Sportdemper/uitlaat

BogaddE

MF veteraan
28 mei 2001
1.772
0
Hengelo
Voor (sportive) 4-takt motoren heb je sport dempers (slip ons), maar hoe kun je daar meer vermogen door krijgen? (meer of minder tegendruk?)

Bij 2-takten snap ik het wel, dat heeft met compressie te maken, maar daar heb je een compressie stuk voor nodig, maar hoe kun je meer vermogen lrijgen door alleen een andere demper?

demper is mischien niet zo\'n goede benaming maar ik bedoel dus alleen dat laatste stuk uitlaat.
 
Een originele eindemper is van het type absorptie demper(absorptie is fout, moet REFLECTIE zijn ), als je die loshaald kan je er niet door heen kijken, er zitten schotten in. Dit is gedaan voor de geluidseisen. Maar in feite wordt je motor hierdoor een klein beetje afgeknepen.
Daarom worden die dempers tegenwoordig ook zo dik, de fabrikanten willen weinig weerstand maar wel veel geluidsdemping.

Sportuitlaten (slip-on) zijn open type(absorptie dus), daar kan je gewoon doorheen kijken, maken daardoor meer herrie en geven minder tegendruk.
Daarom kunen ze kleiner(smaller) zijn.
Vergis je niet, je wint maar een paar pk (max 5pk) met een andere einddemper. (geloof niet zomaar de dynojetuitdraaien op een site van een fabrikant)

Trouwens heeft een 4 takt ook een uitlaat nodig.
De uitlaat gassen gaan in een schokgolf door je uitlaat, een gedeelte reflecteert en stroomt zelfs terug. Dit alles zorgt ook bij een viertakt voor een goede stroming in je cilinders.
Daarom hebben sommige uitlaatbochten ook een verbindingsstukje tussen twee verschillende uitlaatbochten en zie je ook wel dat bepaalde cilinders bij elkaar uitkomen, ook dit is allemaal met een reden.

Dit kan je soms goed zien bij sportauto\'s met zogenaamde spaggetti uitlaten, bepaalde uitlaatbochten van bepaalde cilinders komen samen en ook de lengte van de verschillende uitlaatbochten verschillen om een zo gunstig mogelijke stroming te creeren.
 
Laatst bewerkt:
Dit kan je soms goed zien bij sportauto\'s met zogenaamde spaggetti uitlaten, bepaalde uitlaatbochten van bepaalde cilinders komen samen en ook de lengte van de verschillende uitlaatbochten verschillen om een zo gunstig mogelijke stroming te creeren.
Volgens mij maken ze van die slingers om JUIST dezelfde lengte te krijgen!
De 2 buitenste cilinders hebben altijd
een langere weg te gaan,en daarom moeten de binnenste gekronkeld lopen om ook die lengte te krijgen.(bij een 4cilinder in-lijn,motorfiets)
 
Op zondag 25 november 2001 17:00 schreef Gizzmo13 het volgende:
Een originele eindemper is van het type absorptie demper, als je die loshaald kan je er niet door heen kijken, er zitten schotten in. Dit is gedaan voor de geluidseisen.

De meeste orginele dempers zijn een combinatie van reflectie(schotten)en absorbsiedemping, dit in tegenstelling tot race\"dempers\" die van het open(absorbsie)type zijn, lichter en meer(top)vermogen. Rest van uitlaat is evenals 2-takt (expansie)uitlaat bepalend voor vermogensverloop.
Martin.
 
Op zondag 25 november 2001 17:00 schreef Gizzmo13 het volgende:
Een originele eindemper is van het type absorptie demper, als je die loshaald kan je er niet door heen kijken, er zitten schotten in. Dit is gedaan voor de geluidseisen.

De meeste orginele dempers zijn een combinatie van reflectie(schotten)en absorbsiedemping, dit in tegenstelling tot race\"dempers\" die van het open(absorbsie)type zijn, lichter en meer(top)vermogen. Rest van uitlaat is evenals 2-takt (expansie)uitlaat bepalend voor vermogensverloop.
Martin.

Je heb gelijk, ik heb absorptie en reflectie per ongeluk omgewisseld.
 
Volgens mij maken ze van die slingers om JUIST dezelfde lengte te krijgen!
De 2 buitenste cilinders hebben altijd
een langere weg te gaan,en daarom moeten de binnenste gekronkeld lopen om ook die lengte te krijgen.(bij een 4cilinder in-lijn,motorfiets)

Kan ook wel, maar dan bedoel je juist bij een auto, waar de vier cilinder in lijn in de lengte ligt, juist daar is van voren af de uitlaatbochten langer dan de achterste, bij een motor maakt het vrijwel niet uit.
Bij motoren zie je het vooral bij twee cilinders, daar is de bocht van de achterste cilinder langer.
(om dan op een gelijke lengte te komen, zoals jij zegt) Maar ik vraag me toch af of ze dan exact gelijk zijn, of toch een klein stukje verschillen om het timingverschil van de zuigers in de uitlaat gelijk te doen vallen wat betreft drukgolven in de uitlaat, of moeten die drukgolven juist niet gelijk vallen, ze mogen elkaar iig niet tegen werken, want dan kan een bepaalde cilinder zijn verbrandde gassen niet kwijt.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nog nooit een andere demper gemonteerd om meer vermogen,wel om het uiterlijk en hoofdzakelijk om het racygeluid.
Dat meer vermogen wat men opgeeft plak ik op mijn rug:J...onzin dat voel je niet die 2/3 pk meer.

Een compleet systeem heeft wel effect,zeker bij een 2tact,doet mij heugen aan mijn RDtijd microndempers gemonteerd(ovale voorpijpen) draaide zeker 1000toeren meer(top teller hij liep de schaal uit whauwww) na zo\'n 800/1000 km kwam er een zuiger en dergelijke naar buiten kijken ....kiekeboe,ga maar lekker lopen naar huis......maar een lol ;( wat ik had..........de buurt werd toen gek van mij...van het geluid dan *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan