Sportieve toermotor voor maximaal €3500, tips?

Status
Niet open voor verdere reacties.
21 jan 2014
45
23
Renswoude
Goedemiddag,

Als opvolger voor mijn Honda CBR600 F3 ben ik op zoek naar een sportieve motorfiets waar ik ook flinke toertochten mee kan maken.
De CBR blijkt op langere ritten (>300 km/dag) toch niet zo goed voor mijn nek en zitvlees.

Mijn voorwaarden zijn:
Maximaal €3500,-
Zowel sportief bochtenwerk als lekker toeren
ABS
Ongeveer net zo vlot als de CBR of sneller (denk aan 95pk of meer)
Niet al te roestgevoelig, de motor staat vaak buiten.

In mijn zoektocht ben ik al gestuit op de Honda CBF1000 F, de Triumph Sprint ST 1050 en de Yamaha FJR1300 (bj. 2001).
Heeft iemand ervaringen met deze motoren of andere goede tips? Ik hoor het graag.

Vriendelijke groet,
Christiaan
 
ST1050 was destijds in zijn "segment" een van de beste motorfietsen. KM vreter en vaak standaard al voorzien van koffers. :t
 
Goedemiddag,

Als opvolger voor mijn Honda CBR600 F3 ben ik op zoek naar een sportieve motorfiets waar ik ook flinke toertochten mee kan maken.
De CBR blijkt op langere ritten (>300 km/dag) toch niet zo goed voor mijn nek en zitvlees.

Mijn voorwaarden zijn:
Maximaal €3500,-
Zowel sportief bochtenwerk als lekker toeren
ABS
Ongeveer net zo vlot als de CBR of sneller (denk aan 95pk of meer)
Niet al te roestgevoelig, de motor staat vaak buiten.

In mijn zoektocht ben ik al gestuit op de Honda CBF1000 F, de Triumph Sprint ST 1050 en de Yamaha FJR1300 (bj. 2001).
Heeft iemand ervaringen met deze motoren of andere goede tips? Ik hoor het graag.

Vriendelijke groet,
Christiaan

Waarom de 95+pk eis? Met de genoemde motoren kom je waarschijnlijk al snel op exemplaren die 25e-hands zijn, met onduidelijke onderhoudsgeschiedenis, etc. Uiteraard vis jij de pareltjes eruit, dat snap ik, maar als je lekker afstanden wil rijden, overweeg dan eens de 600-650cc allroads (Kawasaki Versys, Suzuki Vstrom, KTM ?? Honda Africa Twin ???). Die leg je net zo makkelijk op 1 oor als een brommer, chassis zijn stijf dus een lange doordraaier is een feestje en in de bergen kun je met een beetje vaardigheden wel heel wat pk-beulen bij houden omdat die bovenin de toeren pas vermogen krijgen en dan de volgende bocht weer in zicht is.

Rij er eens een stukje op met een open blik.
 
Een FJR 1300 een goede optie???.
Ijzersterk en goede zitpositie, remt goed enz..
Ik weet niet of je een goede voor 3500 op de kop kan tikken , Succes!!!

Groeten van Cor BMW R100 1983 BMWR1100RS 1993 Ducati Monster 1000 ie 2005
 
unnamed.jpg


Tik je zo een paar honderd km mee weg, en nog met een lekker tempo ook.
 
Laat ik nou toevallig een FJR 1300 hebben met net nieuwe banden voor en achter en net nieuwe remblokken voor en achter motor heeft ABS is uit 2004 95000 km gelopen en vorig jaar bij 85000 km de 80000 km beurt gehad. Voor 3500 mag je hem hebben.

O ja er hangen ook koffers links en rechts aan de motor kan er ook nog een setje stuurverhogers erbij doen die zijn dan gratis verder tassen nieuw voor in de koffers.
 
Mocht je voor een FJR gaan dan zou ik bouwjaar 2001 links laten liggen i.v.m. te snel slijtende klepgeleiders (RP041-0000101 tot RP041-0013009. Tenzij dit gerepareerd is uiteraard.

T/m bouwjaar 2005 kun je problemen met de TPS ervaren, resulteert in afslaande motor bij lage toerentallen en stationair; iets minder leuke momenten als je schakelt voor een bocht en weer aanspringt in de bocht weet ik uit ervaring. Kwestie van vervangen.

RP13 en later (bouwjaar 2006+) wordt het ook niet meer zo heet tussen je benen, de hitte vond ik persoonlijk ondraaglijk op zomerse dagen.
 
Ik rij op de RP11 2004 en herken niet wat je hier schrijft. Rij de motor ruim meer dan 10 jaar
Wat bedoel je met TPS
Afslaande motor bij lage toerental heb ik nog nooit gehad schakelen voor de bocht nooit een probleem.
Het enige wat wel vervelend is dat het erg heet kan worden tussen de benen vooral als je door een stad rijd en buitentemperatuur ruim boven de 25 graden zit. Maar hier kun je zelf wat aan doen door een dikke motorbroek aan te trekken.
 
Ik rij op de RP11 2004 en herken niet wat je hier schrijft. Rij de motor ruim meer dan 10 jaar
Wat bedoel je met TPS
Afslaande motor bij lage toerental heb ik nog nooit gehad schakelen voor de bocht nooit een probleem.
Het enige wat wel vervelend is dat het erg heet kan worden tussen de benen vooral als je door een stad rijd en buitentemperatuur ruim boven de 25 graden zit. Maar hier kun je zelf wat aan doen door een dikke motorbroek aan te trekken.
Zie Model RP08 en RP11 (Bouwjaren 2003-2005) bij bijzonderheden. Het kan, maar hoeft dus niet.

En wat betreft de hitte; iedereen ervaart het anders. Ik vond het knap heet met een motorbroek, zowel in de stad als snelweg.
 
Ik mis de ducati multistrada ds van de 1e serie. Niet mooi maar voldoet wel aan de vraag van de topicstarter. Comfortabel, goed sturen enz.
 
Ik heb zelf enkele jaren met een triumph sprint st 1050 gereden en kan enkel maar bevestigen dat dit een erg fijne motor is.
Mijne is weggegaan met 120.000km of iets in die grootorde als ik me goed herinner. Motor reed perfect geen olieverbruik dat niet door de beugel kon of dergelijke. Ik had wel wilbers voor- en achtervering dus weet hier de invloed niet meteen van.

Waarom de 95+pk eis? Met de genoemde motoren kom je waarschijnlijk al snel op exemplaren die 25e-hands zijn, met onduidelijke onderhoudsgeschiedenis, etc. Uiteraard vis jij de pareltjes eruit, dat snap ik, maar als je lekker afstanden wil rijden, overweeg dan eens de 600-650cc allroads (Kawasaki Versys, Suzuki Vstrom, KTM ?? Honda Africa Twin ???). Die leg je net zo makkelijk op 1 oor als een brommer, chassis zijn stijf dus een lange doordraaier is een feestje en in de bergen kun je met een beetje vaardigheden wel heel wat pk-beulen bij houden omdat die bovenin de toeren pas vermogen krijgen en dan de volgende bocht weer in zicht is.

Rij er eens een stukje op met een open blik.

Het verschil in power is wel degelijk zeer goed voelbaar tussen de verschillende klasse's van motoren. Deze voorgenoemde 'pk-beulen' (waar +-100pk geen pk-beul is in mijn ogen) hebben in de hogere cc-klasse net veel meer koppel en power onderin dan de modellen die jij hier vernoemd. Hierdoor kan je ze veel fijner op koppel rijden zeker als er een passagier in het spel komt.
Er is een heel groot verschil tussen een bandit 1200 met 98pk ten opzichte van een honda 600 hornet met hetzelfde vermogen...
 
Bmw k1200 rs of gt tot 2005 130pk met abs. afhankelijk van uitvoering ook nog cruise en zadel verwarming. Beetje zwaar maar zeker als je wat groter bent fijne fiets. En voor je budget heb je er zon beetje 2
 
Ik heb zelf enkele jaren met een triumph sprint st 1050 gereden en kan enkel maar bevestigen dat dit een erg fijne motor is.
Mijne is weggegaan met 120.000km of iets in die grootorde als ik me goed herinner. Motor reed perfect geen olieverbruik dat niet door de beugel kon of dergelijke. Ik had wel wilbers voor- en achtervering dus weet hier de invloed niet meteen van.



Het verschil in power is wel degelijk zeer goed voelbaar tussen de verschillende klasse's van motoren. Deze voorgenoemde 'pk-beulen' (waar +-100pk geen pk-beul is in mijn ogen) hebben in de hogere cc-klasse net veel meer koppel en power onderin dan de modellen die jij hier vernoemd. Hierdoor kan je ze veel fijner op koppel rijden zeker als er een passagier in het spel komt.
Er is een heel groot verschil tussen een bandit 1200 met 98pk ten opzichte van een honda 600 hornet met hetzelfde vermogen...

Nou, ik denk dat je het dan eerder hebt over meer cc's dan over pk's. De CBR600F die de topicstarter nu heeft geeft pas vanaf 6000/7000/8000 toeren een berg vermogen en onderin slaan ze behoorlijk dood danwel doen ze niet onder voor een hornet/vstrom.

En fijner op koppel rijden met passagier en/of koffer zal wellicht liggen aan wat de berijders samen wegen. Met topkoffer en vriendin achterop zitten we net aan 200kilo, als dat 250+kilo wordt, zal het torretje harder moeten trekken ja. In mijn ervaring wordt je met een 600-650cc motorfiets met 2 berijders en topkoffer niet ineens een gevaar op de weg waarbij je continu in de spiegel moet kijken of je niet platgereden wordt door een vrachtwagen. Je kunt meer dan gewoon meekomen met het verkeer, alleen zal de 0-100 sprint in 5 seconden inderdaad niet meer lukken. De all-roads zijn gemaakt als pakezels, daar is bijna alles op afgestemd, topsnelheid met krabben en bijten 180-190 km/u, maar als je het over comfortabel rijden hebt, valt harder dan 130-140 rijden daar niet onder.
 
  • Leuk
Waarderingen: dzow
Klopt ik heb een beetje snel de verkeerde boodschap gelezen... 8)7
Ik geef je 100% gelijk dat een 600-650 toerfiets (type v-strom e.d.) net zo interessant is als een 600cc fiets met hoogtoerig karakter.
Ik was eerder de vergelijking aan het maken met de eerder genoemde modellen (cb1000, st1050, fjr1300) en hier gaat het verhaal wel op.
Inderdaad een 600-650cc zal zijn werk ook doen maar hier verkies ik persoonlijk toch het comfort en vermogensoverschot van een 'zwaardere' sportieve toermotor met het bijbehorende koppel.

Mijn triumph st1050 ging met 2 erop en bagage nog op zijn sloffen naar 200+ km/u aan een tempo dat menig sportwagen met het schaamrood op z'n wangen achterlaat. Inderdaad dan wordt comfort een andere vraag maar persoonlijk zat ik met 180 km/u in een houding die ik goed kon aanhouden zonder klachten te hebben (ik ben 1m92 dus wind is wel relevant voor mij) en was je onderweg met een motor die relatief rustig zijn toeren draaide...
 
Waarom de 95+pk eis? Met de genoemde motoren kom je waarschijnlijk al snel op exemplaren die 25e-hands zijn, met onduidelijke onderhoudsgeschiedenis, etc. Uiteraard vis jij de pareltjes eruit, dat snap ik, maar als je lekker afstanden wil rijden, overweeg dan eens de 600-650cc allroads (Kawasaki Versys, Suzuki Vstrom, KTM ?? Honda Africa Twin ???). Die leg je net zo makkelijk op 1 oor als een brommer, chassis zijn stijf dus een lange doordraaier is een feestje en in de bergen kun je met een beetje vaardigheden wel heel wat pk-beulen bij houden omdat die bovenin de toeren pas vermogen krijgen en dan de volgende bocht weer in zicht is.

Rij er eens een stukje op met een open blik.
Ik ben aardig technisch en doe het meeste onderhoud zelf, dus een pareltje eruit vissen gaat vast lukken ;)

Wat betreft een 600/650cc: Ik heb een jaar lang (10.000 km) op een Transalp XL600 gereden en ik rijd regelmatig op een Suzuki dl 650 V-strom van een maat, maar dat is echt niet mijn ding. Het vermogen is inderdaad redelijk toereikend, maar ik ben een beetje een luie rijder, dus ik rijd liever op een 4-cilinder met wat meer pk's en toeren over een bergpas dan dat ik met zo'n 600cc continu zit te schakelen. Verder zit er echt een enorm verschil qua wegligging en gevoel met het asfalt tussen een echt sportieve motor als de VFR/CBR en een V-strom/Transalp. Op zulke motoren heb je naar mijn idee veel minder contact met de weg en dat vind ik niet prettig rijden.
 
Een FJR 1300 een goede optie???.
Ijzersterk en goede zitpositie, remt goed enz..
Ik weet niet of je een goede voor 3500 op de kop kan tikken , Succes!!!

Groeten van Cor BMW R100 1983 BMWR1100RS 1993 Ducati Monster 1000 ie 2005
Heb ik inderdaad ook aan gedacht.
Er zijn mooie exemplaren van rond bouwjaar 2002 te koop binnen mijn budget.
Ik ben bang dat een 1300cc met dat gewicht (ergens rond de 250kg dacht ik) aardig log rijdt, maar het is in ieder geval een proefritje waard.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan