SR250/XT250 Scrambler bouwsel

lozow51

MF'er
4 jan 2014
34
0
Amsterdam
Goeiedag,

Al enige tijd kijk ik mee op dit forum en zie mooie projecten voorbij komen, waar ik van leer of door geïnspireerd raak. Aangezien ik met een nieuw bouwsel bezig ben hoop ik hiermee wellicht voor iemand hetzelfde te kunnen betekenen. En natuurlijk ook om hulp te vragen.
Nadat ik vorig jaar mijn eerste motor (CB750f2) heb verbouwd, rij ik daar alweer een tijdje op rond. Er zijn nog wel een aantal dingen die ik wil veranderen/ aanpassen maar omdat dit ook mijn dagelijkse vervoer is heb besloten eerst een ander project op te pakken.

Als project heb ik in tegenstelling tot de cb750 gekozen voor een lichte, wendbare motor met een eenvoudige 1 cilinder. Het doel is een tracker/scrambler achtig apparaat te bouwen.
Een stadsfiets waar ik zo nu en dan ook een beetje mee door de blubber kan :)

Uiteindelijk uitgekomen bij een SR250, van zichzelf qua looks niet echt mijn smaak, maar de bedoeling is ook dat daar weinig van over blijft. Vond hem voor een goede prijs en daarbij een nagenoeg complete motor in onderdelen.

Hoe ik hem kocht.
full

Schets met wat ik voor ogen heb
full


Allereerst kaal gestript
full


Voordat ik hem had, had ik al besloten dat ik hem een andere tank wilde geven, om hem qua looks een ander gevoel te geven.
full

Zo een brommer tankje paste natuurlijk voor geen meter. dus kon aan de slag.
 
Laatst bewerkt:
Ik post nog even wat foto's die ik in de afgelopen weken heb gemaakt.
ik ben dus iets verder dan ik nu laat zien, maar moet even foto's uit zoeken, uploaden etc.
Anyway de fotos...

Tankje in de juiste positie gekregen zoals ik hem wil.
full

Voor het achterspatbord gebruik ik het orginele, maar ook deze heeft wel wat aanpassingen nodig om hem mooi weg te laten lopen onder het zadel.

full

Ondertussen het frame ontdaan van alle beugels die niet meer nodig zijn en iemand gevonden die een loopje voor mij kon buigen.
full

Achterspatbord aangepast zodat hij mooi wegvalt.
full


full

En een basis waar erg tevreden mee ben.
 
Laatst bewerkt:
Het blok: Bij aankoop kreeg ik 2 blokken, een van een Xt250 en het sr250 blok wat eronder zat. ze lopen allebei, maar doordat het XT blok mooier liep, iets meer cilinder inhoud heeft en een kickstarter ga ik deze opknappen en gebruiken. Zal daar naast het stellen van kleppen, vervangen van olie/ filter en bougie niet veel aan doen omdat hij zover ik kon testen prima loopt en de compressie goed lijkt te zijn.
Is er iemand die weet wat de voordelen zijn van de verschillende carburateurs SR & XT?

Het 16" achterwiel word verruild voor een 18" met daarop bijpassende enduro banden.
TKC80 of Heidenau K60 of iemand betere suggestie?

Ik wil zoveel mogelijk elektra elimineren en de rest wegwerken.
De stuurbediening door het stuur laten lopen met micro schakelaars die relais aansturen.. (moet dat nog wel even uitzoeken als ik zover ben) :?
 
Laatst bewerkt:
Jaaaa, ik vind het echt onwijs gaaf als zo'n kleine 1 cilinder aangepakt wordt. Ik heb zelf ook een sr250 gehad en heb nog een xt250 staan. Veel verschil in de blokken zit er niet. De sr heeft een vaccuum carburateur en die hebben een (duur) membraam dat stuk kan gaan. De xt heeft een extra penzine pompje, als je dan plotseling veel gas geeft dat pompt ie een beetje extra brandstof er bij waardoor je beter van je plek komt.
Let er wel op dat jouw sr250 een 12 volt lichtinstallatie heeft en een xt250 blok een 6v spoel heeft.
Je kan op sr250 . Nl kijken naar mijn project. Hier is ook zo veel mogelijk electra weggewerkt.
 
Hey bedankt voor jullie reacties.
@ Micha, Mooi project jou sr,Zag ik die niet een poosje gelden op MP voorbij komen?
Volgens mij is het blok al bezet met 12v spoel, zal er ooit al eens is ingezet zijn.
Bedankt voor de info, ik denk dat ik de XT Carb dan maar ga reviseren.
Ik heb weer wat foto's uitgezocht.

Ook bezig geweest met het zadel.
Eerst de seatpan met moeren aan de binnenkant, zodat ik de electra componenten als een geheel aan de onderkant kan vast bouten.
Ik dacht om het schuim te shapen als het spul bij coater ligt, maar vond de lijn van het "kontje" en de aansluiting ten opzicht van de benzinetank te belangrijk dus heb de basis alvast geshaped nu alles nog compleet is. nog klein beetje fine tunen en afwerken.
Bekleden zal nog even duren.

full

full

full

full


Aan de kroonplaat gewerkt.
full

full
 
Laatst bewerkt:
Voor de voorvork had ik omhulsels voorbereid die tussen de boven en onderste kroonplaat in komen. Zodat dit gedeelte ook meegespoten kan worden en koplamp beugels hieraan gelast kunnen worden.
Eindelijk een koplamp gevonden met de diameter waar ik naar op zoek was en kon nu eindelijk bepalen waar de beugels vast gelast mochten worden. Foto zegt meer dan woorden.

full

full

full
 
Laatst bewerkt:
Ik heb besloten om de uitlaat boven langs te laten lopen. via mp heb ik een linksdraaiend bocht van een Xl250 gevonden en deze als basis gebruikt. Na wat slijpen en puzzelen de juiste draai gevonden.
ik vind de eenvoud van alleen een uitlaat buis er goed uitzien. (word nog een stuk verlengd)

Wellicht is er iemand die ervaring heeft met het dempen van een open pijp?
Door bijvoorbeeld schotten in de pijp te lassen en aan het eind een geperforeerde buis van een kleinere diameter met wol er omheen te integreren?
Anders komt er een klein dempertje op, maar weer eerst even kijken of er alternatieve zijn die qua geluid acceptabel zijn.

full

Juiste positie zoeken
full

Kickstarter valt er nu mooi omheen. Was lekker bezig met het kickstarter loze blok, tot ik mij bedacht dat er dat elkaar wel eens in de weg kunnen gaan zitten. Na kleine aanpassing draaien ze mooi om elkaar heen.
 
Laatst bewerkt:
Leuk project!Daar ga je veel plezier aan beleven :P
Leuke tank uitgezocht.Kun je de uitlaatbocht niet in rvs (laten)maken?Is wel een blikvanger,of ga je van dat tape gebruiken?
 
texoot, hij gaat eerst in vht lak en dan komt er uitlaat wrap omheen, voor look maar vooral voor bescherming. Uitlaat word ontzettend snel, ontzetten heet! Wellicht zelfs nog een hitte schildje.
 
Kleppen gesteld, oliefilter ververst.
Toen met dasty aan de gang en het blok helemaal ontvet, toen schuren borstelen krabben, verf afbijt etc etc. Blok in de VHT primer gespoten en vervolgens een laag VHTlak mat zwart.
Hopelijk krijg ik hem onbeschadigd weer op zijn plaats.
Spullen staan klaar om naar de poedercoater te gaan, iemand nog suggesties in de buurt van Amsterdam/Zaandam?

full

full

full

full
 
Mooi geworden dat blok zeg :+
Poedercoaten ga ik altijd naar Gijsen in Purmerend,voor een frame betaal ik altijd €100 voor stralen en coaten.
 
Ed Honda: Mooi die Xt 500, is die van jou? hehe, Ik kon het alweer niet laten om de ribben terug te schuren, moet er alleen even goed voor gaan zitten om het even goed netjes te doen. Die klusjes kunnen mooi als het spul bij de coater ligt.

Dank voor de tip Texoot.
 
haha, nee man, het was een voorbeeld foto voor de koelribben ;)

dit is mijn XT :
004.jpg
tig jaar geleden, hij is weer gemaakt hoor :+

Wel een goede zet dat je de ribben geschuurd heb, staat altijd erg mooi vind ik :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan