Sputteren minarelli 100cc

F-kart100

MF'er
27 jun 2019
51
3
Hoeven nb
Goede dag, ik rijdt sinds kort een f-kart 100cc 2takt maar sinds vorige week sputtert hij enorm bij het optrekken. Ik heb zelf al een de carburateur gecontroleerd maar het blijft een raadsel voor mij. Heeft iemand een idee??
 
Ff opgezocht

Soms heb je een blokje dat helemaal standaard is maar veel te hoog stationair loopt wat je niet kan terugstellen met de stationair schroef.
Of je motor blokje heeft een veel te hoge sproeier nodig voor de bij behorende setup.
In veel van deze gevallen trekt je blok ergens valse lucht naar binnen.
Valse lucht is lucht die je blok binnen komt via een andere weg dan door je lucht inlaat.
Dit betekent vaak dat er ergens een pakking lek is of iets niet correct gemonteerd zit.
Makkelijk om valse lucht te testen is de deo-test.
Die gaat als volgt.
1. Zorg dat je brommer loopt. Stationair of een beetje gas maakt niet zo veel uit.
2. Haal een deo bus/remmenreiniger en spuit die langs de volgende plekken
3. De aansluiting van je carburateur op je inlaat.
Langs de pakking waar je 2 carterhelften op elkaar zitten.
Langs de voetpakking.
Langs de koppaking.
Om de bougie en langs het decompressie staafje.
Mocht je brommer tijdens het spuiten op 1 van die plekken opeens veranderen in toerental zal hoogst waarschijnlijk die pakking kapot zijn en heb je daar een lek.
Dit lek zal dan gedicht moeten worden en dat is op de middencarterpakking na niet heel veel werk.
 
Vandaag met de bus deo aan de slag geweest. Bij de aansluiting spruitstuk-carb ging het toerental omhoog. Ik heb de slangenklem strakker aangedraaid, en met een koude motor had dit resultaat!! Toen de motor eenmaal opgewarmd was begon het sputteren weer😤 de slangenklem kan niet strakker want hij draait dol. Volgende week met ander model slangeklem proberen........
 
Het probleem is begonnen na verwisselen van carburateur. Ik vond een 17.5 iets aan de kleine kant. Ik heb een 21mm gekocht maar die heb ik er weer afgehaald omdat die het zelfde probleem had als de originele die ik er weer terug onder heb gehangen
 
Dubbelcheck dan heel goed of er nergens een scheurtje in het spruitstuk zit.

Heeft hij van tevoren wel goed gelopen met de 17.5mm en dit (poging tot) luchtfilter?
Open luchtfilter laat meer lucht door en als daar niks op afgesteld is kan je ook deze symptomen krijgen.
Originele luchtfilter terugmonteren en kijken wat hij dan doet. Loopt het weer goed dan is het gewoon afstelwerk.
 
Net alles nog eens gecontroleerd en vast(er) gedraaid en afgesteld. Het loopt wel iets beter, maar ik denk toch dat er om de één of andere reden een grotere sproeier in moet. Moet ik eerst een ander setje bestellen. Mijn setje gaat maar tot 98
 
Terug
Bovenaan Onderaan