Sproeiers Honda cb750 1977

20 jul 2022
67
7
Hallo allemaal,

Wie kan mij vertellen waar de sproeiers zitten in de carbs van een Honda cb750 1977?
Ik heb een stationair sproeier maar kan de hoofdsproeier niet vinden. Carbs twee keer zover mogelijk uit elkaar gehaald, ultrasoon gereinigd en weer alles in elkaar. Maar vind geen hoofdsproeier en carb 1 geeft geen brandstof.
Wie oh wie weet waar deze zit.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    315,6 KB · Weergaven: 44
  • image.jpg
    image.jpg
    271,7 KB · Weergaven: 38
  • image.jpg
    image.jpg
    270,4 KB · Weergaven: 40
Bekijk bijlage 1813634
Had je deze er al eens uit gehad?

db
Jawel, het lijkt erop dat de stationair en hoofdsproeier in 1 zitten. Deze zijn allemaal in de ultrasoon geweest en toch geen brandstof op carb 1. Carbs doorgeblazen op benzine toevoer en er komt overal lucht uit waar lucht uit hoort te komen. Compressie op 4 cilinders zijn hetzelfde, mij een raadsel waarom cilinder 1 niet meewerkt. Er is vonk, contactpunten heb ik afgesteld, op remvloeistof reageert cilinder 1 direct.
 
Die omcirkelde is de hoofdsproeier,om een carb echt goed schoon te maken moet alles er uit
wat er aan sproeiers uit te halen is,en ook de luchtregelschroef die naast de vlotterbak zit,bij terug montage afstellen
op het aantal slagen wat de fabrikant opgeeft.
 
Die omcirkelde is de hoofdsproeier,om een carb echt goed schoon te maken moet alles er uit
wat er aan sproeiers uit te halen is,en ook de luchtregelschroef die naast de vlotterbak zit,bij terug montage afstellen
op het aantal slagen wat de fabrikant opgeeft.
Alles is eruit geweest, nergens een tweede sproeier te vinden. Niet de eerste revisie, heb hier zelf een ultrasoon bak staan met mooie resultaten. Zelfs bij een motorzaak geweest die het ook raar vond dat er maar 1 sproeier in zat. Advies was om nog een keer alles te demonteren en een nieuw bad, zo gezegd, zo gedaan. Dan zou die weer mee moeten doen en toch krijgt ie geen brandstof. Nog andere ideeën?
 
Die omcirkelde is de hoofdsproeier,om een carb echt goed schoon te maken moet alles er uit
wat er aan sproeiers uit te halen is,en ook de luchtregelschroef die naast de vlotterbak zit,bij terug montage afstellen
op het aantal slagen wat de fabrikant opgeeft.
Ook de luchtstelschroef is met dezelfde aantal slagen terug geplaatst.
 
Hier heb ik hem, zit inderdaad in elkaar. 14 en 20 zit in elkaar. Maar nu vraag ik mij af wat de luchtstelschroef is. Dat zal dan 7 wezen? Ik heb hem omcirkeld, deze valt dus buiten de vlotterkamer. Als dit hem wel is, klopt de aantal slagen niet, deze waren 6.5 en ze moeten 1.5 slag. Misschien dat ik hier nog wat resultaten uit kan halen. Maar dan heerst de vraag waarom er 3 wel meededen.
 

Bijlagen

  • 49A9D945-0AA2-4457-BF95-4ABDD0B4AE00.jpeg
    49A9D945-0AA2-4457-BF95-4ABDD0B4AE00.jpeg
    253,5 KB · Weergaven: 32
  • 99B97731-499B-47C2-8D7B-44C6E354757D.jpeg
    99B97731-499B-47C2-8D7B-44C6E354757D.jpeg
    88,7 KB · Weergaven: 35
Hier heb ik hem, zit inderdaad in elkaar. 14 en 20 zit in elkaar. Maar nu vraag ik mij af wat de luchtstelschroef is. Dat zal dan 7 wezen? Ik heb hem omcirkeld, deze valt dus buiten de vlotterkamer. Als dit hem wel is, klopt de aantal slagen niet, deze waren 6.5 en ze moeten 1.5 slag. Misschien dat ik hier nog wat resultaten uit kan halen. Maar dan heerst de vraag waarom er 3 wel meededen.
De omcirkelde is inderdaad de regelschroef,waarom er 1 niet meedoet zal dan toch inwendig in de carb
zitten er van uitgaande dat de rest in orde is,als er inwendig een kanaaltje verstopt of half verstopt zit
dan kan je daar problemen mee krijgen,zou zeggen spuit eens remmenreiniger in die inlaat,dan zou de
cilinder gewoon mee moeten lopen,doet hij dat niet zal er toch elders iets niet goed zijn.
 
De omcirkelde is inderdaad de regelschroef,waarom er 1 niet meedoet zal dan toch inwendig in de carb
zitten er van uitgaande dat de rest in orde is,als er inwendig een kanaaltje verstopt of half verstopt zit
dan kan je daar problemen mee krijgen,zou zeggen spuit eens remmenreiniger in die inlaat,dan zou de
cilinder gewoon mee moeten lopen,doet hij dat niet zal er toch elders iets niet goed zijn.
Cilinder loopt mee met remreiniger, er zit ergens iets niet goed, daarom de vraag of iemand nog meer ideeën heeft of ervaring hiermee heeft.
 
Dat kleine pijpje naast de hoofdsproeier is de stationairsproeier. Die zit erin geklemd die kun je er voorzichtig met tangetje uithalen. Waarschijnlijk zit die verstopt. Als je wat gas geeft draait ie Waarschijnlijk wel op 4 cilinders? Komt er wel benzine in de vlotterbak van niet werkende cilinder? Kun je testen door de aftapschroef van het bakje open te draaien.
 
Allen bedankt voor het meedenken, de carburateur zit verstopt. Carburateur zag er al slecht uit, veel aanslag/corrosie. Ik heb er eens even een studie van gemaakt hoe zo’n carb nu werkt en welke wegen de brandstof bewandelt. Op de foto te zien welke verstopt zit, ik laat die poort nu weken in wd40 maar daar heb ik niet zoveel hoop op. Ultrasoon redt het niet, daar is ie nu genoeg aantal keer in geweest. Dat wordt een nieuwe opzoeken, suggesties?
42099A24-7D91-472A-8B42-1ED5C9BDC46C.jpeg
 

Bijlagen

  • 638ED7A5-A88A-43A5-863D-211D7367A3F0.jpeg
    638ED7A5-A88A-43A5-863D-211D7367A3F0.jpeg
    143,4 KB · Weergaven: 14
Ja, ik ben uitgekomen op schudden met dasty, da's hier net bij mogelijk.
Mijn ontdekking is ook een soort ultrasoonreniging, door het schudden in een glazen potje worden hoogtonige tonen opgewekt en de botsingen met het glas zorgen voor cavitatie. Een belangrijke factor is ook dat de onderdelen mekaar reinigen door te botsen, dat voel je aan de oppervlakte van de onderdelen
 
Als je het aandurft kun je een draadje uit een staalborstel trekken en daarmee gaan punniken.

En geduld. @Rob RD heeft een tijdje terug een testje gedaan mbt oplosmiddelen en carbs dacht ik.

db
Ik had een spelt gepakt, maar het zit ‘m net in het bochtje en dit stuk is niet te demonteren.
Een specifieke Oplossingsmiddel zou wel een optie kunnen zijn
 
Erwin, dat kanaaltje in de vlotterkamer dat omcirkeld is, dat is niet de andere kant van dat messing dingie dat je in het andere plaatje hebt omcirkeld
 
Erwin, dat kanaaltje in de vlotterkamer dat omcirkeld is, dat is niet de andere kant van dat messing dingie dat je in het andere plaatje hebt omcirkeld
Wel bij de andere carbs, als daar lucht doorgaat, komt het uit die, enkel bij de eerste niet.
Erwin, dat kanaaltje in de vlotterkamer dat omcirkeld is, dat is niet de andere kant van dat messing dingie dat je in het andere plaatje hebt omcirkeld
 

Bijlagen

  • IMG_0527.MOV
    54,3 MB
Terug
Bovenaan Onderaan