squish cr 250 1984

fast-tech

MF'er
13 okt 2008
197
0
haaksbergen
hallo

ik heb mijn cr 250 weer gereviceerd maar bij het hohnen van de cilinder zijn ze er achter gekomen dat de cilinder voet niet recht is. deze is 0.10mm afgedraaid.
dit is gekomen omdat de cilinder ooit gelast is bij de linker spoelpoort.

ik heb gisteren alles gemonteerd(ook een nieuwe zuiger) en vondt dat het blok erg veel compressie had.

mijn vraag is dus of die 0.10mm verschil geeft tenopzichte van de squish.

ik hoop dat het duidelijk is

gr Ruben
 
ja. je squish komt vrij nauw. steek even een stukje tin door je bougiegat heen en kick een paar keer rustig.. (zorg wel dat het stukje helemaal bij de wand van je cilinder komt

en meet dat even op. kan iemand je vast wel verder helpen met de juiste squishwaarde
 
ik denk eerder dat het verschil in de hoge compressie komt doordat het blok gereviseerd is.
die 0,10mm voel je echt niet als je aan het kicken ben of de krukas met de hand ronddraait.
het kan wel zijn dat de motor anders loopt.

en er is volgens mij niet echt een juiste squishwaarde.
deze is binnen grenzen in te stellen voor een ander gedrag van de motor met behulp van een dunnere of dikkere koppakking.
 
Laatst bewerkt:
ja. je squish komt vrij nauw. steek even een stukje tin door je bougiegat heen en kick een paar keer rustig.. (zorg wel dat het stukje helemaal bij de wand van je cilinder komt

en meet dat even op. kan iemand je vast wel verder helpen met de juiste squishwaarde

Dat gaat niet, de zuiger kantelt dan iets en de waarde is dus onbetrouwbaar ;)
 
Nee je moet een stukje soldeer tin van pak 'm beet 2mm dik pakken die even lang is als dat je zuiger breed is. Die plak je vast op je zuiger.... DAN schroef je de kop erop. Dan laat je de zuiger 1 keer voorbij z'n bovenste dode punt gaan. (meer keer heeft geen zin, als je ff logisch nadenkt)
Kop eraf, meten.

Desnoods ff voetpakkingen erbij doen of weghalen en opnieuw meten. Maar dat is de juiste (budget) methode.

Met een squish van 1,5 a 1mm zit je wel safe.
Ik stelde echte wedstrijd machines die op het randje liepen af op 0,45/0,55 squish, maar dat waren andere machientjes met kleinere zuigers.... dus kan je daarom niet precies zeggen welke waarde exact goed is. Maar safe is 1,5mm iig.
 
Laatst bewerkt:
Nee je moet een stukje soldeer tin van pak 'm beet 2mm dik pakken die even lang is als dat je zuiger breed is. Die plak je vast op je zuiger.... DAN schroef je de kop erop. Dan laat je de zuiger 1 keer voorbij z'n bovenste dode punt gaan. (meer keer heeft geen zin, als je ff logisch nadenkt)
Kop eraf, meten.

Desnoods ff voetpakkingen erbij doen of weghalen en opnieuw meten. Maar dat is de juiste (budget) methode.

Met een squish van 1,5 a 1mm zit je wel safe.
Ik stelde echte wedstrijd machines die op het randje liepen af op 0,55 squish, maar dat waren andere machientjes met kleinere zuigers.... dus kan je daarom niet precies zeggen welke waarde exact goed is. Maar safe is 1,5mm iig.

ik zit nu op 2 mm is dit safe dan?
 
Als je de rekenmachine ernaast houdt, maakt het weinig uit.

Even wat makkelijke getallen:

Bij Compressie 11 : 1 :

Cilinderinhoud 250 cc, inhoud verbrandingskamer 25cc

250+ 25 =275 / 25 = compressie 11 : 1

Zuiger gemakshalve 6 cm = 6 * 6 * Pi/4 = 28.26 vierkante centimeter

0.1 millimeter = 0.01 centimeter

0.01 * 28.26 = 0.2826 kubieke centimeter

Nieuwe toestand:

250+ (25 - 0.2826) / (25 - 0.2826) =

274.7174 / 24.7174 = 11.114332 op 1

Je kan er natuurlijk ook een voetpakking van een 0.1 millimeter bij zetten.
Dat slaapt het lekkerst.
 
Laatst bewerkt:
Nee je moet een stukje soldeer tin van pak 'm beet 2mm dik pakken die even lang is als dat je zuiger breed is. Die plak je vast op je zuiger.... DAN schroef je de kop erop. Dan laat je de zuiger 1 keer voorbij z'n bovenste dode punt gaan. (meer keer heeft geen zin, als je ff logisch nadenkt)
Kop eraf, meten.

Desnoods ff voetpakkingen erbij doen of weghalen en opnieuw meten. Maar dat is de juiste (budget) methode.

Met een squish van 1,5 a 1mm zit je wel safe.
Ik stelde echte wedstrijd machines die op het randje liepen af op 0,45/0,55 squish, maar dat waren andere machientjes met kleinere zuigers.... dus kan je daarom niet precies zeggen welke waarde exact goed is. Maar safe is 1,5mm iig.

tussen 1 en 1,5 mm zit een HALVE MILLIMETER tussen, dat is wel heel veel verschil.........
_O-
 
Als je de rekenmachine ernaast houdt, maakt het weinig uit.

Even wat makkelijke getallen:

Bij Compressie 11 : 1 :

Cilinderinhoud 250 cc, inhoud verbrandingskamer 25cc

250+ 25 =275 / 25 = compressie 11 : 1

Zuiger gemakshalve 6 cm = 6 * 6 * Pi/4 = 28.26 vierkante centimeter

0.1 millimeter = 0.01 centimeter

0.01 * 28.26 = 0.2826 kubieke centimeter

Nieuwe toestand:

250+ (25 - 0.2826) / (25 - 0.2826) =

274.7174 / 24.7174 = 11.114332 op 1

Je kan er natuurlijk ook een voetpakking van een 0.1 millimeter bij zetten.
Dat slaapt het lekkerst.

Euuhhh, tussen squish en compressieverhouding zit wel iets meer verschil dan je denkt....., sterker nog, 't is hélemaal wat anders!
 
Ja,rijden met dat ding.
Er wordt in de cross/2takt wereld nogal was geexperimenteerd met dikkere en dunnere voetpakkingen. En dat is meer om de motor een ander karakter te geven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan