Sproeiers

mcvdmvs

Latere in aeternum
15 sep 2002
2.118
6
Apeldoorn
Blijkbaar zijn sproeiers erg moeilijk te vinden. Ik wil de sproeiers van mijn Yamaha vergroten ivm open luchtfilters van 115 naar 126. Maar die dingen zijn nergens te vinden. Al helemaal niet in Apeldoorn.
Ja, Safe, die hebben er wel vier voor E 30,- maar dat lijkt me wat veel. Iemand suggesties voor een viertal hoofdsproeiers. Btw, hoeveel verschillen sproeiers van elkaar, dat valt toch wel mee, of wordt ik een beetje seniel?
 
Nee, das een gok. De redenatie is als volgt.
Stationair, iets te laag.
1/4 gas prima
1/2 gas prima
3/4 gas prima
volgas van 7000rpm niets meer.

Er wordt meestal aangenomen je sproeiermaat met 10% te vergroten. Omdat ik zo veel mis na 7000rpm denk ik dat het absoluut geen kwaad kan om op 126 te gaan zitten.

Het mooiste zou natuurlijk zijn om enkele verschillende settings te kunnen proberen, maar ik weet niet waar ik dat zou kunnen doen.
 
afaik worden er bij een vierpitter ook wel eens verschillende maten gebruikt voor de 2 buitenste en 2 binnenste carburateurs, iemand uitleg hierover?
Ik heb in ieder geval dezelfde maten, 43 pilot en 115 main, in alle vier de carbs. Maar misschien maakt het uit dat die van mij uit 1983 komt.
 
Sproeiers moelijk te verkrijgen? Welk merk carburateur heb je, want ieder merk hanteert zijn eigen maten.

Dat de buitenste cil iets armer loopt dan de binnenste, had te maken met de verneveling v/d brandstof. De 2 binnenste zijn immers veel warmer.


BTW de prijs voor de 4 sproeiers vind ik een redelijk berdrag, mits het dellorto's zijn want dat merk is veel algemener
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf veel ge-experimenteerd (1360 cc kit om Z1R) met carbs en sproeiers , en ik betaalde nooit meer dan fl 4,- (guldens dus ) voor een sproeier, en wat mij ook wel eens werd aangeboden om de sproeiers gewoon in of om te ruilen. (eventueel met kleine bijbetaling)
Wat ook kan is een setje frees/vijltjes kopen die ze bij snijbranders gebruiken, deze zijn opvolgend qua maat, en daarmee kun je redelijk gecalibreerd de doorlaat steeds groter maken, totdat je de juiste bezetting hebt gevonden, kost je maar een keer een setje sproeiers.
Let er wel op dat je niet te arm gaat rijden, de hitte zal meer kwaad dan goed doen aan je motor, kontroleer dit anders kost het je je motorblok.
(rijdt een behoorlijk stuk (1 a 2 km) even hoogste versnelling, en volgas , schakel je ontsteking uit terwijl je de koppeling intrekt, en stop de bike, kontroleer dan de kleur van de bougie . deze mag niet wit zijn of witte aaanslag hebben , dan is hij te heet)
Hier is meer over te vinden op het internet
 
Zelf sproeiers altijd kunnen ruilen bij m'n dealer (soms inderdaad met een beetje bijbetalen). 30 euro slaat nergens op, 10 tot max. 13 is redelijk.
Ik zou niet zelf gaan boren, niet nauwkeurig genoeg. Kans op ongelijke sproeiers.
 
Zelf sproeiers altijd kunnen ruilen bij m'n dealer (soms inderdaad met een beetje bijbetalen). 30 euro slaat nergens op, 10 tot max. 13 is redelijk.
Ik zou niet zelf gaan boren, niet nauwkeurig genoeg. Kans op ongelijke sproeiers.
Dat dacht ik ook. Vroeger waren die dingen vier piek, dus dat zal nu wel ongeveer 4 euro zijn. Dat ik er dus 16 euri voor betaal vind ik een prima deal. Maar geen 30. Maar ik zal zometeen het merk eens nakijken, dat is natuurlijk het belangrijkste.
 
ik neem aan dat je losse luchtfilters bedoeld met open?
dan is je gok wss wel juist.
maar je moet eens zoeken achter 125 sproeiers, die zal je wss sneller vinden.
en ze zouden inderdaad nieuw iets van een 4 euro/st moeten zijn max.
 
Micky,als je niet aan sproeiers kunt komme,geef me dan effe een seintje.
Wout (Broer Motoren,red. :P )heeft Dyno-sproeiers (voor z'n testbank) en die kosten ongeveer een eurootje of 8 voor de vier.
Of je haalt ze zelf en betaalt het dubbele.... O-)
(ze ziet het,ik heb overal vrinden..)

GEEN originele Mikuni-sproeiers halen: die moeten worden besteld en kunnen deshalve niet worden geruild.
Zo kan experimenteren met sproeiermaten een duur geintje worden... :( ;)
 
klinkt allemaal heel mooi, maar sproeiers voor mijn cb400f zijn al helemaal nergens te vinden. Ik heb wel ontdekt dat het type schroefbare sproeiers rete goedkoop zijn, zo'n 2 euro de stuk bij de brommerzaak. Laat er bij de cb nu van die geklemde sproeiers in zitten met zo'n rubber ringetje.

Zijn wel te vinden maar kosten al snel 30 euro de vier, en ook ik moet nog experimenteren.
 
Micky,als je niet aan sproeiers kunt komme,geef me dan effe een seintje.
Wout (Broer Motoren,red. :P )heeft Dyno-sproeiers (voor z'n testbank) en die kosten ongeveer een eurootje of 8 voor de vier.
Of je haalt ze zelf en betaalt het dubbele.... O-)
(ze ziet het,ik heb overal vrinden..)

GEEN originele Mikuni-sproeiers halen: die moeten worden besteld en kunnen deshalve niet worden geruild.
Zo kan experimenteren met sproeiermaten een duur geintje worden... :( ;)
U heeft meel!
 
Interessante topic,

Ik heb ook een probleempje met mijn carb denk ik.

Mijn Duc Monster 750 rijdt heel onregelmatig op een laag toerental, als je hem laat trekken dan rijdt hij zalig maar als je bv 65 km/uur rijdt in derde dan schokt en "brabbelt hij hevig".
Er zit een Dynojet op, zou dit de oorzaak kunnen zijn.

Overigens verbruikt hij 8l/100 km, is een beetje veel vind ik. Ik ben er over aan het denken om de gewone sproeiers terug te zetten.
De Dyno zat er al op toen ik em kocht, zijn het veel stukken die je moet vervangen als je alles terug origineel wil?

Ciao
 
Effe reageren op de post van 'CZY': een Dynojet installeren heeft alleen zin als er ook andere zaken worden aangepakt.
Een vrijer ademender motorblok (door een ander luchtfilter en /of uitlaatsysteem) heeft een andere sproeierbezetting nodig.
Dus ook bij weer ombouwen naar origineel (een Duc 750 heeft origineel toch al een hoge pretfactor??) zul je dus meer moeten doen dan alleen de sproeiers wisselen....

Trouwens: zelfs bij vergrootte sproeiermaten is een verbruik van 1 op 12 stevig te noemen.
Dat heppik zelfs nu niet met mijn XS-sen,en die zijn dan ook 30 jaar oud en niet meer citroentjesfris...

@Jeroen: Mikuni werkt niet met doorsnedematen: hun sproeiermaten werken anders.
Een Dynosproeier #150 isnie Mikunisproeier #150!!
 
@CZY: dit probleem ken ik van mijn 750SS nadat ook een Dynojet set was gemonteerd. De klojo's hadden de gasnaalden veel te hoog gezet (= te rijk mengsel). Zelf bij zeer stevig doorrijden mag zo'n Duc niet meer dan ca. 1:17 verbruiken, 1:12 is absurd.

Ik lees hier over stukje rijden, bougies uitdraaien, etc. Lijkt me toch allemaal geklungel en onnauwkeurig. Wil je het goed doen is m.i. een run op Dynojet bank met gasmeting nodig.
 
@CZY: dit probleem ken ik van mijn 750SS nadat ook een Dynojet set was gemonteerd. De klojo's hadden de gasnaalden veel te hoog gezet (= te rijk mengsel). Zelf bij zeer stevig doorrijden mag zo'n Duc niet meer dan ca. 1:17 verbruiken, 1:12 is absurd.

Ik lees hier over stukje rijden, bougies uitdraaien, etc. Lijkt me toch allemaal geklungel en onnauwkeurig. Wil je het goed doen is m.i. een run op Dynojet bank met gasmeting nodig.

:^
 
Hierbij resultaat: er zijn 120 dynosproeiers ingegaan, met dank aan TripleXS!!!
M'n brommert gaat nu veel lekkerder van z'n plek, er komt een lekker geluid uit bij het accelereren en de topsnelheid is met meer dan 10km/u toegenomen (tot zeker 180km/u) ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan