puur om het feit dat er veel spoed bij is en in algemeen de meeste mensen komen. Waarom doe je dat nou??? Ik weet het, het zijn de regels, maar een uitzondering kan toch wel even???
1) Omdat het topic hier thuishoort
2) Ik kan me niet voorstellen dat het zo'n haast heeft dat je vannacht nog wil gaan rijden.
3) De technische genieën van MF (PHC Ritzen ed.) komen vaker in Techniek dan in Algemeen dus het lijkt me dat je hier meer kans hebt.
4) In Algemeen zakt een topic ook veel sneller weg dan in Techniek, omdat het daar drukker is.

Zo duidelijk waarom ie hierheen is verplaatst? :? :)
 
1) Omdat het topic hier thuishoort
2) Ik kan me niet voorstellen dat het zo'n haast heeft dat je vannacht nog wil gaan rijden.
3) De technische genieën van MF (PHC Ritzen ed.) komen vaker in Techniek dan in Algemeen dus het lijkt me dat je hier meer kans hebt.
4) In Algemeen zakt een topic ook veel sneller weg dan in Techniek, omdat het daar drukker is.

Zo duidelijk waarom ie hierheen is verplaatst? :? :)
Jepz, is duidelijk. Ik ben zelf namelijk ook moderator, dus ik ging uit van mij eigen gedachtengang als moderator. Vandaar dat is dus zo reageerde.
 
Op zaterdag 13 juli 2002 20:47 schreef Zeta-boy het volgende:
* timing, die heb ik namelijk via de tekening goed gezet. 3 dubbel gecheckt
* vonken doet hij ook
* zit de juiste bougie in
*benzinetoevoer is goed, hij geeft soms een plof wat erop duidt dat er benzine in de cilinder komt.


Maar wat is het dan wel????

BVD

Af en toe een plof geeft idd aan DAT er benzine in de cilinder komt maar is géén garantie voor voldoende benzine!
Lijkt er dus toch op dat je het in de toevoer/hoeveelheid benzine moet zoeken?!
Probeer eens lang door te starten met choke vol open én volgas, kijk wat tie doet, blijkt tie dan niet te starten/lopen check je of je bougie ook echt nát is van de benzine!!
Als dat zo is weet je iig dat er voldoende(teveel?) benzine inkomt en moet je het toch echt in je ontsteking zoeken!
Ps: een (zwak?) vonkende bougie in de openlucht is géén garantie voor een vonkende bougie onder druk!! Hooguit een indicatie van een "werkende" ontsteking
Suc6
 
Heb je dan een manier waardoor ik kan meten of de bobine een sterk genoeg vonk afgeeft?? En dat van starten met de choke open en volgas zal ik morgen eens proberen. Bedankt voor de tip.


Ik kan er nog steeds meer gebruiken.
 
Bobine is (voor zover ik weet?) alleen met speciale apparatuur te testen!
Buiten de cilinder vonken is ook niet meer dan een indicatie! Maar als je bobine voorheen goed was zallie dat nu ook nog wel zijn hè :?
Zorg er allereerst maar voor dat je zeker weet dat er echt genoeg brandstof in komt, vermoedelijk zit toch daar je probleem!
 
Bobine is (voor zover ik weet?) alleen met speciale apparatuur te testen!
Buiten de cilinder vonken is ook niet meer dan een indicatie! Maar als je bobine voorheen goed was zallie dat nu ook nog wel zijn hè :?
Zorg er allereerst maar voor dat je zeker weet dat er echt genoeg brandstof in komt, vermoedelijk zit toch daar je probleem!
Ok thanks alvast. Ik zal daar morgen als eerste naar kijken. Als het me dan nog niet lukt, bel ik de anwb wel. We hebben toch hulp aan huis. dan kan die man misschien ff kijken.
 
Ok thanks alvast. Ik zal daar morgen als eerste naar kijken. Als het me dan nog niet lukt, bel ik de anwb wel. We hebben toch hulp aan huis. dan kan die man misschien ff kijken.
Die zullen morgen bij mij ook ff mogen passeren: Mijn koekblik (Mercedes C270cdi) van 1.5 jaar oud spuit diesel uit het motorblok omhoog en op de uitlaatcollector (lekkere witte rook) ziet er niet lekker uit en buiten garantie :j :j
yeah right })
 
Misschien kan ik je helpen, dit omdat ik precies zoiets (wat hier toch sterk op lijkt) heb meegemaakt.
Het probleem ligt waarschijnlijk in de aansluiting van de draden, de draad van de pulsgever en de dynamo zijn qua kleur door de jaren slecht van elkaar te onderscheiden, en het kan abuisievelijk voorkomen dat je deze met elkaar gewisseld hebt, hierdoor komt de (ook sinusvormige) wisselspanning binnen op de ontstekingsingang, waardoor de bougie vonkt op allelei momenten, behalve op het goede moment.
Hierdoor loop je ook nog eens de kans op een fikse terugslag (ik voel het nog aan mijn rechter enkel van +/- 17 jaar geleden).
Kijk dus goed naar de kleuren en wissel indien nodig de kabels om.

Suuk-6, Groeten Paul.
 
[serieuze modus]
Als je hem helemaal uitelkaar gehad hebt, weet je dan wel zeker dat je hem goed in elkaar gezet hebt? Lijkt een domme vraag, maar ik heb vroeger ook wel eens zo'n blok uitmekaar gehaald en toen ik hem weer ineen had en probeerde te starten, ballekes.
Toen bleek dat ik bij het inelkaar zetten de krukas verdraaid had, toen de nokkenas er nog niet opzat, toen de nokkenas erop, alles "juist"??? getimed.Niks dus. De ontstekingsvonk kwam vlak voor het BDP ja, maar het was het BDP na de uitgaande slag |( . Nokkenas weer eraf, krukas 360° verdraaid,alles ineen en toen was het goed.

Sinds toen heb ik me zelf aangeleerd alles beter te markeren en beter op te letten als ik iets uit elkaar haal :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan