Sproeiers carburateurs Honda Magna 84.

Lenny87

MF'er
22 jan 2021
61
9
Utrecht
Instagram
Hallo MF,

Ik ben mijn carburateurs weer in elkaar aan het zetten en ik hoorde laatst dat er in de voorste 2 carburateurs een andere maat sproeiers moeten. Weet iemand hoe dit precies zit? In het hayes werkplaatshandboek staat alleen dat je de sproeiers die je eruit haalt op dezelfde plek terug moet plaatsen maar dat is te laat. 😆
 
De carburateurs van de cilinders die het het warmst krijgen hebben meestal een grotere sproeier. Bij een V-blok zijn dat de achterste cilinders.
Zeker waar! (voor een luchtgekoeld blok) Maar een magna is toch een waterkoker? Hoe is het dan te verklaren met die temperatuur? Of krijgen die achterste cilinders op een andere manier lucht? Waardoor een andere maat sproeier te verklaren is... interessant🤔
 
Zeker waar! (voor een luchtgekoeld blok) Maar een magna is toch een waterkoker? Hoe is het dan te verklaren met die temperatuur? Of krijgen die achterste cilinders op een andere manier lucht? Waardoor een andere maat sproeier te verklaren is... interessant🤔
Benzine heeft natuurlijk een koelende werking. Dit heeft niks met de temperatuur van het koelwater te maken maar van de cilinder zelf. Echter, op mijn 1997 GSXR 600 zijn de binnenste cilinders uitgevoerd met KLEINERE spoeiers. Omdat deze cilinders warmer zijn en dus minder brandstof nodig hebben. Dus zouden er in die Magna niet kleinere sproeiers moeten?
 
Laatst bewerkt:
Bij deze Honda's is het meestal zo dat de voorste cilinders grotere sproeiers hebben, maar dit is ook weer afhankelijk van het exacte bouwjaar. Er kan ook verschil in de naalden en naaldbuizen zitten. Partzilla is een goede bron voor US modellen om onderdelen te checken.

Mijn Clymer manual zegt het volgende:

IMG_20210316_100620_1.jpg

Cilinder 1 is links achter

IMG_20210316_100634_1.jpg


En dan zie je hier welke sproeiers waar moeten.
 
Benzine heeft natuurlijk een koelende werking. Dit heeft niks met de temperatuur van het koelwater te maken maar van de cilinder zelf. Echter, op mijn 1997 GSXR 600 zijn de binnenste cilinders uitgevoerd met KLEINERE spoeiers. Omdat deze cilinders warmer zijn en dus minder brandstof nodig hebben. Dus zouden er in die Magna niet kleinere sproeiers moeten?
OK... ik dacht dus dat bij een waterkoeler de cilindertemperaturen meer gelijk waren en daardoor ook de sproeierbezetting gelijk kon zijn... Zo zie je maar weer
 
Whaaaa de rest van de motorfiets is weg gefikt :X
_O- nee joh, dat was gewoon een testopstelling die ik ooit gemaakt heb toen ik nog dacht dat injectie the way to go was.... slecht uitgevoerd idee en snel de standaard carburateurs weer terug gezet, dus die werden afgesteld op deze opstelling omdat het frame werd afgelast of zoiets.
 
Nee in dit geval warmere cilinders grotere sproeiers want lagere verbranding temperatuur.
Deden ze eerder bij de luchtgekoelde 4 cilinder in lijn blokken ook bij de middelste 2 cilinders om dezelfde reden

Want hoe verklaar je dat dan bij deze Magna en vele andere motoren? Daar liggen de achterste cilinders liggen toch het verste weg uit de rijwind? En zouden dus logischerwijs warmer zijn. Volgens het plaatje van @Alfred.J moeten 750 bouwjaar 83 en 700 bouwjaar 84-85 daar dus de kleinere sproeiers in en niet grotere. Bouwjaar 83 een 138 voor de voorste 2 cilinders en 135 voor de 2 achterste. Zelfde voor bouwjaar 84-85, een 98 voor de voorste 2 een 95 voor de achterste 2. Ook bij mijn GSXR600 uit 1997 hebben de middelste cilinders een kleinere maat sproeier.

De warmste cilinders hebben een minder rijk mengsel nodig om op dezelfde brandstof verhouding te komen als de koudere dus vandaar de kleinere sproeiers.
 
Laatst bewerkt:
Blijkbaar hebben fabrikanten hier dus 2 visies en ook 2 oplossingen. Origineel houden is natuurlijk prima, aanpassen naar eigen inzicht en meten wat het doet kan natuurlijk ook. hier is het blijkbaar niet goed of fout
 
Want hoe verklaar je dat dan bij deze Magna en vele andere motoren? Daar liggen de achterste cilinders liggen toch het verste weg uit de rijwind? En zouden dus logischerwijs warmer zijn. Volgens het plaatje van @Alfred.J moeten 750 bouwjaar 83 en 700 bouwjaar 84-85 daar dus de kleinere sproeiers in en niet grotere. Bouwjaar 83 een 138 voor de voorste 2 cilinders en 135 voor de 2 achterste. Zelfde voor bouwjaar 84-85, een 98 voor de voorste 2 een 95 voor de achterste 2. Ook bij mijn GSXR600 uit 1997 hebben de middelste cilinders een kleinere maat sproeier.

De warmste cilinders hebben een minder rijk mengsel nodig om op dezelfde brandstof verhouding te komen als de koudere dus vandaar de kleinere sproeiers.

Milieu eisen.
 
Het zijn betreffende de V4 modellen van de eerste generatie 82-83 VF750, doelende op de Sabre / Magna / Interceptor allemaal gerelateerd aan hoe de beluchting van de vlotterbakken is uitgevoerd. De eerste modellen waren de vlotterbakken voor beluchting aangesloten op de airbox. Door negatieve pulsen in de airbox onstonden er moeilijkheden om de vlotterhoogte juist te krijgen. Dit resulteerde ook in een moeilijkheid om het juist te kunnen afstellen. (onmogelijk) De beluchting werd van dit ontwerp aangepast, de beluchting ging buiten de airbox om naar de gewone buitenlucht.. (Bij de cali modellen zat er een koolstof filter extra tussen, maar ook die ging uiteindelijk naar buitenlucht).
Mijn eerste ervaring was een VF750F Interceptor uit 1983.. Die lustte wel een slok.. Door de aanpassing naar de latere versie carbs ging het brandstof verbruik aanzienlijk naar beneden. Lees gerust 1:10 naar 1:17/ Zelfs was 1:20 haalbaar.. Alles gerelateerd aan aanpassing van de vlotterbeluchting. Verschillen zitten ook in andere gasschuif veren, andere gasnaalden en uiteindelijk andere sproeiers..

De carburateurs van de eerste generatie V4 en de latere versies vertonen intern veel verschillen.:
Vlotterbeluchting
Sproeierbezetting
Gasschuif veren
Membraan dikte
Sommige types qua gasschuiven afwijkende maten in de gaten naast de gasnaald in de gasschuif bodem.
 
Zal dit echt heel veel uitmaken?
Ja, ivm de stand van de carburateurs
Deze zijn voor stationair toch?
Nee, De naam bij het plaatje zegt het al "main jet holdere"
Ik heb er 4 dezelfde namelijk 38 die met minder gaatjes. De andere sproeiers heb ik 88 en 90.
slow jet is idd bij allevier 38.
Als je er als main jets 88 en 90 bij hebt zou ik de 88 voor de achterste cilinders gebruiken en de 90 voor de voorste. (dus in de voorste en achterste carburateur doen :+ )
 
Terug
Bovenaan Onderaan