Spot de motorrijder

Het is niet wie de schuldige of onschuldige is in het het hele verhaal maar meer bewustwording. Ik had de motorrijder gehoord en gezien. Dus ben mij ervan bewust op dat moment dat ik me in moest houden met optrekken totdat de motorrijder meerdere meters voor me zou zitten maar ook de andere motorrijder die achter hem stond eerst voor zou laten.( goed gezien Raymond👍🏻). Ik denk niet dat het vanzelfsprekend is dat mensen weten wat en waar de dode hoek zich bevind.
Dat maak ik eigenlijk dagelijks meerdere malen mee. Eigenlijk rij ik met de motor defensief en ga ervan uit dat niemand me ziet en met de vrachtwagen doe ik precies het zelfde. Ik heb geen zin om onder een vrachtwagen te liggen als motorrijder en geen zin om een motorrijder onder me te hebben als chauffeur
 
Vandaag dikke file in de regio Rijnmond. Toch wil ik dit even kwijt want Ik hoorde hem gelukkig aankomen maar wil jullie toch laten zien wat ik zie als je rechts voor een vrachtwagen gaat staan. Als ik 1 persoon hier van kan bewust maken dan ben ik al een blij mens😊
Welke mongool gaat daar nou staan... Vlak voor/naast een vrachtwagen 😂😂😂😂
Zelfs al zou je niet weten dat vrachtwagens dode hoeken hebben. Dan nog heeft de motorrijder op dit moment geen prettig gevoel om daar te gaan staan 🥴🥴 8)7
 
Welke mongool gaat daar nou staan... Vlak voor/naast een vrachtwagen 😂😂😂😂
Zelfs al zou je niet weten dat vrachtwagens dode hoeken hebben. Dan nog heeft de motorrijder op dit moment geen prettig gevoel om daar te gaan staan 🥴🥴 8)7
Ik ga daar (soms) staan maar alleen als ik zeker weet dat de vrachtwagenchauffeur mij gezien heeft. Eerst ernaast, oogcontact maken en teken geven dat ik ervoor ga staan. Krijg ik een duim omhoog dan durf ik dat. Geen (oog)contact? Dan wacht ik wel...
 
Ik ga daar (soms) staan maar alleen als ik zeker weet dat de vrachtwagenchauffeur mij gezien heeft. Eerst ernaast, oogcontact maken en teken geven dat ik ervoor ga staan. Krijg ik een duim omhoog dan durf ik dat. Geen (oog)contact? Dan wacht ik wel...
Oogtontact met Schele Dirk?
 
Ik ga daar (soms) staan maar alleen als ik zeker weet dat de vrachtwagenchauffeur mij gezien heeft. Eerst ernaast, oogcontact maken en teken geven dat ik ervoor ga staan. Krijg ik een duim omhoog dan durf ik dat. Geen (oog)contact? Dan wacht ik wel...
Nou doe maar beter van niet. En als ie geen oogcontact maakt sta je ernaast en ga je terug met de motor ofzo of hoe moet ik dat zien?

Of je moet er dusdanig voor gaan staan dat je wss over de stopstreep gaat staan en dan hopelijk het verkeerslicht nog ziet.

Maar ik persoonlijk wacht wel ff en ga er daarna voorbij en anders maar niet. Komt altijd wel een moment dat je er fatsoenlijk voorbij kan iig
 
Ik ga daar (soms) staan maar alleen als ik zeker weet dat de vrachtwagenchauffeur mij gezien heeft. Eerst ernaast, oogcontact maken en teken geven dat ik ervoor ga staan. Krijg ik een duim omhoog dan durf ik dat. Geen (oog)contact? Dan wacht ik wel...
"Maar we hadden oogcontact" is er denk ik eentje in de buurt van "ik had toch echt voorrang" op de lijst van grafzerkteksten van motorrijders :)

Oogcontact zegt NIKS. Ik heb een keer oogcontact met iemand gehad bij een zebrapad, dacht ik, en toen zag ik zijn blindenstok. (Niet dat ik wil beweren dat de gemiddelde vrachtwagenchauffeur blind is hoor... hoewel... maar goed you get my point.)

Niet dat ik nooit zo bij een vrachtauto heb gestaan hoor... In the heat of the moment (zeker in druk stadsverkeer als je gewoon beetje wilt opschoeten) denk je toch al snel van "maar ik ben bij groen al 100 meter pleite voordat hij ook maar zijn voeten verplaatst", en dat is 999 van de 1000 gevallen ook zo natuurlijk.

Dan nog heeft de motorrijder op dit moment geen prettig gevoel om daar te gaan staan 🥴🥴 8)7
:^Maar ergens weet je natuurlijk dat je iets doms aan het doen bent.
 
Wat meer uitleg... Op een lokale vierbaansweg met veel stoplichten en aparte links- en rechtsaf vakken stop ik meestal even naast een vrachtwagen. Even omhoog kijken of je claxon gebruiken om de aandacht te trekken. De vrachtwagenchauffeur aankijken en teken doen dat je wilt "voordringen" is dan meestal genoeg om een duimpje omhoog te krijgen. Dan weet je dat je gezien bent en "mag" voordringen.
Als ik maar half denk dat ik niet gezien ben zal ik altijd de vrachtwagen voor laten gaan en daarna heel asociaal invoegen.
 
Hmmz... Klinkt nog steeds alsof je jezelf best afhankelijk maakt van je medeweggebruikers op dat moment. Of in andere termen, jezelf in de hoek schildert als de rest net toevallig even niet meewerkt.

Niet dat dat mij nooit zal gebeuren... Maar wel goed om je te realiseren.
 
Wat meer uitleg... Op een lokale vierbaansweg met veel stoplichten en aparte links- en rechtsaf vakken stop ik meestal even naast een vrachtwagen. Even omhoog kijken of je claxon gebruiken om de aandacht te trekken. De vrachtwagenchauffeur aankijken en teken doen dat je wilt "voordringen" is dan meestal genoeg om een duimpje omhoog te krijgen. Dan weet je dat je gezien bent en "mag" voordringen.
Als ik maar half denk dat ik niet gezien ben zal ik altijd de vrachtwagen voor laten gaan en daarna heel asociaal invoegen.
Als ik dit zo lees kan je dan beter gewoon rechtstreeks van je links/rechtsaf baan voor de vrachtwagen invoegen... Want

1. Je bent toch veel sneller weg
2. Minder kans om overreden te worden als je er wel direct naast/voor staat.
3. Minder kans om bij het toch 'asociaal' invoegen aangereden te worden van mensen die je er niet tussen laten
4. Je bent toch al in overtreding doordat je op de verkeerde rijbaan staat

_O-
 
5. Je claxon gebruiken om recht van voordringen te vragen is ook niet helemaal waar je bij het CBR een vlag en een wimpel voor krijgt _O-

/edit: Daarvoor claxonneren, dat zou ik nou bijvoorbeeld zelf echt nooit doen. Voor je het weet gaan er andere bestuurders die voor rood staan te wachten opeens rijden omdat ze denken "oh het is zeker groen". Ook vaak zien gebeuren.
 
5. Je claxon gebruiken om recht van voordringen te vragen is ook niet helemaal waar je bij het CBR een vlag en een wimpel voor krijgt _O-

/edit: Daarvoor claxonneren, dat zou ik nou bijvoorbeeld zelf echt nooit doen. Voor je het weet gaan er andere bestuurders die voor rood staan te wachten opeens rijden omdat ze denken "oh het is zeker groen". Ook vaak zien gebeuren.
Zelfde als mensen die staan te wachten na een afrit bij rotondes voor linksaf maar waarbij er relatief snel verkeer van links komt (wat de rotonde over kan steken)

Staan ze te wachten op momenten dat ze makkelijk kunnen rijden... Toeter je een keer, vliegen ze het volgende moment er voorbij waarvan je denkt... 'dat had ik nou ook weer niet gedaan' 😂😂😂
 
Ook dán moet je dus niet toeteren. Dat ding is alleen voor afwending van dreigend gevaar. Ik snap nooit wat daar nou zo moeilijk aan is. Waarom zo veel mensen vinden dat het hun goed recht is om te toeteren om hun voorganger erop te wijzen dat het groen is, terwijl er verder niks aan de hand is? Hoe vaak toeteren mensen niet dat het groen is, waarna iemand gaat schakelen en optrekken, en het dan rood wordt, zodat die dan alsnog weer half op de streep gaat stoppen of alsnog door rood rijdt... Doe nou gewoon niet :')
 
Ook dán moet je dus niet toeteren. Dat ding is alleen voor afwending van dreigend gevaar. Ik snap nooit wat daar nou zo moeilijk aan is. Waarom zo veel mensen vinden dat het hun goed recht is om te toeteren om hun voorganger erop te wijzen dat het groen is, terwijl er verder niks aan de hand is? Hoe vaak toeteren mensen niet dat het groen is, waarna iemand gaat schakelen en optrekken, en het dan rood wordt, zodat die dan alsnog weer half op de streep gaat stoppen of alsnog door rood rijdt... Doe nou gewoon niet :')
Voor de verkeersveiligheid is het dan ook gevaarlijk dat iemand stil staat aan het einde van een afrit terwijl deze eigenlijk kan oprijden.

Ik en bestuurders achter mij verwachten dat deze namelijk gaat oprijden omdat er niets aan komt voor diegene.... Als deze dus blijft stil staan ben, ik een gevaar voor hem... En alle bestuurders achter mij een gevaar voor mij... Een kettingbotsing onderaan een afrit is ook het laatste waar ik op zit te wachten uiteraard 😂😂

Ik toeter ook echt niet zomaar voor de grap 🥴🥴
 
Als je de chauffeur kunt zien, dan kan hij jou ook zien....
Dit is het enige juiste. Zie ik de chauffeur in de spiegel, dan kan hij mij zien. Alle andere plekken is altijd giswerk. Van een beroepschauffeur verwacht ik het niet maar van een normale automobilist kan de dode hoek veel groter zijn als de spiegels niet goed zijn afgesteld.
 
Er staat toch niet voor niks "kan" en geen "zal" of "ziet hij mij".
Ja precies, maar ik vond het de moeite waard dat nog even te benadrukken :)

En inderdaad, dodehoeksensoren en piepjes/oranje ledjes, betekent lekker meer tijd voor de telefoon. Kun je gewoon door en hoef je niet steeds opnieuw scherp te stellen op dichtbij-ver-dichtbij-ver. Sterker nog, sinds ik die ledjes heb draag ik in de auto alleen nog maar mijn leesbril.
 
  • Leuk
Waarderingen: RR.
Ja precies, maar ik vond het de moeite waard dat nog even te benadrukken :)

En inderdaad, dodehoeksensoren en piepjes/oranje ledjes, betekent lekker meer tijd voor de telefoon. Kun je gewoon door en hoef je niet steeds opnieuw scherp te stellen op dichtbij-ver-dichtbij-ver. Sterker nog, sinds ik die ledjes heb draag ik in de auto alleen nog maar mijn leesbril.
Vanaf euro 7 is een elektrische bestuurdersstoel verplicht. De bestuurder krijgt dan bij elk alarm van de sensoren een stevige, doch niet dodelijke elektrische schok.
 
Waarom zo veel mensen vinden dat het hun goed recht is om te toeteren om hun voorganger erop te wijzen dat het groen is, terwijl er verder niks aan de hand is?
Tja, als zo'n randdebiel op z'n telefoon zit te gapen terwijl het licht al 10s groen is, dan toeter ik ook wel een keer hoor.
Met de motor zou ik er allang voorbij zijn geweest btw.
 
Ik snap het, en het is ook niet het ergste ter wereld, en op de motor piep ik er ook vrolijk langs... Maar ervoor claxonneren? Dat doe ik nooit. In de auto mediteer ik dan meestal gewoon nog een VRI-cyclusje langer. (En meestal toetert er al wel iemand anders trouwens :) )
 
Ook dán moet je dus niet toeteren. Dat ding is alleen voor afwending van dreigend gevaar. Ik snap nooit wat daar nou zo moeilijk aan is. Waarom zo veel mensen vinden dat het hun goed recht is om te toeteren om hun voorganger erop te wijzen dat het groen is, terwijl er verder niks aan de hand is? Hoe vaak toeteren mensen niet dat het groen is, waarna iemand gaat schakelen en optrekken, en het dan rood wordt, zodat die dan alsnog weer half op de streep gaat stoppen of alsnog door rood rijdt... Doe nou gewoon niet :')
Ik volg ook de opleiding tot rijinstructeur en toevallig hebben we het hier gisteren over gehad.
Toeteren naar iemand die voor groen blijft staan is ook afwenden van gevaar.
Degene die achter je aan komen rijden, gaan ervan uit dat bij groen de boel optrekt en zullen dus minder afremmen.
Hierdoor is er dus kans op kop/staart aanrijding!
Tevens is stil blijven staan bij groen gewoon strafbaar, dus geen agent zal je bekeuren voor dit toeteren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan