Spuiten radiator en voorvorkpoten mislukt (tweede laklaag lost eerste laklaag op)

Tasin

MF'er
4 jan 2022
47
55
Hallo allemaal,

De afgelopen weken heb ik mijn balhoofdlager vervangen. Daarbij heb ik mijn voorvorkpoten uitelkaar gehaald. Terwijl ik bezig was dacht ik wellicht kan ik de voorvorkpoten (buitenpoten) en mijn radiator ook overspuiten.

Zo gezegd zo gedaan. Echter is mij iets heel geks opgevallen. Terwijl ik bezig was met het spuiten van de tweede laag (excl.primer) op een klein stuur component liet ik deze vallen. Omdat het ging om een klein onderdeel en ik ongeduldig was besloot ik hem even schoon te maken met een doekje en opnieuw te spuiten. Maar toen gebeurde er iets heel geks. Ik kon met het doekje alle lagen verf inclusief de primer eraf poetsen... Dat terwijl deze al 3 dagen geleden was gespoten.

Na het poetsen met het doekje was ik dus weer terug bij af.... Ik besloot om het testen op de andere onderdelen en ja hoor. Met een nieuwe laag verf kan ik alle oude lagen weer eraf poetsen. Ik ben een simpele beunhaas die het leuk vind dingen zelf te doen en vooral ook wil leren :). Ik heb wel eens dingen gespoten maar dit heb ik niet eerder meegemaakt.

Wellicht om een beeld te geven van wat ik heb gedaan:
- Schuren--> 400-->1200
- ontvetten
- Primeren
- Schuren --1200
- ontvetten
- primeren
- schuren-1200
- Eerste laag etc. etc..

Alles in mijn schuur, circa 6-10 graden. De gespoten onderdelen heb ik gehangen voor een UV lamp om ze warm te houden. Ik heb voor het spuiten geen rekening gehouden met de temperatuur. Iedere volgende laag heb ik pas gespoten als de verf niet meer nat was (zo voelde he in ieder geval). Viel me trouwens ook op dat alles heel makkelijk weg te schuren was maar ik dacht dat het wellicht aan mij lag :)

iemand enig idee wat hier aan de hand is? Wat gaat er mis? Wat doe ik verkeerd?
 
Hallo allemaal,

De afgelopen weken heb ik mijn balhoofdlager vervangen. Daarbij heb ik mijn voorvorkpoten uitelkaar gehaald. Terwijl ik bezig was dacht ik wellicht kan ik de voorvorkpoten (buitenpoten) en mijn radiator ook overspuiten.

Zo gezegd zo gedaan. Echter is mij iets heel geks opgevallen. Terwijl ik bezig was met het spuiten van de tweede laag (excl.primer) op een klein stuur component liet ik deze vallen. Omdat het ging om een klein onderdeel en ik ongeduldig was besloot ik hem even schoon te maken met een doekje en opnieuw te spuiten. Maar toen gebeurde er iets heel geks. Ik kon met het doekje alle lagen verf inclusief de primer eraf poetsen... Dat terwijl deze al 3 dagen geleden was gespoten.

Na het poetsen met het doekje was ik dus weer terug bij af.... Ik besloot om het testen op de andere onderdelen en ja hoor. Met een nieuwe laag verf kan ik alle oude lagen weer eraf poetsen. Ik ben een simpele beunhaas die het leuk vind dingen zelf te doen en vooral ook wil leren :). Ik heb wel eens dingen gespoten maar dit heb ik niet eerder meegemaakt.

Wellicht om een beeld te geven van wat ik heb gedaan:
- Schuren--> 400-->1200
- ontvetten
- Primeren
- Schuren --1200
- ontvetten
- primeren
- schuren-1200
- Eerste laag etc. etc..

Alles in mijn schuur, circa 6-10 graden. De gespoten onderdelen heb ik gehangen voor een UV lamp om ze warm te houden. Ik heb voor het spuiten geen rekening gehouden met de temperatuur. Iedere volgende laag heb ik pas gespoten als de verf niet meer nat was (zo voelde he in ieder geval). Viel me trouwens ook op dat alles heel makkelijk weg te schuren was maar ik dacht dat het wellicht aan mij lag :)

iemand enig idee wat hier aan de hand is? Wat gaat er mis? Wat doe ik verkeerd?
Ok, om af te trappen.

Voordat je gaat spuiten moet je het te behandelen oppervlak eerst voorbehandelen:

Eerst reinigen/ontvetten voordat je gaat schuren/opruwen, anders schuur je het vet in je schuurgroeven waardoor je alsnog geen hechting hebt.

Aangezien veel Motorwax siliconen bevat, binnenpoten vaak met siliconenspray worden schoongemaakt/beschermt en allerlei andere vloeistoffen die de motor voor z’n kiezen krijgt zitten er dus o.a. vaak siliconenbesmetting op je motor, in sommige gevallen loopt de primer en lak er dan niet meteen af (wat meestal het geval is met siliconen besmetting) maar blijft het op je ondergrond “liggen”. Het zit dan dus wel los. Kale ondergrond dus eerst met siliconenverwijderaar behandelen en in het geval van een motorfiets ontvetten met Thinner. De echte, niet action/bouwmarkt zooi.

Ok, dan de korrelkeuze voor je schuurpapier, 1200 is heel fijn en gaat al gestaag richting polijsten, ik zou met de onderdelen die jij noemt persoonlijk beginnen met 320 en eindigen met 600. Fijner dan dat zou ik niet snel gaan, de onderdelen zijn sowieso al wat ruwer van zichzelf.

Dan nog de temperatuur, ik weet niet welke producten je gebruikt hebt, maar de
Meeste producten hebben een omgevingstemperatuur van minstens 12 graden, maar hoe warmer hoe beter, nodig om goed hun werk te doen. Let op, de droogtijden die op de verpakking staat zijn doorgaans gebaseerd op een omgevingstemperatuur van 20 graden. Een UV lamp gaat alleen helpen als je een product hebt waar de bindmiddelen der middel van UV geactiveerd worden voor droging.

Verder moet je naast de omgevingstemperatuur wel ook zorgen dat er goed gelucht wordt. Zowel de oplosmiddelhoudende producten als de waterverdunbare producten moeten “uitdampen” aan de lucht en zodra de lucht “vol” zit neemt deze de stoffen meer op. Buiten het feit dat het voor de producten niet helpt is het ook voor jouwzelf natuurlijk niet goed, ook waterverdunbare producten bevatten schadelijke dampen.

Als laatste, de meeste van deze producten krijgen hun hardheid van polyurethanen en deze hebben minstens een dag of 7-10 nodig om door te harden voordat je erover kan wrijven. (Ervan uitgaande dat je dus geen UV uithardende autolak hebt gebruikt)
 
Ik heb afgelopen weken veel delen gespoten, eerst alle blanke delen in de 1K epoxy primer, spul wat over gespoten werd in de spuitplamuur, daarna alles in de primer en toen alles afgespoten met 2K Spraymax in kleur. Temperatuur en afzuiging is belangrijk.
IMG-20220113-WA0016.jpg
IMG_20220119_172020.jpg
 
Als ik zo jullie reacties doorneem dan denk ik dat de temperatuur en de afzuiging met name het probleem is geweest. Ik vermoed dat mijn schuur niet boven de 10 graden uitkomt en zeker niet in de buurt van 20. Daarbij spuit ik buiten en hang ik het binnen in de schuur op (deur gaat dicht). Er is geen afzuiging dus dat zal dan ook niet bijdragen.

Ik wil de voorvork eigenlijk weer inelkaar zetten dus denk dat ik ze ga laten spuiten/poedercoaten. Voor de radiator kan ik misschien een tweede poging wagen in het najaar.

Bedankt voor jullie reacties
 
Afzuiging is niet zo boeiend, luchtvochtigheid, warmte (straalkacheltje van 30 euro) en geduld wel.

Ik ben geen pro maar heb al heel veel spullen overgespoten met prima resultaat maar herken het stukje ongeduld wel.
 
Was het zoiets? De eerste laag was redelijk, maar de spuitplamuur deed totaal niet wat de bedoeling was, namelijk de krassen van het schuren opvullen. Dus tweede laag, en op een deel is nu de hele eerste laag met de tweede opgekruld en los gekomen. Ook te koud waarschijnlijk?
 

Bijlagen

  • IMG_20220301_195501.jpg
    IMG_20220301_195501.jpg
    169,6 KB · Weergaven: 29
Terug
Bovenaan Onderaan