Sport-band veiliger?

-Jelmer-

Die hard MF'er
4 jan 2003
520
0
Jawel, weer een banden-vraagje! Je voelt de Modjes alweer aan komen huppelen met de slotjes.

Ben via de search even bezig geweest, maar kon niet echt een antwoord vinden op mijn vraag.

Wat ik mij afvraag, is of een sportband beter of veiliger is dan een niet sportband. Ik ben weliswaar niet zo'n bochten-held-racer, mijn banden zijn nog vierkant, en over het algemeen wordt mij geadviseerd een tourband te nemen zodra mijn banden zijn versleten. Bijv de Michelin Pilot Road. Ik heb nu echter als achterband de Pilot Sport. Als ik me niet vergis is deze band wat zachter voor betere grip dan de Pilot Road. Op zich vind ik het wel een prettig idee. Ik ben meer een tourrijder dan een sportieve rijder, maar toch lijkt me die Pilot Sport helemaal geen slecht idee. Ik doe zeker minimaal 15.000km met een achterband.

Is mijn stelling of gevoel dan een beetje juist? Heb je per definitie betere grip met een Sport-band dan met een Tour-band?
 
Huppeldehuppel
full
:P

Je hebt meer grip met een sportband dan met een sport-toerband maar gezien je rijstijl zou ik je een sport-toerband aanraden. De Pilot Road of BT020 bijv. Ook daarmee kan je zonder problemen je stepjes aan de grond rijden!
 
Daarnaast slijten sport-toer banden mooier af, je krijgt minder snel een vierkanten band. De BT020 bv heeft midden op het loopvlak harder rubber dan aan de zijkanten.

Zeker als je niet erg sportief rijdt geeft en goede sport-toer band zoals een pilot road of een bt020 meer dan genoeg grip.
 
dan had ik zeker een slecht exemplaar pilot road.... :X die klote band wist zich met het bescheiden vermogen van mijn Thundercat al amper raad... ik vondt het een vette schijt band :r
 
Net mijn banden vervangen, heb nu weer Pilot Roads. Met de vorige heb ik zo'n 25.000 KM mee gereden. En naar alle tevredenheid. Nou zoek ik ook niet de grens op en ik rijd hoofdzakelijk snelweg. Ook op Sports gereden, maar met mijn bochtensnelheid maakt het echt niet uit op welke band ik nou rijd. Alleen met de Road doe ik 10.000 KM langer mee.

Greetz.
 
als die sportbandjes niet warm worden zuigen ze ook. Als jij als een natte krant rijdt kun je beter tourbandjes gebruiken.
Stel dat je met sportbandjes op 40% van het kunnen rijdt van die banden, dan ga je misschien naar 45% als je tourbanden gebruikt, marge genoeg ;) .


99% van dit forum is stoere banden praat, 99% rijdt met  banden }) ......
 
Laat me raden, jij hoort net bij die ene procent die ook daadwerkelijk hard gaat?

Welnee, ik rij gewoon op mac-adams en ik moet ze elke 5000km vervangen. Ik snap nooit iets van dat banden gelul.
Ik rij op een oude k100 en voor straat gebruik hoef je echt niet van die excotische banden te monteren, dat zit voor 99% tussen de oren.

*D
 
Ik ben het er ook mee eens, neem de Bridgestone BT020!!!
Dit zijn gewoon goede banden. Ik heb ze op mijn vorige motor ook gehad, een RF600R. Die waren gewoon goed. Nooit grip te kort en 12000km met een redelijk sportieve rijstijl. Dus als je rustig rijdt, haal je die 15000 ook wel.
Tegenwoordig zijn die BT020's vernieuwd, ze heten nu BT020NT. Deze schijnen nog iets beter te zijn. Die slijten heel gelijkmatig af en je krijgt bijna nooit meer vierkante banden.
 
Een zachte band warmt sneller op dan een hardere, maar koelt dus ook weer sneller af. Dus ben jij m.i. beter af met een sport-toer (die wat langer nodig heeft om warm te worden maar dan ook langer warm blijft) dan met een echte sportband die na 5 km rechtdoor rijden weer koud heeft op zijn flanken.
En voor de rest zit het op droog (!) wegdek vooral tussen de oren. Bij nat wegdek kan je wel duidelijke verschillen beginnen optekenen -op voorwaarde natuurlijk dat je er het tempo durft inhouden-.
 
Net mijn banden vervangen, heb nu weer Pilot Roads. Met de vorige heb ik zo'n 25.000 KM mee gereden. En naar alle tevredenheid. Nou zoek ik ook niet de grens op en ik rijd hoofdzakelijk snelweg. Ook op Sports gereden, maar met mijn bochtensnelheid maakt het echt niet uit op welke band ik nou rijd. Alleen met de Road doe ik 10.000 KM langer mee.
25.000 met die band :?
Mijn BT020's gaan 10.000-14.000 mee (hangt er vanaf of het zomer of winter is en of ik op vakantie ben of niet ;) )
 
Oef ik heb nu bijna mijn BT45 achterband erdoor heen gejast. Heb een kleine 6000 km mee gedaan(ook nog winter kilometers trouwens |( ) Zal toch es wat rustiger met de gas moeten doen
 
Huppeldehuppel (Afbeelding) :P

Je hebt meer grip met een sportband dan met een sport-toerband maar gezien je rijstijl zou ik je een sport-toerband aanraden. De Pilot Road of BT020 bijv. Ook daarmee kan je zonder problemen je stepjes aan de grond rijden!

Niet helemaal mee eens Spider,
Je hebt pas meer grip met een sportband als ie warm is, met een pilotsport heb je in de winter absoluut niet meer grip dan met een pilotroad.Het ligt dus een beetje aan de omstandigheden.
;)

edit; een slick heeft nog meer grip, behalve als ie koud is :X (weet ik inmiddels alles van ,dombo die ik ben:
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook mac-adams en ben tevreden hoor. Hier op het forum worden ze zowat gezien als een sissiebandje, maar deze sissie staat wel pas om de 20.000 km bij de bandenboer. En so what dat ik niet al knieschrapend door de bocht ga ... lekker boeie :+ Als je een toer rijstijl hebt kies dan ook voor een toerband. De producenten ervan maken niet voor niets het verschil ...
 
Ik heb ook mac-adams en ben tevreden hoor. Hier op het forum worden ze zowat gezien als een sissiebandje, maar deze sissie staat wel pas om de 20.000 km bij de bandenboer. En so what dat ik niet al knieschrapend door de bocht ga ... lekker boeie :+ Als je een toer rijstijl hebt kies dan ook voor een toerband. De producenten ervan maken niet voor niets het verschil ...

Als je met Pilot Sports pas na 20000km bij de bandenboer staat...dan ben je pas een sissie :+
 
veiligheid heeft niks met je banden te maken, dat zit in je hoofd
Het is een goed excuus voor ze als het fout gaat, dan kunnen ze het afschuiven.
Techniek faalt en niet de persoon....

Net als in auto's , ik zit veilig dus lap ik alle regels aan mn laars want mij kan niks gebeuren is de instelling dan .....
 
Ik heb ook mac-adams en ben tevreden hoor. Hier op het forum worden ze zowat gezien als een sissiebandje, maar deze sissie staat wel pas om de 20.000 km bij de bandenboer. En so what dat ik niet al knieschrapend door de bocht ga ... lekker boeie :+ Als je een toer rijstijl hebt kies dan ook voor een toerband. De producenten ervan maken niet voor niets het verschil ...

:^
 
25.000 met die band :?
Mijn BT020's gaan 10.000-14.000 mee (hangt er vanaf of het zomer of winter is en of ik op vakantie ben of niet ;) )

Yep zelfs iets meer (500 KM) Misschien iets voor een nieuw topic ? Hoeveel KM en met welke band (zal er wel geweest zijn, neem ik aan)
Maar zal wel met mijn watjesrijstijl te maken hebben :+
Ik rijd 24.000 KM per jaar, dus ik sta ongeveer 1 keer per jaar bij de bandenboer.
 
Yep zelfs iets meer (500 KM) Misschien iets voor een nieuw topic ? Hoeveel KM en met welke band (zal er wel geweest zijn, neem ik aan)
Maar zal wel met mijn watjesrijstijl te maken hebben :+
Ik rijd 24.000 KM per jaar, dus ik sta ongeveer 1 keer per jaar bij de bandenboer.
Watje :P ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan