Spuitbus voor lekkeband...slim of rommel?

Roystraa

Rookie
10 jun 2010
24
0
Ik vroeg me af of het niet een enorme rommel aan je velg geeft als je zo'n anti-lek spuitbus leegspuit in je band.

Is dat lastig te verwijderen of schadelijk voor je velg?
 
Ja nee.

Het is pleuris-spul. Plakt overal aan, krijg je niet uit kleding. Een soort combi van vloeibare kit en purschuim.

Vooral voor degene die de band moet vervangen, is het naar. Vooral als mensen het vergeten te zeggen.

Voor zover ik weet tast het de velg verder niet aan, wel kan het aankoeken in je ventiel.

En uitgaande van ervaringen; het stopt kleine lekkages, en je kunt er gewoon mee doorrijden.

Balanceren met spul er in niet te doen.
 
Het is absolute meuk, maar soms kan het je redden.

Ik had verleden jaar een klant met een motor die hij al 2 jaar had om 2 bandjes te vervangen. Nadat ik het groene slijm van het plafond had verwijderd (en nog wat niet nader te neoemen prive-plekjes....) kon ik hem mededelen dat hij al 2 jaar met een noodreparatie had rondgereden. Hij kwam nu juist zijn banden vervangen omdat er toch een klein lekje in de andere band zat....

Heb je wel eens geprobeerd vloeibare pur-schuim op te ruimen? Nu, dit spul gaat niet zo makkelijk......
 
ik ga er dus vanuit dat het werkt :)
ik heb ook zo'n ding in mijn auto
maar eigenlijk weet ik nog steeds niet of het werkt, oftewel, of alleen die spuitbus genoeg is
zou er iets van druk in komen door die spuitbus te gebruiken? dat het niet 3 bar kan zijn snap ik maar met 1,5 durf ik wel 25km te rijden met max 100 ofzo (de eerste rit met mijn nieuwe auto zat er in 3 banden 1,5... 140 gereden over de afsluitdijk)
 
Hangt heel erg van het merk af. Ooit een bus groen slijm gehad die niet te verwijderen leek en een andere bus witte snot wat vloeibare latex bleek in een oplossing. Die laatste wreef je met een doekje zo overal af maar hield wel mijn band het beste op druk. Met het koekblik twee lekke banden op 1 dag, hoe verzin je het.

Benno
 
Ik heb ook regelmatig met deze zooi te maken.
Het is echt troep en als het gaatje ook maar iets te groot is blijft het lekken en rij je je band aan gort.
Het beste is stoppen anwb bellen en je op laten halen.
Een proppen set is dan een beter (tijdelijk)alternatief alleen dan is volgens "rema tiptop" het gat te groot om nog te repareren dit gat mag dan niet groter dan 3 mm zijn(voor zr banden dan).
Groeten.
 
ik denk dat de meesten van ons wel weten dat direct vervangen van de band de beste optie is.
prop erin komt op 2e
en spuitbus als laatste

ik zal niet altijd de tijd hebben om maar te wachten op de anwb dus die spuitbus moet mij zeer snel weer mobiel maken. doet hij dit ook? en zit er genoeg druk in die bus?
als iemand een lekken band heeft liggen thuis, ik heb zo'n bus dus ik zou zeggen, we proberen het even :)
 
maatje van me heeft afgelopen weekend een lekke achterband gekregen tijdens een zware offroadrit in belgie. Heeft van iemand zo'n bus kunnen krijgen en heeft de rit, nog 130km, gewoon uitgereden!

De band moet er nog af, maar met een binnenband zal dat wel meevallen denk ik. We waren er erg blij mee en het werkte goed!

Zo'n busje gaat de volgende lange ritten standaard in de tas!
 
maatje van me heeft afgelopen weekend een lekke achterband gekregen tijdens een zware offroadrit in belgie. Heeft van iemand zo'n bus kunnen krijgen en heeft de rit, nog 130km, gewoon uitgereden!

De band moet er nog af, maar met een binnenband zal dat wel meevallen denk ik. We waren er erg blij mee en het werkte goed!

Zo'n busje gaat de volgende lange ritten standaard in de tas!
In combinatie met bandklemmen werkt de spuitbus goed.
 
Bij banden met binnenband is een spuitbus de oplossing, als het ventiel er nog niet is afgescheurd.
Voor tubeless gebruik ik een prop.
Dus voor binnenbanden is dit wel een goeie oplossing? Een binnenbandje kost 2 tientjes dus dat kan ik nog wel hebben als ik die weg moet gooien. Ik heb op dit moment helemaal niets om mn motor - met binnenbanden dus - te kunnen fixen als ie een lekke band heeft. Als ik dat spul erin kan spuiten, kan doorrijden naar de camping/hotel ofzo en daar de anwb kan laten komen om die band te laten fixen, zou dat ideaal zijn.
 
Dus voor binnenbanden is dit wel een goeie oplossing? Een binnenbandje kost 2 tientjes dus dat kan ik nog wel hebben als ik die weg moet gooien. Ik heb op dit moment helemaal niets om mn motor - met binnenbanden dus - te kunnen fixen als ie een lekke band heeft. Als ik dat spul erin kan spuiten, kan doorrijden naar de camping/hotel ofzo en daar de anwb kan laten komen om die band te laten fixen, zou dat ideaal zijn.
Een niet al te groot gat (spijker ofzo) kun je goed met een spuitbus dichten.
Het probleem is eigenlijk dat de band in tegenstelling tot een tubeless band zeer snel leegloopt.
Hierdoor kan het ventiel al losscheuren voordat je stil staat.
Een losgescheurd ventiel is ook niet meer met een spuitbus te repareren.

Een serieuze offroad motor is voorzien van bandklemmen op de velgen.
Die voorkomen verdraaien van de band op de velg bij de gebruikte zeer lage drukken.
Dan kan een spuitbus ook goed werken.
 
Ik heb op mijn scooter toentertijd en later ook op mijn motor prima ervaringen met het spul gehad :Y

Scooter was een gevalletje van 'mooi klote!', band zat er nog geen 15kilometer op en toen pakte ik een stukje ijzerdraad mee. Fijn... draad eruit getrokken (liep als een malle leeg...) en de band compleet opgereden over 7500 kilometer :)

Bij mijn motor heb ik nu ook al 3000 kilometer de band vol zitten met dat witte schuim. Er bleek een klein gaatje te zitten en de boel liep langzaam leeg, was het strontbeu. Blijft nu mooi op druk :Y

Moet wel zeggen, nog nooit de band los gehad nadien :9
 
Ik heb op mijn scooter toentertijd en later ook op mijn motor prima ervaringen met het spul gehad :Y

Scooter was een gevalletje van 'mooi klote!', band zat er nog geen 15kilometer op en toen pakte ik een stukje ijzerdraad mee. Fijn... draad eruit getrokken (liep als een malle leeg...) en de band compleet opgereden over 7500 kilometer :)

Bij mijn motor heb ik nu ook al 3000 kilometer de band vol zitten met dat witte schuim. Er bleek een klein gaatje te zitten en de boel liep langzaam leeg, was het strontbeu. Blijft nu mooi op druk :Y

Moet wel zeggen, nog nooit de band los gehad nadien :9
laat me maar even weten als die er wel afgaat.. en maak aub wat foto's..

die monteur die dat gaat doen: daar wil ik zijn gezicht wel is van zien })
 
maatje van me heeft afgelopen weekend een lekke achterband gekregen tijdens een zware offroadrit in belgie. Heeft van iemand zo'n bus kunnen krijgen en heeft de rit, nog 130km, gewoon uitgereden!

De band moet er nog af, maar met een binnenband zal dat wel meevallen denk ik. We waren er erg blij mee en het werkte goed!

Zo'n busje gaat de volgende lange ritten standaard in de tas!
Waarom niet gewoon leren bandenwisselen en bandenlichters en reserve binnenbanden in het gereedschapstasje?

Ik ben net terug van een offroad rit in noordfrankrijk en heb twee lekke banden gehad. Goed op spanning en ik had bandenklemmen, maar ik had dus twee keer pech.

Dan rij je na ruim een half uurtje gewoon door op een nieuwe binnenband.
 
Een serieuze offroad motor is voorzien van bandklemmen op de velgen.
Die voorkomen verdraaien van de band op de velg bij de gebruikte zeer lage drukken.
Dan kan een spuitbus ook goed werken.

Bandenklemmen doen hun werk niet meer als de druk er volledig uit is. Je kunt dus net zo snel een afgescheurd ventiel hebben bij een lekke band als zonder de klemmen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan