Sportster 883 1986 Tik in voorste cilinder

ownagepwd

MF'er
16 aug 2009
36
0
hoogezand
Hallo,

Ik ga vanavond kijken bij een Harley Davidson Sportster uit 1986, maar deze heeft een tik in de voorste cilinder. Tik gaat harder naarmate het toerental omhoog gaat. Zijn er kwaaltjes bij deze type motoren? (kleppen/stoters, kantelende zuiger etc)

Alvast bedankt!
 
Hallo,

Ik ga vanavond kijken bij een Harley Davidson Sportster uit 1986, maar deze heeft een tik in de voorste cilinder. Tik gaat harder naarmate het toerental omhoog gaat. Zijn er kwaaltjes bij deze type motoren? (kleppen/stoters, kantelende zuiger etc)

Alvast bedankt!
Een harley met problemen :N

Misschien een versleten small end.

Ga van een totale motorrevisie uit dan kan het ook niet tegenvallen.
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik ga vanavond kijken bij een Harley Davidson Sportster uit 1986, maar deze heeft een tik in de voorste cilinder. Tik gaat harder naarmate het toerental omhoog gaat. Zijn er kwaaltjes bij deze type motoren? (kleppen/stoters, kantelende zuiger etc)

Alvast bedankt!
Ja.

Dit specifieke bouwjaar heeft een hele grote kwaal.

En dat begint met een tikje, en eindigt met een reparatie van duizenden euro's.

De lagers van de secundaire as lopen uit. Aan die as zitten de koppelingskorf en de rotor.

Door de kleine speling tussen rotor en stator, worden er stukjes magneet afgeslagen.

De reparatie is het hele blok open (omdat er ook gruis in de bak kan komen), overal nieuwe lagers, een nieuwe koppelingskorf+rotor (is één geheel) en vervangen wat ev aan vervanging toe is.

Dit is een kwaal van de bouwjaren 85-85-87, alle blokken met het oudere onderblok en evo bovenblok (meestal XLH1100, soms omgebouwd naar een 1200).

De enige andere redenen voor een tikje kunnen de kleppen, stoters of zuiger zijn.

Soms is een lekje buit de uitlaatpoort ook een tikkend geluidje.

Tenzij die eerste reparati al is gedaan, zou ik dit model laten staan. En staan legio rijdende Sportsters te koop, in een prima prijsklasse.

Mocht je meer willen weten; stuur maar een pb.
 
Terug
Bovenaan Onderaan