Spuiten van plastic kappen/spatborden

Me

Die hard MF'er
16 mrt 2004
272
0
Hoogvliet (R'dam)
Heeft iemand ervaring met het (zelf) spuiten van plastic kappen/spatborden? De kappen/spatborden van mn Honda XR heb ik zelf gespoten met Motip: eerst plasticprimer, daarna gewone verf...maar na verloop van tijd zijn er een aantal blaasjes op de tank gekomen (had ik opnieuw overgespoten omdat de verf niet echt hufterproof is, en er dus allemaal kale plekjes op zaten :z ).

Weet iemand dus een goede manier voor het spuiten van plastieken onderdelen (dus dat het er een beetje uit ziet, en ook nog eens blijft zitten ook)?
 

SilverShadow

MF veteraan
6 aug 2003
9.326
0
36
Amsterdam
ik heb ongeveer tzelfde gedaan als jij...

eerst schoonmake (zand enzo eraf)
daarna opschuren
stof en vet vrij make (spiritus wil wel goed werke :) )
primer/hecht lak erover spuite
ff late intrekke
daarna steeds dunne lagen verf spuiten
en maar w88 tot t eindelijk es droog is
lak erover (net als de verf paar dunne lagen)
heel lang w88 tot de lak eindelijk es beetje hard is geworden
daarna goed poetse en klaar :)
 

=lvt=

MF veteraan
12 feb 2004
14.570
1
www.yeager.50megs.com
Probleem met je tank is dat deze heeeeel langzaam wat benzinedamp doorlaat. dit veroorzaakt de blaasjes op je tank. de overige delen zullen waarschijnlijk wel goed gaan.
Hij heeft het over plastiek kappen en spatborden

Misschien een ander merk verf omdat de huidige 'reageerd' :?
Of het is gewoon een hechtings probleem...
 
Laatst bewerkt:

Technolab

MF veteraan
21 jun 2004
14.220
5
Bezoek site
Is niet defusie dicht heet dat geloof ik O-)
Wat ik veelal doe is gewoon blankelak met iets meer harder erop spuiten en goed dun erop.(kunststof hecht lakken gebruik ik niet)
 
Laatst bewerkt:

Me

Die hard MF'er
16 mrt 2004
272
0
Hoogvliet (R'dam)
Bedenk me nu net: die blaasjes ontstonden pas nadat ik een blanke lak-laag over de gewone laklaag heen had gespoten. Bij de andere onderdelen heb ik dit niet gedaan, en is er ook niets mee gebeurd...misschien houdt die blanke lak wel de benzine dampen tegen die uit de tank komen, wat de gewone verf niet doet omdat de structuur van deze verf wat grover is (zijde glans)?

En voor degenen die plasticdelen gespoten hebben: hebben jullie het met van die spuitbussen gedaan, of met eigen apparatuur (compressor etc)...lijkt me wel handig als je het met een compressor kunt doen, kun je zelf verf mengen, en de verf zelf zal minder duur zijn dan bij een spuitbusje. Een compressor met de spullen daar omheen is ook aardig aan de prijs, maar zo'n ding kun je voor meerdere doeleinden gebruiken natuurlijk.

En een plastic tank op een XR is idd standaard (jammer genoeg O-) )
 

gt550

MF veteraan
6 nov 2004
1.608
42
dongen
Kan ook zijn dat de boel niet echt goed ontvet is. Ik gebruik thinner (meerdere malen, met elke keer een schone doek zonder pluizen(oude theedoeken b.v.) en tegen de siliconen in de oude lak (van het poetsen) een ontvetter/siliconenverwijderaar (te koop in de betere automaterialenzaak). Het kan goed zijn dat die blaasjes ontstaan zijn door opgedroogde benzineresten. Ook zou het kunnen dat de blanke lak en de kleurlak elkaar niet verdragen, opmdat het alleen op je tank is gebeurd. Ik heb vroeger aan custom-painting gedaan en ik was altijd huiverig met kunststoffen. Ik gebruikte toen een vrij agressieve primer-filler die er zelfs met afbijt niet meer afging, maar dat mag niet meer verkocht worden vanwege de grote hoeveelheid gevaarlijke oplosmiddelen. M.b.t. de compressor: het spuit veel fijner met luchtdruk, maar het houdt niet op bij de compressor. Ik ben er nu een beetje uit, maar destijds betaalde ik al een godsvermogen voor een behoorlijk spuitpistool, want die dingen uit de bouwmarkt zijn niet echt geschikt voor fijn werk. Daarbij komen nog je slang, snelkoppelingen, water- en oliefilters. Met de huidige spuitbussen kun je hele mooie resultaten bereiken, als je de voorbereiding maar zorgvuldig doet. Vooral schoonmaken en ontvetten. Suc7.
 

gt550

MF veteraan
6 nov 2004
1.608
42
dongen
Wat ik nog vergat, als je zelf je lakken moet kopen, gaat dat meestal in hoeveelheden van minstens halve liters. Ik had lakken die 1 op 2 en zelfs 1 op 3 verdund moesten worden en met anderhalf tot twee liter verdunde lak spuit je een middenklasse auto, dus je kunt wel nagaan dat je altijd overhoudt met een motor. Ik heb nu nog lak staan van 10 jaar geleden. Kost je klauwen met geld. Daarom ben ik op den duur ook gestopt met het werken voor anderen omdat de meesten het niet pikten dat ze alle lak moetsen betalen, terwijl ik maar de helft gebruikte. Ik kwam er op een gegeven moment achter dat ik het uit mijn eigen zak betaalde!!!Kortom, mijn mening: voor incidenteel werk: lekker spuitbussen gebruiken. Verdere tips: niet spuiten onder de 20 graden temperatuur, tentje bouwen om je werkplek van karweifolie om het stof tegen te houden en vooraf goed vegen (de vloer nat maken deed ik nooit. Te hoge vochtigheid is ook niet goed voor het spuitwerk). Spuitbussen op kamertemperatuur laten komen (niet op de kachel - booooooooooooem! wel gelijk je huis geverfd). Schuren met nat schuurpapier, beginnen met korrel 400, de laatse laag met korrel 1000 of 1200, zelfs afgewerkt 1200 kun je voor de laatste keer gebruken. Vooraf bepalen hoe je je werk te drogen legt of hangt. Tip: hang het op zijn kop te drogen, dan kan er nooit stof in de verse lak vallen. Altijd beginnen met de stukken die je niet gelijk ziet (onderkant enzo), dan kan je even oefenen. Eerst randjes e.d. spuiten en als laatste de grote vlakken. Als je het andersom doet, spuit je vaak te dik op de plaatsen die je het meeste ziet. Beginnen met een dun "piklaagje" en de volgende lagen met een kwartier tussenpozen en dwars op elkaar. Beweeg je hand vanuuit de elleboog, niet vanuit de pols, dan maak je mooiere banen. Beweeg de spuitbus voorbij je werk, dat wil zeggen, begin te spuiten in de lucht, ga over het werkstuk en laat de knop pas los als je je werk gepasseerd bent. Blijf bij je werk, ik heb wel eens een half uur met een tank in mijn handen gestaan om een zakker weg te werken door de tank voortdurend te bewegen. Nu stop ik maar, anders blijf ik gaan. Er is nog veel meer te vertellen. Ik word er helemaal enthousiast van - het was eigenlijk toch wel leuk werk, misschien moet ik het weer oppakken.......
 
Laatst bewerkt:

Me

Die hard MF'er
16 mrt 2004
272
0
Hoogvliet (R'dam)
Zo dan, bedankt voor de informatie :} ...denk wel dat ik het bij spuitbussen houdt. Aan de andere kant: ik zal toch waarschijnlijk altijd dezelfde kleur gebruiken, zijdeglans zwart, en m'n pa heeft ook twee motoren die zijdeglans zwart zijn. Kan hij de verf ook gebruiken :+
 

Sharky_Capas

MF veteraan
13 mrt 2003
2.229
0
43
Noord Holland
Bezoek site
Als je hebt geoefend , mag je die va\n mij ook wel spuiten ;)

Ik wil eigenlijk ook van die vreselijke kleur af van honda, echter ben ik daar zelf helemaal niet goed in.
Suc 6 en ik ben benieuwd naar de pics
 

Me

Die hard MF'er
16 mrt 2004
272
0
Hoogvliet (R'dam)
Zoiets had ik ook, twee dagen na aankoop had ik hem al gespoten 8-) . Wie verzint er dan ook een kleurstelling van oranje, blauw en wit...net een zuurstok :+

Zo ziet 'ie er momenteel uit:


Het frame wordt ook nog zwart waarschijnlijk (zit te denken aan poedercoaten, wel een hoop werk :X )
 

Me

Die hard MF'er
16 mrt 2004
272
0
Hoogvliet (R'dam)
Bedankt voor de tip...als ik het goed begrijp is dus de beste manier eerst kunststofprimer, daarna grondverf, dan gewone lak en als laatste de blanke lak. Dat de verf er zo makkelijk afgaat zou dus wel kunnen komen doordat ik geen grondverf gebruikt heb.
Natuurlijk begrijp ik wel dat gewone lak niet zo sterk kan worden als bij poedercoaten het geval is, maar dat het goed blijft zitten zou toch wel handig zijn.
 

joeltje

MF veteraan
5 dec 2001
2.368
0
44
Vught
gevonden:
[quote van ripple]

Deze is de grondlaag,bij het ruw opschuren van de tank.
Dit wel met droog schuurpapier p150.
VIBOL EPOXY PRIMER ZNF COMP.A
Technische fiche Veiligheids fiche
VIBOL EPOXY ZNF VERHARDER COMP.B(verharder)
Veiligheids fiche
Als deze gespoten is wrijven met waterschuurpapier p800
Dan een 2de laag geven en wrijven met waterschuurpapier p1200
tot de tank zo glat is als mijne kaalkop :lol
Dan spuit je deze eindlaag:
VIBOL AUTOCRYL COMP. A
Technische fiche Veiligheids fiche
VIBOL AUTOCRYL COMP. B(verharder)
Veiligheids fiche
en wrijf dan nog eens met waterschuurpapier p1200
Dan een nieuwe eindlaag en den tank is gelijk nieuw
Let wel altijd de gespoten verf goed laten uitharden
De verf is te krijgen in alle Ral kleuren buiten fluorverf

http://www.vibol.be/producten.html

[/quote van ripple]

De reden dat je blaasjes krijgt is omdat de kunststof tank a.h.w. benziene ademt. dit moet je dus volledig dicht maken, en dat doe je met bovenstaande producten.

Succes!!

p.s. zie ook topic hoe krijg ik dit toonbaar? :X
 

Martijntje

MF veteraan
28 feb 2003
7.803
0
NL
jup...moet de tank primen met 2componenten epoxyprimer (prijzig spul), hierdoor maak je de tank 'gasdicht'...

denk eens aan alle benzine die je bespaart ;)
 

Me

Die hard MF'er
16 mrt 2004
272
0
Hoogvliet (R'dam)
(Dank je =lvt=...)

Gaat dus nog aardig arbeidsintensief worden dat klusje :) Nou, maar eens een keer doen, in de vakantie ofzo...

@ Martijn: jij hebt toch ook het 'plaatwerk' zwart gespoten?