spuitadvies gevraagd

olle griese

Die hard MF'er
14 jun 2007
347
7
Groningen
Ik heb een motoraanhanger gekocht.
De bedoeling was licht opschuren en opnieuw spuiten.
Er zaten vrij veel stickers op en bij het afhalen liet de verf al los.
Ik heb alle verf van de kar afgehaald om hechtingsproblemen met de nieuwe laklaag te voorkomen.
Hij is nu kaal , alle onevenheden heb ik gestopt met polyesterplamuur (bak is van polyester)
Welke filler moet ik nu gebruiken zodat de lak straks wel goed blijft zitten? of maakt het niet uit.
Hier wat foto,s van mijn project.
P1020064.jpg

P1020101.jpg

P1020102.jpg

P1020105.jpg

P1020109.jpg
 
De werking van speciale plastic/kunstofprimer is er op gebaseerd
dat het een smeltingsreactie aangaat met bepaalde oppervlakte stoffen in plastics. Deze smelting is noodzakelijk omdat plastic niet absorbeert.
Polyester daarentegen absorbeert wél. Plastic primer op polyester aanbrengen heeft dan ook niet zo veel nut, en is trouwens véél kostbaarder dan de normale primers/fillers.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon goed schuren, laatste schuurgang grofte 240(droog). Heel goed schoonmaken en ontvetten. Daarop 2k grondlak/fuller spuiten. Geen kunststofhechtprimer en geen washprimer of epoxyprimer voorspuiten. Dat is totaal overbodig.
 
Ik heb niet tot aan het polyester weggehaald.
Er zitten nog 2 (vrij zachte ) lagen op.
Dat witte is het zachtst, plamuur neem ik aan en dat gele lijkt me een filler.
Dus......... gewone universele goedkope 2K filler er op, eventueel 2 lagen.
Schuren met watervast 400?
En waarmee ontvetten?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb niet tot aan het polyester weggehaald.
Er zitten nog 2 (vrij zachte ) lagen op.
Dat witte is het zachtst, plamuur neem ik aan en dat gele lijkt me een filler.
Dus......... gewone universele goedkope 2K filler er op, eventueel 2 lagen.
Schuren met watervast 400?
En waarmee ontvetten?

Gele laag zit op de witte, dan is de gele waarschijnlijk de grondlak, het witte kan spuitplamuur zijn maar kan ook de gelcoat van de polyester zijn en die moet je laten zitten. Als je daar doorheen gaat kom je op de glasvezel en daar heb je niks te zoeken.
Dus.....gewone goedkope 2K filler erop? Dat moet je zelf weten, als ik er zoveel werk aan had gehad zou ik er gewoon GOEDE 2K filler op willen hebben. Eventueel 2 lagen?
Eerste laag grondlak(spuitgang) dun, daarna 2 lagen vloeiend . Maar als het geheel niet helemaal strak is of als er gaatjes, plamuur of een deelnaad in/op zit is het beter eerst spuitplamuur te spuiten voor de grondlak. Spuitplamuur met P180 schuren, naschuren met P240 (droog). Grondlak met machine P400 of 500, met de hand P600. Of met water P1000
Nou, veel schuurplezier. Ontvetten is een verhaal op zich. Daar begin je normaal gesproken namelijk mee.
 
Gele laag zit op de witte, dan is de gele waarschijnlijk de grondlak, het witte kan spuitplamuur zijn maar kan ook de gelcoat van de polyester zijn en die moet je laten zitten. Als je daar doorheen gaat kom je op de glasvezel en daar heb je niks te zoeken.
Dus.....gewone goedkope 2K filler erop? Dat moet je zelf weten, als ik er zoveel werk aan had gehad zou ik er gewoon GOEDE 2K filler op willen hebben. Eventueel 2 lagen?
Eerste laag grondlak(spuitgang) dun, daarna 2 lagen vloeiend . Maar als het geheel niet helemaal strak is of als er gaatjes, plamuur of een deelnaad in/op zit is het beter eerst spuitplamuur te spuiten voor de grondlak. Spuitplamuur met P180 schuren, naschuren met P240 (droog). Grondlak met machine P400 of 500, met de hand P600. Of met water P1000
Nou, veel schuurplezier. Ontvetten is een verhaal op zich. Daar begin je normaal gesproken namelijk mee.

Thnx, hier kan ik verder mee.
Ik zal morgen het e.e.a. gaan halen , en inderdaad ik doe er wel een goeie 2K filler op, heb er al veel werk in zitten, zou jammer zijn dat er nu bezuinigd gaat worden.

Dat ik als eerste moet ontvetten weet ik maar vroeg me af waarmee, maar dat vraag ik wel bij de verfboer, die heeft dat vast ook wel.
 
Thnx, hier kan ik verder mee.
Ik zal morgen het e.e.a. gaan halen , en inderdaad ik doe er wel een goeie 2K filler op, heb er al veel werk in zitten, zou jammer zijn dat er nu bezuinigd gaat worden.

Dat ik als eerste moet ontvetten weet ik maar vroeg me af waarmee, maar dat vraag ik wel bij de verfboer, die heeft dat vast ook wel.

Je verfboer heeft vast wel een siliconenverwijderaar of andere ontvetter. Wasbenzine kan ook. Zeker zo belangrijk is bij water schuren dat je zorgt dat resten schuurwater goed verwijderd worden. Met een vochtige doek (water) goed afnemen. Dit haalt meteen evt. zoutresten (zweet) van je handen weg. Ook bij droog schuren is het aan te raden dit te doen. Hier zijn speciale ontvetters voor op waterbasis met alcohol.
 
Vandaag wat spuitspul gehaald, schuurpapier en siliconenverwijderaar.
€247 euro -O- -O-
Allemachtig wat is dat ja duur spul :?

Nu nog iemand vinden die me de kleur er even vloeiend op blaast, het is me te duur om dat te verknoeien (½ liter 60 euro)
Blanke lak durf ik zelf wel weer aan.
 
Nu nog iemand vinden die me de kleur er even vloeiend op blaast, het is me te duur om dat te verknoeien (½ liter 60 euro)
Blanke lak durf ik zelf wel weer aan.

Basecoat (de kleur) is imo makkelijker spuiten dan blanke lak. :) Het laatste vereist echt kunde en ervaring om het zonder sinaasappel-/zandhuidje of druipers te doen, een basecoat ging mij daarentegen al snel makkelijk af.
Uiteraard is slecht aangebrachte blanke lak strak te polijsten (met waterproof 2000 en daarna commandant5 en uiteindelijk wax) maar als je het gelijk mooi kunt spuiten scheelt heel veel werk.

Wat heb je trouwens voor lak? In het geval je 2K autolak had genomen (éénlaagssysteem) hoef je geen blanke lak te spuiten, dat glimt van zichzelf al héél mooi. En is imo ook makkelijk te spuiten. Nadeel hiervan is dat je eventuele biezen/stikkers etc. niet onder de blanke lak kunt zetten. Wil je dat wel dan kun je beter een 2-laags systeem doen (1K base- + 2K clear coat)
 
Laatst bewerkt:
T,is metallic , ik moet dus wel blanke lak spuiten.
Ik heb bij de basecoat geen verharder gekregen, hoefde niet bij metallic volgens hem, klopt dat?
En in welke verhoudingen moet is de washprimer mengen (primer/verdunner/verharder.
En door de base 50% verdunner? en bij de lak zit wel verharder en verdunner, in welke verhouding moet dit dan?
Ok, base is dus relatief makkelijk te spuiten, dat gaan we dan proberen (alhoewel, metallic?)
 
T,is metallic , ik moet dus wel blanke lak spuiten.
Ik heb bij de basecoat geen verharder gekregen, hoefde niet bij metallic volgens hem, klopt dat?

Klopt. Basecoat is meestal 1K, de blanke lak 2K (dus wel verharder).

Wat betreft mengverhouingen moet je echt bij de fabrikant/winkelier wezen want dat kan per merk verschillen, daar is geen eenduidig antwoord op te geven.

Ok, base is dus relatief makkelijk te spuiten, dat gaan we dan proberen (alhoewel, metallic?)

Zorg dat je niet té droog/dun spuit in een laag/spuitgang (want dan kunnen sommige metallic deeltjes rechtop blijven staan wat een ruw opp. veroorzaakt), en met je laatste laag/spuitgang alleen naar één richting spuiten (dus niet heen en weer met je pistool maar alleen heen), dan liggen de metallic deeltjes dezelfde kant op.
 
Laatst bewerkt:
T,is metallic , ik moet dus wel blanke lak spuiten.
Ik heb bij de basecoat geen verharder gekregen, hoefde niet bij metallic volgens hem, klopt dat?
En in welke verhoudingen moet is de washprimer mengen (primer/verdunner/verharder.
En door de base 50% verdunner? en bij de lak zit wel verharder en verdunner, in welke verhouding moet dit dan?
Ok, base is dus relatief makkelijk te spuiten, dat gaan we dan proberen (alhoewel, metallic?)

Let er wel even op of de basecoat op thinner of waterbasis is. En als je bij de blanke lak wel verharder en verdunner hebt gekregen, is de basecoat dan misschien al verdunt?
En wat ben je van plan met washprimer? Of is het fuller/grondlak ?
 
Let er wel even op of de basecoat op thinner of waterbasis is. En als je bij de blanke lak wel verharder en verdunner hebt gekregen, is de basecoat dan misschien al verdunt?
En wat ben je van plan met washprimer? Of is het fuller/grondlak ?

De washfiller heb ik er inmiddels op gespoten en geschuurd, dat is washfiller 590 van sikkens en er moest 50/50 verharder in.
Ik zie wel een aantal hele kleine gaatjes (speldeprikken) dus ik denk dat ik die nog maar even ga vullen en opnieuw in de filler zetten
P1020121.jpg


Ik heb even op de bus basecoat gekeken maar ik heb geen idee of het thinner of water is, staat niet op de bus, dat kun je ruiken?
Hij moet wel verdunt worden, hij is te dik voor de spuit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan