Sproeiers Divi

Yammer

MF'er
9 dec 2003
104
0
Hey! Mn Divi doet nogal raar bij het optrekken, dus heb ik besloten om de carbs een klein beurtje te geven. Maar ik kwam iets raars tegen. Nou weet ik niet of dit hoort, aangezien ik geen technisch boekje in mijn bezit heb. Maar misschien weet een van jullie er meer van??

Divi heeft in totaal dus 8 sproeiers waarvan 4x 0.475 mm. Maar de bij 'grote' sproeiers vond ik twee verschilende maten: 1.05 en 1.025 mm. Klopt dit? De 1.05 maat zat op carbs 1 en 3. Klopt dit ook? En nog iets. Horen de grote sproeiers nou in het gaatje dat het meest naar de achterkant van de fiets zit of moeten juist de kleine sproeiers daar? Ik vond de kleintjes daar, maar heb een beetje het id dat dat mss niet zo hoort.
 
Hoi,

De sproeiers zullen denk ik wel zo horen want als je het om zou draaien zou hij denk ik nooit meer starten met zulke verschillen.
En hoe weet je dat er 2 1,05 en 2 van 1,025 tussen zitten?
Ik vind het nogal een vreemde maat die 1,025 voor een sproeier.

En wat versta je onder raar optrekken????
 
nou de maat van de sproeiers staat er in geslagen. Maar ik vond het zelf ook al raar van die maten vandaar dat ik het ff navraag hier :)

bij het optrekken raakt-ie voelbaar een beetje verzopen om en nabij de 3000 toeren. Hij is al bij 2 garages afgesteld, maar duidelijk zonder resultaat. B| Wel klauwen met geld kwijt natuurlijk :(

maar is er iemand die weet of er iets niet klopt aan wat ik heb aangetroffen?
 
Wanneer heb je voor het laatst je luchtfilter vervangen / schoongemaakt?

Als hij vanaf 3000 toeren ineens vermogen begint te verliezen dan heeft dat over het algemeen met lucht inlaat problemen te maken. Dit merk je ook niet bij het afstellen van de motor aangezien hij dan alleen stationair hoeft te draaien en daarbij gebruikt hij veel minder lucht dan bij het optrekken.

Als je het toch in de carbs wilt zoeken zou ik eens de CO stelschroeven opzoeken (die zitten meestal aan de onderkant) het kan ook zijn dat deze te arm of te rijk staan afgesteld wat ook voor een verzopen effect kan zorgen (ik heb eigenlijk nog geen motorzaak meegemaakt waarbij dit standaard gecontroleerd wordt bij het afstellen van de carbs en dat terwijl het toch super belangrijk is)

Voor het afstellen geld volgens mij bij een div 600 de schroeven helemaal indraaien (totdat je een lichte weerstand voelt dus niet alles in puin draaien ;) ) en dan 1 3/4 of 2 slagen uitdraaien.

Ik kwam er bij mijn motor laatst achter dat deze vanaf de fabriek niet goed was afgesteld. Hij pingelde een beetje bij 1 cilinder, maar liep verder wel synchroon. Bleek dat 3 carbs op 1 3/4 stonden en dat er eentje op nog net geen 1 slag open stond.

Eerst deze punten maar eens nakijken zou ik zeggen :]
 
Den :9 , waarom wordt een cilinder warmer als er een kleinere sproeier in zit? De explosies binnen alle cilinders moeten, bij de juiste afstelling, toch hetzelfde zijn? Anders zouden de krukaslagers toch snel speling krijgen en zou de motor behoorlijk moeten trillen?

Maar de sproeiers zaten er zo in:

cilinder 1 2 3 4
diameter 1.05 1.025 1.05 1.025

raar he, die maten??

Luchtfilter heb ik al gechecked, schoon. De problemen beginnen idd bij +/- 3000 rpm, maar eindigen duidelijk bij +/- 3500 rpm!! De CO stand is zeker weten al afgesteld (2 maal zelfs door de verschillende garages B| ); het waren geen standaar reparaties, maar echt reparaties gericht op dit probleem. De bobines zijn ook nagemeten (OK) en de CDI unit is ook gechecked.
 
Heb je dit probleem ineens? Of heb je de motor zo gekocht? :?
Wat je nog zou kunnen overwegen is om een dynojet run uit te laten voeren.
Als er dan een dip in je vermogen tussen de 3000 en 3500 zit dan komt die er bij zo'n test zeket uit en daar kunnen ze vaak ook wel gelijk horen of zien wat het probleem is.

Hoeveel KM's heeft de div trouwens al gelopen?
Misschien dat je carbs wel slijtage problemen vertonen.

Zou in ieder geval geen geld meer weg pleuren bij dealers, maar gewoon eens een testje uit laten draaien. :]
 
Nou de Divi is nog jong, nog geen 16k km :] Dus waarschijnlijk geen slijtageprobleem. Hij reed goed tot aan een garage schoonmaakbeurt warabij de carbs open zijn geweest, een tijdje terug. Sindsdien doet-ie eigenlijk raar bedenk ik me nu |( !

Maar ik heb ondertussen de kleine sproeiers met de grote omgewisseld. Hij start nu, in tegenstelling met ervoor, zonder gas erbij! Bovendien lijkt alles ineens lekkerder te lopen. Heb de carbs net weer in elkaar geschroefd, ga morgen een testritje maken :9

mijn verklaring: (correct me if i'm wrong :) )
De Divi zoop ook behoorlijk veel. Ik denk dat de carbs bij een laag koppel alleen door de kleine sproeier horen te zuigen. En als er kracht nodig is en de gasnaalden gaan bewegen (dat gebeurt bij 3000 rpm volgens eigen inspectie) moet de grote sproeier mee gaan helpen. Bij flink doorgassen vloog je idd wel door dat 3000-3500 gebied heen zonder al te veel te merken. Maar bij zeer rustig gas houden rond 3100 rpm deed de motor aardig raar..

Maar als deze sproeiers verkeerd om zitten, krijg je dus gebrek aan kracht (verzopen gevoel) bij laag toerental en op het moment dat de gasnaalden gaan werken (+/- 3000 rpm), zuig je eigenlijk al door de grote sproeiers, waardoor juist dan de boel enigzins verzopen raakt voordat je al die benzine daadwerkelijk nodig hebt.. en dus veel verbruikt. Volgen we't nog :z ?

Denk dat ik nog met de stand van de gasnaalden moet spelen, maar ik hoop het zo toch wel bij het rechte eind te hebben met de positie van de sproeiers! Het zou toch fijn zijn als iemand dat 'ff' na kon kijken in een handboek *D Maar ik weet dat ze bij Safe Rotterdam, waar-ie laatst is geweest, verre van zeker waren over de juiste plekjes van de sproeiers...

ohjah. Hoeveel dorst hoort een Divi normaal te hebben?? Toch niet 1 : 9 wat ik laatst reed he :X ??
 
Laatst bewerkt:
1 op 9 is wel erg veel inderdaad! Meestal haal ik met rustig rijden ongeveer 1:25 op mijn Div600. Als het erg bont geweest is wordt dat 1:20, maar eigenlijk nooit minder.

edit: stomme smily's :P
 
Laatst bewerkt:
Ja een run op een testbank heb ik idd ook al overwogen..

Ik heb het id dat een testbank mij in dit geval echt nix wijzer kan maken. Het probleem is namelijk duidelijk voelbaar, toerentallen staan vast, symptomen. Het meest weaarschijnlijke resultaat van zo'n run is een verkeerde werking van de carbs. Maarja, zo ver was ik ook al he :) Bovendien, zolang ik al weet dat mijn carbs niet in orde zijn, wat voor zin heeft het dan om zo een run te maken?? Kan ik beter doen als ik zeker weet dat alles goed zit, en hij doet nog steeds moeilijk toch?? Bovendien ben je dan weer een paar tientjes lichter waarschijnlijk voor weinig resultaat toch?? :X
 
:) welke garage was dat?

Grote kans dat er weer zo'n knuppel aan je fiets heeft zitten sleutelen.
(Wanneer eigenlijk niet begin ik mij toch steeds meer af te vragen :( )

Oh even alles los halen, goed schoon maken.... en dan.. ja waar moet dat nou weer ??? :? Ach merk het vanzelf wel als dat ding niet meer loopt ;)

Bij je gasnaald moeten inderdaad altijd de grote sproeiers, vraag me af wat ze nog meer hebben verkloot bij het schoonmaken (zeker je naalden even geschuurt want dan glimmen ze weer mooi ;) en gaatjes even uitboren want het ziet er wel klein en verstopt uit :P

Als je bij dezelfde tent 2x je motor af hebt laten stellen dan heb ik er bijzonder grote twijfels over dat je div uberhaupt wel zo loopt zoals het zou moeten.

Om nog even op het 1 op 9 verhaal terug te komen denk ik dat je hierbij een wereld record hebt gezet!!! PROFICIAT !!! *D

Zelfs als je een div helemaal in puin aan het trappen bent haal je nog makkelijk een verbruik van 1 op 16.
 
ga gewoon langs een motorzaak waar ze tunen/racen en een dynajet bank hebben.
zo'n bank geeft precies aan bij wel toerental je brommert te rijk of te arm loopt.
dan vind de proefdraaier vanzelf wat de sproeiermaten, soort gasnaald en hoogte van de naald moeten zijn.
daarom moet je een ervaren tuner hebben, die heeft de meeste ervaring om het in een keer goed te doen.
grotere middensproeiers is niet gek omdat benzine een koelende werking heeft.

als je je woonplaats in je profiel zet weet iemand misschien wel een goede tuner in jouw buurt
 
Ja ik woon zelf vlak bij Rotterdam. De laatste reparatie was bij Safe Rotterdam. Met zo'n grote naam had ik expertise als vanzelfsprekend genomen. |( |( GROTE fout dus! Toen ik mijn carbs thuis open deed, bleek ik een van de 4 kleine (essentiele) veertjes aan het einde van de gasnaalden te missen :( :( Dat zegt toch genoeg.

Haha ff over dat wereldrecord: ik kan ook gaan voor de 1 : 2, ben ik nog bijzonderder :9 En ik vrees dat ik dat ga halen ook, als ik em nog vaak bij Safe langsbreng :+

Maar weet er iemand dus een betrouwbare plek omgeving Rotterdam evt Den Haag waar ik zo'n run kan maken? Ben dus voornamelijk geinteresseerd in een zaak die precies weet wat ze doen, want ik ben die wannabe-monteurtjes eigenlijk een beetje zat :( Ik ben al failliet aan die gasten, moet het nl van mijn studiebeurs doen.

(sow dat is d'r uit :P )
 
Maar weet er iemand dus een betrouwbare plek omgeving Rotterdam evt Den Haag waar ik zo'n run kan maken? Ben dus voornamelijk geinteresseerd in een zaak die precies weet wat ze doen, want ik ben die wannabe-monteurtjes eigenlijk een beetje zat :( Ik ben al failliet aan die gasten, moet het nl van mijn studiebeurs doen.

(sow dat is d'r uit :P )


Ik doe geen run's, maar noteer m'n mail adres en kom voor onderhoud of reparatie naar mij toe. Ik reken minder als de dealer maar lever wel goede kwaliteit.
 
tja bedankt iig voor je aanbodje :) Mocht ik ooit nog besluiten reparaties door een ander te laten doen, dan heb ik jou mailadres iig bij den hand ;)

Ik denk dat in dit geval een run het meest op zou helderen. Dus: is er echt niemand die een GOEDE :o garage met dynojet bank weet??

Ondertussen heb ik wel een testritje gemaakt met de sproeiers zoals ik dacht dat ze goed zitten, en heb het volgende gevonden:
Motor start veel beter, zonder gas erbij (deed-ie eerst niet altijd goed). Voor de rest loopt de motor nu gesmeerd, zonder enig teken van het kwaaltje wat-ie rond de 3000 toeren vertoonde. Daarom denk ik dat de sproeiers nu wel goed zitten.

Het probleem is nu dat de motor maar met moeite de 6000 toeren haalt |( . Heb de gasnaalden al verder open getrokken, maar hij lijkt nog steeds nogal droog te lopen. Kleur van de bougies bevestigt dat. Kan dit ook een lucht-probleem binnen de carbs zijn?
 
tja bedankt iig voor je aanbodje :) Mocht ik ooit nog besluiten reparaties door een ander te laten doen, dan heb ik jou mailadres iig bij den hand ;)

Ik denk dat in dit geval een run het meest op zou helderen. Dus: is er echt niemand die een GOEDE :o garage met dynojet bank weet??

Ondertussen heb ik wel een testritje gemaakt met de sproeiers zoals ik dacht dat ze goed zitten, en heb het volgende gevonden:
Motor start veel beter, zonder gas erbij (deed-ie eerst niet altijd goed). Voor de rest loopt de motor nu gesmeerd, zonder enig teken van het kwaaltje wat-ie rond de 3000 toeren vertoonde. Daarom denk ik dat de sproeiers nu wel goed zitten.

Het probleem is nu dat de motor maar met moeite de 6000 toeren haalt |( . Heb de gasnaalden al verder open getrokken, maar hij lijkt nog steeds nogal droog te lopen. Kleur van de bougies bevestigt dat. Kan dit ook een lucht-probleem binnen de carbs zijn?

Als je een gedeelte van de luchtimlaat van de airbox afplakt/ afdekt trekt hij dan verder door of wordt het dan erger?

Ik neem aan dat je de grootste sproeiers nu onder de gasnaalden hebt zitten?
 
Grote sproeiers zitten idd onder de gasnaalden :) Maar je bedoelt een beetje extra choken door de luchtinlaat te verkleinen? Hmm zal ik zeker ff proberen. Ga zo ook proberen de gasnaalden een gaatje verder open te zetten.

De CO is idd bij die Safe-prutsertjes gedaan :r . Maarjah in hoeverre ik dat moet vertrouwen?? Maar aan de manier waarop de motor draait tot aan de 5500 rpm (super) denk ik dat de de CO afstelling toch niet al te verre van goed moet zijn.

Heb trouwens gekeken naar de stelschroevjes voor de CO, en ze waren allemaal rond de 2 slagen vanaf 'helemaal ín' Dat klopt een beetje met Scholplat z'n gegevens :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan