Springer chopper

Tuurtje

Die hard MF'er
16 mei 2004
265
0
Belgie
Enige tijd geleden heb ik al eens een topic aangemaakt ivm met een eigenbouw project op basis van een sportster. Inmiddels heb ik begrepen dat de wetgeving klote is en dat de keuringen onbetaalbaar zijn. Ik heb mijn plannen dus maar een beetje omgebogen en ben nu aan het plannen om een old school chopper te gaan bouwen op basis van een Springer EVO. Nu ben ik natuurlijk weer op zoek naar extra tips en sites over springer choppers/bobbers. Aangezien er redelijk wat liefhebbers van dit soort bikes op het forum zitten zijn er vast wel wat broeders die me aan de juiste sites kunnen helpen.

Vooralsnog heb ik het volgende idee:
Springer 1340 van 1988-1991
half hoog zwart (halve ape)stuur met chrome handles
S&S luchtfilter (en carb)
monoseat (mogelijk geveerd)
korte rear fender
Iron cross achterlicht en kentekenplaat gemonteerd op de as
Upsweept trumpet uitlaten

Verder ben ik een liefhebber van tankschakeling/suicide clutch maar ik weet niet of dat lekker rijdt met een hoge ape. Misschien iemand met ervaring daar iets over roepen. :]
 
Heb je al een fiets om te verbouwen of moet je die nog aanschaffen?
Ik heb weinig commentaar op je wensenlijstje, dat zijn allemaal ingredienten voor een skon fietske. Ik zou zelf òf voor een hooooge ape gaan òf juist voor een heel laag stuur (speedster) niet iets ertussen... is een beetje half/half. Ook zou een kelk als op de carb wel aardig zijn. Wil ik zelf ook nog eens maken ;) Gelukkig is smaak persoonlijk :+

Ik rij ook met tankschakeling en voetkoppeling en het valt reuze mee... gewoon doen!
Ik vind trouwens zowieso dat als je iets echt kools wilt bouwen, het gebruiksgemak en comfort ondergeschikt is aan de looks...

Suc6 d'r mee!
 
Enige tijd geleden heb ik al eens een topic aangemaakt ivm met een eigenbouw project op basis van een sportster. Inmiddels heb ik begrepen dat de wetgeving klote is en dat de keuringen onbetaalbaar zijn. Ik heb mijn plannen dus maar een beetje omgebogen en ben nu aan het plannen om een old school chopper te gaan bouwen op basis van een Springer EVO. Nu ben ik natuurlijk weer op zoek naar extra tips en sites over springer choppers/bobbers. Aangezien er redelijk wat liefhebbers van dit soort bikes op het forum zitten zijn er vast wel wat broeders die me aan de juiste sites kunnen helpen.

Vooralsnog heb ik het volgende idee:
Springer 1340 van 1988-1991
half hoog zwart (halve ape)stuur met chrome handles
S&S luchtfilter (en carb)
monoseat (mogelijk geveerd)
korte rear fender
Iron cross achterlicht en kentekenplaat gemonteerd op de as
Upsweept trumpet uitlaten

Verder ben ik een liefhebber van tankschakeling/suicide clutch maar ik weet niet of dat lekker rijdt met een hoge ape. Misschien iemand met ervaring daar iets over roepen. :]
Stonden op marktplaats een paar mooie panheads voor de prijs van een goeie flh.Zagen er netjes uit.Hele mooie basis voor van alles en nog wat.
 
Ik ben momenteel nog in het bezit van een licht verbouwde sportster (op mijn site staan wat foto's). Ik wil deze inruilen tegen een springer of van de winter te koop zetten en dan een slootje euri's bijgooien. :]

Naar mijn mening is een suicide clutch een voetkoppeling en een handschakeling op het blok en dan vlak onder het zadel.

Voor de liefhebbers: http://www.irontail.com/webpages/LABriola%20Machine/00upsoftailkit.htm
 
Suicide clutch -> de koppeling 'klikt niet vast' zoals op een ouwe HD. Daar zit namelijk een veer in die de positie van het pedaal vasthoudt.
Ik heb een normale HD voetkoppeling en kan de mijne bv in z'n één zetten en de voet van het koppelings pedaal halen zonder dat hij wegrijdt.
Dat kan dus NIET bij een suicide clutch... en het zou me niet verbazen als er een corelatie bestaat tussen deze eigenschap en de naam... :+
 
Laatst bewerkt:
Knukkel,heb jij hem niet EEN keer neergelegd bij het overstappen op voetkoppeling?Is het trouwens niet verwarrend omdat je ook nog handkoppeling rijdt ?
 
Laatst bewerkt:
Ahhhh, ik voorzie al weer iets pijnlijks.......maar wie mooi wil zijn...moet niet op zijn bek gaan.

Ik zie overigens dat ik een pic van de fiets van knukkel op mijn site verwerkt heb. Toffe fiets Knukkel. Ik vind FLH wreed maar ga toch liever voor een springer chopper. :]
 
@ Alf: Nee, niet één keer neergelegd en is ook niet verwarrend :)
Alleen heb ik hem moeten kopen zonder proefrit... Omdat ik alleen ervaring had op de FLH, liet Hutten me niet op de Knuck op rijden... Ze hadden al meerdere mensen uit het prikkeldraad kunnen knippen omdat ze in paniek 'alles verkeerd deden' en de brommert op hol sloeg. Na de aanschaf thuis geoefend in een straat met veel auto's en het ging eigenlijk meteen goed.

@ Tuurtje: Ik zie het :) De site ligt al jaren volledig stil (ben het password zelfs kwijt) en nu loopt m'n domein naam af. De FLH krijgt ook iets minder aandacht thuis tegenwoordig...
 
Laatst bewerkt:
De meeste Springers die aangeboden worden zijn redelijk standaard. Ik ga er dus het nodige aan doen. Als het volgens pla gaat kan je de vorderingen en verandereingen via de site volgens.
 
Terug
Bovenaan Onderaan