Spoorvorming/slingeren Gs500e (2003)

25-kw-g-belg-s-500

Die hard MF'er
28 dec 2005
495
0
limburg
(ben maar even nieuwe topic begonnen en mn posts gecopied want eigenlijk is het vooral technisch gerelateerd, en minder gs500) thnx



Door 25-kw-g-belg-s-500 op 29-12-2005 17:41



yo mannen

wel ivm dat technische probleem met mijne 2003 gs500e,
hij lijkt nogal hard te slingeren, heeft moeite met spoor te houden in rechtuit stand.
Precies alsof het achterwiel hele tijd onder uw motor door 'dweilt'. Je voelt het meerals je trager rijdt, zeker als je heel traag rijdt, en het voelt aan alsof hij niet rechtuit staat of niet volledig vast staat. Je merkt het ook heel als je zonder handen rijdt, dat hij direct zachtjes begint te slingeren (trekt ook beetje nr rechts) en daarna steeds sneller.
het gevoel is alleszins niet veilig of aangenaam!

Ik ben hiermee naar enkele professionals geweest.
1) suzuki dealer 1 (zei dat het aan 1 zachte vrvering + lijn in voorband + tofkoffer ligt (alhoewel deze erafhaleng geen verschil maakt))
2) suzuki dealer 2 (zei dat je het probleem kon voelen maar dat het normaal was, en dat er niks aan de motor fout was),
3) bandencentrale (zei dat het zeker nietaan de banden of balansering kon liggen behalve miss een beschadiging van het (metalen) karkas van binnen,
4) en universele handelaar waar ik hem kocht (echt amateurs maarja, zeggendat er helemaal niks aan is dat het aan mij ligt (vriendelijk))

dus als iemand dezelfde ervaringheeft ermee op weet wat er scheelt?

fel bedankt alvast (je kant ook altijd mailtje sturen (zie profiel))

ps: zijn hier nog belgische (vrouwelijke?? *d ) 25kw gs500 rijders? (ben van limburg)




volgende post:



Beste,

jah ik denk niet dat het daar aan ligt, beide suzuki dealers zeiden dat de motor prima in orde is, alhoewel ze ze enkel hebben bekeken, dus niet geconctroleerd op de brug of met specifiek materieel.
Maar toch denk ik niet dat het daar aan ligt, aan wat u aangeeft dan.

Het probleem voel ik trouwens vrij fel hoor, zeker als je erop let, en ook op perfecte asfalt met bijvoorbeeld koppeling en gas helemaal los, dat je echt kan opletten.
Heb je niet dat als je zonder handen rijd nogal traag dat hij zo heel snel begint te trillen het stuur (dacht dat het typisch was voor naked bikes?)




volgende post:



Ja hm,

dat zwabberen en slingeren heb ik ook al boven stapvoets zene en tis niet zacht slingeren, ken je het dat bij bv motoraces het steur super snel op en neer gaat want dat had ik ook een keer (ff schrik).

een krom frame lijkt gek, tenzij dat ook kan zonder een ongeval te hebben gehad (zou raar zijn tohc?) want de motor heeft toen ik hem kocht 3600 km en ziet er echt perfect uit.

Nuja, wiel dat er scheef instaat, dat zou een van die 3 moto dealers tohc wel mogen gezien hebben en dat deden ze niet, dus ik vermoed dat dat niet klopt of het moet een super minieme afwijking zijn?

Kan het, zoals iemand me zei, dat het ligt aan de oudere techniek van de gs500 dat hij gewoon minder stabiel is dan nieuwere motoren? Of dat het ligt aan het nerveuze karakter van een oudere (ook weer techniek) naked bike?

Zou veerbussen (voor kortere voorvering) iets afdoen zoals een soez dealer me zei.
ondertussen toch maar aant kijken nara iets anders. Zag een gsf600 bandit op 25kw maar wordt veel te veel voor gevraagd. (2/3 vd nieuwprijs voor ene met 18000km van 2001)

yooo





volgende post:




dag mannen,

Het is nog eens ivm mijn gs500 25kw uit 2003, ik heb er een paar pagina's terug wat over verteld, en over mijn problemen met deze motor (betreffende slingeren, spoorzoeken, e.d.).
Ik ga hem binnenkort nog maar eens binnen doen bij een dealer, en dus niet gewoon hem eens laten bekijken want dit probleem is niet echt normaal meer.

Ik heb juist zelf ook eens even naar de bike gekeken, behalve mn topkoffer wat rechter gezet (dacht ook al dat het miss aan krom frame lag) heb ik gemerkt dat mn voorwiel uit het lood staat: als je hem op de middenbokzet en je zorgt dat hij op het achterwiel steunt (dus voorwiel omhoog) dan valt het stuur altijd naar ""n kant (rechts) hij blijft niet gewoon in het midden staan. en valt echt door in die richting.

HOe komt dit? ik was wel eventjes in paniek toen ik het merkte, vorige keer bij de dealer (die checkte dit ook) was dat nog niet het geval.

alvast bedankt voor de informatie! laat me hopen dat het iets klein is.

groetjes



voila, dat was alles? iemand idee wat er aan de hand is?

sorry voor het vele leeswerk. greetz
 
Dat je stuur niet in het midden blijft staan is normaal, alleen bij versleten balhoofdlagers met een "vast" punt in het midden staat je stuur vast in het midden.
Ik las dat er een topkoffer op zit? Dat is ook vaak een bron van ellende, (net als windschermen op het stuur)
 
hm dag mannen.

1 wat is slingshot ofzoiets? kben ene heel beginnende rijder sorry.

zonder topkoffer rijden maakt gene verschil eigenlijk, het is echt vele feller dan dat, het gevoel, niet puur op wind gebaseerd, kvoel de invloed van de koffer onafhankelijk van het geslinger, tenzij! tenzij de givi monorack het frame zelf van stijfheid of rechtheid beïnvloed?

het stuur valt echt snel door naar rechts en helemala niet naar links, normaal dan? lagers zijn ok denk ik (ook maar 5060 km op dit moment gekocht bij 3600).
frame is miss schuin maar kan het niet echt zien (miss maar paar mm ofzo?)

wielen/banden, bandencentrale zij dat dat geen invloed heeft op spoorzoeken, tenzij het bandenkarkas kapot is (kan maar zie ik toch niet) (zou een acceptabele en goedkope verklaring zijn voor mij!)

hopelijk is het dus niet het frame maarhoe kan ik dit controleren? miss staat de motor wel gewoon schuin op zijn middenbok? alhoewel ik dit niet zag

thnx voor alle replies!!
 
Waarom heb je het vermoeden van een krom frame? Is het een (ex) schademotor?
Dingen als bandenspanning mag ik aannemen dat die wel gecheckt zijn? (alhoewel je nooit weet idd.)
 
jaja, bandenspanning is al enkele keren gecheckt, 2.5 en 2.8 stonden ze toen (en de problemen waren er op die momenten ook dus).
Het probleem verergt precies, ofwel voel ik het gewoon meer omdat ik de motor beter ken of er meer op let.

Krom frame, njah, sommige mensen hadden gezegt dat het kon, zelfs gewoon verwrongen zonder ongeval.
Mijn gs zag er bij aankoop onberispelijk uit. 3600 km wat wil je!, maar de doppen aan het stuur zijn anders dan standaard. Dus (zei iemand in andere topic) is het miss met verzekeringgeld volledig vernieuwd (niet zo moeilijk om te doen schijnt) en dan verkocht?

motor is import uit duitsland trouwens, via dealer gekocht (heb er garantie maar hij erkent het probleem niet)
 
Zowel mn garantie-dealer als 2 van de 4 suzuki dealers hier in belgisch limburg hebben ermee gereden. Vrienden niet echt, een kameraad heeft lang ne gs500 gehad ma zegt dat hij het toch niet zou weten (moet maar eens na zijn dealer gaan (schijnt heel goed te zijn (dus dat ga ik doen binnenkort maarja))).

Kvind het probleme in ieder geval erg vervelend.
De motor trekt ook naar 1 kant als jezonder handen rijdt (vooral naar rechts) maar begint zonder handen dikwijls super snel op en neer te springen (het stuur/voorwiel). echt niet gezond denk ik.

probleem is niet erg motiverend voor een beginnende rijder
 
Bijna alle motoren trekken naar rechts omdat de weg nu eenmaal naar die kant afloopt.
Misschien staan toch je balhoofdlagers wat te los?
Blijft lastig zeggen zo zonder er zelf op gereden te hebben.
 
Hier ook ne motard uit belgisch limburg. Naar Erckens geweest in Zonhoven ??


Onlangs banden laten vervangen of nieuwe ketting en tandwielen steken ?

Kijk eens achteraan de de as van uw achterwiel. Normaal gezien zitten daar markeringen op langs de zijkant, met daaronder een 'vijsje' met boutje op. Daarmee wordt uw achterwiel beetje naar achter geplaatst wanneer de ketting gespannen wordt. Check of die boutjes zowel aan de rechter-als linkerkant van de achterbrug even ver staan (zelfde afstand/aantal streepjes).

Anders mss voorwiel niet goed uitgebalanceerd, maar die kans is klein, aangezien je het dan harder zou moeten voelen naarmate de snelheid omhoog gaat.

Kans op krom frame na een crash is altijd bestaande, maar het zou gek zijn moest ge dat nu pas merken, en niet direct na de aankoop van uw bike.

Tot welk moment reed uw fiets nog goed (recht) en wat is er plots gebeurd, dat ie scheef begon te trekken ???
 
beste,

eagle,

ja ik ben naar erckens geweest, daar heeft ne jonge mecanicien toch een kwartiertje (misschien niet voldoende maarja) met de motor gereden. Na het terugkomen zei hij dat je het inderdaad kon voelen (maar amper) maar volgens hem was er niks fout aan de motor, en lag het dus aan het karakter van de fiets ofzo.

Het probleem is echter veel groter dan hij beweerd, ik voel het echt heel fel.
We hebben ook al eens gekeken als het wiel recht stond, (met die markeringen) en dat was toen nog het geval, nu heb ik niet meer gekeken maar ik veronderstel dat dat niet ineens verandert (zal het morgen eens doen).

Ik heb het het eerst gevoeld na 300 a 400 km met de motor gereden te hebben, maar daarvoor was het miss ook al aanwezig, uiteindelijk is dit mijn eerste motor!
De eerste keer dat ik hem binnendeed hebben ze het wiel rechtgezet, achteraf voelde het alsof het terugkwam (maar miss is het nooit weggeweest natuurlijk) en bij een tweede keer binnendoen (bij bike service trouwens (koop ik nooit meer een motor)) zeiden ze dat er helemaal niks aan was (alles gecontroleert (testrit van 2km: amai de moeite)).

nu ben ik van plan om naar jacqmaer ofzoiets te gaan in munsterbilzen, schijnt erg goed te zijn met suzuki.
 
Terug
Bovenaan Onderaan