Sponzige rem met staalomvlochten leidingen

Tech-9

Die hard MF'er
Donateur
12 apr 2003
738
0
Uden
Ik krijg de remdruk van mn motor (zx10r) niet naar mn zin.
Ik heb de rem al 4 keer ontlucht, 2 keer met de hand en 2 keer met een onluchtingsapparaat en er zit geen beter resultaat in.
Als de remhandle ingetrokken wordt dan lijkt er eerst een vrije slag van een centimeter in te zitten en daarna voel je de druk pas komen.
Vooral als ik een paar keer flink geremt heb en ze zijn goed heet geworden dan kan ik de handle tot mijn knokkels intrekken,en kan dan niet harder meer gaan remmen. (de stand van de remhandle is "1" ) Als de remmen weer een beetje afgekoeld zijn wordt het wel iets beter maar niet naar mn zin.
Ik heb hem ook al een nacht met een ty-rap om de handle weg gezet maar hierna ook geen beter resultaat. ze zijn zeker weten goed onlucht.

Ik heb hiervoor een zx6r 2003 gehad en daar zitten nagenoeg dezelfde remklauwen en rempomp op. Ik had er ook staalomvlochten leidingen opzitten en die voelde veel beter aan.

Is het een optie om een andere rempomp te proberen (radiaal of gewoon)
of andere olie of remblokken?

Ik weet niet meer waar ik het moet gaan zoeken. ;(
 
Klinkt als "LUCHT IN HET SYSTEEM"

Ik weet het, je hebt het systeem al -tig keer ontlucht, maar een luchtbel is een gek ding. Zorg dat al je ontluchtingsnippels echt op het hoogste punt zitten en "los" de banjobout op je hoofdremcylinder eens. Grote kans dat daar lucht achter verstopt zit. Vul anders je systeem eens ondersteboven (Niet zelf op je kop gaan OOk de duurste radiale rempomp doet niets als er een belletje in het systeem zit...
 
alle ontluchtings nippels gevonden?

te veel water in je remolie, verschillende dots door elkaar :X
met zijn tweeen, of alleen ontlucht?

Als het goed is zitten er 2 ontluchtingsnippels op op de pomp zelf zit geen onluchtingsnippel.
Ik heb een nieuwe fles remolie gehaald (dot 4)
Ik heb wel alleen ontlucht, maar met zo'n ontluchtingsapparaat gaat dat ook makkelijk.

Klinkt als "LUCHT IN HET SYSTEEM"

Ik weet het, je hebt het systeem al -tig keer ontlucht, maar een luchtbel is een gek ding. Zorg dat al je ontluchtingsnippels echt op het hoogste punt zitten en "los" de banjobout op je hoofdremcylinder eens. Grote kans dat daar lucht achter verstopt zit. Vul anders je systeem eens ondersteboven (Niet zelf op je kop gaan OOk de duurste radiale rempomp doet niets als er een belletje in het systeem zit...

Ik wou dat het waar was dat er lucht in zat, maar ik denk toch echt dat het daar niet aan ligt.
De banjobout op de hoofdpomp heb ik ook al een slag losgedraait,maar daar kwam meteen olie uit.
Ik heb het met zo'n ontluchtingsapparaat gedaan.
Dat is een soort van "Plantespuit" waar je luchtdruk op zet en door de onderdruk die ontstaat in de spuit zuigt ie de remvloeistof er via een slangetje op de onluchtingsnippels eruit. En boven zorg je dat het reservoir vol met remvloeistof blijft. (Je zal het wel kennen)
Ik liet dat apparaat eerst zuigen voordat ik de onluchtingsnippel losdraaide of vastdraaide,dus er kon geen lucht bij komen.


Alvast bedankt voor jullie reacties
 
Er hoeft maar een rare bocht in de leiding te zitten om een belletje vast te houden. De 'boeren onderweg methode' gewoon pompen tot je druk hebt. Rem op druk houden en dan de nippel even open, nippel weer dicht en opnieuw druk opbouwen.

Het moet een belletje zijn.
 
Yo,

Koop bij de apotheek de grootste spuit die je krijgen kan, fix op de tuut
een stukje (benzine) slang, zuig er verse remolie mee op en pers er via de onderste ontluchtingsnippel de olie in het systeem.

(dus ondersteboven "vullen")

Heb zo bij mijn brommert ook alle lucht er uit gekregen na dagen van mopperen
;(
 
Oke,jullie blijven denken dat er nog steeds lucht in zit :)
Ik ga het nog een keer proberen,mocht dit dan lukken en de remhandle voelt weer lekker hard aan, dan zal ik mijn eigenwijsheid ook openbaar maken :X
Zo niet.....................dan weet ik het ook niet meer.

In iedergeval bedankt voor de tips en trucs :)
 
Oke,jullie blijven denken dat er nog steeds lucht in zit :)
Ik ga het nog een keer proberen,mocht dit dan lukken en de remhandle voelt weer lekker hard aan, dan zal ik mijn eigenwijsheid ook openbaar maken :X
Zo niet.....................dan weet ik het ook niet meer.

In iedergeval bedankt voor de tips en trucs :)

het moet gewoon lucht zijn.

Verder is er niets veranderd als leidingen??
 
Yo,

Koop bij de apotheek de grootste spuit die je krijgen kan, fix op de tuut
een stukje (benzine) slang, zuig er verse remolie mee op en pers er via de onderste ontluchtingsnippel de olie in het systeem.

(dus ondersteboven "vullen")

Heb zo bij mijn brommert ook alle lucht er uit gekregen na dagen van mopperen
;(

:^

wel even de olie uit het reservoir halen, anders loopt hij over.
 
Als je zo zeker bent van het ontluchten kan het, helaas, ook nog iets
anders zijn. Als er ruimte in de remklauw zit voelt deze ook sponzig
aan. Kan een klein scheurtje zijn waardoor de klauw gaat wijken als
je remt. Controleer het a.u.b. want als het de remklauw is breekt deze
een keer als het niet uitkomt, en dat is nooit.

Succes.
 
Nou vandaag weer aan de gang geweest, weer nieuwe olie gehaald,spuit gehaald bij de apotheek.

Hij is opzich iets maar dan ook iets harder geworden,ik heb een halve liter remvloeistof verbruikt voor het onluchten er kwamen geen luchtbelletjes meer mee.
Ook heb de banjobout ff gelost hier kwam meteen vloeistof uit.We hebben het met zn tweeen gedaan.

Ik denk dat het gevoel gewoon zo moet zijn,misschien ben ik wel te sterk :+
Maar het grootste probleem vindt ik toch wel als de remmen een paar keer achter elkaar flink gebruikt worden. Dan wordt ie sponziger.
Kan dit liggen aan de remblokken??
Ik durf na 5 keer ontluchten toch wel te zeggen dat er echt geen lucht meer in zit. Het gevoel was bij alle 5 de keren hetzelfde.
 
Ik heb zo'n zelfde probleem gehad bij mijn ZZR. Had op den duur zelfs de remklauwen uitelkaar gehaald en nieuwe keerringen erin gezet. Dit hielp ook niet veel. Daarna weggebracht naar motordealer. Deze heeft de remklauwen weer uit elkaar gehaald. Bleek er nog steeds corrosie in de klauwen te zitten. Dit kwam door de pekel aangezien ik zomer en winter rij. Hij kon nog wel dezelfde keerringen gebruiken. Zou dus als ik jou was je remklauwen nakijken.
 
Nou vandaag weer aan de gang geweest, weer nieuwe olie gehaald,spuit gehaald bij de apotheek.

Hij is opzich iets maar dan ook iets harder geworden,ik heb een halve liter remvloeistof verbruikt voor het onluchten er kwamen geen luchtbelletjes meer mee.
Ook heb de banjobout ff gelost hier kwam meteen vloeistof uit.We hebben het met zn tweeen gedaan.

Ik denk dat het gevoel gewoon zo moet zijn,misschien ben ik wel te sterk :+
Maar het grootste probleem vindt ik toch wel als de remmen een paar keer achter elkaar flink gebruikt worden. Dan wordt ie sponziger.
Kan dit liggen aan de remblokken??
Ik durf na 5 keer ontluchten toch wel te zeggen dat er echt geen lucht meer in zit. Het gevoel was bij alle 5 de keren hetzelfde.

ik zou nog even je remhandel ingeknepen met een tie ripje vastzetten, dan een nachtje laten staan...werkt altijd goed...die van mij is er echt knoepers hard van geworden, beetje te hard eigenlijk... :X
 
Je zegt dat het een ZX10R is, dus te nieuw denk ik om al veel winter- en andere ellende gezien te hebben? Anders denk ik ook aan vuil / corrosie op / rond de rem-zuigers. Kan natuurlijk nooit kwaad om even snel de klauwen er af te halen, de zuigers voorzichtig een stukje uit te pompen en dan schoon te maken met b.v. een tandenborstel en wat remvloeistof (of klein beetje WD40 wanneer je roest zou zien). Soms plakken de zuigers een beetje door een mengsel van remstof, vuil en regen, zelfs als ze betrekkelijk nieuw zijn.

Had je dit probleem ook al VOOR dat je de staalkabels had gemonteerd?
Verder: als je gesinterde blokken gebruikt worden de remmen nogal heet. Hoeft geen probleem te zijn, maar als de remvloeistof vocht bevat heb je al snel een probleem. Nou ja, na al die liters remvloeistog doorpompen heb je daar niet meer mee te maken natuurlijk.
Ook nog: Heel misschien loopt de remzuiger niet soepel in de pomp. Niet waarschijnlijk voor zo'n nieuwe fiets maar als het altijd zo geweest is misschien een fabricage foutje (garantie?).

Ontluchten: Ik gebruik altijd een vacuum-pomp, is veel makkelijker dan het ouderwetse (en veelal eindeloze) gevogel met het hendel / en nippel. Op mijn oude Honda blobt er vaak nog een luchtbelletje door als ik op de klauw klop met een rubber hamer (niet te hard slaan natuurlijk :-)

Tenslotte: Je zegt dat je oude 600 beter remde... kan het niet zijn dat je ZX10 dusdanig harder gaat dat je gewoonweg veel meer af te remmen hebt? })

Succes ermee!
 
Het probleem is niet dat ie slecht remt maar het gevoel is er niet.
Als ie flink warm is geworden dan wordt het steeds slechter.

Ik zal morgen mn klauwen is schoonmaken,maar ik denk niet dat het corrosie of de keerringen zijn. de motor heeft 4300 kilometer gelopen en pekel heeft ie niet gezien. maar als ik het 100% uit wil sluiten dan zal het moeten gebeuren.

Ik heb er vanaf het begin goodrige leidingen op zitten, dus ik weet niet hoe hij aanvoelt met de orginele leidingen,die ik er overigens wel bij heb.
Dus dat is nog een optie om dat te proberen.

Ik had vandaag Hop-Motorsport gebeld en die man zei dat er meer mensen met een ZX10R bij hem waren geweest met hetzelfde probleem. en die hebben een radiale pomp gekocht. (Dit kan natuurlijk ook verkoperspraat zijn) En ik vindt het nogal een gok om zo'n pomp voor te proberen te kopen. Hij zei ook dat ik andere remvloeistof moest proberen van brembo a 35 euro de halve liter :X Duur grapje.

Ik ga morgen nog wel een keer hobbyen
In ieder geval bedankt voor het meedenken :}
 
Ik heb ook zo'n vacuumpomp om te ontluchten; bij mij zit er een rubberen adapter op om op de nippel te zetten. Dat is dus een waardeloos ding, want dat sluit voor geen meter af. Als je die gebruikt, probeer het eens met gewoon een slang erop. Ik heb 'm trouwens aan de wilgen gehangen want als je niet uitkijkt en het ding een beetje te scheef houdt spray je ook nog eens alle andere spullen in je schuur onder met remvloeistof.... De ouderwetse "knijpen, nippel los, nippel dicht, weer knijpen" methode werkt nog het beste vind ik.... M'n zx-6'je keihard gekregen, zelfs met de standaard remleidingen en remvloeistof van vier euri's de liter :)
Maargoed... het lijkt me inderdaad gewoon nog ergens een verstopt belletje... kan zeer frustrerend zijn... succes ermee!
 
Yo,

Koop bij de apotheek de grootste spuit die je krijgen kan, fix op de tuut
een stukje (benzine) slang, zuig er verse remolie mee op en pers er via de onderste ontluchtingsnippel de olie in het systeem.

(dus ondersteboven "vullen")

Heb zo bij mijn brommert ook alle lucht er uit gekregen na dagen van mopperen
;(

:^

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan