Sportuitlaat: Wanneer wel/niet toegestaan Duitsland?

Bike_Explorer

MF veteraan
4 jun 2012
2.913
2
-
Hallo,

Ik heb nu 2 weken terug ongeveer dan eindelijk mijn A2 rijbewijs gehaald en kan dus niet wachten tot ik mijn 125cc inruil.. :)

Als nieuwe motor twijfel ik tussen een sportmotor en een cruiser. Sportmotor heb ik al proefgereden en wil nu een yamaha dragstar 650 proefrijden.

Wat mij niet helemaal duidelijk is, is hoe het nu zit qua wetgeving in duitsland omtrent uitlaatlawaai.
Zijn sportuitlaten als vance&hines, longshots, silvertail etc etc. legaal in duitsland of maken ze allemaal teveel lawaai en moet je voor dat soort ritjes je originele demper erweer opschroeven?

Als ik het goed begrijp moeten ze iig E-keur hebben en in mijn ogen zou er dan niks aan de hand moeten zijn toch? Of zie ik nu iets over het hoofd...?

Ik zie genoeg dragstars met standaarduitlaat te koop staan, maar ook wel enkele met een sportuitlaat eronder en beide staan vaak even duur online te koop. Als ik achteraf een sportuitlaat moet aanschaffen ben ik veel duurder uit.


Groetjes
 
Er zijn tig regels, die allemaal opgaan.

In de praktijk komt het neer op:
Als de agent vindt dat t te hard is, heb je een probleem. Rijstijl en houding zijn behoorlijk bepalend trouwens.

Even terugkomend op regels:
Een Harley heeft af fabriek niet per se een e keur in de OEM uitlaat. Toch toegestaan in NL, dus in heel de EU.
Mijn Harley heeft een SE set, af fabriek, ook goedgekeurd, veel geluid, geen e keur, maar gewoon toegestaan.

DLD zelf heeft een regel en controle op 'andere dingen op je motor zetten'. Tot aan de banden aan toe. Die moeten per item goedgekeurd zijn voor die motor, anders vette pech.
In NL is een dergelijke regel er ook, maar minder strikt en nauwelijks gehandhaaft.
 
Overigens wel beter om een uitlaat met e-keur aan te schaffen, of een motor die een uitlaat met e-keur heeft.

Dit om de simpele reden dat NL zich momenteel op dat gebied niet aan de EU-voorschriften houdt, maar wel al begonnen is met daar 'verbetering' in aan te brengen. In Duitsland zijn ze daar heel wat stricter in.

De pakkans is niet heel groot, maar als je gepakt wordt, dan wordt het wel heel erg kostbaar.

V&H, Cobra, etc., zijn allemaal uitlaten zonder e-keur, dus als je zoiets neemt, loop je gewoon risico. Voor zover mij bekend heeft van de after-market uitlaten alleen Akropovic een e-keur, en zelfs dan niet eens voor allemaal.

Groetjes, Wim
 
... wow bizar
Dat geldt dan zeker ook voor een hoop sportuitlaten van sportmotoren??

Wel overdreven dit zeg, maar weet nu iig dat.ik op e keur moet letten wil.ik zoiets hebben

Bedankt
 
Ja, inderdaad, ook voor sportmotoren.

Iedere motor heef een typegoedkeuring met de daarbijbehorende maximale geluidsdruk die ze mogen produceren; staat meestal ergens op de plaat waar ook het VIN staat en zo, maar dat kan Martell je beter vertellen dan ik.

10 db daarboven betekent al zo'n 420 euro, en je motor kan dan zelfs in beslag worden genomen, met bijbehorende herkeuring bij de RDW - dan wordt het dus wel heel erg duur, want je sportuitlaat raak je dan ook kwijt, niet alleen ook de kosten van de keuring, maar je bent ook verplicht voor de keuring een standaard of goedgekeurde uitlaat aan te brengen die voldoet aan de eisen van de typegoedkeuring.

De laatste tijd zijn er controles in ieder geval in de provincies Noord- en Zuid-Holland, in Utrecht, maar ook al bijv. in Limburg.

Als je je netjes gedraagt zal het meestal zo'n vaart niet lopen, maar ze zullen eens een keer ergens een geluidscontrole houden, dan ben je wel het haasje.

Groetjes Wim
 
Laatst bewerkt:
Je kan met open uitlaten ook best normaal rijden zonder aandacht te trekken vind ik.
Als ze bij een controle tot in het rood trekken om te meten dat is wel iets anders natuurlijk.
 
... wow bizar
Dat geldt dan zeker ook voor een hoop sportuitlaten van sportmotoren??

Wel overdreven dit zeg, maar weet nu iig dat.ik op e keur moet letten wil.ik zoiets hebben

Bedankt


Er zijn veel meer merken met E-keur, ik heb G&G uitlaten op mijn motor en daar zit ook gewoon E-keur op en zijn legaal (mits je de db killers gemonteerd hebt)

Heb er ook een formulier bij over die E-keur maar dat is in het Italiaans dus geen idee wat er in staat :P
 
Ik ben 3 weken geleden aangehouden in Vaals met mijn dragstar 650 met open uitlaten van highway hawk, met de bijgeleverde db-killers er in.

Ik zat 8 db boven wat er toegestaan is. Ben nog aan het wachten op de boete maar ik heb begrepen dat dit begint bij 280 euro en eindigt waar de officier van justitie zin in heeft.

Op je balhoofd staat een plaatje waarop staat hoeveel db je mag maken bij x-aantal toeren. Ze doen eerst een test met een standaard db meterke en als je daar al er boven zit mag je voor een geeikt toestel gaan staan ze hangen dan een toestel aan je blok om de toeren te meten en geven dan een hele poos gas op dat aantal toeren.

E-keur zit er niet op en ben in duitsland nog geen controle tegen gekomen dus daar kan ik niks zinnigs over zeggen.

Heb mijn oude originele uitlaat klaar liggen voor als we nog eens die kant op gaan.
 
. Voor zover mij bekend heeft van de after-market uitlaten alleen Akropovic een e-keur, en zelfs dan niet eens voor allemaal.
Er zijn veel meer merken met E-keur, ik heb G&G uitlaten op mijn motor en daar zit ook gewoon E-keur op en zijn legaal (mits je de db killers gemonteerd hebt)

Heb er ook een formulier bij over die E-keur maar dat is in het Italiaans dus geen idee wat er in staat :P
Ik heb leovince dempertjes, die hebben ook gewoon e-keur.

Dat certificaat dat bij je e-keur hoort, moet je die ook bij je hebben in Duitsland, of kan de duitse politie snel controleren of het e-keur nummer wel bij je fiets hoort?
 
Laatst bewerkt:
Ik ben 3 weken geleden aangehouden in Vaals met mijn dragstar 650 met open uitlaten van highway hawk, met de bijgeleverde db-killers er in.

Ik zat 8 db boven wat er toegestaan is. Ben nog aan het wachten op de boete maar ik heb begrepen dat dit begint bij 280 euro en eindigt waar de officier van justitie zin in heeft.

Op je balhoofd staat een plaatje waarop staat hoeveel db je mag maken bij x-aantal toeren. Ze doen eerst een test met een standaard db meterke en als je daar al er boven zit mag je voor een geeikt toestel gaan staan ze hangen dan een toestel aan je blok om de toeren te meten en geven dan een hele poos gas op dat aantal toeren.

E-keur zit er niet op en ben in duitsland nog geen controle tegen gekomen dus daar kan ik niks zinnigs over zeggen.

Heb mijn oude originele uitlaat klaar liggen voor als we nog eens die kant op gaan.

Ik wil niet zeggen dat het dan ook wel verdiend hebt ;) , maar dat is ook wel een fikse bak herrie meer dan toegestaan dan.
De decibel is nl. geen lineaire schaal, maar een logaritmische verhouding wat in de praktijk ongeveer inhoudt dat je voor 3dB meer, twee keer zoveel herrie moet maken, en voor de volgende 3dB weer 2x dat. Dus bijv.;

1x vuvuzela toetert = 80 dB
2x vuvuzela = 83 dB
4x vuvuzela = 86 dB
8x vuvuzela = 89 dB

10x vuvuzela = 90 dB
100x vuvuzela = 100 dB
1000x vuvuzela = 110 dB

Zie ook de joetjoep versie

:W
 
Ik wil niet zeggen dat het dan ook wel verdiend hebt ;) , maar dat is ook wel een fikse bak herrie meer dan toegestaan dan.
De decibel is nl. geen lineaire schaal, maar een logaritmische verhouding wat in de praktijk ongeveer inhoudt dat je voor 3dB meer, twee keer zoveel herrie moet maken, en voor de volgende 3dB weer 2x dat.

Zie ook de joetjoep versie

:W

Ik ben in een ver verleden nog geluidtechnicus geweest, dus ik begrijp waar je het over hebt. Ik was me er wel van bewust dat hij wss meer herrie maakte dan toegestaan maar dat het zo'n verschil was had ik niet in de mot. Ik houd nl wel van een diepere roffel maar echt lawaai hoeft het ook niet te maken, heb ondertussen een en ander aangepast en het is beter nu denk ik, ga van het weekend eens langs bij een maatje die een db meter heeft.

Hier in Belgie wordt er trouwens niet op gecontroleerd.
 
Je kunt voor je smartphone een DB-meter app downloaden.
Is natuurlijk niet gecalibreerd,maar zal er niet zoveel naast zitten.
Geef natuurlijk geen garantie!!. })

WBT Duitsland ,als je een normale rijstijl hebt,zul je niet snel problemen krijgen met Der Polizei. Zo moeilijk zijn ze nou ook niet ,helaas is dit een mening en geen feit!!.

gr
 
Ik woon direct aan de Duitse grens. Rijd er ook heel veel en ver weg. Ook heel veel
Politie tegengekomen. Nooit problemen gehad. Ben een keer in Nederland staande gehouden. Maar toen reed ik ook wel hard, had ik een waarschuwing voor het geluid/te veel gasgeven en sidemount. Heb n Sportster met Vance and Hines short shots. En die maken wel herrie. Als je een beetje normaal doet valt het allemaal wel mee. De meeste die de spannende verhalen hebben komen nooit in Duitsland.
 
Ik heb een half jaar geleden in een Duits blad gelezen dat het niet zo'n vaart niet meer loopt met die boetes
Was omdat een rechter een uitspraak had gedaan dat het geen verkeersmisdrijf ofzo meer was
Had er mee te maken dat niet volgehouden kon worden dat lawaai maken verkeers gevaarlijk gedrag is
 
Er zijn tig regels, die allemaal opgaan.

In de praktijk komt het neer op:
Als de agent vindt dat t te hard is, heb je een probleem. Rijstijl en houding zijn behoorlijk bepalend trouwens.

Even terugkomend op regels:
Een Harley heeft af fabriek niet per se een e keur in de OEM uitlaat. Toch toegestaan in NL, dus in heel de EU.
Mijn Harley heeft een SE set, af fabriek, ook goedgekeurd, veel geluid, geen e keur, maar gewoon toegestaan.

DLD zelf heeft een regel en controle op 'andere dingen op je motor zetten'. Tot aan de banden aan toe. Die moeten per item goedgekeurd zijn voor die motor, anders vette pech.
In NL is een dergelijke regel er ook, maar minder strikt en nauwelijks gehandhaaft.

Af fabriek se op een Harley? Of bedoel je dat je die bij aanschaf erbij hebt genomen? Onder mijn sportster zitten se met e keur met db Killers.
 
Wat je wilt :)

Op alle oem harleys die ik heb, zit geen e keur op de uitlaat.

Het kan werken, maar een e keur wil niet zeggen dat t aan de eisen voldoet.


Ook is het niet zo in de eu dat elk deel van een motor een e keur heeft.


Het kan wel helpen als je een niet oem uitlaat hebt, dat er iets van e keur op staat. Maar ja....
 
Af fabriek se op een Harley? Of bedoel je dat je die bij aanschaf erbij hebt genomen? Onder mijn sportster zitten se met e keur met db Killers.
Se af fabriek, als model gekeurd, geen e keur.

2003 100th anniversary model, bijvoorbeeld.

Vandaag nog gekeken bij een 1989 sportster, geen e keur. Een 2000 electra glide, geen ekeur. 2008 street glide, geen e keur, buell 2002, geen e keur, vrod 2004 geen e keur.

Dat zijn de oem uitlaten. De rest laat ik voor wat t is :)
 
De SE die er bij mij op zitten (niet af fabriek) hebben wel een e keur. Maar die zal zijn afgegeven met de DB killer erin lijkt mij. Zonder DB killer valt het geluid best mee (kan ook persoonlijk zijn).

Voorheen wel open uitlaten en losse filters (geen harley) in Duitsland en Zwitserland geweest. Het is ook een beetje geluk hebben natuurlijk. En het scheelt ook hoe je rijdt. Het gas ging er geregeld vol op, maar in de dorpjes gas eraf en met een gangetje van 50 tokkelen.

Nu met de harley gaat er een wereld voor mij open, buiten de dorpjes heb ik nu ook tijd om wat van de omgeving te zien :)
 
E_keur uitlaten worden vaak ook open gehaald dus als je Door de polizei aangehouden wordt krijg je een geluidsmeting en kijken zij met een soort staaf of er überhaupt wel een demper in je pijp zit😠 als je dus open rijd mag je de motor staan laten of er ter plekke een demper monteren. Vraag mij af wat ze doen als er een hele groep hd's met knalpijpen aankomt......
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zal er even op letten als ik een mooie dragstar op het oog heb! Hier in de buurt alleen maar oranje dragstars en het liefste heb ik zwart of een andere mooie kleur... ;(
 
Terug
Bovenaan Onderaan