Sportster 883, wie vertelt zn ervaring hiermee

Peter uit Soest

Die hard MF'er
2 okt 2001
641
0
Soest
Ik ben geinterresseerd in de sportster 883 (custom 53), maar nergens kan ik een echt goede test vinden, vooral over het vermogen.
Nu heb ik een kawasaki vulcan 800, en die is Fel. Is de sportster net zo fel, of is het een natte krant.
De sportster-stijl bevalt mij en ben eigenlijk al jaren harley enthousiast. Maar de prijs van een 883 kan net door de beugel (in guldens 20.500) met de inruil van mn vulcan ( ;( )
Maar kwa vermogen hoop ik stiekum dat ik niet achteruit ga.
Ook heb ik lange benen, wat dat betreft wilde ik dat ik wat kortere benen had ivm de kleine sportster. Maar de 'Custom 53' heeft al forward controls standaard, wat voor mij een gewone 90 graden kniebuiging op zal leveren. (niet als kortere mannetjes met ruim gestrekt been).
Kortom, alle info is welkom.
(ik wil de rijders horen, niet de dealer verkooppraat)
 
Laatst bewerkt:
op motormaniacs.nl al gekeken,...?
daar staat en test van een sportster 883
volgens mij is dat zo een beetje de zelfde motor
 
ik heb er een maandje geleden op gereden maar ik ben met mijn 1.97 mtr te lang voor deze fiets. Ga gewoon even proefzitten en vwb de power zou ik naar een andere bike uit gaan kijken. Ik zou ff doorsparen voor een 'echte' HD, als ik jou was .... :]
 
Het ligt er maar aan wat je wilt. Ik rij nu zelf een sportster 883. Volgens de vorige eigenaar is hij opgeboord naar 1000cc, maar dat heb ik nooit kunnen controleren. Van de harley's is dit denk ik de meest betrouwbare en degene met de beste rij-eigenschappen, maar in vergelijking met een wat sportievere fiets moet je wel degelijk inleveren. Ik reed hiervoor op een FJ1100 en dat stuurde toch echt wel beter.

Met jou lengte zijn forward-controls wel een must, maar die kun je in vele soorten en merken kopen.

Wat ik een nadeel van mijn sportster vond was dat er maar een remschijf opzat, maar er zijn tegenwoordig ook uitvoeringn te kopen die er twee hebben.
Als je serieus overweegt om er een te kopen kun je beter een proefrit maken.
 
Ik ben dit weekeinde bij de Harley-dagen in woerden en gouda geweest. Veel sportsters op de foto gezet. Een langere vork maakt m al wat volwassener. Een groter sportstertankje ook.
Maar dan hoor je de 1200 sportster lopen :P
Wat ik gek vind is dat sportsters 2e hands uit 1986 (4 versnellingen, spaakwielen) nog 15 duizend gulden kosten, terwijl een nieuwe 19 is.
Maargoed.
Inderdaad is er nu de sportster 883 met 2 schijven in het voorwiel, maar dat zwarte blok vind ik bij een sportster niet echt mooi, glad aluminium vind ik mooier (zoals de meesten).

Ik heb een paar jaar geleden op een 1000cc ironhead sportster (proefrondje) een rondje gereden, wauw, dat klapperde en voelde aan als metaal!! :] Maar dat was een 1000cc en een 883 is geen 1000. Dus ik vermoed dat de 1200 wel van zn plek komt, maar dan is het de ideale occasion afwachten want een nieuwe 1200 is toch wel 27000gulden en de gebruikte zijn ook prijzig. Een 883 is beter te betalen.
Inderdaad een proefritje, het Motorsaloon in Amersfoort zit dichtbij.
 
Laatst bewerkt:
ik rij sinds een tijdje nu een Sportster 883 53c. Hiervoor een Suzuki Bandit (2000). Wat je inlevert is de snelheid, die haal je nooit meer, en de versnelling, alhoewel de vernelling puur op koppel is getuned waardoor je behoorlijk snel vooruit schiet, vergis je daar niet in, dan voel je de power echt wel. Het is een heel ander gevoel om op een Sportster te zitten dan op een Japanner. Bij de Sportster voel je echt de hele motor, en voel je dus dat je op een echte motor zit. Ik hou absoluut niet van choppers, en ik zou deze ook niet direct een chopper noemen, maar toen ik hem zag was ik verkocht, een klasse apart.
Ga je harder dan 120 dan begint hij te trillen, maar daarvóór heb je nergens last van. Op de snelweg moet je dan ook niet te lang blijven, neem gewoon de landweggetjes, dijken en zo da’s perfect voor een Sportster. Zo nu en dan een stadje door, dan krijg je echt veel bekijks doordat men het echte Harley geluid al van verre hoort aankomen (een open uitlaat zou echter nog mooier zijn).
Hij gaat super makkelijk plat in de bochten (waar ik persoonlijk het gekst op ben) en stuurt hij met z'n brede maar toch korte stuur echt makkelijk en dus voor mij perfect. Deze heeft dus van die highwaypegs en dat zit echt relax! maar natuurlijk ben ik maar 1.60cm....ik zit met gestrekte benen als ik naar achterschuif en aan het toeren ben, maar rij ik in de stad dan schuif ik wat naar voren en buigen m'n benen tot ong.120-140 graden.
Als ik over de 110 ga, zet ik m'n voeten op de achterpegs, dan kan je practisch bijna voorover liggen en zit dat wat prettiger, omdat je anders te veel wind op je bovenlichaam krijgt, en dan vind ik voorover hangen prettiger.
Ik heb er een tweezitter op, want wie weet wie er een keertje mee achterop wil, dit heb ik alleen nog niet meegemaakt, dus kan ik je daarover niets vertellen
Ik heb een gele Sportster, dus samen met het geluid valt hij lekker goed op!
Ik heb eerst wel een proefrit gemaakt van ong. 4 uur, en geloof me, dat heb je echt nodig. Ten eerste moet je wennen aan het verschil van een Japanner naar een Harley, en ten tweede moet je echt proberen zoveel mogelijk situaties op te zoeken waarin je met je motor kunt verkeren. Aan het einde van de proefrit weet je dus echt wel zeker dat je ‘m wilt!!hahaha
VEEL SUCCES!
 
Ha, bedankt voor de motivatie! Ik ben 1.92 met lange benen. Kan je nagaan hoe heerlijk een 1200 moet zijn dan? En snelheid..mm ik haal graag een vrachtwagen in met 140, maar ik ben zeker geen snelheidsmonster.
Ik ga vrijdagavond eens kijken wat de harley dealer hier voor mij heeft...
In een sportster wil ik zeker een andere iets langere en bredere voorvork, dat geeft m wat meer massa. In mijn huidige vulcan (heeft al een brede vork) heb ik een vet voorwiel gezet met polyester spatbord. En een ducktail spatbord.
Eigenlijk wil ik een sportster dus net zo maken in de stijl van mijn vulcan..mmm vreemd... 8-)

Wat mij wel opviel bij de custom 53, is dat je het achterwiel niet meer op slot kan zetten( maar het discwiel is mooi), en de 883 R(oranje zwart) heeft wel gietwielen voor en achter maar een zwart blok en geen forward controls (bijkomende 1200 gulden kosten) maar wel dubbele remschijven..

Maargoed, ik ga eens even goed mijn ogen de kost geven bij de harley dealer. Hopelijk staat er een voordelige 1200 sportster met een brede verlengde voorvork, dan is die van mij... ;)

Maar het liefst eentje die niet ouder is dan 1996.
 
de 883 heeft geen dubbele remschijven en ook geen zwart blok dat is de 1200, maar heeft wel wel forward controls en discwheel achter (erg mooi, maar je kan daar dus geen slot op zetten). En die bredere voorvork en ducktail zou inderdaad wel mooi staan
 
de 883 heeft geen dubbele remschijven en ook geen zwart blok dat is de 1200, maar heeft wel wel forward controls en discwheel achter (erg mooi, maar je kan daar dus geen slot op zetten). En die bredere voorvork en ducktail zou inderdaad wel mooi staan

De nieuwe 883R heeft wel degelijk een zwart blok, kan ook blank geleverd worden. Het is wel een klein motortje voor iemand van 1.92, mijn vriendin is ongeveer 1.65 m. en die past er goed op... :)
 
niet de 883 custom 53,alleen de Xl heeft wel een zwart blok
De 2003 modellen hebben trouwens allerlei 100th anniversery items erop zitten
 
Te koop bij motorzaak: 1200 sportster, 1992, 32000km, grote tank, forward controls, spaakwielen.
Als je in guldens praat is dat 18.700 gulden.
Zie plaatje:
1980.jpg


Ik ga morgenavond eens kijken. Is niet teduur toch? Met garantie. Ok je hebt er wel een nieuwe 883 voor, maar dit is toch al een 1200 met dikke tank. Bij andere motorzaken is de 1200 uit 1996 20000gulden maar dan nog geenb andere tank. Deze heeft meer gelopen...mmm moeilijk.
 
Ik heb vanavond gekeken bij de sportster hierboven. Zit goed, de andere sportsters met forward controls zitten ook goed. De 883R met zn oranje kleurstelling is ook wel grappig.
Maar ze hadden geen demo-motor 883 voor een proefrit.
Een oude 1200 voor de prijs van een nieuwe 883...
 
niet doen, is te veel gevraagd.
let er ook niet op of er al forward contr. op zitten deze kun je voor veel minder dan
1200 gld aanschaffen en er zelf opzetten.
koop eens het blad bigtwin, staan erg veel adressen in voor o.a. aftermarket onderdelen.
vind trouwens zelf een sportster tank het mooist.
kun je ook groter kopen: king-sportster tank.
 
Hallo, hier zie ik een fiks aantal Sportsterfreaks. Kom en bezoek ook eens www.ikmagnietspammen.nl met speciaal SPORTSTERFORUM!

Voor de rest wel leuk hier; ik zat voornamelijk bij de naked bikes!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Volgens mij gaat de sporty in 2007 helemaal de bom worden.
Persoonlijk vind ik de bak er achter helemaal niets. (hou meer van the old fasion way)
Is mij te kort, maar.....
Neem bv de fiets van Brandon Holstein (BT december)
Mooie fiets voor een low budget portomonnee.
 
Laatst bewerkt:
Als je wil kan je van je sportster een snelle bike maken (s&s parts, andrews cams)
Hier een filmpje van mijn sportster 4 bak van 86 homebuild
 
Terug
Bovenaan Onderaan