sproeiers uitboren ?

Is het de carb. van de XL500...
Daar zijn best andere sproeiers voor te krijgen!
Je hebt't over de maten 105 en 155.
Ga naar een speciaalzaak voor off-roads/crossers en schaf er diverse aan..
(bijv...110/115/120/125/130/135/140/145/150/.......kost je 20 euro denk ik....)

:^ met een boortje werkt niet, heb je een ruimer voor nodig en de optie zoals boven kost je ongeveer een 8ste van datzelfde setje aan ruimers.
Verder kan je nog altijd vragen of je de maten die je niet nodig hebt retour kan doen (heb ik ook kunnen doen toen ik met de afstelling van m'n vorige fiets bezig was na montage van andere filters en dempers)
 
Ja gedaan.

150 kon ik niet kopen, en had geen geduld om op de bestelling te wachten.
Met de hand heel voorzichtig erin gedraait, maar loopt dus mooi niet, is duidelijk anders als een gekochte.
Voor die 1 euro haal je veel gezijk op je nek.
 
wat ik niet begrijp op een xl500 zit normaal een 155 sproeier.

ik plaats er een xr 500 carb op en die heeft 155 sproeier.

Nu loopt de motor veel agressiever en harder maar hij loopt niet stationair.


ook al draai ik de stelschroef een slag meer of minder uit , zelfs volledig uidraaien of in draaien heeft geen resultaat.

zie ook mijn ander topicje xl 500 carb afstellen , daar staan er fotos op.
 
full
 
De stationairstelschroef dient echt perfect te zijn,...controleer of ook alle onderdeeltjes aanwezig zijn en het naaldje recht is!
Zorg ook dat alle doorgangen schoon zijn, ( perslucht)
Als een motor niet stationair wil lopen, -->Bougie-kleur!
Mocht een motor 'ploffen' ( met dit ploffen bedoel ik het terugslaan van enige compressie).., bij bijna stationair, dan krijgt'ie ergens 'valse' lucht vandaan ( aanzuigrubber is lek/ carburateur niet ver genoeg in de zitting geduwd/ ...en/of een klep blijf "hangen" ( te strak afgesteld of vuilophoping langs klepsteel.....)...
optie's te over...
Als je de carburateur afsteld volgens 'Het boekje'en je bent er zeker van dat de benzine aanvoer voldoende is ( en ook de vlotterhoogte is correct!..)dan moet je het zoeken in het verdere verloop vanaf de carburateur.
of..
Goede vonk? en constant?
Want oxydatie van de bougiebekabeling en bougiekap werkt ook verstorend bij een stationaire loop--> KIJK dit ná...
Soms ben je met schoonmaken van de elektriek ( poetsen/borstelen+WD40) al klaar met een groot aantal problemen die zich ogenschijnlijk ergens anders zouden bevinden...

Check it!
 
Sproeiers en doorgangetjes zeer nauwkeurig iets opruimen heb ik een keer een wonderlijk goede vakman zien doen met een diamant-koordje. Het ging om een Dell'Orto-carb voor een Vespa PK50 4-gang bromscootertje waarop een verbeterd cilindertje was gemonteerd, 70cc of daaromtrent. Deze man wist wel zéér goed wat hij deed, ik vrees dat er weinig van zulke artisten nog zijn.

Edit: hij had er voor de sproeiers ook nog een paar ruwe "naalden" bij op verschillende diktes; dat zullen wel de "ruimers" zijn die eerder in de draad werden genoemd.
 
Laatst bewerkt:
ik heb zojuist mijn oude xl 500 carb even terug geplaatst. Die heeft sproeier 105, hiermee draait hij perfect stationair. Hij loopt mooi alleen bij het volgas geven stottert hij en ploft hij.

Bij de xr500 carb loopt hij helemaal niet stationair ,ook niet met instellen schroefje (zie foto)deze heeft sproeier 155. Met deze carb trekt hij wel serieus beter. Maar bij het starten ploft en knalt hij al.

Dus de ene ploft bij volgas en de andere bij te weinig gas.

Dus zou ik in principe al heel wat kunnen uitsluiten;

elektriciteit is volledig vernieuwd , als het de kleppen zijn zou het met alle twee de carb. moeten zijn veronderstel ik dan. ( ik kan me vergissen hoor )
Maar ik vind het wel raar dat als ze voorschrijven 155 hij niet goed loopt op 155.
Moet ik dan gewoon een tussenmaat zoeken of kan ik nog iets anders aan de carb regelen?

Het een slagje(meer of minder) bijdragen van de carb met sproeier 105 werkt niet
en al helemaal niet bij de xr500 carb met sproeier 155
 
Hoe maken jullie de sproeiers groter , boren jullie dit uit ?
Dat heb ik een keer gedaan, voor de leut. Met zo'n setje Engelse ruimers van het plaatje van rambabbel.

De maat van de sproeier is de maat van het gat. Dwz: in een 155 sproeier zit een gaatje van 1,55 mm.

Maar, bij mijn poging heb ik een stelletje oude Puch-maxi sproeiers verkl**t, die toch maar in een potje achterin de schuur lagen te rotten. Eerst een maat 160 maken, en een andere maat 162. Dan de 160 naar 165 maken als de 162 te klein blijkt enzovoorts totdat allebei de sproeiers toch te groot blijken te zijn.

En toen ben ik naar de winkel gegaan en heb een drie verschillende sproeiertjes gekocht voor een paar eurotjes (met van de handige cijfertjes op de onderkant)....

Je praat de hele tijd over niet/slecht stationair lopen. Maar dat heeft helemaal geen ruk met de maat van je hoofdsproeier te maken.
Yep, er zit iets anders niet lekker in die carb van jou. Valse lucht misschien?
 
...
De maat van de sproeier is de maat van het gat. Dwz: in een 155 sproeier zit een gaatje van 1,55 mm.
...

Niet elk type werkt overigens zo, dynojet werkt dacht ik met maatindelingen die gebaseerd zijn op flow (mikuni werkt in elk geval wel met die diameters).

Gisteren net weer een paar sproeiers besteld bij motorparts.nl, daar kosten ze 2,95/stuk (voor mijn brikje uit '79).
 
ik heb eerder vermeld dat als ik het schroefje(op bovenstaande foto) nu helemaal in of uitdraai het totaal geen verschil maakt. Ook niet als ik de grote stationaire schroef helemaal in draai.
Waar regel ik dan het stationair lopen mee.?
Ik moet nog heel veel leren op gebied van motortechniek dus neem het me niet kwalijk
Je praat de hele tijd over niet/slecht stationair lopen. Maar dat heeft helemaal geen ruk met de maat van je hoofdsproeier te maken.
 
Als draaien aan je luchtstelschroef geen effect heeft dan zit er een kanaal verstopt. Als je achter in de carburateur kijkt dan zie je onderin een klein gaatje.
Pak een heel dun ijzerdraadje en prik er eens door.
Bij mijn trialmotor had ik hetzelfde terwijl ik hem al 3 keer had gereinigd.
Er bleek een klein zandkorreltje in dat kanaaltje te zitten.
 
ik ga het direct eens controleren , bedankt hoor
Als draaien aan je luchtstelschroef geen effect heeft dan zit er een kanaal verstopt. Als je achter in de carburateur kijkt dan zie je onderin een klein gaatje.
Pak een heel dun ijzerdraadje en prik er eens door.
Bij mijn trialmotor had ik hetzelfde terwijl ik hem al 3 keer had gereinigd.
Er bleek een klein zandkorreltje in dat kanaaltje te zitten.
 
Dat schroefje op de bovenste foto is de stationairsproeier. Hiermee kun je het mengsel bij stationair toerental afstellen. Het is een benzinesproeier dus uitdraaien is meer peut. Reageert ongeveer hetzelfde als de choke.
Dus als je motor alleen fatsoenlijk stationair wil draaien met choke zou je deze nog iets uit kunnen draaien (maar meestal moet de fabrieksafstelling voor dit ding goed zijn en ligt het probleem ergens anders).
 
Terug
Bovenaan Onderaan