Sponzige rem met staalomvlochten leidingen

Tech-9

Die hard MF'er
Donateur
12 apr 2003
738
0
Uden
Ik krijg de remdruk van mn motor (zx10r) niet naar mn zin.
Ik heb de rem al 4 keer ontlucht, 2 keer met de hand en 2 keer met een onluchtingsapparaat en er zit geen beter resultaat in.
Als de remhandle ingetrokken wordt dan lijkt er eerst een vrije slag van een centimeter in te zitten en daarna voel je de druk pas komen.
Vooral als ik een paar keer flink geremt heb en ze zijn goed heet geworden dan kan ik de handle tot mijn knokkels intrekken,en kan dan niet harder meer gaan remmen. (de stand van de remhandle is "1" ) Als de remmen weer een beetje afgekoeld zijn wordt het wel iets beter maar niet naar mn zin.
Ik heb hem ook al een nacht met een ty-rap om de handle weg gezet maar hierna ook geen beter resultaat. ze zijn zeker weten goed onlucht.

Ik heb hiervoor een zx6r 2003 gehad en daar zitten nagenoeg dezelfde remklauwen en rempomp op. Ik had er ook staalomvlochten leidingen opzitten en die voelde veel beter aan.

Is het een optie om een andere rempomp te proberen (radiaal of gewoon)
of andere olie of remblokken?

Ik weet niet meer waar ik het moet gaan zoeken. ;(
 
Nou tips en trucs genoeg :}
Ik heb net een ty-rap om de remhandle heen getrokken en zal morgen eens voelen.
Misschien nog een keer de banjo bout los en dan MOET :X het toch een keer goed komen........hoop ik.

Ik gooi morgen mn klauwen eraf en die zal ik eens schoonmaken, heb ik na al dat gefrot nog geen resultaat dan gooi ik er een radiale pomp op.
 
ik heb ook hetzelfde probleem met een gsxr-1000 k2 met stalen remleidingen.
heb er nieuwe remvloeistof in laten doen dot5 en laten ontluchten maar gisteren op zandvoort gereden en na een paar keer goed remmen kon ik hem alweer bijna tot het handvat inknijpen :?
en andere jongen met exact dezelfde motor, had ook precies hetzelfde probleem.

dus wat zal het nu wezen dan al die motoren niet goed ontlucht :?
 
Ik heb ook zo'n vacuumpomp om te ontluchten; bij mij zit er een rubberen adapter op om op de nippel te zetten. Dat is dus een waardeloos ding, want dat sluit voor geen meter af. Als je die gebruikt, probeer het eens met gewoon een slang erop. Ik heb 'm trouwens aan de wilgen gehangen want als je niet uitkijkt en het ding een beetje te scheef houdt spray je ook nog eens alle andere spullen in je schuur onder met remvloeistof.... De ouderwetse "knijpen, nippel los, nippel dicht, weer knijpen" methode werkt nog het beste vind ik.... M'n zx-6'je keihard gekregen, zelfs met de standaard remleidingen en remvloeistof van vier euri's de liter :)
Maargoed... het lijkt me inderdaad gewoon nog ergens een verstopt belletje... kan zeer frustrerend zijn... succes ermee!

Ik begrijp deze reactie niet helemaal: Bij de ouderwetse methode heb je net zo goed een luchtdichte adaptor nodig op de nippel: Als er bij de pomp geen passende adaptor zit, gebruik je toch gewoon de "ouderwetse" adaptor op de slang van de vacuum pomp? Ik ben in ieder geval blij dat ik mijn jampotje en slang in de glasbak heb gemikt (wel, behalve het slangetje dan), de boel is nu ontlucht in een fractie van de tijd als voorheen. En hoe kreeg je het voor mekaar om de pomp als spuit te gebruiken? (moet nu opeens denken aan pijnlijke misverstanden over blowjobs, maar daarvoor bestaan andere websites :+ )
 
Gelukkig dat ik niet de enige ben met het probleem :)
Ik was al aan mezelf aan het twijfelen dat ik niet kon ontluchten.

Het kan natuurlijk ook aan de remblokken liggen,als ze heet worden dat ze dan ook zachter worden. Ik weet niet hoor. Heet dat niet "Faden" ???
Of toch de rempomp? Ik weet het allemaal niet meer.
Ik moet het hoe dan ook goed krijgen,want veiliger wordt er niet op.

Van die DOT 5 heb ik ook iets van gehoord,maar schijnbaar werkt dat dus ook niet.
Ik ben benieuwd hoe de mannen in de race dat doen?
 
Het kookpunt van DOT 5 ligt hoger zodat het beter tegen hogere temperaturen kan. Vooral in de racerij zeer belangrijk.
Je hebt ook DOT 5.1 op siliconen basis. Het voordeel hiervan is dat het de lak van je motor niet aantast als je wat lekt. Mijn voor velgen zijn ook lichtelijk aangetast door remolie aangezien mijn remklauwen een tijdje gelekt hebben zonder dat ik dit door had. Erg zonde altijd.
 
Het kookpunt van DOT 5 ligt hoger zodat het beter tegen hogere temperaturen kan. Vooral in de racerij zeer belangrijk.
Je hebt ook DOT 5.1 op siliconen basis. Het voordeel hiervan is dat het de lak van je motor niet aantast als je wat lekt. Mijn voor velgen zijn ook lichtelijk aangetast door remolie aangezien mijn remklauwen een tijdje gelekt hebben zonder dat ik dit door had. Erg zonde altijd.
Misschien sla ik loos alarm, maar voor alle zekerheid: Ik begrijp dat je niet altijd zondermeer DOT4 kunt gebruiken op systemen die ontworpen zijn voor DOT5 en vice versa. Misschien een niet langer relevante opmerking uit "den oude motor-doosch" maar vragen kan nooit kwaad nietwaar?
 
van DOT 3 naar 4 en 5 wordt het kookpunt steeds hoger. Je hebt daarmee dus steeds minder last van Fading. Welke vloeistof er in moet, zal enerzijds afhangen van de opzet van het remsysteem, maar hoofdzakelijk van hoe de remmen belast worden, dat is dus vermogen/gewicht versus rijstijl.

Een fabrikant zal hiervan een inschatting maken, en een advies geven. Uiteraard wijzelijk om je hier aan te houden, maar het is dus niet direct schadelijk om een lagere soort te gebruiken (maar waarom zou je uberhaupt...) Een hogere soort is nooit een probleem.

Waar je wel mee op moet passen is DOT 5. Dit is een op siliconen gebaseerde remvloeistof, waar lang niet alle afdichtingen van remsystemen tegen kunnen. Ook sommige ABS systemen kunnen hier niet tegen. NIET GEBRUIKEN ALS DE FABRIKANT DIT NIET VOORSCHRIJFT!!!!! Het is een vloeistof die bijna niet voorkomt in Europa, wel in Amerika. Hier in Europa heb je tegenwoordig DOT 5.1 Dit is een vloeistof die wel compatible is met normale remsystemen, en een hoger kookpunt heeft dan DOT4

Vaak wordt dit in hele spannende kleine flesjes met allerlei racy texten er op verkocht voor stvige prijzen. Je kunt het ook gewoon voor 8 euro per liter bij de Brezan halen :9
 
Heho,

Uiteraard hetzelfde meegemaakt, uiteraard ook de oplossing van het probleem, nml. 1) haal even een bout met ontluchtingsnippel voor bij je rempomp, daar blijft nml lucht zitten als je volledig nieuwe leidingen monteerd.
2) zorg dat je bij het ontluchten je remhendel niet alleen dichtknijpt maar ook de laatste paar mm volledig open trekt.
3) blijven pompen
 
Gelukkig dat ik niet de enige ben met het probleem :)
Ik was al aan mezelf aan het twijfelen dat ik niet kon ontluchten.

Het kan natuurlijk ook aan de remblokken liggen,als ze heet worden dat ze dan ook zachter worden. Ik weet niet hoor. Heet dat niet "Faden" ???
Of toch de rempomp? Ik weet het allemaal niet meer.
Ik moet het hoe dan ook goed krijgen,want veiliger wordt er niet op.

Van die DOT 5 heb ik ook iets van gehoord,maar schijnbaar werkt dat dus ook niet.
Ik ben benieuwd hoe de mannen in de race dat doen?
Dit is jou oplossing!!!!

Groeten..
full
 
Ik begrijp deze reactie niet helemaal: Bij de ouderwetse methode heb je net zo goed een luchtdichte adaptor nodig op de nippel: Als er bij de pomp geen passende adaptor zit, gebruik je toch gewoon de "ouderwetse" adaptor op de slang van de vacuum pomp? Ik ben in ieder geval blij dat ik mijn jampotje en slang in de glasbak heb gemikt (wel, behalve het slangetje dan), de boel is nu ontlucht in een fractie van de tijd als voorheen. En hoe kreeg je het voor mekaar om de pomp als spuit te gebruiken? (moet nu opeens denken aan pijnlijke misverstanden over blowjobs, maar daarvoor bestaan andere websites :+ )

Wat ik ermee zeggen wilde is dat die (dure) "kant-en-klaar" ontlucht-setjes ook niet altijd alles zijn en hebben vaak wat modificatie nodig. Bij die van mij dus omdat het meegeleverde adaptertje niet goed afsloot, en dus beter een goed strak sluitend slangetje gebruikt kan worden..leuk als je daar na een tijdje kloten achter komt... Over je tweede opmerking: dat ding werkt (en ziet eruit) als een doodgewone vloeistofspuit, maar dan zonder standpijpje. De aanzuiging gebeurt dus dmv een venturi die de onderduk creëert als je er perslucht op zet. Als het reservoir te vol is geraakt kan het gaan klotsen op het moment dat je weer begint met gevolg dat ie een hele nevel naarbuiten spuit...
 
Ik lees hier een paar dingen die per definitie niet kloppen! Alleen Menuw heeft het bij het rechte eind.

DOT 3, 4 en 5.1 zijn remvloeistoffen op glycol basis. DOT 5 is op siliconen basis. DOT 3,4 en 5.1 absorberen water (hygroscopisch), DOT 5 niet.
Een van de belangrijkste eigenschappen van een remvloeistof is het kookpunt.
Water absorberen (DOT 3,4 en 5.1) wil zeggen dat het kookpunt verlaagd wordt. DOT 5 kent die eigenschap dus niet, maar langdurig gebruik zonder verversen kan druppelvorming veroorzaken van het water in de vloeistof en dat kan weer tot corrosie leiden in het remsysteem.
Ik gebruik in mijn Ducati al jaren DOT 5 (dus de siliconenvloeistof) omdat een suffe dealer ooit eens in mijn remhandle kneep terwijl het reservoir van de hoofdremcylinder eraf lag. Gevolg: een enorme lakschade, want 3,4, en 5.1 vreten lak, maar ook blanke lak (op carbon) en zelf poedercoating gewoon OP....
Je moet wel weten waar je mee bezig bent als je je systeem ombouwt naar DOT 5.
Alles moet tot op de laatste seal uit elkaar -dus ook de klauwen en de hoofdremcylinder- en volledig gespoeld en gereinigd worden met spiritus. Verder ververs ik gewoon elk jaar de vloeistof. Ik kan nu gewoon lekker lachend remvloeistof knoeien op lak, gebeurt niets mee. Verder heeft DOT 5 nog een andere eigenschap : Ooit wel eens gezien hoe snel verse glycol vloeistof zwart wordt als je gewone rubberen leiding gebruikt ? Welnu DOT 5 smeert, en blijft KRAAKHELDER en (in mijn geval) mooi paars...

BTW. Een radiale pomp lost niet het door jouw geschetste probleem op. Dat wordt gewoon veroorzaakt door een hardnekkige luchtbel, daar verwed ik een krat bier om. Mocht je interesse hebben in een radiale pomp, in een ander topic schreef ik reeds dat ik dit weekeinde naar Brno ga, waar ik een Italiaanse kennis tref die goedkoop radiale pompen heeft. Voor een andere MF-fer moet ik er een meenemen.Twee kan ook. Maar nogmaals, dat moet je gewoon als een upgrade voor je remsysteem zien en niet als oplossing voor je probleem. Ik rij zelf op mijn Duc met 1 full floater gietijzeren schijf met een gefreesde Brembo raceklauw, in combinatie met de juiste blokken, braided teflon remleiding en een gefreesde radiale rem (en koppelings) pomp. Je oogballen vliegen eruit als je te hard knijpt, een dubbele schijf was in mijn geval gewoon overkill (168 kilo volgetankt en rijklaar)
 
Toppertje mannen :}
Ik heb er vanacht een ty-rap omgehad en hij voelt nu wel harder aan.
Maar ik ben bang dat het niet voor lange duur is,zodra die warm wordt,wordt het steeds slechter.
Ik ga denk ik toch een radiale pomp halen,al is het maar voor de upgrade,slechter zal ie er niet van worden.

Ik wil eerst ff kijken of zo'n brembo pomp netjes past.
Ik ben benieuwd of het mooi uitkomt met mn remleidingen omdat je die niet meer kan draaien. en of het een beetje fatsoenlijk op mn stuurhelften past.
Ik ga morgen naar hop-motorsport om ff te kijken.

In iedergeval weer bedankt voor het meedenken.
Gegroet
 
Heho,

Uiteraard hetzelfde meegemaakt, uiteraard ook de oplossing van het probleem, nml. 1) haal even een bout met ontluchtingsnippel voor bij je rempomp, daar blijft nml lucht zitten als je volledig nieuwe leidingen monteerd.
2) zorg dat je bij het ontluchten je remhendel niet alleen dichtknijpt maar ook de laatste paar mm volledig open trekt.
3) blijven pompen

Ik heb dit vanmiddag waarschijnlijk ook gehad waardoor het laaaaang duurde voordat mijn remmen knoerthard waren :}
Ik heb me stuur zo gedraaid dat je banjo's @ rempomp lager zaten tov. de rempomp, vanaf dat moment ging het super!
Heb wat zitten kloten met slangetjes en spuiten en hielp geen zak :X
 
Ik had laatst een vergelijkbaar probleem, met het niet ontlucht krijgen van mn slangen... Bleek dat mn remhandle mn pompcilinder constant net een fractie in drukt, ff de handle eraf gesloopt, en twas net n bubbelbad bovenin mn resevoir :]
 
Nou,heb gister een Brembo radiaalpomp 19x20 erop gezet.
En dat is matriaal :} Man man wat een remdruk heeft dat ding, met 1 vingertje remmen is genoeg.
Nou moet ik wel zeggen dat op zo'n radiaalpomp wel een onluchtingsnippel zit die het stukken makkelijker maakt om je pomp te onluchten.

Ik ben er zeer tevreden mee.
 
Ik ben er zeer tevreden mee.

Ik heb momenteel hetzelfde probleem met de volgende setup op mijn supermotard:

- Originele rempomp
- Goodridge staalremleiding (nieuw)
- Moto-Master 4-zuigerremklauw (nieuw)
- Moto-Master remblokken (nieuw)
- Moto-Master remschijf (nieuw)

De remklauw is ontwikkeld om goed te kunnen functioneren met de originele rempomp dus ik wil liever (nog) geen andere pomp kopen. Toen de originele remleiding eraf was heb ik bij het sleutelen wel eens gedachteloos wat in de remhendel geknepen: zou het kunnen zijn dat er daardoor nu lucht in de rempomp zit?

Ik heb met zo'n vacuüm-ontluchtingspomp er wel een halve liter DOT 5.1 doorheen gespoeld dus redelijkerwijs zou de lucht er uit moeten zijn. Ik heb de draad van de ontluchtingsnippel in de remklauw met teflon omwonden zodat het daar niet meer lekt. Beide banjo's hebben nog een extra aandraai gekregen en zijn lekvrij.

De stand van zaken is nu dat de rem het "doet". Maar gereden heb ik nog niet en met de nodige kracht kan ik de motor met ingeknepen rem toch wel wegduwen. Geen echt fijn gevoel voor een proefrit. Wat me opvalt is dat ik bij het inknijpen van de rem een zacht pfff-pfff geluidje hoor bij de rempomp: lucht?? :?

In de handleiding bij de vacuümpomp stond ook een procedure voor "bench bleeding the master cylinder". Na de ombouw tot supermotard sta ik echter niet te springen om wéér iets van mijn motor los te halen en al helemaal niet als ik niet zeker weet of het zin heeft. In deze topic draad las ik ook iets over een (los verkrijgbaar) ontluchtingsventiel voor je rempomp? Kan ik dat aansluiten op die van mij? Of is die zeskantige inbus onder bij de rempomp soms zoiets?

Het is mijn eer te na om direct naar de motorzaak te stappen dus ik hoop met jullie hulp het nu echt te kunnen oplossen :}

full
 
Probeer is de banjobout op je rempomp zelf een klein beetje los te draaien,doe dit met de remhandle licht ingeknepen. Hiet zit vaak nog lucht in.

Haal van je remvloeistof resevoir het dekseltje met membraan eraf en pomp is een paar keer rustig,misschien zie je daar wel kleine belletjes naar boven komen.

Mischien kun je bij die inbusbout ook wel ontluchten?? Ik zou het niet durven zeggen.

Ik heb na al dat gefrot maar een radiale rempomp gekocht en nu is het geweldig.
Ik zeg niet dat het bij jou ook zo is maar ik kan uit ervaring zeggen dat er vaak nog ergens lucht achter blijft.

Succes ermee.
 
Nou,heb gister een Brembo radiaalpomp 19x20 erop gezet.
En dat is matriaal :} Man man wat een remdruk heeft dat ding, met 1 vingertje remmen is genoeg.
Nou moet ik wel zeggen dat op zo'n radiaalpomp wel een onluchtingsnippel zit die het stukken makkelijker maakt om je pomp te onluchten.

Ik ben er zeer tevreden mee.

mooi dat je het beter gekregen hebt!

de tierip waar iedereen het over heeft, kun je die enkel om je hendel en handvat binden of moet je dan ook het reservoir losdraaien (dekseltje eraf)??

als het namelijk enkel de remhendel flink inknijpen is, vastzetten met een tierip of elastiek en nachtje laten staan, dan doe ik dat zo ook nog ff, baadt het niet dan schaadt het ook niet lijkt me :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan