(sport-)Uitlaten vs. Originele pijpen

Stokmans

MF veteraan
8 jun 2006
6.293
8
Oosterbeek
Elke verkoper beweert natuurlijk dat zijn uitlaten de beste zijn en absoluut geen kwaad kunnen. Dat is hun verhaal, nu jullie.

Om een tweedehands originele uitlaat voor een Yamaha FZX 700 te vinden die niet helemaal doorgerot is, is niet makkelijk. Vandaar dat ik nu ook aan het kijken ben naar allerlei sportuitlaten. Echter hoor ik heel verschillende dingen hierover.

Naar mijn weten hebben sportuitlaten een grotere doorstroming van het uitlaatgas dan originele uitlaten, dit betekent dus bijvoorbeeld minder tegendruk op je kleppen (maar meer geluid }) ). Er wordt door beweerd dat dit je kleppen niet ten goede komt, dit de wervelingen in de cilinder verstoort, enz. enz. en wat uiteindelijk allemaal zou (kunnen) resulteren in een kapot blok. Dit zou dan ook het geval zijn bij een lekkende uitlaat (een echt gat, zegmaar)

Concreet mijn vraag is dus de volgende:
Heeft te weinig tegendruk, door een bepaald soort uitlaat of lek, gevolgen voor het gedrag en de levensduur van je blok?

Of anders: Kan ik elke willekeurige uitlaat onder mijn motor hangen (dus bij wijze van spreken ook die stijgerpijp die hier achter het huis ligt) zonder gevolgen voor het blok, of is er altijd een bepaalde hoeveelheid tegendruk nodig?

Thnx alvast! :)
 
Het ligt eraan wat er allemaal aan de uitlaat verandert.
Het is idd raadzaam om de geometrie van de "bochten"
(het eerste stuk tot de demper)niet aan te passen i.v.m. die genoemde wervelingen.
Maar wat je daarna doet het weinig tot geen invloed op je kleppen en dergelijken,
maar zal wel wat meer vermogen gaan geven en natuurlijk een lkkre sound :9 :]
 
Ook een viertakt heeft tegendruk nodig, dit komt doordat de in en uitgaande kleppen elkaar overlappen.

Een andere uitlaat, heeft altijd gevolgen voor je blok. De brandstof afstelling is afhankelijk van de flow door de motor.
Als je er een sport demper opzet gaat de motor vaak wat armer lopen doordat de flow verbeterd. Het is dus raadzaam om altijd de afstelling even te laten controleren op een dynobank.
 
Terug
Bovenaan Onderaan