Spontaan uitvallen Gixxer 2001

Ronamo

MF'er
7 mei 2006
229
0
Amsterdam
Hallo kenners,

Mijn Gixxer 600 uit 2001 valt de laatste tijd spontaan uit. Voornamelijk wanneer ik in de eerste versnelling op de motor afrem en vlak voor stilstand de koppeling intrek. Hij houdt er dan af en toe gewoon mee op . Een typische dodemansknop / noodstop-knop-actie. Ik begrijp er helemaal niets van. Dat deed ie anders nooit....
Is er iemand die bekend is met het probleem en mij kan vertellen wat er aan de hand is en wat ik er zelf aan kan doen.
Dealer kan alle bedrading nalopen en niks vinden. Weg 250 Euri.. |( Dus liever iemand van jullie die me gericht kan bijstaan.

Ik sta open voor iedere suggestie / mededeling / commentaar / verwijzing naar een hierover bestaand topic.
Ronald
 
Jouw dealer rekent je €250 voor een probleem dat ze niet op hebben kunnen lossen? Heel apart...

Probleem klinkt eigenlijk niet echt als iets met de electronica. Als de motor er mee ophoudt --> gaan dan alle controle lampjes enzo ook uit? Alsof de motor geen stroom meer krijgt? Of slaat de motor gewoon af, en doet het dashboard het nog wel?

Als het laatste het geval is klinkt het meer als een probleem met de brandstof. Kun je bij jouw motor het stationair toerental bijstellen (kan niet bij elke injectie motor)? Staat dit toerental misschien te laag? Ik denk dat het bij jouw motor rond de 1300 tpm moet staan.
 
Jouw dealer rekent je €250 voor een probleem dat ze niet op hebben kunnen lossen? Heel apart...

Probleem klinkt eigenlijk niet echt als iets met de electronica. Als de motor er mee ophoudt --> gaan dan alle controle lampjes enzo ook uit? Alsof de motor geen stroom meer krijgt? Of slaat de motor gewoon af, en doet het dashboard het nog wel?

Als het laatste het geval is klinkt het meer als een probleem met de brandstof. Kun je bij jouw motor het stationair toerental bijstellen (kan niet bij elke injectie motor)? Staat dit toerental misschien te laag? Ik denk dat het bij jouw motor rond de 1300 tpm moet staan.

Het gehele dashboard gaat uit, behalve het rode oliedruk-lampje. Dit brandt; flikkert niet. Ik weet niet of het voor- en achterlicht ook uit gaan. Zal haast wel. Het probleem is, op 1 keer na, te verhelpen door koppeling in te trekken en de motor (soms al rollend) weer te starten. 1 keer hield ie er helemaal mee op nadat bovenstaande gebeurd was. ANWB heeft m toen via accu weer aan de praat gekregen. Liep gelijk weer als n zonnetje. Stationair toerental ligt zo rond 14 - 1500.
Ik sta dus nog steeds voor n raadsel. Het neigt volgens mij nog steeds naar een electronica, of inderdaad een stroomprobleem. Misschien iets met de zekeringen?
 
Oude truc al geprobeerd: bij niet te gek volle tank en droog weer eens rijden zonder tankdop? Helpt dat dan deugt je tankventilatie niet.

Ook eens kijken met een zaklantaarn door de vulopening - maar SCHAKEL met die zaklantaarn op AFSTAND want het schakelaartje is NIET VONKVRIJ - of er geen rommel, bladders door de tank dwarrelt en zich bovenop kraan(zeefje) samenpakt.

Eigenlijk bedoel ik: eenvoudigste dingen sowieso afstrepen.
 
Laatst bewerkt:
Oude truc al geprobeerd: bij niet te gek volle tank en droog weer eens rijden zonder tankdop? Helpt dat dan deugt je tankventilatie niet.

Ook eens kijken met een zaklantaarn door de vulopening - maar SCHAKEL met die zaklantaarn op AFSTAND want het schakelaartje is NIET VONKVRIJ - of er geen rommel, bladders door de tank dwarrelt en zich bovenop kraan(zeefje) samenpakt.

Eigenlijk bedoel ik: eenvoudigste dingen sowieso afstrepen.
Da's een goede suggestie. Als moeder natuur het toelaat, ga ik de tanktruc uitproberen. Keeping my fingers crossed
 
Je bent niet de enige. Mijn gixxer 600 viel vandaag ook uit na 20 min. rijden. Ik remde / schakelde terug voor een stoplicht toen plots mijn motor uitviel. De startmotor en verlichting werkte nog wel maar de motor sloeg niet meer aan. Ik heb tig keer gebrobeerd te starten. Nog bedankt voor de BMW-rijder die aanbood benzine te halen maar dat was het dus niet.

Na 10 min. probeerde ik het opnieuw met volledige choke en toen kwam er weer leven in. Ik had 3 maanden geleden lucht- oliefilter, bougies en olie laten vervangen. Als ik nu rijd en de choke open zet hapert de motor gigantisch bij het gasgevenen houdt hij erg in. Heeft iemand een idee wat dat kan betekenen?
 
Laatst bewerkt:
Oja, een jaar geleden ongeveer viel mijn motor ook plotsklaps uit. Starten lukte zelfs niet meer. De ANWB man vond na optisch nalopen van de bedrading gelukkig een stroomdraad die kortsluiting veroorzaakte tegen het frame! Hier moet je veel geluk bij hebben om dit te vinden. Onder het zitje van de gsxr600 loopt een stoomdraad om een hoek van het frame. Na lang trillen slijt het plastic en maakt de draad sluiting. Slechte afwerking van Suzuki! Misschien is dat het bij jou ook, ik wil wel een foto maken van de plaats. Bij mij zit er nu 3M tape op.
 
Oja, een jaar geleden ongeveer viel mijn motor ook plotsklaps uit. Starten lukte zelfs niet meer. De ANWB man vond na optisch nalopen van de bedrading gelukkig een stroomdraad die kortsluiting veroorzaakte tegen het frame! Hier moet je veel geluk bij hebben om dit te vinden. Onder het zitje van de gsxr600 loopt een stoomdraad om een hoek van het frame. Na lang trillen slijt het plastic en maakt de draad sluiting. Slechte afwerking van Suzuki! Misschien is dat het bij jou ook, ik wil wel een foto maken van de plaats. Bij mij zit er nu 3M tape op.
Aha, een lotgenoot....
Vervelend he, als machines niet doen wat jij wilt?
Anyway ben erg benieuwd naar je foto.
Het wordt voor mij binnenkort een lange knutselmiddag denk ik...
Denk je trouwens dat je iets kunt hebben aan de tank-suggestie van Willem1940???
 
Jiffy schakelaar.
Dus als ik het goed begrijp moet de standaard tijdens het remmen dan wat gaan hangen, zodat de jiffy verder naar buiten steekt en de motor in de 1e versnelling afslaat.
O.k ik heb de standaard ontdaan van wat oud kettingvet en hij blijft nu niet meer hangen. Deed ie inderdaad een klein beetje.
Nu maar rijden....
 
Jiffy schakelaar.
Dus als ik het goed begrijp moet de standaard tijdens het remmen dan wat gaan hangen, zodat de jiffy verder naar buiten steekt en de motor in de 1e versnelling afslaat.
O.k ik heb de standaard ontdaan van wat oud kettingvet en hij blijft nu niet meer hangen. Deed ie inderdaad een klein beetje.
Nu maar rijden....
Dat zou idd kunnen. Of dat er vuil in de schakelaar zelf zit of dat er iets loszit, waardoor ie door het afremmen/terugschakelen geen of slecht contact maakt. Probeer de schakelaar eens te overbruggen en kijk of het dan over is (wel uitkijken bij het wegrijden ;-)).
 
De jiffy was het bij mij niet. Vandaag bij het testen geen uitval gehad. Wel nog steeds haperend optrekken. Dat was ervoor ook niet aanwezig (het bekende gsxr 600 dipje niet meegerekend). De tank zag er ook schoon uit. Misschien hebben jullie nog andere suggesties. Ik heb wel toerenaantal van het stationair lopen omhooggedraaid naar 2000 ipv 1300.

Hierbij zoals beloofd de foto met mijn draadbreuk van vorig jaar. Op de foto zie je bij A het scherpe deel van het frame (links achter de accu). Het draad B schuurde daar tegenaan en was niet extra geïsoleerd. |( Hier zit nu een dikke laag tape omheen. Hopelijk heeft Suzuki hiervan geleerd en heeft jou motor het niet.
Is de foto zo duidelijk?

Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/403912/e789c46f907b32327ba0f41e6665b0ee (suzuki_bedrading2.jpg)​
 
En kijk ook gelijk even deze bedrading na. Als je een 6 packje mee hebt in je buddyseat wil dat de bedrading ook nog wel eens beschadigen :Y

Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/403916/4c6fc3e2b25e280342d94409c4f25349 (suzuki_bedrading1.jpg)​
 
De jiffy was het bij mij niet. Vandaag bij het testen geen uitval gehad. Wel nog steeds haperend optrekken. Dat was ervoor ook niet aanwezig (het bekende gsxr 600 dipje niet meegerekend). De tank zag er ook schoon uit. Misschien hebben jullie nog andere suggesties. Ik heb wel toerenaantal van het stationair lopen omhooggedraaid naar 2000 ipv 1300.

Hierbij zoals beloofd de foto met mijn draadbreuk van vorig jaar. Op de foto zie je bij A het scherpe deel van het frame (links achter de accu). Het draad B schuurde daar tegenaan en was niet extra geïsoleerd. |( Hier zit nu een dikke laag tape omheen. Hopelijk heeft Suzuki hiervan geleerd en heeft jou motor het niet.
Is de foto zo duidelijk?
Foto is perfect. Ik ben de bedrading als langsgelopen en heb geen breuk o.i.d. kunnen constateren. Ook is alles netjes geisoleerd (incl. de bedrading van de nieuwe knipperlichten en alarmsysteem)
Nu 'hoop' ik op de jiffy en anders moet ik de tank-truc van Willem nog proberen.
Sivaco, uit welk jaar komt de jouwe?
 
Beste replyers,
Met jullie ideeen en suggesties in ogenschouw genomen, ben ik een stukje dichter bij het probleem gekomen.
Mijn bike viel tijdens de rit 3 keer uit;
1. Toen ik langzaam op een stoplicht af kwam rijden; terugschakeld naar de 1e versnelling.
2. Toen ik 'm vanuit z'n vrij in de 1e versnelling tikte.
3. nadat ik lichtjes vanuit de 1e versnelling was opgetrokken.

Het viel me op dat alles het nog deed (dashboard, lampen, claxon). Hij viel gewoonweg motorisch uit.
Ook haperde hij af en toe en flikkerde het dashboard lichtelijk.
Zal het dan toch met de benzientoevoer te maken hebben?
Heb de tank-truc van Willem nog niet gedaan. Wellicht is het probleem zoals boven beschreven nu wel direct aanwijsbaar???
Wacht op jullie reactie :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan