Spyball alarm problemen

wesleyc

MF veteraan
23 sep 2009
5.192
1
Westland
Hallo allen, afgelopen zondag zijn de problemen met mijn spyball alarm begonnen met als resultaat dat vandaag de motor niks doet zodra ik het contact omdraai. (letterlijk niks)

Zondag reageerde het alarm niet op de handzender, ik heb toen verder geen actie ondernomen.
Maandag reageerde het alarm nog steeds niet op de handzenders, ik heb alles geprobeerd behalve de securitycode (laat op de avond dus geen overlast veroorzaken)
Dinsdag reageert de motor nergens op, het alarm staat te tikken (relais?).

Kortom, mijn FJR is momenteel een mooi kunststuk om naar te kijken maar rijden ho maar.
Ik heb nu de motor aan de acculader hangen, in de tussentijd wil ik graag alvast kijken naar mogelijke oorzaken/oplossingen.

Hier hetgene wat zich nu afspeelt:
  • Het tikkende geluid uit het alarm kom ik niet tegen in de handleiding van het spyball alarm.
  • Het tikkende geluid wisselt van frequentie sinds de motor aan de acculader zit.
  • Het lampje van het alarm brandt niet.
  • Het alarm ging niet af toen ik de motor verplaatste vandaag, gisteren ging het alarm wel af na aanzetten van contact.
  • De motor reageert nergens op[\li]
  • De motor leek afgelopen weken al minder makkelijk te starten, maar startte altijd in één keer[\li]
  • De motor staat buiten[\li]

Hulp wordt erg gewaardeerd, ik heb zelf anderhalve linkerhand dus kan ik lang niet alles gemakkelijk controleren.
 
Ondertussen is het getik gestopt, de rest van de symptomen blijft.

Persoonlijk denk ik dan dat de accu boosdoener is, verklaart dat echter ook de rest van de symptomen?
 
Laatst bewerkt:
Ondertussen is het getik gestopt, de rest van de symptomen blijft.

Persoonlijk denk ik dan dat de accu boosdoener is, verklaart dat echter ook de rest van de symptomen?


Zou heel goed kunnen dat het de accu is.Had zelf ook Spyball probemen het ding laten uitbouwen de motor startte toen weer. Twee dagen later was de accu morsdood.Het lag bij mij dus aan de accu en de Spyball lag toen al bij het grofvuil wat ook beter is die Spyball krengen veroorzaken soms ook best wel wat extra shit.
 
Zou heel goed kunnen dat het de accu is.Had zelf ook Spyball probemen het ding laten uitbouwen de motor startte toen weer. Twee dagen later was de accu morsdood.Het lag bij mij dus aan de accu en de Spyball lag toen al bij het grofvuil wat ook beter is die Spyball krengen veroorzaken soms ook best wel wat extra shit.

Bedankt voor je bericht, ook al staat de boodschap mij minder aan ;)
Ik heb tot dusver nooit problemen gehad met het alarm, de vorige eigenaar heeft wel de startonderbreking eruit gehaald. Ik laat het alarm nog even zitten naar aanleiding van je bericht en focus mij op de accu.

Het alarm werkt trouwens weer en is erg van slag omdat de motor is verplaatst... Ik zit rustig tot 12 te tellen in de hoop dat ie stopt B|
 
Bedankt voor je bericht, ook al staat de boodschap mij minder aan ;)
Ik heb tot dusver nooit problemen gehad met het alarm, de vorige eigenaar heeft wel de startonderbreking eruit gehaald. Ik laat het alarm nog even zitten naar aanleiding van je bericht en focus mij op de accu.

Het alarm werkt trouwens weer en is erg van slag omdat de motor is verplaatst... Ik zit rustig tot 12 te tellen in de hoop dat ie stopt B|



Laat anders je accu eventjes nameten door een vakman die heeft dat zo voor je gedaan.

En alarmen ....bah |( :r
 
Ehhh... inderdaad.

Multimeter op de accu lijkt mij dan stap 1 als de motor niets doet.

Het zal mij niet verbazen als dat alarm gewoon het eerste ding is wat reageert op een slechte accu. Net zoals Xenon vaak als eerste reageert (lees: niet meer goed functioneert) wanneer de accu slecht wordt.
 
Ehhh... inderdaad.

Multimeter op de accu lijkt mij dan stap 1 als de motor niets doet.

Het zal mij niet verbazen als dat alarm gewoon het eerste ding is wat reageert op een slechte accu. Net zoals Xenon vaak als eerste reageert (lees: niet meer goed functioneert) wanneer de accu slecht wordt.
Daar heb je helemaal gelijk in, dat gaat nu alleen even niet.
Zoals ik al zei, de accu staat nu lekker te laden en ik hoop daarmee dadelijk een aantal zaken uit te kunnen sluiten. Ik ben er zelf gevoelsmatig wel van overtuigd dat hierin de oorzaak zal liggen, alhoewel ik waterschade ook niet uitsluit.
 
Daar heb je helemaal gelijk in, dat gaat nu alleen even niet.
Zoals ik al zei, de accu staat nu lekker te laden en ik hoop daarmee dadelijk een aantal zaken uit te kunnen sluiten. Ik ben er zelf gevoelsmatig wel van overtuigd dat hierin de oorzaak zal liggen, alhoewel ik waterschade ook niet uitsluit.


Een ( bijna) kapotte accu kan je opladen totdat je een ons weegt.Dit zal je niet helpen je accu zakt in tijdens het starten daarom ff meten.

Oh en nog iets.....koop het originele merk accu wat bij je motor hoort waarmee hij nieuw geleverd is .Koop geen aftermarket accu.
 
Laatst bewerkt:
Zojuist de motor van de lader afgehaald, heeft geen effect gehad op de motor want die is nog steeds zo dood als een pier. Het spyball alarm is gestopt met tikken en gaat nu ook weer af.
Reageren op de handzender doet het alarm nog steeds niet en ook kan ik de securitycode niet invoeren want de led gaat niet branden nadat het alarm is uitgeslagen...

De accu kan heel spontaan overleden zijn, dat kan ik nu niet uitsluiten. Maar als de motor aan de lader zit zou het dashboard en lampjes toch gewoon moeten werken???
 
:^

Als die accu defect is kan je inderdaad laden wat je wilt. Het betekent niet dat de accu daarna "gerepareerd" is.

Je zal het moeten meten.

Zie deze How to (of kijk op youtube!). Het is zo simpel en een multimeter vind je al voor minder dan 10 euro. Voor het simpele meetwerk als dit voldoet dat prima naar mijn mening.

how to - accu en laadsysteem controleren.
 
Goede link, bedankt. Ga ermee aan de slag zodra ik een multimeter heb geregeld, dode accu wordt erg waarschijnlijk ondertussen...

Dan nog de vraag of een volgende niet weer snel dood zal zijn, gezien deze zonder waarschuwing is overleden.
 
Goede link, bedankt. Ga ermee aan de slag zodra ik een multimeter heb geregeld, dode accu wordt erg waarschijnlijk ondertussen...

Dan nog de vraag of een volgende niet weer snel dood zal zijn, gezien deze zonder waarschuwing is overleden.

Accu gaan vaak zonder enig teken vooraf kapot. Niet altijd, maar het gebeurd wel.
Maar door te meten kan je uitsluiten dat de accu stuk is gegaan door bijvoorbeeld de dynamo of spanningsregelaar. Ik denk dat de kans groter is dat de accu stuk is, dan dat de spyball stuk is.
 
Ik kan TS niet helpen.

Maar heb in mijn tijd op MF nog geen enkel Spyball topic gezien waarin er géén problemen zijn met het alarm, of waarin iemand zo'n ding aanraadt, of er positief over is..
 
Ik kan TS niet helpen.

Maar heb in mijn tijd op MF nog geen enkel Spyball topic gezien waarin er géén problemen zijn met het alarm, of waarin iemand zo'n ding aanraadt, of er positief over is..

Ik heb er nooit problemen mee gehad. Maar het is goed om te weten dat de verzekering bij bepaalde motoren, een goedgekeurd alarm vereist. (En een regelmatige controle van het alarm) Anders kun je fluiten naar je centen bij diefstal.
 
Terug
Bovenaan Onderaan