Sponzige voorrem

Jochem - SOHC4

MF veteraan
24 apr 2002
4.290
1
Ik heb bij mijn '78 Honda Cb750K7 last van en zeer sponzige voorrem. Dit model is oorspronkelijk uitgerust met een enkele schijf voor, maar er is door de vorige eigenaar een tweede schijf bijgezet. Nu zal daardoor de remdruk nooit optimaal zijn (de remcylinder is bedoeld voor een enkele schijf), maar de remdruk was toen ik 'm net had, beduidend hoger. Inmiddels is de remvloeisof vervangen, de blokken zijn vervangen en de remmen zijn ontlucht. Het enige dat ik kan bedenken is dat het dekseltje van het remvloeistofreservoir niet goed is. Het 'ballonnetje' dat aan de binnenkant van het dekseltje zit is n.l. gescheurd en het potje traanty soms wat vloeistof. Kan dit leiden tot drukverlies?
 
lijkt mij idd logisch...

En remolie die lekt op je motor dat wil je zowiezo niet, dus repareren die handel en dan zie je wel. Schiet ook dat niet op dan moet je maar eens stalen leidingen uitproberen :?
 
Zijn je remleidingen niet van elastiek ondertussen? Die worden ook slechter met de tijd. We kijken morgen wel even, met 30 andere brik-experts moeten we er uit kunnen komen... :P
 
aangezien je de blokken hebt vervangen kan het sponzige gevoel door de remblokken komen.

ga nog een keer de boel ontluchten. als dat het niet is. probeer een ander merk remblokken.
 
op de sloop kun je een 2e handsremhandel kopen geschikt voor dubbele schijf want dat is de grootste boosdoener voor je rem.
en dan zou ik toch nog eerst nog maar eens een half uurtje gaan ontluchten want er blijft altyd lucht achter in hoekjes.eventueel kun je de remklauwen er afhalen en ze zo draaien dat de luchtbellen doorkunnen stromen, wel even een plaat tussen je blokken doen.
de remleidingen kun je vervangen door stalen of rubber leidingen (nieuw of 2e hands).
 
Stalen remleidingen kunnen inderdaad goed helpen. De oude leidingen zwellen op tijdens het remmen en dan heb je druk verlies.
En voor het ontluchten: Je remhandle ook zo houden dat de luchtbel omhoog naar je potje kan.
 
Ik heb inderdaad het dekseltje vervangen, en inderdaad: remmen blijft slecht, alleen het lekken is gelukkig over. Ga nog wel eens een keertje opnieuw ontluchten. Wat zijn de kosten van die staalflexleidingen eigenlijk?
 
Ik heb inderdaad het dekseltje vervangen, en inderdaad: remmen blijft slecht, alleen het lekken is gelukkig over. Ga nog wel eens een keertje opnieuw ontluchten. Wat zijn de kosten van die staalflexleidingen eigenlijk?

Informeer eens bij een motorzaak of ze de RVS remleiding ook op de rol hebben. Oude slangen meenemen dan kunnen ze de nieuwe vaak ter plaatse op maat maken. Vervolgens persen ze de koppelingen erop en klaar is klara. Kan aardig wat euro's schelen tov een complete set.

Mijn broertje heeft het ook laten doen voor z'n CB350.
 
Terug
Bovenaan Onderaan