Sproeiers Yamaha Fazer 600 bouwjaar 2002

Banjer87

Rookie
7 mei 2013
17
0
Almere
Beste allemaal,

Ik ben dringend opzoek naar iemand die me kan vertellen hoe het zit met de sproeiers van de caburateurs van een Yamaha Fazer 600, bouwjaar 2002.
Ik ben bezig met de revisie en het schoonmaken van deze carburateurs. Een eerste poging resulteerde echter in een mislukking. Ik weet het nog niet helemaal zeker maar het leek erop alsof de benzine uit de carburateurs kwam gelopen. Bij het gas geven, tijdens het starten alleen, werd het nog erger ook. Het spoot er werkelijk uit.

Daarom de gehele set carburateurs weer gedemonteerd en nogmaals gereinigd. Carburateur reiniger gebruikt en perslucht. Naar mijn idee zijn de carburateurs en alle kanaaltjes schoon en netjes. De membramen zijn niet lek en de gasnaalden ook schoon.

Nu zie ik echter in de vlotterkamer drie / vier demonteerbare sproeiers. In één behuizing zit de vlotternaald die aan de drijver hangt. De rest zijn sproeiers in het centrum. Tenminste ik heb 4x een onderdeel dat eruit ziet als een sproeier, op de onderdelenlijst ook main jet heet, maar ze zitten alle vier dicht. De vraag is hoort dit nou of heb ik toevalligerwijs vier dichte sproeiers. De vervuiling bij aanvang van de eerste reiniging was aanzienlijk dus mogelijk zitten ze verstopt. Maar nergens kan ik informatie vinden of dit nou hoort of niet.

Kortom ik heb advies nodig. Voor het gemak heb ik foto's gemaakt en bijgevoegd die het "probleem" laten zien.
Wie o wie kan me zeggen of dit nu zo hoort of niet. Overigens heb ik vier revisiesets van Tourmax aangeschaft, pakkingen en o-ringen en deze allemaal vervangen.
De afdichting zou dus in orde moeten zijn lijkt me....

Iemand anders riep hoe is het met het membraam van je brandstofpomp. Dit kan ik echter niet plaatsen. Als de vlotterkamers vol zijn stopt toch de aanvoer van brandstof of zie ik dat verkeerd....maw kan de brandstofpomp een probleem veroorzaken....???

Groet en reeds op voorhand bedankt voor alle adviezen....
 

Bijlagen

  • Dichte sproeier.png
    Dichte sproeier.png
    106,2 KB · Weergaven: 48
  • Dichte sproeier 3.png
    Dichte sproeier 3.png
    40,3 KB · Weergaven: 45
  • Dichte sproeier 2.JPG
    Dichte sproeier 2.JPG
    17,3 KB · Weergaven: 43
volgens mij is het nummertje 8 op de tekening en niet de main jet. Die zit bij mijn weten meer in het midden van je eerste foto en ligt links op het doekje. Hij zit nog vast aan de emulsiebuis (da's het buisje met de zeskant).
Het lijkt er overigens wel op dat de sproeier die je aanwijst dicht moet zitten. Als het goed is staat er ook een maatvoering op de sproeier.
Liep de motor wel voordien en na de revisie? sloeg hij ondanks de lekkage aan?
Lekkage duidt veeleer op een probleem met de vlotters of vlotternaalden als op een probleem met een sproeier (dat komt daarna weer ;))
Heb je de vlotternaalden vervangen? staan de vlotterhoogtes goed?
 
Beste Motorgek en Peerke30,

De motorfiets heeft lang stilgestaan en er zat ook rommel in de vlotterbakjes.. Nee nog niet ultrasoon gereinigd zo'n ding heb ik helaas niet in mn hobby schuur.
Toen ik de motor net had en alleen bougies, luchtfilter en olie had gewisseld en starten, liep de benzine er ook direct uit.... Vlotternaalden heb ik niet vervangen die lijken er netjes uit te zien. Vlotterhoogtes zouden volgens mij te meten zijn met een op maat gemaakt karton 13 mm is volgens mij af fabriek de hoogte die het zou moeten zijn. Gezien op de site van een Fransman.....

Verder heb ik een filmpje gevonden op Youtube... iemand die de carbs totaal uit elkaar haalt en weer opbouwt. Ik zal de motorgek stream ook ff lezen.
Tourmax kut dat hoop ik niet 94 euro voor 4 carbs...

 

Bijlagen

  • Jet Main met onderdeel nummer.JPG
    Jet Main met onderdeel nummer.JPG
    8,4 KB · Weergaven: 8
Beste Motorgek en Peerke30,

De motorfiets heeft lang stilgestaan en er zat ook rommel in de vlotterbakjes.. Nee nog niet ultrasoon gereinigd zo'n ding heb ik helaas niet in mn hobby schuur.
Toen ik de motor net had en alleen bougies, luchtfilter en olie had gewisseld en starten, liep de benzine er ook direct uit.... Vlotternaalden heb ik niet vervangen die lijken er netjes uit te zien. Vlotterhoogtes zouden volgens mij te meten zijn met een op maat gemaakt karton 13 mm is volgens mij af fabriek de hoogte die het zou moeten zijn. Gezien op de site van een Fransman.....

Verder heb ik een filmpje gevonden op Youtube... iemand die de carbs totaal uit elkaar haalt en weer opbouwt. Ik zal de motorgek stream ook ff lezen.
Tourmax kut dat hoop ik niet 94 euro voor 4 carbs...

Voor 35 euro kan je het wel bij een goede motorzaak gereinigd krijgen als je het volledig gedemonteerd aanlevert.
Ik heb van tourmax de vlotternaalden en huizen weggelaten en de o ringen gebruikt om de oude vlotternaalden weer goed te laten afsluiten.
Probeer goed te vinden waar het er uit loopt, bij de vlotterbakken? controleer dan je vlotterbakpakkingen, vlotterhoogte(alhoewel ik dit niet direct verdenk).
De benzinepomp (bij een 2001) begint al lichtjes te pompen zodra je het contact aanzet, begint het dan al te lekken?
 
De benzinepomp kan ik nog niet checken. De tip van een monteur was. Monteer het spul en zet er brandstof op. Kijk dan of het al lekt of niet. Immers scheelt dat inbouwen en uitbouwen van de hele set carbs. Maar goed hoe zit het nou met nummer 8, ziet eruit als een sproeier maar hoort die nou open of dicht te zijn.
Immers in de onderdelen lijst noemen ze het Jet Main, maar ik kan er echt niet doorheen kijken. En toevallig zitten ze alle vier dicht....dat zou toch bijzonder zijn.... Ook nergens een afbeelding van boven zodat ik kan zien hoe het hoort....

Ik heb van Tourmax alleen de revisieset met vlotterpakking, o-ringen enzo.....
Dat zou toch wel oke moeten zijn niet waar.....ik dacht dat dat origineel was....kennelijk niet dus......grrrr...

Ik heb overingens met carb reiniger en perslucht alle kanaaltjes doorgeblazen....
Ultrasoon dus nog niet, maar ik weet niet of ik het aandurf alles te splitsen enzo, maar goed als blijkt dat door de brandstof aanvoer leiding en rubbers 51 en 58 echt lek zijn dan zal ik wel moeten splitsen. Als dat zo is ga ik trouwens al the way....dan moet het maar....
 

Bijlagen

  • Tourmax Revisie Setje.JPG
    Tourmax Revisie Setje.JPG
    13,1 KB · Weergaven: 3
Tourmax is imitatie. Voor origineel moet je bij cmsnl zijn bijvoorbeeld.
Die sproeier waar je het over hebt hoort dicht te zijn. Ik denk zelf dat ie is omdat ze vanaf daar geboord hebben om twee kanalen met elkaar te verbinden maar dat die kanalen niet in verbinding met je vlotterbak horen te staan. Dus hebben de er gewoon een boutje in gedraaid om het af te sluiten.
 
Soms ben je verbaasd wat de dealer nog kan leveren. Een Fazer is namelijk nog niet heel erg oud...

Dus een bezoekje of telefoontje kan je veel wijzer maken wat de dealer nog kan leveren (kan gewoon sommige onderdelen van Yamaha uit eind jaren zeventig geleverd krijgen...)
 
Uiteraard eerst goed kijken waar het langs lekt en wanneer het start met lekken.
Mijn eerste verdenking zijn toch echt de vlotternaald en zitting. Tipje kan hard worden, ingeslagen zijn of de naald gaat niet meer heel soepel in de buis.
Dat let toch wel echt nauw en hier treden al snel problemen bij op.

Als de verbindingen tussen de carbs niet zo goed meer zijn zeikt het er over het algemeen niet heel hard uit. Zijn ook geen bewegende onderdelen dus als het verduurt gaat het meestal heel langzaam en lekt het meer druppelsgewijs dan dat het er heel hard uitloopt.

Ik deel de negatieve ervaringen over tourmax niet. Zelf heb ik al diverse setjes gemonteerd zonder problemen.
 
Tourmax is imitatie. Voor origineel moet je bij cmsnl zijn bijvoorbeeld.
Die sproeier waar je het over hebt hoort dicht te zijn. Ik denk zelf dat ie is omdat ze vanaf daar geboord hebben om twee kanalen met elkaar te verbinden maar dat die kanalen niet in verbinding met je vlotterbak horen te staan. Dus hebben de er gewoon een boutje in gedraaid om het af te sluiten.


als je niet weet hoe het gemonteerd moet worden gaat het ook met origineel lekken :)


Als ik zo de diverse topics lees lijkt me niet het merk de boosdoener..... Monteer er zelf wekelijks voor meerdere motoren van dit merk, nooit problemen mee.
 
Ik heb een fazer uit 2000 die ook een tijd had stilgestaan. Ook die liep beroerd en had de nodige lekkages. Heb je ook al gekeken naar de benzineslangen zelf. Bij mij waren die helemaal poreus en verrot. Het kan dan zijn dat als je het contact aanzet de brandstofpomp aan de gang gaat en hij nog harder lekt. De originele slangen zijn stervensduur, maar daarvoor kun je ook gewone slang in model vouwen. De rubbers in de benzinekraan zijn ook wel gevoelig en daarvoor zijn ook voor weinig revisiesetjes te bestellen.

Ik heb met een tourmax revisiesetje wel een prima resultaat gehad.
Als het niet in de slangen zit, zal het toch ultrasoonen worden.
 
Inmiddels alles weer in elkaar gebouwd en er op voorhand benzine in laten lopen. De lekkage zit tussen de carburateurs in. De koppelleiding zeg maar. Dus de vier rubbertjes en de twee naast de toevoer ga ik nu vernieuwen. Dan heb ik alles gehad.....Ik zal weer berichten als ik deze rubbers ook vernieuwd heb....

Ik heb inderdaad ook problemen gehad met de benzinekraan. Daarvan waren de rubbers ook versleten, dus die lekkage is ook opgelost.
De bezinekraan slangen en andere brandstof slangen zijn ook nog heel....
 

Bijlagen

  • Carbs met verbindingen die lekken.jpg
    Carbs met verbindingen die lekken.jpg
    57,4 KB · Weergaven: 12
Laatst bewerkt:
Nog een andere vraag heeft iemand een idee hoe om de vlotternaaldjes die aan de drijvers in de vlotterkamer moeten worden gemonteerd.
Do boogjes van het klemmetje (de rondingen) heb ik nu naar de binnenzijde, vlotters gemonteerd. Ik zie namelijk geen verschil want de beugel zit in het midden, alleen lijkt het me naar binnen gekeerd meer logisch. Kan niet veel bedenken waarom. Vandaar mijn volgende vraag. Hoe om moet het nou echt....

Om maar eens goed te doen, want volgens een andere poster is dat ook met Tourmax, prima spul als je maar goed om monteert hahahaha....

Oh en weet er iemand een adres waar ik de motorfiets betaalbaar kan laten afstellen. Ik heb immers straks alles los gehad. De mengselschroeven en straks ook de synchroon stel schroeven. Ik heb de mengselschroeven allemaal op 2,5 slag gezet. 2 is fabrieksinstelling, dus iets rijker. Synchroon zou ook moeten kunnen met stalenkogels zo zag ik op internet. Het moment van door de gaskleppen (vlinderklep) heen vallen moet overal gelijk zijn. Maar goed als het bij een vakman betaalbaar kan is dat ook een goed alternatief....
 

Bijlagen

  • Vlotternaaldje onder drijver 1.jpeg
    Vlotternaaldje onder drijver 1.jpeg
    36,8 KB · Weergaven: 12
  • Vlotternaaldje onder drijver 2.jpeg
    Vlotternaaldje onder drijver 2.jpeg
    26,2 KB · Weergaven: 11
  • Vlotternaaldje onder drijver 3.jpeg
    Vlotternaaldje onder drijver 3.jpeg
    30,7 KB · Weergaven: 12
  • Vlotternaaldje onder drijver 4.jpeg
    Vlotternaaldje onder drijver 4.jpeg
    72,9 KB · Weergaven: 12
Volgens mij maakt de manier waarop je de vlotternaald monteert niet uit maar ik had ook een voorkeur herinner ik me. Weet niet meer welke dat was. Qua adresje weet ik t niet, hoor ik ook graag
 
Nou toch bedankt voor het delen van je ervaringen motorgek!.
Even afwachten of iemand andere nog ideeën heeft. Wel top dat iedereen zo lekker meedenkt. Dat maakt zo'n forum toch erg waardevol...

THanks
 
Hoe het moet, weet ik niet. Maar ik doe ze altijd met de boogjes naar buiten; richting de as van de vlotter dus. Want dan houden die boogjes hem altijd ver genoeg op de beugel om er niet per ongeluk af te kunnen vallen. Maar of dat goed is ... ik heb in elk geval nog nooit gemerkt dat het fout was. En ik ben eigenlijk ook wel benieuwd of er echt een juiste manier is en dan vooral waarom. Goeie vraag dus! :t
 
Ook op deze vraag heb inmiddels antwoord.
Een specialist heeft aangegeven dat het niet uitmaakt hoe om de " boogjes" zitten. Immers deze " vlotternaald" hangt in de praktijk ondersteboven. Dus dan hangt de drijver steeds te duwen tegen de stift in het midden. De boogjes van het klemmetje hebben dus geen invloed. Niet wanneer ze naar achteren wijze en niet als ze naar voren wijzen.
 
Nou lekker,
In zoverre, het splitsen van de carbs ging eigenlijk best wel simpel. Daarna de 4 rubbers op de doorloopjes en de 2 rubbers bij het t-stuk van de brandstoftoevoer vervangen. Waren echt compleet uitgedroogd. Met name de 4 O-ringen van de doorloopjes. Die scheurde direct kapot. Na het weer aan elkaar koppelen, wat wel ff een dingetje was. Ook de 3 veertjes van de synchroonafstellingen weer terug weten te plaatsen. Had er al over gezien op YouTube hoe dat het beste kon. Dus deze klus had ik redelijk snel voor elkaar. Uiteindelijk weer een werkende carb.

Heb niet eens eerst getest door er brandstof op te zetten, maar ben direct weer de carbs gaan monteren. Daarna starten en onmiddellijk kijken of de boel droog bleef. Kurkdroog, dus eerst ff lekker laten lopen, bleef eigenlijk direct ook stationair lopen. Dus ook nog even op gereden zonder achterrem, want daar ben ik nog mee bezig. Revisie is bijna klaar.

Motor had veel power en liep eigenlijk best wel heel soepel. Vindt het blok alleen nog rauw klinken. Nog even geen idee wat dit kan zijn.
Zou synchroon en mengsel kunnen zijn, die staan namelijk zomaar ergens op (2,5 slag, 2x rond en nog een halve) en synchroon zal ook niet helemaal oké staan.

Dus nu opzoek naar een adres waar dat betaalbaar kan. Gas/lucht verhouding in combinatie met synchroon stellen.

Kleppenstel len zou misschien ook nog kunnen moeten, alleen na 32500 km vind ik dat wat snel. Maar zou kunnen.
Dus eerst alles weer in elkaar en dan opzoek naar een testbank.

Kan ook bij MWS in Almere, maar dan komt het hele afstellen waarschijnlijk uit op zo'n 250 euries......
Weet nog niet of dat duur of betaalbaar kan worden geacht.

Het belangrijkste is dat hij weer loopt en niet meer lekt. Niet op koelvloeistof (ook ververst), niet op olie en niet op brandstof.
 
Terug
Bovenaan Onderaan