Sportieve helm ca 500 euro

thijsschetters

MF veteraan
20 aug 2006
2.956
504
Huijbergen
Hoi allemaal,

Ik wil op de motorbeurs me oriënteren op een helm, aangezien ik dit seizoen een helm wil kopen. Passen in een winkel en online bestellen doe ik niet, maar op een beurs vanalles op mijn hoofd zetten heb ik wat minder moeite mee. Nu rij ik op een racer, dus de helm moet daar geschikt voor zijn qua aërodynamica en dergelijke. Het moet integraal zijn, en het liefst redelijk licht. Qua budget wil ik niet te ver boven de 500 euro gaan. Wie heeft nog ideeen voor helmen om te proberen, ik wil ivm vorm passen zoveel mogelijk (goede) merken proberen.

De 2 die sowieso op de nominatie staan zijn hjc rpha-11, en de shark race-r pro. Van arai en shoei heb ik het idee dat de sportieve helmen flink duurder zijn. En misschien een agv ofzo?

Voorlopige lijst;
Shark race-r pro
Hjc rpha 11
X-lite 803 ultra Carbon
Agv Corsa
Shoei NXR
Arai Chaser X
 
Laatst bewerkt:
Zou Nolan ook even mee nemen in het lijstje.
HJC is toch wat meer budget vind ik..
 
RPHA 11 heb ik en mijn ervaring is niet zo best, maar wellicht dat iemand weer een heel andere ervaring er mee heeft.

Super licht
Maakt ongelooflijk veel herrie (ik rij met schuimpjes die tot 37db dempen)
Pinlock beslaat in de regen (ook met alle ventilatie open)
Goed gestroomlijnd (op het circuit gaat die niet aan mijn hoofd trekken)

Verder heb ik de helm na een 3 maanden ofzo in de kast gelegd en mijn oude Shoei opnieuw gekocht omdat ik er gek van werd. Voor de circuitdagen gebruik ik hem wel.

Ik zou voor een A merk helm gaan dan wel een ouder model. Je bent goed zuur wanneer je er zoveel geld aan uitgeeft en niet tevreden bent kan ik uit ervaring vertellen (dit is overigens geen garantie uiteraard).
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een Race-R pro. Ben er op zich tevreden mee. Echter een groot minpunt vindt ik dat het vizier een enorme fluittoon genereert als je met open vizier rijdt... Oordopjes of dicht vizier zijn een must. Beetje jammer in zo'n prijsklasse... :X

20170302_142231.jpg
 
Laatst bewerkt:
Heb vorig jaar getwijfeld tussen:
Shark Spartan Carbon
Shoei GT-Air
Schuberth S2 Sport

Allemaal tussen de 400 en 500 euro. Ik vond de Schuberth tegenvallen, nog flink getwijfeld tussen de Shark en de Shoei, uiteindelijk voor de Shoei GT-Air gekozen: nét betere pasvorm voor mijn hoofd en volgens de winkel een stuk meer ventilatie mogelijkheden (wat handig is voor zo'n heethoofd als ik ;) )

In de zomer was ik toch wel iets teleurgesteld wbt de ventilatie, vrij vergelijkbaar aan de AGV K-3 SV die ik al had.

Tip: bij Motorkledingcenter kan je proefrijden met een helm, dat is top! En ze hebben tijdens de motorbeurs ook 10% korting (of iig, dat was afgelopen 2 jaar).
 
rijdt al jaren met ARAI, als hij past op je hoofd, vind ik persoonlijk hem de beste, super ventilatie, pinlock, slaat niet aan, dubbel D sluiting, herrie kan ik niet zoveel over vertellen, rijdt altijd met alpine oordoppen
 
Hjc rpha11 is toch niet zo heel erg budget vind ik. Al zijn de verhalen van jou inderdaad niet best turbo, had ze in een ander topic ook al gelezen. Misschien deze dan toch niet.

Agv is inderdaad ook een goeie, veloce zal het dan wel worden, Corsa is te duur.

Nolan; welk type dan? Ik sla nolan eigenlijk onbewust automatisch over omdat mijn eerste helm een nolan was, en die vond ik echt ruk.

Arai zal vast goed zijn, maar de sport:race helmen beginnen volgens mij rond de 750?
Eventuele tips voor welke shoei of arai wel goed kan voor doeleinde en budget?

Op zich wel positief over die shark, ik rij toch nooit met vizier open, of alleen de eerste paar meter bij stoplicht. Dus fluittoon hindert dan niet.
 
Elk merk zal wel een goedkope lijn voeren.. mijn vrouw heeft een HJC, maar dat vind ik maar een goedkoop ding als je hem vast hebt. Voering kan er niet uit.. maar die was destijds ook niet zo duur.. wellicht richting de 500 euro modellen zal he lt gerust beter gaan.

Ik had een x lite 701 vroeger, maar dat is bijna 10 jaar terug..
Sindsdien rijd ik met een systeemhelm van shoei.
Maar ik weet dat nolan ook echt lichtgewicht racehelmen heeft.. (wie niet trouwens ;))
 
Hier geen last van beslaan (in regen) bij RPHA 11, ben er in tegenslatting tot turboO wel blij mee.
Rij daarentegen wel veelal met oordoppen en heb geen vergelijkingsmateriaal kwa herrie.
 
Ik heb een X-lite 802R, geheel van Carbon, super pasvorm (voor mij tenminste), made by Nolan. Deze wordt veel gebruikt in SBK en weegt in de maat M slechts 1220 gram. Kostte 500 euro, maar is vast wel goedkoper te krijgen op de beurs.
 
Heb ook de RPHA 11.
Mooie helm, maar ben ook niet te spreken over het geluid.
Volgende keer wordt het toch weer een Shoei.
Zijn iets duurder, maar het geld dubbel en dwars waard.
 
Ik ga eens kijken bij nolan wat ze hebben.

Over die agv veloce vind ik trouwens op internet dat het de helmschaal van de Corsa is, aangepast op tourgebruik...dan zou je weer uitkomen bij een k5-s, maar die is wel weer ‘goedkoop’.
 
Ik heb een X-lite 802R, geheel van Carbon, super pasvorm (voor mij tenminste), made by Nolan. Deze wordt veel gebruikt in SBK en weegt in de maat M slechts 1220 gram. Kostte 500 euro, maar is vast wel goedkoper te krijgen op de beurs.

X-lite, ook goed om eens te bekijken.
 
Ahja. Had misschien meteen X-lite moeten noemen.
Die worden idd door Nolan geproduceerd.
 
Hjc .................
Agv ................

Nolan; welk type dan?
Ik sla Nolan eigenlijk onbewust over omdat mijn eerste helm een Nolan was, en die vond ik echt ruk.

Arai ...............
Eventuele tips voor welke shoei of arai wel goed kan voor doeleinde en budget?
Shark ................ fluittoon hindert dan niet.
Ieder heeft blijkbaar andere ervaringen............. :?
Voor mij is de eerste optie bij vlgde helm weer een Nolan!
 
Ik heb in 2017 redelijk uitgebreid helmen bekeken voor sportief (o.a. circuit) gebruik.
Inmiddels heb ik twee helmen gekocht en gebruikt: Shark Race R Pro en Shoei X-Spirit 3.
De Shoei valt ver buiten je budget. Dus die laat ik even buiten beschouwing.

De Shark Race R Pro is een geweldige helm die helemaal bnnen je bdget past, zelfs in de duurdere replica uitvoeringen (uitgezonderd de full carbon versies, maar de 'normale' zijn ook al met een deel carbon).

Ik ben een groot fan van deze helm. Ik ben recentelijk gevallen en heb de helm gesloopt, en ga zeker weer deze helm kopen.

Het zicht naar boven (naar voren als je min of meer plat voorover ligt) is top. Het vizier is traploos, dus je kunt m op elke kier zetten die je witl. Dubbel D uiteraard. Ventilatie lekker, aerodynamca top dus de helm kruipt niet omhoog bij hoge snelheden.

Ook goed vnd ik het rubber neusstuk dat erbij wordt geleverd. Als het vochtig/koud is wordt al je adem weggehouden bij het vizier waardoor je ook zonder pinlock geen beslagen vizier hebt.
 
Ik heb in 2017 redelijk uitgebreid helmen bekeken voor sportief (o.a. circuit) gebruik.
Inmiddels heb ik twee helmen gekocht en gebruikt: Shark Race R Pro en Shoei X-Spirit 3.
De Shoei valt ver buiten je budget. Dus die laat ik even buiten beschouwing.

De Shark Race R Pro is een geweldige helm die helemaal bnnen je bdget past, zelfs in de duurdere replica uitvoeringen (uitgezonderd de full carbon versies, maar de 'normale' zijn ook al met een deel carbon).

Ik ben een groot fan van deze helm. Ik ben recentelijk gevallen en heb de helm gesloopt, en ga zeker weer deze helm kopen.

Het zicht naar boven (naar voren als je min of meer plat voorover ligt) is top. Het vizier is traploos, dus je kunt m op elke kier zetten die je witl. Dubbel D uiteraard. Ventilatie lekker, aerodynamca top dus de helm kruipt niet omhoog bij hoge snelheden.

Ook goed vnd ik het rubber neusstuk dat erbij wordt geleverd. Als het vochtig/koud is wordt al je adem weggehouden bij het vizier waardoor je ook zonder pinlock geen beslagen vizier hebt.

Thanks voor de info!
 
Gewoon passen. Als je n goede adviseur hebt kom je vanzelf bij de juiste helm uit. Bij mij was de enige helm die echt goed zat n hjc. Andere merken zaten of helemaal niet of net niet zo goed. Dus merk is minder belangrijk vind ik....
 
Gewoon passen. Als je n goede adviseur hebt kom je vanzelf bij de juiste helm uit. Bij mij was de enige helm die echt goed zat n hjc. Andere merken zaten of helemaal niet of net niet zo goed. Dus merk is minder belangrijk vind ik....
Vandaar dat ik ook meerdere merken en types wil horen. Ik wil me niet te uitgebreid laten adviseren. Als ik bijvoorbeeld 5 helmen weet van verschillende merken, kan ik deze even opzetten en weet ik vanzelf welke mijn voorkeur heeft. Ik ga toch pas wat later iets bestellen, dus mogelijk bij een andere zaak. Daar heb ik wat minder moeite mee als ik op de beurs zelf iets pas, dan wanneer ik me (bijv in een zaak) uitgebreid laat adviseren.
 
helm moet je gewoon goed passen, de ene zit soms heel goed terwijl je een ander mer niet eens over je kop kunt krijgen, maar bezuinig nooit op een helm hij moet gewoon goed zitten dan maar wat duurder dat ben je zo weer vergeten en een helm die niet fijn zit baal je elke motorrit van
 
helm moet je gewoon goed passen, de ene zit soms heel goed terwijl je een ander mer niet eens over je kop kunt krijgen, maar bezuinig nooit op een helm hij moet gewoon goed zitten dan maar wat duurder dat ben je zo weer vergeten en een helm die niet fijn zit baal je elke motorrit van

Klinkt leuk en deels waar, maar het is toch niet vreemd een vooraf bepaald budget te hebben? Om en nabij de 500 is ook niet schrikbarend laag waar je alleen prul voor hebt. In ieder geval kom ik er bij mijn vrouw niet mee weg als ik 1000 euro uit wil geven aan een helm. We zijn immers maar simpele arbeiders met 2 kleine kinderen en een koophuis! ;)
 
De gewone Nederlander dus, niks mis mee..... :+ .....1000 euro voor een helm....komt ook niet op mijn hoofd.

Trouwens, ik heb ook die Shark.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan