Sproeiers Suzuki T500

28 mrt 2005
110
0
Papendrecht
Van het weekeind is na 4jaar verzamelen eindelijk mijn Suzuki T500 gestart met de nodige blauwe wolken natuurlijk :P Hoewel de carburateurs zijn opgebouwd volgens de fabrieks gegevens met een hoofdsproeier van 150 staat hij echter flink wat te rijk.
Zonder luchtfilter word het al wat beter , wat dus ook bevestigd dat hij te rijk staat ;)

Waar kan ik nu eigenlijk Mikuni sproeiers krijgen met een grote ronde kop :?
 
Laatst bewerkt:
Vreemd, gisterenavond een heel stuk getikt en geplaatst, maar is nu niet meer te zien. Maar ja, MF heeft wat serverwerk verricht vannacht.

In het kort nog maar eens dan.

ik vroeg dus aan je wat voor type T500 je hebt. In de latere modellen werd namelijk een maat 97,5 gebruikt en geen 150. Daarnaast is er in de jaren 70 veel afgeklooit met spoeiermaten omdat veel T500's uitgerust werden met twee in één uitlaten. Welke carbs heb je? 32 of 34 mm? Overigens heeft suzuki vele maten gebruikt tussen 95 en 150.

Maar zoals Bazzer al zei: check even de site van mikuni.nl.

Wel raar dat de motor met de origenele 150 standaard te arm staat. Staat alles verder goed in de carb? Naaldhoogte enz? Alles wel echt goed schoon in de carb? Originele luchtfilter? Nog een papieren of al een met schuim/olie?
 
Bedankt voor jullie reactie :}

Ik heb een T500-J type met 32mm carburateurs , papieren luchtfilter ( nieuw !)
orginele uitlaten , wel heb ik de koppen 1mm afgevlakt , en Wiseco 71,5mm zuigers
Op internet heb ik lijsten gevonden met daar in vermeld per bouwjaar
hoe de carburateurs zijn opgebouwd ,hoofdsproeier,naaldbuis ,gasschuif enz.
Ik heb inderdaad ook een setje 32mm carburateurs met 97,5 hoofdsproeiers
echter is deze carburateur wel groter wat betreft bouwvorm :? de gas schuif is bijv langer.
Heb ook nog de vlotterhoogte (27.4mm) gekontroleerd en aangepast , benzine inhoud van beide vlotterbakken is ook gelijk.
Volgens mij zijn in al die jaren van veranderingen aan de carburateurs de cilinders wel allemaal het zelfde gebleven |(
Ik zet vanmiddag die 97.5 sproeiers er in , ik hou jullie op de hoogte.

MVG.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Martin,

In een 1972 Type J horen echt 150 hoofdspoeiers te zitten. Door je veranderingen aan je cilinders snap ik nu ook dat die 150 sproeiers niet meer goed functioneren wat betreft de mengelsamenstelling. Ik denk ook niet dat je dat zo snel kunt oplossen door daar 97,5 in te zetten, maar weet dat niet zeker. Toen ik vroeger (lees 1973) zat te kloten met mijn T500 schreef ik alles op. Ik had een hele lijst omdat ik wel eens wisselde van twee in één ivb met het mooiere geluid. Dat is echter in de loop van vele verhuizingen allemaal zoek geraakt. Dus het word weer net als vroeger waarschijnlijk ook weer lekker experimenteren.

Ik zou toch even kontakt opnemen met mikuni.nl . De man kan je misschien zo verder helpen.

Het is waar dat tussen de 32 en 34 mikuni's bouwverschillen zitten. De cilinders zijn niet allemaal hetzelfde. De poorttiming van sommige jaren is anders , zeker van de GT 500 modellen later. Deze hadden ook 3 pk minder vermogen. In die tijd, 1976 en 1977, werden de fabrikanten gedwongen om dat aan te passen ivb met de milieuvervuiling van de tweetakten, zeker in Amerika.
 
Laatst bewerkt:
Martin,

Nog even over de vlotterhoogte. Volgens mijn gegevens moet die voor een 32 mm mikuni op 27, 3 staan van de RAND van de vlotterkamer zonder pakking. Met de rand bedoel ik dus de rand van de carb waar de pakking op rust. Niet dat opstaande randje dus.
De naaldhoogte is standaard op 3 gezet, de middelste dus (heeft 5 groeven) Er moet ook een 30 pilot jet inzitten met een 150 hoofdsproeier.

De luchtschroef moet 1 en een kwart slag open staan standaard. Ik weet niet welke bougie je gebruikt, maar ik heb zelf nog een zooi originele niet meer te verkrijgen NGK B-77HC bougies in voorraad. Standaard is het nu NGK B7HS, maar jij moet misschien naar een B8 toe.

Overbodig te zeggen en misschien weet je bovenstaande ook al allemaal al, maar een te arm mengsel is erg slecht voor je wiseco zuigertjes. Een gat is zo gebrand.

Nog een vraagje: weet je zeker dat hij te arm staat? Als je de choke indrukt loopt hij dan wel goed?

Sorry voor al mijn gezeur boven maar de T500..........ik ben zo verliefd.....
 
Overbodig te zeggen en misschien weet je bovenstaande ook al allemaal al, maar een te arm mengsel is erg slecht voor je wiseco zuigertjes. Een gat is zo gebrand.

Nog een vraagje: weet je zeker dat hij te arm staat? Als je de choke indrukt loopt hij dan wel goed?

.....

Sorry hoor, maar TS geeft in zijn eerste post toch echt aan dat ie te rijk staat!
 
Hallo Martin,

In een 1972 Type J horen echt 150 hoofdspoeiers te zitten. Door je veranderingen aan je cilinders snap ik nu ook dat die 150 sproeiers niet meer goed functioneren wat betreft de mengelsamenstelling. Ik denk ook niet dat je dat zo snel kunt oplossen door daar 97,5 in te zetten, maar weet dat niet zeker. Toen ik vroeger (lees 1973) zat te kloten met mijn T500 schreef ik alles op. Ik had een hele lijst omdat ik wel eens wisselde van twee in één ivb met het mooiere geluid. Dat is echter in de loop van vele verhuizingen allemaal zoek geraakt. Dus het word weer net als vroeger waarschijnlijk ook weer lekker experimenteren.

Ik zou toch even kontakt opnemen met mikuni.nl . De man kan je misschien zo verder helpen.

Het is waar dat tussen de 32 en 34 mikuni's bouwverschillen zitten. De cilinders zijn niet allemaal hetzelfde. De poorttiming van sommige jaren is anders anders , zeker van de GT 500 modellen later. Deze hadden ook 3 pk minder vermogen. In die tijd, 1976 en 1977, werden de fabriekanten gedwongen om dat aan te passen ivb met de milieuvervuiling van de tweetakten, zeker in Amerika.



Die man van mikuni.nl (Guus ten Tije) heeft veel contact (gehad) met Erik Kerkhof, die weer een van de snelste TR500´s van Nederland heeft, dus Guus ten Tije moet je vast kunnen helpen

Linkje naar Kerkhofs TR500, ps Bazzer heeft een frame van hem en bouwt daarmee dus nu zijn TR500 op

TR500 Suzuki race bike
 
Dat is ook toevallig , ik heb van Erik nieuwe 4e en 5e versnellingsbak tandwielen gekocht en een setje Wiseco zuigers *D
Heb de hoofdsproeiers nog van 150 naar 110 gewisseld maar het loopt nog ver van lekker , ga morgen het andere setje carburateurs in orde maken om deze te proberen dit set is van een T500K uit 73.
 
Excuses CB350 en Martin, ik heb het verkeerd gelezen inderdaad. Kwam net uit de nacht en te kort geslapen.

Overigens Guus Ten Tije is de aangewezen man voor dit soort zaken gelijk Bazzer en heron suzuki al zeggen. En ik ook in een eerdere post dus.

Daarnaast in een T500K uit 1973 zitten of horen????? de zelfde carbs te zitten als in een J model uit 1972. Echter de verschillende werkplaatsboeken spreken elkaar hier tegen. Ik heb Clymer, Haynes, Peters, Cycleserv en de originele Suzuki servicemanuals (in 4 uitvoeringen) Wat ik er van weet is dat in een vroeg K model nog 150 zat en in een later K model , beide uit 1973 dus, een 97,5, maar dan wel met de andere carb uitvoering. Maar goed, uitwisselen is het proberen waard. Ik heb er een gewoonte van gemaakt om elke carb in mijn ultrasoon te reinigen en goed schoon te spuiten alvorens ik hem monteer. En indien dat nodig is stop ik er zo'n Keystone kit in met allemaal nieuwe sproeiers en pakkingen en o-ringen. Te koop bij Sirius in canada en ook wel voor veel meer hier in Nederland. En waarschijnlijk ook wel bij Guus.

De beste keus is en blijft Guus, omdat deze man heel wat racers heeft geholpen met de juiste spoeierbezetting.
 
Laatst bewerkt:
Excuses CB350 en Martin, ik heb het verkeerd gelezen inderdaad. Kwam net uit de nacht en te kort geslapen.

Overigens Guus Ten Tije is de aangewezen man voor dit soort zaken gelijk Bazzer en heron suzuki al zeggen. En ik ook in een eerdere post dus.

Daarnaast in een T500K uit 1973 zitten of horen????? de zelfde carbs te zitten als in een J model uit 1972. Echter de verschillende werkplaatsboeken spreken elkaar hier tegen. Ik heb Clymer, Haynes, Peters, Cycleserv en de originele Suzuki servicemanuals (in 4 uitvoeringen) Wat ik er van weet is dat in een vroeg K model nog 150 zat en in een later K model , beide uit 1973 dus, een 97,5, maar dan wel met de andere carb uitvoering. Maar goed, uitwisselen is het proberen waard. Ik heb er een gewoonte van gemaakt om elke carb in mijn ultrasoon te reinigen en goed schoon te spuiten alvorens ik hem monteer. En indien dat nodig is stop ik er zo'n Keystone kit in met allemaal nieuwe sproeiers en pakkingen en o-ringen. Te koop bij Sirius in canada en ook wel voor veel meer hier in Nederland. En waarschijnlijk ook wel bij Guus.

De beste keus is en blijft Guus, omdat deze man heel wat racers heeft geholpen met de juiste spoeierbezetting.




Thinge je bedoelt natuurlijk Keyster ipv Keystone


http://www.siriusconinc.com/carb/parts.asp?category=2&supplier=1&id=3
 
Laatst bewerkt:
teamheronsuzuki,.................je hebt weer gelijk,.....ik reageer maar even helemaal niet meer...................eerst paar weken uitslapen......
 
Vandaag een start poging gewaagd met een ander setje carburateurs met 97.5 sproeiers van een later type , dit geeft bijna de zelfde problemen :?
Stationair staat hij veel te rijk , hij spuug ook benzine terug het luchtfilter in als je het gas een beetje open zet. Ik heb toch het idee dat er teveel benzine in de vlotterbak staat , vlotter staat wel op de aangegeven 27.3mm.
Heb maar een mailtje gestuurd naar Guus , hoop dat hij een oplossing weet :}
 
Even een update over de sproeiers.

Op de oldtimer beurs in Hardenberg heb ik een setje carburateurs gekocht voor 25 euro
Thuis gekomen heb ik deze gelijk gedemonteerd voor inspectie en schoonmaakt , sproeiers en naalden allemaal nog netjes en orgineel .
Vandaag de carbs gemonteerd en na 1 trapje loopt hij als een zonnetje :]
Ben er nog niet uit wat er nu mis is met het andere setje , maar dat zoeken we uit.
Plaatje van het eind resultaat *D
full
 
Even een update over de sproeiers.

Op de oldtimer beurs in Hardenberg heb ik een setje carburateurs gekocht voor 25 euro
Thuis gekomen heb ik deze gelijk gedemonteerd voor inspectie en schoonmaakt , sproeiers en naalden allemaal nog netjes en orgineel .
Vandaag de carbs gemonteerd en na 1 trapje loopt hij als een zonnetje :]
Ben er nog niet uit wat er nu mis is met het andere setje , maar dat zoeken we uit.
Plaatje van het eind resultaat *D [afbeelding]
:} :} :}
(volgens mij heb ik je zien lopen met die carburateurs !!!)
 
Ik vond het een leuke beurs met normale prijzen , niet van dat "het is oud en roestig dus geld waard".
Heb jij ook nog wat op de kop kunnen tikken ;)

Nog een plaatje
full
 
Hoi Martin,

Goed om te horen dat het werkt. Wel vreemd dat je twee sets carbs hebt gebruikt die het beiden niet deden. Of lees ik nu weer verkeerd?

In ieder geval. Dat is dus de reden dat ik een ultrasoonreiniger heb gekocht en alle carbs daar in gooi voor montage. Ik heb meerdere carbs liggen van voornamelijk T500 en T350 modellen. Mijn T500 1972 gelijk aan de jouwe staat op marktplaats. Alleen dan in een andere staat. Is waarschijnlijk verkocht en word hopelijk morgen opgehaald. Ik heb een andere wensmotor gekocht namelijk een Suzuki XN85 Turbo. Ga ik zo ophalen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan