Springen -> motor dwars -> over de kop?

BSM2

MF veteraan
22 jun 2002
4.971
6
-
Elke crosser kent het wel... (helaas).

Je komt op een springbult/tafel aangereden. Je springt en het voelt lekker...
todat je merkt dat de achterkant van de motor je zijdelings begint in te halen...
Op dat moment realiseer je je direct dat de landing als behalve prettig zal zijn....
Tenzij je hem kunt houden en je geen 'high sider' hoeft te maken...

Maar daar komt de vraag. Hoe controleer je de motor op zo'n moment?
Ik zelf wacht af (ik denk door ervaring) tot de landing en hoop maar op 'goed geluk' dat ik er niet af stuiter en zet me schrap... Gelukkig gaat dit 9 van de 10 keer ook goed (gelukkig).
Maar onlangs zag ik iemand die had dat zijn motor echt veeeel ste ver bij draaide. Ik zou al lang over de kop zijn gegaan maar hij hield hem recht. Nou ja, recht... Hij ging niet over de kop laten we het daar op houden... Zijn reactie was: Gas er op! en vol gas!

Hoe pakken jullie dit op?
Met crossen heb ik namelijk nog maar 1 echte obstakel. En dat is dat ik bang ben dat de motor scheef gaat in de lucht. Denk daarbij aan diepe sporen voor een springbult en beide wielen bevinden zich niet in hetzelfde spoor voor de sprong...
Resultaat is krampachtig rijden bij zo'n springbult. En dat hoort niet! Want daardoor crieeer je juist de situaties die je niet wilt...

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen ;)
 
geen idee
op gevoel denk ik en niet bang zijn
vallen doet soms pijn maar meestal gaat het gewoon goed zonder verwondingen
en vallen hoort erbij toch
hiiiiiiha :+
 
Elke crosser kent het wel... (helaas).

Je komt op een springbult/tafel aangereden. Je springt en het voelt lekker...
todat je merkt dat de achterkant van de motor je zijdelings begint in te halen...
Op dat moment realiseer je je direct dat de landing als behalve prettig zal zijn....
Tenzij je hem kunt houden en je geen 'high sider' hoeft te maken...

Maar daar komt de vraag. Hoe controleer je de motor op zo'n moment?
Ik zelf wacht af (ik denk door ervaring) tot de landing en hoop maar op 'goed geluk' dat ik er niet af stuiter en zet me schrap... Gelukkig gaat dit 9 van de 10 keer ook goed (gelukkig).
Maar onlangs zag ik iemand die had dat zijn motor echt veeeel ste ver bij draaide. Ik zou al lang over de kop zijn gegaan maar hij hield hem recht. Nou ja, recht... Hij ging niet over de kop laten we het daar op houden... Zijn reactie was: Gas er op! en vol gas!

Hoe pakken jullie dit op?
Met crossen heb ik namelijk nog maar 1 echte obstakel. En dat is dat ik bang ben dat de motor scheef gaat in de lucht. Denk daarbij aan diepe sporen voor een springbult en beide wielen bevinden zich niet in hetzelfde spoor voor de sprong...
Resultaat is krampachtig rijden bij zo'n springbult. En dat hoort niet! Want daardoor crieeer je juist de situaties die je niet wilt...

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen ;)

Goed klemmen, lekker met gas de schans/ tafelberg op. En ga je scheef gewoon tegen leunen, maar wel blijven klemmen.
 
Achterrem vol in als je land? Je komt neer met vaart, achterwiel blokkeert waardoor de motor zichzelf rechttrekt. Geen ervaring, zomaar een rare gedachtegang.
 
Goed klemmen, lekker met gas de schans/ tafelberg op. En ga je scheef gewoon tegen leunen, maar wel blijven klemmen.


psies ,gas zal u redden ,geef er genoeg van ,
en zorgen dat je hem dan een beetje op het achterwiel landt,
met klemmen kan ie alleen jou maar volgen
 
Niet te veel doen.. Heb het ook wel eens..
Gewoon laten gaan, dan komt het goed.. :)

Heb nog ergens pic van borger, waar ik zo dwars in de lucht vlieg op de cr250.. :)

Ik merkte er niets van, maar iedereen zei dat het maar nét goed ging....
 
ik woon in borger :P
ben ook wel benieuwd naar die foto :)

ik heb in zoetermeer bij een heuveltje gevlogen met mijn srad 750 met een gangetje van 120km/h ofzo.

kwam zonder geslinger netjes weer aan de grond
goed klemmen hielp bij mij iedergeval wel :)
en blijf kijken waar je naartoe wilt rijden.
mja ik geloof dat het hier niet over weg racertjes gaat :p
 
zien zien !! :P

hoe is t met de arms dan ,gaat het al wat beter ,niels ?


Ben op zoek naar de foto, maar kan hem niet vinden.. '(
Doe mijn best.

Arm gaat beter.. Stiekum al weer ff zandpaadjes gepakt...;)

Volgend weekend weer ff proberen, en dan nog 1x trainen.
En dan 3 uurs cross.

Arm voelt nog wel beurs aan, maar alleen in de spier.
Soms, met bepaalde beweging nog wel last van, maar geen weken meer.. Uurtje kan ik het dan nog vernemen, dan is het weer weg... :)
 
Laatst bewerkt:
ik woon in borger :P
ben ook wel benieuwd naar die foto :)

ik heb in zoetermeer bij een heuveltje gevlogen met mijn srad 750 met een gangetje van 120km/h ofzo.

kwam zonder geslinger netjes weer aan de grond
goed klemmen hielp bij mij iedergeval wel :)
en blijf kijken waar je naartoe wilt rijden.
mja ik geloof dat het hier niet over weg racertjes gaat :p


Eh, tis borger DLD hé, niet in drenthe.. :)
 
Ben op zoek naar doe foto, maar kan hem niet vinden.. '(
Doe mijn best.

Arm gaat beter.. Stiekum al weer ff zandpaadjes gepakt...;)

Volgend weekend weer ff proberen, en dan nog 1x trainen.
En dan 3 uurs cross.


goed man !!

als je er maar helemaal vanaf komt ,ik heb het ook in beide armen gehad ,
wat een klote pijn is dat zeg B|
 
ja nou ,het is echt hell ,die tennisarms

ff ontopic :P
ik heb een pic van vroegah (24jaar geleden)waar ik ook btje schuin neer ging komen,



full
 
Ik klem de motor ook (geeft een veel beter gevoel in de lucht). En als ik scheef ga, dan bij de landing gas erop zodat de motor zich weer recht trekt.
 
als ie echt scheef gaat ,gaat gas je ook niet helpen. met je bovenbenen en kuiten de motor proberen recht te trekken . sowieso gas aanhouden tot de top..
 
Ik was gister even aan het crossen op een bouwterrein. Ging ik op een gegeven moment
Over een klein heuveltje en lande een beetje beroerd.

b46z55.jpg

3358h1w.jpg
 
Ik weet het niet hoe ik het doe. Het is meer een "natuurlijke" tegenreactie.
Klemmen en met je lichaam de andere kant op wringen , het stuur gaat in de rijrichting.
Bij de landing gas er vol op.
(En soms moet ik de motor daarna toch gewoon weer oprapen) :+
 
Ik heb het ook wel eens hoop ook meestal op het beste. Ik heb wel eens gehoord dat je inderdaad als met die sporen voor een bult gewoon gas moet houden dan kiest die vanzelf het goede spoor. En ga je toch scheef in de lucht je ziet de pro's altijd even een voet los doen en als het ware een trap tegen de motor aangeven zodat die recht gaat maarja doe het maar eens.
 
Terug
Bovenaan Onderaan