Sport/Tour motor

Dan zou ik eerst werken aan die rijvaardigheid - wss is 1 cursusje genoeg - daarna kijken hoe de huidige Tiger voelt, en op basis van die ervaring beoordelen of het formaat nog steeds een issue is. Daarmee voorkom je dat je op de gok iets anders koopt, om er dan achter te komen dat het niets opgelost heeft.

Terzijde, in haarspeldbochten hoef je niet te manouvreren, en ook niet met je voeten aan de grond te kunnen (want in heuvels of bergen lukt dat laatste doorgaans met geen enkele motor, tenzij je niet 1.83 meter, maar 2.83 meter lang bent…)

Ik ga eens rondkijken voor een training. Toch wil ik wel nog een of meerdere motoren uit het lijstje uitgebreid gaan proefrijden, ook om te zien of ik bij meerdere allroads hier ertegenaan loop EN ik heb al besloten dat ik naar 1 motor wil. Ik heb namelijk al best een aantal motoren gehad en dit is mijn eerste allroad. Ik denk omdat je wat hoger zit dit anders aanvoelt, en ik mij hier niet comfortabel bij voel. Dit kan natuurlijk met een cursus verbeteren, maar als de Z al veel comfortabeler en fijner aanvoelt dan is dit wellicht meer het type motor voor mij.
 
Nee. Bovendien hebben die dingen grotere voorwielen, en sturen dus minder makkelijk (in) dan de Tiger die je nu hebt.

Wat is het nou ;) : is die Tiger 1050 nou te groot, of te zwaar? Als te groot, dan kun je alles dat Tiger of Tracer heet van je lijstje schrappen. Als te zwaar, dan kun je het hele lijstje schrappen, en moet je gewoon naar een lichtere motor zoeken…

Eventueel, maar ik ken jou niet en kan e.e.a. dus niet vanachter een toetsenbord beoordelen, kun je wat investeren in (technische) rijvaardigheid. Want ik ben ook 1.83 meter en nabij 65 kg, en vind RT’s, alsook FJR-en, Gold Wing’s en K1600’s rijden als een kinderfietsje: daar kun je alle AVB oefeningetjes mee doen, en met een vinger in je neus (letterlijk, als je dat wilt).
En ook wat je hier zegt klopt niet. De XRX heeft juist een normaal formaat voorwiel (17 inch meen ik).

Een tiger 800 weegt al 35kg minder dan een 1050, dat merk je echt wel.
 
De tiger 1050 en tracer 900 zijn best wel verschillend in formaat en gewicht. Ik snap niet waar je de vergelijking vandaan haalt. De tracer kun je wel vergelijken met een tiger 800 of de huidige 900. De oude tiger 800 is wel een stukje minder sportief dan de tracer 900 en ook een stukje duurder.
Een Tiger 1050 is net als de Tracer 9 gewoon een wegmotor, met overeenkomstig formaat, vermogen en wielmaten: het zijn beide zgn. “cross-overs”. Daarnaast ken ik beide motoren goed, reed er veel mee, en ben er dus nogal van overtuigd dat ze erg op elkaar lijken, ook qua plus- en minpunten. Qua “gadgets” (electronica) is de huidige Tracer wel wat moderner dan de huidige Tiger van TS..

Daarnaast ken ik erg veel voormalig supersport-rijders die - toevallig - allemaal overstapten naar een Tiger 800, en daar i.v.m. de andere geometrie en wielmaten geruime tijd aan moesten wennen (en in veel gevallen een cursusje deden om daarbij te helpen). Daarna geen issues meer natuurlijk, want alles wat hier in dit topic tot dusver genoemd is betreft prima motoren.

Mijn punt was dat het kopen van een andere motor -wat dat ook voor motor is - niet perse het probleem oplost, en voor de meesten geldt dat je maar zoveel keer per week/maand/jaar een nieuwe motor kunt kopen. Dan is een cursusje, of een beetje sleutelen aan de afstelling (vering, geometrie) een veel snellere en goedkopere manier om in elk geval die punten als oorzaak van je probleem uit te sluiten. En dan kun je veel beter een oordeel vellen over wat de volgende motor gaat zijn. Bij een goed afgestelde motor speelt massa of formaat nauwelijks een rol v.w.b. de handelbaarheid bij gebruik op de openbare weg en in haarspeldbochten, vooropgesteld dat je met het ding om kunt gaan. Het zijn tenslotte allemaal tweewielers, en niet de minste.
 
Laatst bewerkt:
Een Tiger 1050 is net als de Tracer 9 gewoon een wegmotor, met overeenkomstig formaat, vermogen en wielmaten: het zijn beide zgn. “cross-overs”. Daarnaast ken ik beide motoren goed, reed er veel mee, en ben er dus nogal van overtuigd dat ze erg op elkaar lijken, ook qua plus- en minpunten. Qua “gadgets” (electronica) is de huidige Tracer wel wat moderner dan de huidige Tiger van TS..

Daarnaast ken ik erg veel voormalig supersport-rijders die - toevallig - allemaal overstapten naar een Tiger 800, en daar i.v.m. de andere geometrie en wielmaten geruimte tijd aan moesten wennen (en in veel gevallen een cursusje deden om daarbij te helpen). Daarna geen issues meer natuurlijk, want alles wat hier in dit topic tot dusver genoemd is betreft prima motoren.

Mijn punt was dat het kopen van een andere motor -wat dat ook voor motor is - niet perse het probleem oplost, en voor de meesten geldt dat je maar zoveel keer per jaar een nieuwe motor kunt kopen. Dan is een cursusje, of een beetje sleutelen aan de afstelling (vering, geometrie) een veel snellere en goedkopere manier om in elk geval die punten als oorzaak van je probleem uit te sluiten. En dan kun je veel beter een oordeel vellen over wat de volgende motor gaat zijn. Bij een goed afgestelde motor speelt massa of formaat nauwelijks een rol v.w.b. de handelbaarheid bij gebruik op de openbare weg en in haarspeldbochten, vooropgesteld dat je met het ding om kunt gaan. Het zijn tenslotte allemaal tweewielers.
Sorry, vergeet mijn verhaal maar even. Ik was in de war met de Tiger 1200....
Blijf er wel bij dat de tracer een fijn sturende motor is die alles eisen van de TS afvinkt.
 
Dat zijn we het daar (Tracer) over eens :) want dat schreef ik eerder ook al. Niettemin blijf ik bij mijn verhaal, omdat ik vind dat het geschetste “probleem”, de erbij gegeven voorbeelden, en de motor waarbij het probleem zich kennelijk voordoet niet helemaal met elkaar in overeenstemming zijn. Vandaar dat ik eerder even door vroeg, en vandaar mijn suggesties.
 
Laatst bewerkt:
Snap op zich wel dat TS een lichte motor wil. Loop er vaak zelf ook tegen aan, gewicht is gewoon te merken hoe goed de fabrikant het ook probeert te verbergen. Zelf nu voor een KTM SMT gegaan, beetje een SM op steroïden met een tour sausje eroverheen. 205kg rijklaar en 17 inch velgen. Voelt gewoon als een licht speelding maar je kan er nog wel (makkelijk) wat bagage op kwijt. Is alleen niet superlaag maar daar moet je gewoon omheen rijden, is ook een beetje schijnveiligheid. Ben ook wel is omver gekukeld met een Fazer 1000 omdat ik met keren even een dood punt had (eind van een lange dag :9), voet stond zowat direct aan de grond maar was door het omvalmoment gewoon niet te houden.
 
Klinkt positief! Ik ga de R1200RS eens proberen. Heb wel op een ouder model R1200RT uit 2005 gereden, deze was wel echt zwaar maar ook een ander en ouder type natuurlijk.

Ik ben 182cm en 65KG. Budget ligt rond de 10000, mag iets meer liever minder ;).
Zo'n R1200RT heb ik dus naast mijn R1250RS. Ook fijne motor, maar duidelijk wat logger en een stuk minder levendig blok. Gewicht is overigens vrijwel gelijk, 236kg voor de RS en 242 voor de RT (volgens rdw).

10k is overigens wel krap voor een nette R1200RS, maar mocht je er toch verliefd op raken kan je altijd nog een jaartje sparen en de ware zoeken :) je zit nu iig niet zonder motor.
 
Hou ze maar... B|
Begrijp je die reactie nu? Globaal kom ik in 25 reactie 16 favorieten tegen.

Op het MF is het zo dat als je om een merk of advies vraagt ieders eigen idee krijgt, dat zijn er nog al wat. Het kan je best in de goede richting douwen, dat wel natuurlijk
 
er bestaat naar mijn mening geen alles kunner ..................hoogstens één model die een beetje naar jouw wens is .

geheid dat je na half jaar er weer eentje bij koopt .
 
Die xrx heeft een 19 inch voorwiel

Misschien de triumph tiger sport 660 proberen?
Licht, wendbaar, comfortabel 🤷🏻‍♂️
Ik moet zeggen dat de sport 660 er wel tof uitziet, en ook een interessante nieuwprijs. Ga ik proberen!
Ja ik zag het. Maar de xrx versie is wel juist straat georienteerd.
Ik ga ook de 800XCX proberen!

Begrijp je die reactie nu? Globaal kom ik in 25 reactie 16 favorieten tegen.

Op het MF is het zo dat als je om een merk of advies vraagt ieders eigen idee krijgt, dat zijn er nog al wat. Het kan je best in de goede richting douwen, dat wel natuurlijk
Jawel maar ik heb mijn lijstje nu kunnen uitbreiden met motoren waar ik niet aan had gedacht, en er wordt echt meegedacht en oplossingen aangedragen hier, super tof!
 
er bestaat naar mijn mening geen alles kunner ..................hoogstens één model die een beetje naar jouw wens is .

geheid dat je na half jaar er weer eentje bij koopt .

Hier ben ik eerlijk gezegd ook wel een beetje bang voor. Dan wordt het dus kiezen welke concessies ik wil doen.
 
Als je een Hyperpro veertje op de achterdemper laat zetten kun je met een Tiger 1050 net zo hard als een Ducati 848 door de bocht (in mijn geval harder). Ik kon er ook echt offroad mee rijden (door een bos, niet over een pad of onverharde weg) om een plekje te vinden om "wild" te kamperen. Je kunt er ook met duopassagier mee door de Dolomieten rijden. Ik wil niet zeggen dat het een ideale motor is, maar ik vond het wel de meest veelzijdige die ik ooit had.
 
Als je een Hyperpro veertje op de achterdemper laat zetten kun je met een Tiger 1050 net zo hard als een Ducati 848 door de bocht (in mijn geval harder). Ik kon er ook echt offroad mee rijden (door een bos, niet over een pad of onverharde weg) om een plekje te vinden om "wild" te kamperen. Je kunt er ook met duopassagier mee door de Dolomieten rijden. Ik wil niet zeggen dat het een ideale motor is, maar ik vond het wel de meest veelzijdige die ik ooit had.

Die zit er zoals gezegd al onder, ik begin dan toch aan mijzelf te twijfelen, met de Z ga ik echt veel harder in vergelijking met de Tiger.
 
Die zit er zoals gezegd al onder, ik begin dan toch aan mijzelf te twijfelen, met de Z ga ik echt veel harder in vergelijking met de Tiger.
Misschien een slecht balhoofdlager. Bij mij liep die bij een nieuw gekochte motor na 2 jaar vast.
 
Een tiger 800 weegt al 35kg minder dan een 1050, dat merk je echt wel.


Gewicht is één, geometrie mogen we ook niet vergeten.

Wij hebben hier een Tiger 800XRX in huis gehaald en dat ding had een draaicirkel van een vrachtwagen in vergelijking met mijn zwaardere Supertenere.
Ook een R1250GS vind ik wendbaarder rijden dan zo'n Tiger 800, ondanks het hogere gewicht.
 
Update:

Na proefrijden is het de Kawasaki Z1000SX geworden!

De VFR had een prachtig geluid maar de zithouding was mij toch wat te sportief.

De tracer 900 was oke om te rijden maar wel veel een aan/uit reactie op het gas.

Toen ik de SX reed voelde het allemaal meteen goed!

Iedereen bedankt voor het meedenken en de suggesties :)
 

Bijlagen

  • PXL_20211119_154802629~2.jpg
    PXL_20211119_154802629~2.jpg
    646,4 KB · Weergaven: 44
Update:

Na proefrijden is het de Kawasaki Z1000SX geworden!

De VFR had een prachtig geluid maar de zithouding was mij toch wat te sportief.

De tracer 900 was oke om te rijden maar wel veel een aan/uit reactie op het gas.

Toen ik de SX reed voelde het allemaal meteen goed!

Iedereen bedankt voor het meedenken en de suggesties :)
Gefeliciteerd! Mooie kleur ook icm het model.
 
Update:

Na proefrijden is het de Kawasaki Z1000SX geworden!

De VFR had een prachtig geluid maar de zithouding was mij toch wat te sportief.

De tracer 900 was oke om te rijden maar wel veel een aan/uit reactie op het gas.

Toen ik de SX reed voelde het allemaal meteen goed!

Iedereen bedankt voor het meedenken en de suggesties :)
Erg mooie kleur, gefeliciteerd! :t

Heb laatst een stuk op de z1000sx van een maatje gereden, fijne motor!

Veel plezier ermee!
 
Terug
Bovenaan Onderaan