sportieve krachtige motorscooter ???

linusje

MF veteraan
17 apr 2009
1.885
70
Hallo,

Ik rij momenteel met een suzuki gsx 1250 fa maar wil terug overschakelen naar een goed uitziende sportieve scooter met toch redelijk wat pit.

Bedankt voor de inbreng
 
Laatst bewerkt:
Sportief en een beetje vlot...

GP800
Tmax500
Nexus500
SR MAX300

In de categorie comfortabel en een beetje vlot kan ik nog wel een ander rijtje verzinnen, maar je vraagt sportief, dan krijg je sportief ;)
 
Heel wat klassieke motorrijders moeten eerst en vooral de klik maken in hun hoofdje.
En van het idee af, wil ik wel gezien worden op een scooter?
Sportief rijden, doe je zelf. En daar heb je geen 130pk voor nodig.
Waarom trouwens, het kan en mag niet op onze wegen.
Sportief rijden betekend voor mij, als eerste weg aan een verkeerslicht. Overal tussen heen en gauw even weg uit een hachelijke situatie.
En dat kan perfect met elke scooter. Gas geven en als een pijl weg. Geen gedoe met versnellingen.
Ook met een scooter kan je plat in de bocht. Je moet het alleen zelf durven en ook heel wat motorrijders in blitz pakje op een zware sportmotor, kunnen of durven het vaak niet. Heel normaal, alleen op circuit kan je zoiets echt leren.
De kleren maken de man niet...
Ook met een scooter haal je snelheidsboetes, heb er hier zelf nog een op de kast staan van 190€.
Naast het gebruiksgemak heeft een scooter dat vinnige.
En mijn ervaring is dat weinig klassieke motorrijders me bij houden in het dagelijks verkeer.
Ook al hebben ze 3x meer pk's. Tja, alleen even op een recht stuk op de autosnelweg. Maar dat duurt meestal maar heel even.
Op het werk heel wat klassieke motorrijders en scooterrijders. Als het niet echt ideaal zomerweer is dan zie je eigenlijk alleen maar scooters op de parking.

Je moet dus eerst en vooral zelf de klik maken in je hoofdje. Ben je over de schaamte heen, dan wil je eigenlijk nooit meer wat anders dan een scooter. Kan ook niet anders, een scooter heeft het allemaal.
Vandaar ook zijn huidige succes en het feit dat het door de verkoop van scooters komt dat de motormarkt stabiel blijft.
 
bedankt voor de reactie.

Reed voor deze gsx 1250fa met een burgman 650 maar viel wat zwaar en lomp uit.

Sorry ...ik wil niemand kwetsen maar dat was mijn persoonlijke ervaring
 
Laatst bewerkt:
oké ....bedankt voor de reacties

ik heb vroeger nog met een suzuki burgman 650 gereden en heb hem ingeruild voor deze gsx1250fa....stom van me . Was wel krachtig genoeg maar een beetje lomp.

De keuze zal zijn tussen : yamaha tmax tech max , gilera fuoco 500i , of ????

We zien wel.....thanks

Ik zal waarschijnlijk wel kritiek over me krijgen, maar toch...
als je je voorwaarden van sportief rijden wil aanvullen met betrouwbaarheid, dan blijft enkel de tmax over, met al de rest ga je vroeg of laat problemen krijgen.
Of nog even wachten op de honda mid consept, die stond normaal al voor 2011 op het programma, maar is er niet geraakt. Zal waarschijnlijk wel komen binnenkort. Al is dat een totaal nieuwe scooter en geen update van een bestaand model, kans op kinderziekten bestaat dus. Blijft dus eigenlijk echt enkel de tmax over voor jou. Daarmee rijdt je menig motorrijders (die kunnen rijden!) mee zoek in de bochten.
 
Laatst bewerkt:
ik heb vroeger nog met een suzuki burgman 650 gereden en heb hem ingeruild voor deze gsx1250fa....stom van me . Was wel krachtig genoeg maar een beetje lomp.

De keuze zal zijn tussen : yamaha tmax tech max , gilera fuoco 500i , of ????

Naar mijn bescheiden mening was die Burgman 650 veel te zwaar om echt sportief te gaan.
We moeten eens af van het idee hoe zwaarder hoe beter. Dat klopt zeker voor een scooter niet.
Ik las onlangs een artikel ivm de Honda SW-t 400. En men vroeg zich daar af wat eigenlijk nog de meerwaarde was van de SW-t 600? Hij word duurder en vooral zwaarder in gewicht en dus minder handelbaar. Wat win je er trouwens bij dat de 400 mss max 150km/u kan en de 600, 160 of meer?
 
Met een Gilera GP800 trek je zelfs ss-jes weg.
Een vriend van mij heeft er 1 en dat ding is het echt heel vlot. Krachtigste motorscooter die nu te krijgen is, en zeeeeeer mooi.
 
Ik zal waarschijnlijk wel kritiek over me krijgen, maar toch...
als je je voorwaarden van sportief rijden wil aanvullen met betrouwbaarheid, dan blijft enkel de tmax over, met al de rest ga je vroeg of laat problemen krijgen.

Ook ik zal hier heel wat kritiek over me krijgen, maar toch... :P

Een T-max is eigenlijk een veel te duur hebbeding.
Net als de Gilera Fuoco en GP 800 trouwens.
En geen zekerheid voor sportief rijden.
Sportief rijden doe je zelf, al dan niet in een blitz pakkie. *D
En daar bestaan er meer degelijke, betrouwbare en veel minder dure scooters voor.

Mijn bescheiden en vooral persoonlijke mening is.
Als je het ook kan op een goedkopere, mss minder comfortabele en net iets minder veilige scooter? Maakt je dat mss een betere rijder?
Ik heb altijd al wat gehad tegen die dure hebbedingen.
Stel je voor dat je je ooit niet meer zo'n dure kan veroorloven?
En dan ga je altijd gaan vergelijken met :? Moet frustrerend zijn?
Zelf heb ik er liever twee goedkopere. Kan dan ook nog rijen als er eentje in onderhoud is. :Y
 
Laatst bewerkt:
Mordan schreef in zijn eerste reactie over de klik in je hoofd,
ben volkomen mee eens.

Motorfiets en motorscooter is niet met elkaar te vergelijken.
Het is net wat je er mee wil gaan doen.
Alleen Stad en korte afstanden ?
Snelweg lange afstanden ?

Wil je in 2011 nog 10000,00 euro uitgeven ?
GP800 en Tmax zijn de meest sportieve en snelle scooters, op dit moment.
Ook 2e hands worden er nog stevige prijzen voor gevraagd.
GP800 is nauwelijks 2e hands te vinden ( Nederland ).

Kleine maar erg snelle heeft een heel hoog fun gehalte.
( de wolf in schaapskleren )
 
Laatst bewerkt:
Hoi Linusje.

Het gebruikersgemak zoals jij dat omschrijft, vindt je op nagenoeg iedere motorscooter.
Wat ook een feit is, is dat de motorscooter over het algemeen best een pittig vervoersmiddel is. Sportief rijden heb je zelf een heel eind in de hand, een sportief uiterlijk niet. En wat is dan sportief? Alleen jij kunt dat voor jou invullen en dat doe je volgens mij het beste door met zo veel mogelijk verschillende motorscooters test te rijden. Probeer dan of je zo'n testscooter wat langer aan de tand mag voelen zodat je een goede indruk hebt.

Veel plezier bij het uitzoeken, is toch altijd weer een leuke tijd.
Groet Guido.
 
Ik kan (natuurlijk) de Aprilia Atlantic van harte aanbevelen.
Rij al ruim 20.000 km probleemloos!
Sportief rijden kan ie zeker; ik rij vaak in de stad en ga overal tussendoor.
In snel optrekken en bochtenwerk echt een heel fijne scoot.
Ook al heeft ie maar 22 pk ik verras nog bijna dagelijks "klassieke "motoren bij het stoplicht.
En, erg mooi uiterlijk vind ik nog steeds.

Natuurlijk kijk ik ook wel eens stiekem naar de T-max omdat ik die ook heeeeel mooi vind.
Maar inderdaad; veel te duur voor een 2-cilinder 500cc!
En een GP800; ook mooi, maar ja die ketting hè... (trouwens ook boven mijn budget)
En een Burgman 650? Sorry, maar die vind ik dus echt lelijk!

Plaatje;
full
 
Laatst bewerkt:
Ik ben zelf erg tevreden over de Honda SH300, Ik vind het ook qua afmeting een erg prettige scooter. Verder is de scooter erg vlot en redelijk zuinig (ook niet onbelangrijk tegenwoordig).
 
Ik ben zelf erg tevreden over de Honda SH300, Ik vind het ook qua afmeting een erg prettige scooter. Verder is de scooter erg vlot en redelijk zuinig (ook niet onbelangrijk tegenwoordig).

Alleen, zelfs als je heel veel fantasie hebt. Is het verschrikkelijk moeilijk om hier iets sportiefs in te zien. Ben ervan overtuigd dat dit een fantastische scooter is. Maar het blijft een oma-modelletje.
 
Alleen, zelfs als je heel veel fantasie hebt. Is het verschrikkelijk moeilijk om hier iets sportiefs in te zien. Ben ervan overtuigd dat dit een fantastische scooter is. Maar het blijft een oma-modelletje.

Nou ja, sportief qua snelheid is niet zo ver gezocht. De Honda staat al jaren bekend als (één van) de snelste 300cc scoot. Qua uiterlijk moet ik je gelijk geven, maar da's subjectief ;)
 
Ikzelf heb sinds een paar weken een Aprilia SR 300 MAX. Prachtige sportief ogende scooter en helemaal de voorkant is als een motorfiets.
Na de inrijperiode heb ik bij de 1000 km beurt een Malossi Vario laten monteren en nu rijdt die perfekt.

Voor een scooter is die echt sportief en eigenlijk rijdt die het beste als je m een beetje als een motor gaat rijden, lekker de bochten door knallen.


Een 500 cc blok zou misschien nog beter zijn, maar ik moet nu al echt oppassen dat ik niet veels te hard rijd, want het blok wil altijd maar harder en ongemerkt ga je dus veels te hard :)

Een t-max gaat nog wel een stuk harder, maar ik denk (!) dat de SR 300 sprotiever is door zn zithouding.
Een t-max is echter meer dan 2 keer zo duur! De aprilia kost 5000 incl aflever, de t-max kost 11.000 euro.


Vroeger heb ik ook voornamelijk sportieve motoren gehad: Yamaha RD350, Honda NSR400R, Kawasaki GP500S, Yamaha FJ1100 en de Kawasaki ZZR600. Echter nog nooit zoveel lol gehad als op mn Aprilia motorscooter :)
Het vermogen is natuurlijk stukken minder, deze heeft maar 22 pk. Maar zithouding en bescherming zijn gewoon heerlijk. Ga ook veel meer tussen verkeer naar voren bij stoplicht en links of rechtsom er voorbij.

CIMG1269.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ferry34 schreef; Vroeger heb ik ook voornamelijk sportieve motoren gehad: Yamaha RD350, Honda NSR400R, Kawasaki GP500S, Yamaha FJ1100 en de Kawasaki ZZR600. Echter nog nooit zoveel lol gehad als op mn Aprilia motorscooter .

Ferry straks haal je duizenden motorrijders over om motorscooters te gaan rijden.
en zal het eruit zien als Italie.

vroeger mochten bromscooters hier niet verkocht worden omdat je er niet mee kon fietsen.
toen de wet veranderd werd was ik 1 van de eerste die een bromscooter kocht 32 jaar geleden, na een vakantie in Italie doorgebracht te hebben waar toen net de vespa px 200 was uitgebracht,
zodoende een beetje verliefd geworden op scooters, en toen een bromscooter gekocht, toen heeft het nog vele jaren geduurd tot eindelijk de bromscooter aan sloeg in Nederland.
als de motorrijder een keer een scooter probeert en de gemakken gaat zien van dit voertuig, zal op een gegeven moment de schroom verdwijnen om over te stappen en de motorscooter zal gemeen goed worden in dit land.
zo waren auto's met een automaat vroeger alleen voor bejaarden, maar nu zijn er ook steeds meer jongeren die het gemak van een automaat weten te waarderen, en word je niet meer uitgelachen met een automaat.
vroeger was dit wel anders, een niet bejaard iemand met een auto met automaat werd compleet uitgelachen.
 
Laatst bewerkt:
van die wetgeving en fiscale mogenlijkheden kunnen wij alleen maar dromen in Nederland.
hebben de verzekeringen in Belgie ook noclaim korting ??
 
tmax lijkt me inderdaad wel wat .....vooral de tmax techmax ...ziet er super uit

De prijs is wel wat aan de hoge kant ....maar ja....wat wil (zot zijn doet PIJN)
 
Waaraan moet een "sportieve krachtige motorscooter" voldoen?
Mijn gevoel daarbij is:
- minstens 2 cilinder blok in het frame;
- lekkere wegligging;
- niet te zwaar;
- sportieve looks (la T-max, Honda Mid, BMW C);
- gewicht/pk verhouding 1:5 of beter;
- sportmodus op CVT.

De configuratie heb ik bewust vooraan gezet. Ik heb alleen ervaring met de 3 Japanse 400 cc scooters. Mijn ervaring is dus beperkt, maar wel duidelijk. Het viel mij op dat m.n. in snelle bochten met oneffenheden de motorblokjes op de swingarm de wegligging in de weg zitten. M.n. de Yamaha stampte er dan vrolijk op los. Door het gewicht van de swingarm kwam hij nog net niet niet los van de grond. De Suzuki was iets comfortabeler en waggelde dan een beetje en de Honda is nog comfortabeler en deinde af en toe, maar heeft n.m.m. de veiligste wegligging.

Daarnaast vind ik dat een sportieve motorscooter in een serieuze klim goed moet sturen en lekker pittig moet zijn, evenals van 80 naar 120 km/u. Meecruisen op de linker baan moet natuurlijk ook kunnen zonder het motorblok tot het uiterste te tergen.

Mijn exemplaar kan het allemaal, maar is geen sportieve krachtige motorscooter en helemaal geen partij voor een sportieve motorfiets. Aan de andere kant, als ik zie waarop ze in Indonesië soms dagenlang rijden om het suikerfeest met familie te vieren, dan voel ik me vreselijk verwend.
 
Laatst bewerkt:
Naar mijn bescheiden mening was die Burgman 650 veel te zwaar om echt sportief te gaan.
We moeten eens af van het idee hoe zwaarder hoe beter. Dat klopt zeker voor een scooter niet.
Ik las onlangs een artikel ivm de Honda SW-t 400. En men vroeg zich daar af wat eigenlijk nog de meerwaarde was van de SW-t 600? Hij word duurder en vooral zwaarder in gewicht en dus minder handelbaar. Wat win je er trouwens bij dat de 400 mss max 150km/u kan en de 600, 160 of meer?

Correctie! De honda sw-t400Abs en sw-t600 die standaard abs heeft, wegen evenveel, namelijk exact 250kg ;)
 
Ik ben zelf erg tevreden over de Honda SH300, Ik vind het ook qua afmeting een erg prettige scooter. Verder is de scooter erg vlot en redelijk zuinig (ook niet onbelangrijk tegenwoordig).

Volledig mee eens, hij is zeer sportief berijdbaar, zeer stabiel in het bochtenwerk en voelt heel vertrouwd aan, gaat er als een speer vandoor aan de lichten en glad als een paling in de file.
Mordan heeft echter wel een punt als het uitsluitend over het uiterlijk gaat, hoe dan ook ziet hij er inderdaad uit als een oma-modelletje. Maar eens je je over die "schaamte" kan heen zetten, dan begint het echte plezier pas ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan